Stel je voor, na lang wachten is het moment eindelijk daar. Jouw nieuwe product wordt gelanceerd. En dit is precies wat jouw klanten zoeken. Tenminste, dat dacht jij.
Want wat blijkt? Er is totaal geen interesse. Wat zonde van al die tijd en het geld, bedenk jij je. Hoe had dit anders gekund? Nou, juist om dit soort verrassingen te voorkomen is de lean startup methode ontwikkeld. Wij nemen je mee in de uitleg en toepassing van dit model, the lean startup.
Wat is een startup?
Een startup is een jong en ambitieus bedrijf met een innovatief product, dat gebruik maakt van nieuwe technieken en gericht is op groei. Vaak zijn de medewerkers jong werkenden, maar dat is niet altijd zo.
Waar moet je dan aan denken? Felyx, Crisp en Picnic zijn bijvoorbeeld drie succesvolle startups die in de afgelopen jaren opgericht zijn. De onderneming begint in wezen klein, maar zodra het product een gat in de markt blijkt te zijn, groeit het bedrijf snel mee. Op dit punt wanneer de vraag hard toeneemt en het bedrijf meegroeit, verandert de start up naar een scale up.
Met dit succes als uitgangspunt is the lean startup method ontwikkeld.
Wat is de lean startup methode?
De lean startup methode, of de lean startup method in het Engels, is een manier voor bedrijven om snel en tegen zo laag mogelijke kosten resultaat te boeken. Het wordt ingezet door startups en door al gevestigde bedrijven die innovatieve producten creëren.
Het gaat dus echt om nieuwe concepten die ontstaan. Kortom, waar vernieuwing is, kun je de lean startup toepassen.
Deze innovatiemethode is ontwikkeld door succesvol ondernemer Eric Ries, die hier met zijn boek “[affiliate_products style=”text-link”]The Lean Startup[/affiliate_products]” (2011) voor het eerst vorm aan gaf.
Het idee achter dit concept is dat je niet wacht totdat een product tot in de puntjes is uitgewerkt. Nee, juist in de beginfase treed je al naar buiten met jouw prototype. Vervolgens kijk je hoe deze wordt ontvangen. Op basis van die inzichten ga jij weer terug naar de tekentafel en breng je aanpassingen aan.
Dus niet falen, maar juist fouten maken om ervan te leren. Het liefst maak je deze fouten zo vroeg mogelijk, zodat je kosten bespaart. Op deze manier ontdek je namelijk zaken die anders pas in een veel later stadium, of zelfs na lancering, aan het licht waren gekomen.
Het idee is, dat je een groot project behapbaar maakt door zo snel mogelijk een prototype te maken, deze te evalueren en vervolgens een verbeterslag te maken op basis van conclusies. Dit blijf je net zo lang doen, totdat het product aansluit bij jouw doelgroep. Doordat je hiermee de klant centraal stelt, voorkom je dat je dingen ontwerpt waar geen interesse in is.
Wist je dat Dropbox ook ooit is begonnen via deze methode? Het is misschien wel een van de meest bekende voorbeelden. Deze clouddienst voor het online opslaan van bestanden heeft vandaag de dag meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd. Voor de lancering kregen de potentiële klanten een korte pitch van 3 minuten te zien waarin te zien was wat de service kon. Deze klanten hadden de mogelijkheid om feedback te geven. Dit werd vervolgens verwerkt door het team en in het eindproduct verwerkt.
Voordelen
De voordelen van de lean startup methode zijn:
- hoge flexibiliteit
- kostenefficiëntie
- vroegtijdige klantinzichten
Tijdens de ontwikkeling is de input van de klant de basis voor verbetering. Juist omdat je het concept blijft bijstellen tot je iets hebt waar de klant tevreden mee is en voor wil betalen, minimaliseer je de kans op een flop. Doordat je snel schakelt en niet te veel tijd spendeert aan het perfectioneren van het product, maar gelijk test, is het kostenefficiënter. Door vroegtijdige klantinzichten ga je verspilde moeite tegen.
Uitdagingen
Zoals alles brengt ook de lean startup een aantal uitdagingen met zich mee:
- kwetsbaarheid
- snelle werkomgeving
- lage binding met product
- niet alle producten lenen zich ervoor
Ten eerste vraagt het lef om naar de klant te gaan met producten die niet af zijn. Je kunt je als ondernemer hierdoor heel kwetsbaar voelen. Daarnaast zorgt constante innovatie voor een snelle werkomgeving. Dit kan erg intensief zijn voor werknemers.
Ook is het mogelijk dat als een bedrijf heel veel verschillende tests uitvoert, werknemers weinig binding met het testproduct voelen. Vooral wanneer veel van deze producten tijdelijk zijn en het gros uiteindelijk verdwijnt. Tot slot lenen niet alle producten zich ervoor.
Klantfeedback krijgen is namelijk niet altijd mogelijk. Producten zoals de Iphone zouden lastig kunnen worden uitgetest via de lean method, juist omdat er een compleet nieuwe markt moest worden gecreëerd. Het product was niet het antwoord op een bestaand probleem.
5 principes van de lean startup
De lean startup methodology, gaat uit van een aantal principes als speerpunten. We lopen je daar even doorheen.
Ondernemers zijn overal
Je hoeft geen onderneming te hebben om ondernemer te zijn. Heb je personeel? Benader ze dan als productontwikkelaar en geef hen de mogelijkheid om te experimenteren. Hiermee verhoog je de betrokkenheid enorm.
Ondernemerschap is management
Ondernemen brengt risico’s met zich mee. Om hiermee om te gaan heb je een specifiek soort management nodig. Flexibel en leergericht management is de drijfkracht voor een succesvolle startup.
Gevalideerde leerprocessen
Centraal staat het experimenteren, testen, analyseren en verwerken van je inzichten, dit zijn gevalideerde leerprocessen. Op deze manier kom je erachter wat het beste werkt en kun je je aanpassen aan de vraag van de markt.
Build, measure, learn
Er zijn drie speerpunten die continue centraal staan in het proces namelijk “build learn, measure”. Dit betekent dat je niet alleen steeds bezig bent om de juiste aanpassingen te verwerken, maar om het juiste product op de markt te brengen.De procescyclus moet hierbij klein zijn, zo ben je eenvoudig in staat optimalisaties door te voeren.
Innovatie registreren en meten
Bouw het product, monitor hoe erop gereageerd wordt en registreer dit. Leer van de uitkomsten en optimaliseer. Hou de cyclus van bouwen, meten en leren vol tot je een aantal ontwikkelslagen gehad hebt en merkt dat de nieuwe feedback verwaarloosbaar is.
Stappenplan van The Lean Startup
Op basis van de theorie hebben wij een aantal stappen samengevat die jij kunt doorlopen. Gebruik dit als houvast tijdens het proces.
1. Stel het probleem vast
2. Breng in kaart hoe jij dit oplost
3. Maak een prototype/ concept en test
4. Optimaliseer
5. Ontwikkel het eindproduct
Stel het probleem vast
Visualiseer voor jezelf wat het probleem van jouw potentiële klant precies is. Het is hierbij belangrijk dat je redeneert alsof jij zelf de klant bent. Verplaats je dus echt in hem of haar. Waar loopt deze persoon tegenaan en welke alternatieve oplossingen zijn hier al voor?
Laten we Airbnb nemen, die ooit als startup begon. De oprichters hadden zelf vaak moeite met het betalen van de hoge huurkosten en beseften zich dat meer mensen in dezelfde situatie zaten. Of zij nu thuis waren of niet, de huur moest betaald worden. Daarnaast waren de hotelprijzen enorm hoog tijdens bepaalde delen van het jaar. Zij zagen hier twee problemen die een kans boden.
Breng in kaart hoe jij dit probleem oplost
Vervolgens zet jij op een rijtje hoe jij dit probleem gaat oplossen. Spoiler alert: uiteraard, met jouw product of dienst. Maak hier ook een aantal aannames bij over jouw product. Je weet uiteraard nog niet of dit waar is, maar dat ga jij ontdekken.
Voor Airbnb had dat bijvoorbeeld kunnen zijn: “Om wat extra geld te verdienen om de huur te betalen, zijn mensen bereid om hun huis te verhuren”. En daarnaast “Om niet aan de prijzen van hotels gebonden te zijn, zijn mensen bereid om in het huis van een ander te verblijven.”
Maak een prototype/ concept en test
Vervolgens werk je jouw product of concept uit zodat je jouw klant iets tastbaars kunt laten zien. Dit is de pilotversie van jouw product.
Nog geen idee hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken? Geen nood, je kunt dit op meerdere manieren doen. Het belangrijkste is dat je mensen bereikt die in jouw doelgroep zitten en dus echt relevant voor jouw product zijn. Kijk in eerste instantie in je netwerk en via via, wie hiervoor in aanmerking zou komen. Maak het ook vooral aantrekkelijk voor hen! Je zou deze groep bijvoorbeeld extra kunnen motiveren door er iets tegenover te zetten.
Daarnaast zou je in social media communities, waarvan je weet dat jouw klanten er zitten, kunnen deelnemen. Of advertenties met dezelfde boodschap en incentive kunnen draaien via deze platformen. Probeer een mix te maken van kwalitatieve onderzoeksmethoden (zoals interviews) en kwantitatieve methoden (zoals bijvoorbeeld korte enquêtes of polls). Op deze manier krijg je een completer beeld van wat er speelt.
Optimaliseer
Mogelijk moet er nog een hoop worden veranderd aan jouw product of dienst, op basis van het testen. De implementatie daarvan is waar deze stap om draait.
Ontwikkel het eindproduct
In deze fase leg je de laatste hand aan de definitieve versie. Wellicht verschilt deze sterk van de eerste versie, maar door alle optimalisaties voldoet deze wel aan waar de markt behoefte aan heeft.
Tijd om te testen
Nu kun jij aan de slag met de lean startup methode. Je gaat dus niet eerst eindeloos nadenken, maar juist andersom en eerst de markt op. Vergeet vooral niet dat fouten maken mag. Hoe eerder je deze herkent, hoe minder tijd je verliest.
Was dit nuttig voor je? Ontdek dan meer van onze tips voor het starten van jouw bedrijf.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties