Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Je contentstrategie opstellen in 2025, 3 handige tips

Je contentstrategie opstellen in 2025, 3 handige tips

contentstrategie opstellen
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 20 maart 2025

Leestijd: 4 minuten

We zitten inmiddels weer ruimschoots in het nieuwe jaar. Iedereen is weer terug van vakantie en we pakken langzaamaan ons ritme weer op. Een uitgelezen moment om je contentstrategie eens onder de loep te nemen en uit te stippelen voor het komende jaar. In dit artikel geven we je 3 praktische tips. Hierbij geven we voorbeelden uit onze eigen bedrijven (webshops en affiliate websites).

Ben je het zat om niet hoog in Google te staan?

Met de juiste tools doe je eenvoudig zoekwoorden onderzoek, kijk je de werkende strategieën af van je concurrenten en werk je met data aan een gedegen strategie! Code: "hoebeginik" lifetime korting.

Onderzoek de resultaten van het voorgaande jaar

Als het goed is heb je vorig jaar een contentstrategie uitgevoerd en hiermee ben je hopelijk gegroeid. Meer sales, meer organische bezoekers of meer nieuwsbriefinschrijvingen.  Voor ieder bedrijf is het doel van deze strategie anders en dit zou vooraf uitgeschreven moeten zijn.

Nu het jaar afgelopen is, kun je de resultaten gaan beoordelen. Hebben je inspanningen opgeleverd wat je wou en kon het uit qua investering?

Breng in kaart welke nieuwe content je gepubliceerd hebt. We gaan er in ons geval vanuit dat dit SEO content is omdat wij inzetten op organische bezoekers bij onze bedrijven. Vragen die wij ons stellen zijn:

  • Hoeveel nieuwe content hebben we gepubliceerd
  • Wat is het aantal nieuwe keywords dat we met deze content bereiken?
  • Hoeveel nieuwe bezoekers heeft ons dit opgeleverd?
  • Welke content werd het beste geïndexeerd / was het populairst onder onze bezoekers?
  • Welke pagina’s leverden ons het meeste op?

Nu je deze data op een rij hebt weet je precies hoeveel content je gepubliceerd hebt, maar vooral ook welke content je het meest opgeleverd heeft. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat content dat vroeg in het jaar gepubliceerd is langer de kans heeft gekregen om geïndexeerd te worden door Google. Deze pagina’s hebben daarom een oneerlijk voordeel ten opzichte van content dat pas later gepubliceerd werd.

Toch geeft de data je inzicht in de belangrijkste pagina’s. Laten we als voorbeeld een blog over huisdieren nemen:

  • 100 nieuwe artikelen gepubliceerd
  • 15.000 nieuwe zoekwoorden geïndexeerd
  • 10.000 extra nieuwe bezoekers t.o.v. vorig jaar
  • Content over voeding leverde de meeste bezoekers op
  • Content over speeltjes leverde de meeste omzet op

Met deze data gaan we verder om onze contentstrategie voor 2025 uit te schrijven.

Stel belangrijke doelen op

Een contentstrategie maak je om bepaalde doelen te behalen. Publiceren om het publiceren werkt prima, maar je kunt minder sturing geven en dus minder duidelijk naar een doel toe werken. Het opstellen van doelen helpt je de richting van je strategie te bepalen. Dit kun je doen met o.a. SMART doelen en het opstellen van KPI’s.

Wat wordt de focus van je website voor komend jaar? Wil je meer organische bezoekers om je bereikt te vergroten of juist meer omzet genereren? Bepaal dit voor je bedrijf en stel hier duidelijke doelen op.

Het doel “meer omzet genereren” is niet SMART. Een doel als: “In 2023 willen we door middel van het publiceren van blogposts onze organische omzet vergroten met 100%” lijkt er meer op.

Stel op deze manier een aantal doelen op die je bedrijf naar een hoger niveau zullen tillen als de doelen gehaald worden. Een doel zou naar mijn idee eigenlijk uit twee delen moeten bestaan:

  1. Een realistisch doel waarvoor je de handen uit de mouwen moet steken
  2. Een onhaalbaar doel waarvan je niet gelooft dat het mogelijk is

Een doel moet altijd iets zijn om voor te streven. Als het 100% zeker haalbaar is dan zet je je doelen niet hoog genoeg. Een verbetering ten opzichte van vorig jaar is in ieder geval goed. Je wilt altijd beter toch?

Een tweede doel om op te stellen is een onhaalbaar doel. Iets waarvan je niet gelooft dat het haalbaar is, maar wel heel leuk zou zijn. Ooit heb ik dit ergens gehoord en uitgeprobeerd en sindsdien doe ik dit ieder jaar. Wonder boven wonder behaal je dit doel soms gewoon.

Een voorbeeld hiervan is mijn tweede jaar als ondernemer tijden geleden. Destijds verdiende ik met één van mijn websites tussen de € 250 en € 400 per maand. Mijn realistische doel was om dit richting de € 1000 te krijgen. Mijn onhaalbare doel was om in één maand € 10.000 te verdienen. Heel onhaalbaar als je de huidige stand van zaken bekeek. Toch werden beide doelen behaald.

De gedachte hierachter is groot denken. Denk je klein, dan zul je nooit grootste dingen behalen. Denk je alleen veel te groot? Dan gaat het vaak ook mis. Een combinatie van gezonde ambitie en een onhaalbaar einddoel is naar mijn idee de gouden graal van het stellen van doelen.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Plan je contentstrategie in

Nu je weet welke content het goed doet binnen je bedrijf en welke doelen je wilt behalen kun je aan de slag met het uitschrijven van je contentstrategie. Hieronder gaan we in op een voorbeeld voor een van onze bedrijven, de huisdierenblog zoals eerder ook beschreven in het voorbeeld.

In 2025 willen wij ons bereik op de website met 15.000 nieuwe organische bezoekers per maand laten groeien. Met de data van vorig jaar kunnen we hier enige sturing aan geven. Vorig jaar schreven we 100 artikelen die ons 10.000 nieuwe bezoeker opleverden. 

Met die wetenschap en een beetje fingerspitzengefühl kunnen we besluiten om dit jaar 150 nieuwe artikelen te schrijven. Gezien de data van vorig jaar zouden we daarmee op ongeveer 15.000 nieuwe bezoekers per maand uit moeten komen. Dit is natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Als we uitgaan van 150 nieuwe pagina’s en 52 weken in een jaar moeten er 2,88 = 3 artikelen per week verschijnen om aan het einde van het jaar het doel te behalen. 

Vervolgens bepalen we dat van deze 3 artikelen per jaar in ieder geval 2 over voeding moeten gaan en 1 over speeltjes. De artikelen over voeding leverden ons de meeste bezoekers op en de artikelen over speeltjes de meeste omzet.

Als je de artikelen zelf gaat schrijven vind ik het altijd handig om iedere week een planning te maken voor de komende week. Werk je met tekstschrijvers dan kun je overwegen om deze planning inclusief onderwerpen en keyword research aan het begin te maken van iedere maand of zelfs aan het begin van het jaar zodat de tekstschrijvers vooruit kunnen. De basis van goede artikelen en dus je contentstrategie ligt in ieder geval in goed zoekwoorden onderzoek.

Dit doe je met een tool zoals Clicks. Wij gebruiken dit zelf ook veel en kunnen je het zeker aanraden. Dit is een betaalbare optie in tegenstelling tot de andere duurdere SEO-tools. En het mooie is dat we je een korting van 10% kunnen aanbieden als je de code “hoebeginik” gebruikt.

Conclusie

Door de resultaten uit het verleden te analyseren en dit in je nieuwe contentstrategie te gebruiken werk je op een gerichte manier aan het behalen van je doelen. Waar veel mensen met hagel schieten als het gaat om content op de website is het verstandiger om te schrijven over de onderwerpen die je doelgroep belangrijk vinden en welke je ook daadwerkelijk iets opleveren. Heb jij de contentstrategie voor 2025 al klaar?

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is één van de twee ondernemers achter hoebeginik.nl. Hij begon als hobby met het leren van online marketing tijdens zijn studie marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft hier inmiddels zijn beroep van gemaakt. Samen met Chris helpen ze, onder naam van hun marketingbureau ConversieOnline, ondernemers met hun (online) groei en succes. Deze ervaring delen ze met jou op Hoebeginik.nl.