Moet ik als ondernemer een jaarrekening maken?

Leestijd: 4 minuten

Als ondernemer komt er qua administratie veel op je af. Zo krijgen sommige ondernemers direct te maken met een jaarrekening maken. Of je verplicht bent om een jaarrekening te maken, hangt af van de rechtsvorm van je onderneming. In dit artikel staat alles wat je als ondernemer moet weten over jaarrekeningen inclusief het maken van een jaarrekening. 

Wat is een jaarrekening?

Een jaarrekening is een rapport dat een overzicht geeft van de financiële informatie van een bedrijf over het voorgaande jaar. Jaaroverzichten zijn allang niet alleen relevant meer voor de belastingdienst; tegenwoordig worden jaarverslagen namelijk ook vaak gebruikt als ‘marketingtool’. Bedrijven maken met hun jaarrekening graag indruk op aandeelhouders, investeerders, werknemers, (nieuwe) klanten of donateurs.

Een jaarrekening bestaat uit de volgende onderdelen: balans, een resultatenrekening, een toelichting op deze onderdelen, het kasstroomoverzicht en soms een accountantsverklaring.

Moet ik een jaarrekening maken?

Het maken van een jaarrekening is verplicht gesteld voor bedrijven met rechtspersoonlijkheid. De volgende rechtsvormen moeten een jaarrekening maken:

  • Naamloze Vennootschap (NV)
  • Besloten Vennootschap (BV)
  • Stichting
  • Vereniging
  • Coöperatie
  • Onderlinge waarborgmaatschappijen

Tenslotte moet de jaarrekening jaarlijks voor een bepaalde datum worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel (KVK). De deadline voor deze datum is onder andere bepaald op basis van de start van je boekjaar.

Jaarrekening ZZP maken

Als freelancer of zzp’er kies je vaak voor de rechtsvorm ‘eenmanszaak’. In dat geval ben je als zzp’er dus niet verplicht om een jaarrekening te maken. 

Je bent als eenmanszaak wel verplicht om een balans en een winst- en verliesrekening op te stellen. Deze twee onderdelen komen ook voor in een jaarrekening. Hier gaan we straks verder op in. 

Als mede-ondernemer kan ik je hoe dan ook aanraden om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Een goed boekhoudprogramma kan namelijk veel administratief en handmatig werk van je uit handen nemen. Denk hierbij aan btw-bonnetjes, offertes en inkomstenstromen. 

 

Hoe stel ik een winst- en verliesrekening op?

Een winst- en verliesrekening is voor diverse rechtsvormen vereist. Als je gebruikmaakt van een boekhouder is dit een van de onderdelen die uit handen wordt genomen. 

De winst- en verliesrekening is een rapport dat de inkomsten, uitgaven en resulterende winsten of verliezen van je onderneming gedurende een bepaalde periode weergeeft. 

De winst- en verliesrekening berekent het netto-inkomen van een bedrijf door de totale kosten van het totale inkomen af ​​te trekken. Deze berekening toont investeerders en crediteuren de algehele winstgevendheid van het bedrijf en hoe efficiënt het bedrijf winst genereert uit de totale inkomsten.

De winst- en verliesrekening, ofwel resultatenrekening, is doorgaans de eerste financiële verklaring die wordt opgesteld tijdens het maken van de jaarrekening. Dit komt omdat de nettowinst of het nettoverlies moet worden berekend en overgedragen naar het eigen vermogen voordat de balans kan worden opgesteld.

In tegenstelling tot de balans, berekent de resultatenrekening de nettowinst of het nettoverlies over een bepaalde periode. Jaaroverzichten gebruiken bijvoorbeeld inkomsten en uitgaven over een periode van 12 maanden, terwijl kwartaaloverzichten zich richten op inkomsten en uitgaven die zijn gemaakt gedurende een periode van 3 maanden.

Wat is een balans?

De balans geeft een overzicht van de activa, passiva en het eigen vermogen van een bedrijf als een momentopname. De datum bovenaan de balans geeft aan wanneer de momentopname is gemaakt, wat meestal het einde van het fiscale jaar is.

hoe stel je een balans op?

Je stelt een balans op de volgende manier op: begin met het vermelden van de activa aan de linkerkant van de pagina, inclusief contant geld dat  je op de bank hebt staan, de waarde van de apparatuur die u bezit, de waarde van de inventaris en alle andere financiële middelen. Dit noem je ‘activa’.

Aan de rechterkant van de pagina vermeld je de verplichtingen, inclusief te betalen rekeningen, creditcardsaldi, bankleningen en al het andere geld dat jouw onderneming verschuldigd is. Dit gedeelte heet de ‘passiva’.

Tot slot tel je jouw activa en passiva op en trek vervolgens uw passiva af van uw activa. Het resterende bedrag staat bekend als eigen vermogen.

Wel of geen boekhouder

Ben je met jouw ondernemingsvorm verplicht om een jaarrekening op te stellen? Dan kan het verstandig zijn om een boekhouder in de arm te nemen die dit proces deels voor je uit handen kan nemen.

Ze zeggen altijd: ‘schoenmaker blijf dicht bij je leest.’ Ik raad je in dit geval ook zeker aan om je te omringen met specialisten. Het proces van een jaarrekening maken is complex en foutgevoelig. Daarnaast is een boekhouder goed op de hoogte van de regels, waardoor een boekhouder zich met een beetje mazzel zichzelf terugverdient.

Tenslotte is het wel belangrijk om altijd op de hoogte zijn wat een boekhouder heeft opgesteld. Hierdoor weet je precies hoe je bedrijf er financieel voorstaat.

➡️ Een website starten voor VEEL online sales? Bekijk dan de Phoenix website!

Jaarrekening voorbeeld

Je hebt nu ongetwijfeld een veel beter beeld gekregen wat er komt kijken bij het maken van  een jaarrekening. Wil je zelf een jaarrekening maken of ben je benieuwd hoe een jaarrekening eruit ziet? 

De KvK heeft een geanonimiseerde jaarrekening als voorbeeld beschikbaar gesteld. Deze jaarrekening sluit perfect aan op de besproken onderwerpen in deze blog. Overigens is dit een erg uitgebreide jaarrekening. Als kleine ondernemer mag je jaarrekening een stuk minder uitgebreid zijn.

Hoe dien ik een jaarrekening in?

Tenslotte wil ik voor de volledigheid nog met je delen hoe je een jaarrekening moet deponeren. Vanaf het boekjaar 2016 is het verplicht gesteld om een jaarrekening digitaal te deponeren. 

Tenslotte is het ook mogelijk om jaarrekeningen op te vragen van andere bedrijven. Dit kan interessant zijn als je in gesprek bent over een overname, fusie of samenwerking met andere bedrijven.


Top 5 boekhoudprogramma's

  • e-Boekhouden.nl - Voor starters / ZZP & 15 maanden gratis (best getest)
  • Ficsus.nl - Boekhoudpakkeet voor ZZP’ers
  • MoneyMonk - Boekhouden voor Freelancers & zzp-dienstverleners
  • AFAS SB+ - Slim boekhouden & complete oplossing
  • Visma - Makkelijk onlinen boekhouden voor ZZP’ers

.
Kaj & Chris Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Op hoebeginik.nl schrijven we over onze ervaringen met het ondernemen, online marketing (webshops, affiliate marketing & consultancy) en investeren. Kaj de organische kant (SEO) en Chris doet de advertentiekant (SEA). Kunnen wij je helpen? Dan lees je hier meer over SEA uitbesteden en hier meer over SEO uitbesteden. We komen graag met je in contact!

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.