Je leest inmiddels bijna dagelijks over inflatie. Je kunt minder producten kopen met dezelfde euro omdat alles duurder wordt. Over het algemeen wordt dit de fabrikanten niet in dank afgenomen en zorgt het voor veel onrust onder consumenten.
Een van de manieren waarop producten toch duurder worden zonder dat je dit terugziet in de prijs in krimpflatie en daarover vertel ik je meer in dit artikel.
Wat is krimpflatie?
Krimpflatie is een manier voor producenten om producten duurder te maken zonder de prijs te verhogen. Bij normale inflatie gaat simpelweg de prijs omhoog. Bij krimpflatie blijft de prijs van het product hetzelfde, maar gaat de inhoud van het product omlaag.
In principe heeft krimpflatie dus hetzelfde effect als inflatie. Je krijgt minder producten voor dezelfde euro. Toch valt krimpflatie minder op. Fabrikanten van producten doen dit namelijk ‘slim’.. De fysieke verpakking blijft namelijk hetzelfde. Er zit alleen minder in.
In plaats van 400 gram zit er nu nog maar 350 gram in bijvoorbeeld. Er zit nu in principe 12,5% minder in je product. Dit zou hetzelfde effect zijn als de prijs voor een product van 400 gram omhoog zou gaan van €10 naar €11,25. Dit laatste zie je direct terug op de rekening. Een vermindering van de inhoud niet.
Krimpflatie is dus een manier om onopvallend meer te verdienen aan hetzelfde product. Het is een ‘gemene’ manier om de producten duur te maken omdat het niet opvalt bij de meeste consumenten. Hoe vaak kijk je nou daadwerkelijk op een product naar de inhoud? Ik persoonlijk niet zo vaak bij de meeste producten.
Krimpflatie voorbeelden
Er is al veel onderzoek gedaan naar krimpflatie en we kunnen daarom talloze voorbeelden geven. Een aantal voorbeelden uit de fastfoodindustrie zijn bijvoorbeeld Domino’s en Burger King.
Domino’s en Burger King verlaagde de hoeveelheid kipnuggets en kippenbouten in de menu’s van 10 naar 8 zonder hier iets te veranderen aan de prijs.
Fabrikanten van wc-papier staat erom bekend hetzelfde te doen. Je betaalt dezelfde prijs voor een pak, maar er zit minder papier om de rollen. Hoe vaak tel jij nou precies hoeveel wc-papier er om een rol zit? Een ‘slimme’ manier om onopvallend toch de prijzen te verhogen dus.
Andere voorbeelden uit Nederland zijn ook heel duidelijk. Albert Heijn verlaagde de inhoud van de kaasblokjes, er zaten minder bitterballen in dezelfde verpakking en voor snoepliefhebbers was het helemaal raak. Haribo verminderde de hoeveelheid snoepjes in de verpakking met maar liefst 26%.
Je kunt je voorstellen dat je als consument eerder geneigd bent om de producten te blijven kopen als de prijs hetzelfde blijft. Als een zak snoepjes €2 kost of ineens verhoogd wordt naar €2,52 (+26%) valt het op. Blijft de prijs hetzelfde, dat zie je dit niet direct aan je rekening terwijl je te maken hebt met exact hetzelfde ‘verlies aan koopkracht’.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties