Home 9 Marketing 9 Longtail zoekwoorden vinden & gebruiken voor SEO succes

Longtail zoekwoorden vinden & gebruiken voor SEO succes

Longtail zoekwoorden
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

11 oktober 2024 @ 3:47 pm

Leestijd:
5 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 11 oktober 2024

Leestijd: 5 minuten

Het doen van gedegen zoekwoorden onderzoek is cruciaal voor succes met zoekmachineoptimalisatie en je website. Je kunt nog zulke mooie artikelen schrijven, maar als niemand er naar zoekt, zul je geen bezoekers krijgen. Laat staan geld verdienen. Longtail zoekwoorden zijn dé manier om online succes te boeken!

In dit artikel vertel ik je daarom precies wat longtail zoekwoorden zijn. Daarnaast laat ik je zien hoe je longtail zoekwoorden vinden kunt en hoe je deze kunt inzetten om snel bezoekers te krijgen. Gebruik jij al long tail zoekwoorden?

Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords zijn zoekwoorden die van nature iets langer zijn dan de korte zoektermen. Je kunt het eigenlijk wel zien als een verdieping op de belangrijkste zoekwoorden (short tail zoekwoorden). Over het algemeen wordt er ook minder gezocht naar long tail zoekwoorden. Dit betekent ook dat de concurrentie op deze zoekwoorden meestal lager is.

Om je hier een voorbeeld van te geven gebruiken we de elektrische fiets kopen. Dit is een hele belangrijke term voor iedereen die fietsen verkoopt. De zoeker heeft al een intentie om te kopen en bovendien zoeken er 14.800 mensen per maand naar deze term. Je kunt je voorstellen dat iedereen die fietsen verkoopt natuurlijk optimaliseert voor deze zoekterm. De concurrentie is daarom hoog.

Als we kijken naar de term tweedehands elektrische fiets met middenmotor (deze valt onder de longtail zoekwoorden, oftewel een verdieping van het belangrijke zoekwoord) dan zien we dat het volume ‘nog maar’ 720 is per maand.

Je mag er dan ook vanuit gaan dat de concurrentie op dit zoekwoord lager is. Als je ook tweedehands elektrische fietsen verkoopt, zou het dus een interessant zoekwoord kunnen zijn om je op te richten. Helemaal als je moet concurreren met grote websites met meer autoriteit.

Long tail zoekwoorden inzetten, waarom is dit zo nuttig?

Om te controleren of de concurrentie op dit zoekwoord lager kunnen we bekijken hoeveel pagina’s er op het internet geoptimaliseerd zijn voor de betreffende zoektermen. We noemen dit ook wel de Golden Ratio. We doen dit door te kijken hoeveel pagina’s het exacte zoekwoord in de titel heeft.

Voor het volgende in in Google:

allintitle:elektrische fiets kopen

Ongeveer 15.700 resultaten

allintitle:tweedehands elektrische fiets met middenmotor

Ongeveer 4 resultaten

Hieruit kunnen we opmaken dat voor ons belangrijkste zoekwoord 15.700 pagina’s op het internet bestaan met dat zoekwoord in de titel. Voor ons longtail zoekwoord zijn dat er slechts 4. Het zoekvolume is lager, maar de concurrentie ook. In het kort is dat de kracht van long tail zoekwoorden.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Hoe kun je longtail zoekwoorden vinden?

Longtail zoekwoorden vinden kan op talloze manieren. Zoekwoorden onderzoek met het maandelijks zoekvolume van de keywords is hiervoor de basis. Begin bij je belangrijke zoekwoorden en maak hierop een verdieping door deze in tools in te voeren. In dit artikel vertellen we je alles over het doen van zoekwoorden onderzoek.

Ik gebruik hier zelf meerdere tools voor, waaronder Clicks.so. Met deze software kun je zoekwoorden intypen en kijken welke long tail keywords horen bij het belangrijkste zoekwoord. Ik leg je hieronder precies uit hoe je dat doet. Heb je nog geen account bij Clicks.so? Maak die dan hier aan en start vandaag nog met het vinden van de juiste zoekwoorden.

Ga naar je dashboard en type een relevant zoekwoord in voor jouw website

Heb je een webshop in schoenen? Dan is ‘schoenen’ of ‘schoenen kopen’ een goed uitgangspunt. Voer dit in op je dashbaord bij ‘Keyword Search’ en vul het juiste land in.

Doorzoek de grote lijst met keywords en noteer de relevante long tail keywords voor jouw site

Een goede manier om de vaak grote lijst te doorzoeken is door te filteren op ‘Search Volume’ of ‘Difficulty’. Door te zoeken op een laag zoekvolume vind je vaak de keywords die men overslaat als ze gaan optimaliseren. Dit betekent dat jij hier eenvoudiger op kunt ranken. Hetzelfde geldt voor keywords met een lage difficulty. Door je efforts te verplaatsen naar ‘makkelijkere’ zoekwoorden zul je sneller bezoekers krijgen uit de zoekmachines.

longtail keyword onderzoek doen

Een long tail zoekwoord omzetten naar een artikel

Het is verleidelijk om te gaan schrijven voor de zoekwoorden met het meeste zoekvolume, zoals bijvoorbeeld ‘schoenen kopen’. Het belang van longtail zoekwoorden is juist om je te richten op de zoekwoorden waar niemand zich op richt. In bovenstaande overzicht zie je bijvoorbeeld termen staan zoals ‘stoomreiniger schoenen kopen’ of ‘orthopedische schoenen kopen’. Je kunt je voorstellen dat je eerder rankt op dergelijke termen, dan op de hoofd term.

Mensen die net beginnen richten zich vaak op deze concurrerende termen. Het kan wel jaren duren voordat je daar staat, als je er überhaupt al komt. Door je echter te richten op longtail zoekwoorden zie je sneller resultaat. Omdat iedereen zich richt op de grootste zoekwoorden, slaan ze vaak het ‘laag hangende fruit’ over. Vaak zijn deze pagina’s makkelijker te maken en kun je hier nog best veel volume uithalen.

Met interne links op je website kun je deze als nog doorsturen naar je belangrijkste producten, waar je anders geen bezoekers zou krijgen omdat je nog niet rankt met die pagina. Door het gebruik van een tool zoals Clicks.so kun je dergelijke zoekwoorden identificeren en je content strategie hierop aanpassen. Je groeit naar mijn idee vanzelf in de grote zoekwoorden, dus begin met het schrijven van de ‘makkelijkste’ zoekwoorden om snel resultaat te behalen met SEO.

Begin met het vinden van longtail zoekwoorden met Clicks.so

Onze ervaring met long tail zoekwoorden

Long tail keywords zijn dé manier om als website bezoekers te krijgen. De reden hiervoor is dat iedere website zich richt op de belangrijkste zoektermen. In de regel is dat natuurlijk heel logisch, maar waarom zou je tegen de reuzen op concurreren? Daar is veel tijd en geld voor nodig en zorgt pas veel later voor resultaat.

Grote websites hebben het budget om zich te richten op deze grote termen en dat doen ze vaak ook alleen maar. Dat betekent dat jij door slim keyword research te doen het ‘laaghangende fruit’ op kunt pakken zonder daar maanden aan linkbuilding en autoriteit tegenaan hoeft te gooien. Simpelweg omdat maar weinig sites zo goed onderzoek doen en zich richten op deze longtail zoekwoorden.

Een goed voorbeeld hiervan hebben we genoemd op deze pagina. Je kunt je richten op ‘elektrische fiets kopen’ en concurreren met 14.800 pagina’s of een extra pagina maken gericht op de zoekterm tweedehands elektrische fiets met middenmotor en concurreren met 4 andere websites.

De truc is om natuurlijk je beste pagina’s te schrijven. Door je daarnaast te focussen op het laaghangende fruit is het mogelijk om heel veel traffic te genereren zonder hiervoor duizenden euro’s per maand aan linkbuilding uit te geven.

Dit is precies hoe wij altijd onze websites opbouwen. We zijn bijna exclusief bezig met long tail zoekwoorden inzetten voor het krijgen van traffic. Naarmate de website groeit maken we alsnog aanspraak op de belangrijkste zoektermen. We hebben alleen niet de illusie dat we met een nieuwe website direct gaan ranken op onze belangrijkste zoekwoorden. Gebruik jij al longtail zoekwoorden?

Vind je dit soort artikelen interessant? Lees dan snel verder:


We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.