Home » Marketing » Longtail zoekwoorden vinden & gebruiken voor SEO succes

Longtail zoekwoorden vinden & gebruiken voor SEO succes

Leestijd: 5 minuten

Het doen van gedegen zoekwoorden onderzoek is cruciaal voor succes met zoekmachineoptimalisatie en je website. Je kunt nog zulke mooie artikelen schrijven, maar als niemand er naar zoekt, zul je geen bezoekers krijgen. Laat staan geld verdienen. Longtail zoekwoorden zijn dé manier om online succes te boeken!

In dit artikel vertel ik je daarom precies wat longtail zoekwoorden zijn. Daarnaast laat ik je zien hoe je longtail zoekwoorden vinden kunt en hoe je deze kunt inzetten om snel bezoekers te krijgen. Gebruik jij al long tail zoekwoorden?

Al je data op één plek? Deze handige tools moet je hebben
 

Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords zijn zoekwoorden die van nature iets langer zijn dan de korte zoektermen. Je kunt het eigenlijk wel zien als een verdieping op de belangrijkste zoekwoorden (short tail zoekwoorden). Over het algemeen wordt er ook minder gezocht naar long tail zoekwoorden. Dit betekent ook dat de concurrentie op deze zoekwoorden meestal lager is.

Om je hier een voorbeeld van te geven gebruiken we de elektrische fiets kopen. Dit is een hele belangrijke term voor iedereen die fietsen verkoopt. De zoeker heeft al een intentie om te kopen en bovendien zoeken er 14.800 mensen per maand naar deze term. Je kunt je voorstellen dat iedereen die fietsen verkoopt natuurlijk optimaliseert voor deze zoekterm. De concurrentie is daarom hoog.

Als we kijken naar de term tweedehands elektrische fiets met middenmotor (deze valt onder de longtail zoekwoorden, oftewel een verdieping van het belangrijke zoekwoord) dan zien we dat het volume ‘nog maar’ 720 is per maand.

Je mag er dan ook vanuit gaan dat de concurrentie op dit zoekwoord lager is. Als je ook tweedehands elektrische fietsen verkoopt, zou het dus een interessant zoekwoord kunnen zijn om je op te richten. Helemaal als je moet concurreren met grote websites met meer autoriteit.

Long tail zoekwoorden inzetten, waarom is dit zo nuttig?

Om te controleren of de concurrentie op dit zoekwoord lager kunnen we bekijken hoeveel pagina’s er op het internet geoptimaliseerd zijn voor de betreffende zoektermen. We noemen dit ook wel de Golden Ratio. We doen dit door te kijken hoeveel pagina’s het exacte zoekwoord in de titel heeft.

Voor het volgende in in Google:

allintitle:elektrische fiets kopen

Ongeveer 15.700 resultaten

allintitle:tweedehands elektrische fiets met middenmotor

Ongeveer 4 resultaten

Hieruit kunnen we opmaken dat voor ons belangrijkste zoekwoord 15.700 pagina’s op het internet bestaan met dat zoekwoord in de titel. Voor ons longtail zoekwoord zijn dat er slechts 4. Het zoekvolume is lager, maar de concurrentie ook. In het kort is dat de kracht van long tail zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden vinden

Longtail zoekwoorden vinden kan op talloze manieren. Zoekwoordenonderzoek met het maandelijks zoekvolume van de keywords is hiervoor de basis. Begin bij je belangrijke zoekwoorden en maak hierop een verdieping door deze in tools in te voeren. In dit artikel vertellen we je alles over het doen van zoekwoorden onderzoek.

Persoonlijk gebruiken we hiervoor meerdere tools, waaronder Ahrefs, Google Keyword Planner en Surfer SEO. Met deze laatste tool is dit artikel geschreven. Niet alleen doe je hiermee onderzoek naar relevante zoektermen, maar je kunt ook een hele structuur opzetten voor het artikel.

Dit gebeurt met behulp van AI. Surfer SEO kijkt namelijk naar de belangrijke pagina’s die ranken voor dit keyword. Hiervan maakt het een analyse met de woorden die deze pagina’s gebruiken en zelfs hoe vaak deze woorden gebruikt worden. Het enige wat jij hoeft te doen is deze woorden te combineren met je eigen onderzoek en het schrijven kan beginnen.

Voer je belangrijke zoekwoord in bij Surfer SEO. Hieruit rolt een onderzoek inclusief aanvullende clusters die je kunt gebruiken voor je artikel en opbouw van de website. Je kunt daarna met één druk op de knop je zoekwoorden omzetten naar een editomgeving met long tail zoekwoorden die je eigenlijk alleen nog maar in hoeft te vullen.

Heb je nog geen account op Surfer SEO? Dan raden we aan dit ten minste te proberen. Mijn eerlijke analyse is dat de tool beter tot z’n recht komt in de Engelse taal. Toch biedt het uitkomst bij het schrijven van SEO artikelen. Met name als je nog relatief nieuw bent of veel werk uitbesteedt.

longtail zoekwoorden vinden

Een long tail zoekwoord omzetten naar een artikel

Stap 1 is het vinden van een zoekwoord. Dit doe je door te bepalen waarover je wilt schrijven. Bij een fietsenwinkel zul je natuurlijk eerst je belangrijke categorieën behandelen zoals ‘elektrische fietsen’, tweedehands fietsen’ etc. Laten we in dit geval long tail zoekwoorden als voorbeeld nemen.

Voor deze in bij je favoriete tools zoals Surfer SEO. Hieruit komt een voorzetje met enkele gerelateerde zoekwoorden die je kunt gebruiken in je artikel. Persoonlijk raad ik je aan om meerdere tools te gebruiken als je met je belangrijkste pagina’s bezig bent zodat je niets mist. Bij Surfer SEO ziet dat er als volgt uit:

long tail keywords

Deze analyse kun je vervolgens omzetten naar een editor document waarin extra zoekwoorden toegevoegd worden die je ook kunt gebruiken. Zoals ik eerder aangaf, doet SurferSEO dit met AI en kijkt het hiervoor naar de belangrijkste pagina’s op pagina 1 van Google. Die extra woorden zien er zo uit:

long tail zoekwoord

Je hebt daarna de optie om zelf het artikel te schrijven of het artikel zelfs helemaal met AI te laten maken. Dit laatste is natuurlijk het snelst. Deel je echter hele specifieke informatie dan raden we toch aan het zelf te schrijven. Een algemene blog is natuurlijk veel sneller met AI te schrijven.

Onze ervaring met long tail zoekwoorden

Long tail keywords zijn dé manier om als website bezoekers te krijgen. De reden hiervoor is dat iedere website zich richt op de belangrijkste zoektermen. In de regel is dat natuurlijk heel logisch, maar waarom zou je tegen de reuzen op concurreren? Daar is veel tijd en geld voor nodig en zorgt pas veel later voor resultaat.

Grote websites hebben het budget om zich te richten op deze grote termen en dat doen ze vaak ook alleen maar. Dat betekent dat jij door slim keyword research te doen het ‘laaghangende fruit’ op kunt pakken zonder daar maanden aan linkbuilding en autoriteit tegenaan hoeft te gooien. Simpelweg omdat maar weinig sites zo goed onderzoek doen en zich richten op deze longtail zoekwoorden.

Een goed voorbeeld hiervan hebben we genoemd op deze pagina. Je kunt je richten op ‘elektrische fiets kopen’ en concurreren met 14.800 pagina’s of een extra pagina maken gericht op de zoekterm tweedehands elektrische fiets met middenmotor en concurreren met 4 andere websites.

De truc is om natuurlijk je beste pagina’s te schrijven. Door je daarnaast te focussen op het laaghangende fruit is het mogelijk om heel veel traffic te genereren zonder hiervoor duizenden euro’s per maand aan linkbuilding uit te geven.

Dit is precies hoe wij altijd onze websites opbouwen. We zijn bijna exclusief bezig met long tail zoekwoorden inzetten voor het krijgen van traffic. Naarmate de website groeit maken we alsnog aanspraak op de belangrijkste zoektermen. We hebben alleen niet de illusie dat we met een nieuwe website direct gaan ranken op onze belangrijkste zoekwoorden. Gebruik jij al longtail zoekwoorden?

Vind je dit soort artikelen interessant? Lees dan snel verder:

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie