Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Kan een eenmanszaak personeel hebben?

Kan een eenmanszaak personeel hebben?

kan een eenmanszaak personeel hebben
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
3 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd: 3 minuten

Als je het druk hebt met je werk is dat een goed teken. Helaas kan je dit niet altijd oplossen door zelf meer te werken. Je hebt maar zoveel uren in een week die je aan je bedrijf kunt besteden. Een logische optie is dan ook het aannemen van personeel, maar een eenmanszaak met personeel. Mag dat wel?

In dit artikel gaan we in op een eenmanszaak met personeel, vertellen we je wat er komt kijken bij een eenmanszaak personeel in dienst nemen en helpen we je met je overwegingen. Zijn de vereisten het waard om iemand erbij aan te nemen. Personeel met een eenmanszaak, hoe zit dat?

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Kan een eenmanszaak personeel hebben?

Ja, een eenmanszaak mag personeel hebben. Het maakt voor de belastingdienst niet uit welke rechtsvorm je bedrijf heeft, zolang je de noodzakelijke zaken maar goed geregeld hebt. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan een ziekteverzuimverzekering, loonheffing en al die leuke dingen die bij personeel ineens onderdeel zijn van je bedrijf?

Eenmanszaak met personeel, wat komt hier allemaal bij kijken?

Er komt veel kijken bij het aannemen van personeel, laat staan met een eenmanszaak. Zaken als aansprakelijkheid, verzekeringen, arbeidsverzuim en de uitbetaling zijn allemaal heel belangrijk. We vertellen je hier graag wat meer over zodat je zelf de keuze kunt maken om personeel aan te nemen met je eenmanszaak.

Aansprakelijkheid

Bij de meeste rechtsvormen is het bedrijf aansprakelijk voor de risico’s, maar zoals je weet ben je met een eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk. Het is dus belangrijk om te weten dat eventueel salaris, een belastingachterstand of niet opgegeven loonheffing op jouw persoonlijk verhaald kunnen worden. 

Verzekeringen

Met personeel loop je meer risico dan alleen. Denk bijvoorbeeld aan ziekteverzuim, ongevallen en dat soort zaken. Omdat je een eenmanszaak bent is dit jouw verantwoordelijkheid als werkgever. Je bent hoofdelijk aansprakelijk, dus het is zeer onverstandig om personeel aan te nemen zonder deze verzekeringen. Het probleem is alleen dat dit behoorlijk op kan lopen qua kosten. Om je een voorbeeld te geven:

  • Ziekteverzuimverzekering. Voor één personeelslid met een bruto jaarsalaris van € 60.000 en een ziekteverzuim van 5% betaal je ruim € 2300 per jaar een premie.
  • Collectieve ongevallenverzekering. Bij een arbeidsongeschiktheid vergoeding tot € 200.000 en bij overlijden een vergoeding tot € 100.000 betaal je al snel € 250+ per jaar.
  • Aansprakelijkheidsverzekering. Voor een dekking tot € 2.500.000 betaal je ongeveer € 10-15 per maand.
  • Beroepsaansprakelijkheid. Voor een dekking tot € 500.000 per jaar betaal je snel tussen de €400-800 per jaar aan premie.
  • Werkloosheidswet. Voor de WW wet betaal je tussen de 2,2 en 7,7% van het salaris aan premie per maand.

Loonheffing

Loonheffing is een verzamelnaam voor de premies die je af moet staan over het bruto loon van je personeel. Dit kan behoorlijk oplopen en maakt personeel relatief duur. Natuurlijk is dat geen probleem als je personeel dit in een jaar terugverdient, maar wel goed om rekening mee te houden.

In Nederland (2022) betaal je tot € 68.507 een heffing van 37,35% en na dit bedrag stijgt dit percentage tot 49,50%. Dit bedrag wordt gerekend over het bruto salaris van je personeel en maakt het dus aanzienlijk duurder dan je zou zeggen aan de hand van enkel het salaris.

Boekhouding

Alleen je boekhouding doen is relatief eenvoudig met een boekhoudprogramma. Je moet de facturen boeken en je (reis) kosten goed bijhouden. Met personeel komt hier veel meer bij kijken. Verstandig is het om dan in ieder geval een boekhouder in de arm te nemen. Alle premies en de extra boekhoudkundige taken zijn in de meeste gevallen te ingewikkeld om er zelf even bij te doen.

In dit artikel lees je meer over de kosten voor een boekhouder. Op deze pagina kun je zzp boekhoudsoftware vergelijken. Met deze twee tools ben je klaar voor de groei van je bedrijf!

Mag je als eenmanszaak personeel aannemen?

Ja, je mag als eenmanszaak personeel aannemen. Zoals je hebt kunnen lezen in dit artikel komt daar wel het een en ander bij kijken. Dat is de reden dat veel ondernemers met een eenmanszaak graag werken met andere zzp’ers. Je weet precies wat je betaalt in de vorm van een uurloon of afgesproken bedrag en hebt niet te maken met de verantwoordelijkheid voor je personeel.

Groeit je bedrijf echter hard, dan is het een logische stap om personeel aan te nemen met je eenmanszaak. Wat je in dit geval zou kunnen doen is je eenmanszaak omzetten naar een BV, zodat je persoonlijk niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt. Ben jij al klaar voor personeel met je eenmanszaak?

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.