Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Geld 9 Wat is krimpflatie? De verborgen inflatie van je producten

Wat is krimpflatie? De verborgen inflatie van je producten

krimpflatie
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 16 februari 2024

Leestijd: 2 minuten

Je leest inmiddels bijna dagelijks over inflatie. Je kunt minder producten kopen met dezelfde euro omdat alles duurder wordt. Over het algemeen wordt dit de fabrikanten niet in dank afgenomen en zorgt het voor veel onrust onder consumenten. 

Een van de manieren waarop producten toch duurder worden zonder dat je dit terugziet in de prijs in krimpflatie en daarover vertel ik je meer in dit artikel.

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is krimpflatie?

Krimpflatie is een manier voor producenten om producten duurder te maken zonder de prijs te verhogen. Bij normale inflatie gaat simpelweg de prijs omhoog. Bij krimpflatie blijft de prijs van het product hetzelfde, maar gaat de inhoud van het product omlaag.

In principe heeft krimpflatie dus hetzelfde effect als inflatie. Je krijgt minder producten voor dezelfde euro. Toch valt krimpflatie minder op. Fabrikanten van producten doen dit namelijk ‘slim’.. De fysieke verpakking blijft namelijk hetzelfde. Er zit alleen minder in. 

In plaats van 400 gram zit er nu nog maar 350 gram in bijvoorbeeld. Er zit nu in principe 12,5% minder in je product. Dit zou hetzelfde effect zijn als de prijs voor een product van 400 gram omhoog zou gaan van €10 naar €11,25. Dit laatste zie je direct terug op de rekening. Een vermindering van de inhoud niet.

Krimpflatie is dus een manier om onopvallend meer te verdienen aan hetzelfde product. Het is een ‘gemene’ manier om de producten duur te maken omdat het niet opvalt bij de meeste consumenten. Hoe vaak kijk je nou daadwerkelijk op een product naar de inhoud? Ik persoonlijk niet zo vaak bij de meeste producten.

Krimpflatie voorbeelden

Er is al veel onderzoek gedaan naar krimpflatie en we kunnen daarom talloze voorbeelden geven. Een aantal voorbeelden uit de fastfoodindustrie zijn bijvoorbeeld Domino’s en Burger King. 

Domino’s en Burger King verlaagde de hoeveelheid kipnuggets en kippenbouten in de menu’s van 10 naar 8 zonder hier iets te veranderen aan de prijs. 

Fabrikanten van wc-papier staat erom bekend hetzelfde te doen. Je betaalt dezelfde prijs voor een pak, maar er zit minder papier om de rollen. Hoe vaak tel jij nou precies hoeveel wc-papier er om een rol zit? Een ‘slimme’ manier om onopvallend toch de prijzen te verhogen dus.

Andere voorbeelden uit Nederland zijn ook heel duidelijk. Albert Heijn verlaagde de inhoud van de kaasblokjes, er zaten minder bitterballen in dezelfde verpakking en voor snoepliefhebbers was het helemaal raak. Haribo verminderde de hoeveelheid snoepjes in de verpakking met maar liefst 26%.

Je kunt je voorstellen dat je als consument eerder geneigd bent om de producten te blijven kopen als de prijs hetzelfde blijft. Als een zak snoepjes €2 kost of ineens verhoogd wordt naar €2,52 (+26%) valt het op. Blijft de prijs hetzelfde, dat zie je dit niet direct aan je rekening terwijl je te maken hebt met exact hetzelfde ‘verlies aan koopkracht’.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.