Home » Marketing » Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten

Leestijd: 6 minuten

Hoe maak jij het verschil ten opzichte van je concurrent? Het antwoord op die vraag is het juist inrichten van jouw marketingmix. Maar hoe zorg je ervoor dat jij jouw marketinginstrumenten zo inzet dat je dit goed voor elkaar hebt? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.

In dit blogartikel behandelen we wat de marketingmix inhoudt en welke marketinginstrumenten er zijn. We kijken samen naar de 4p’s en vervolgens naar de 6p’s. We sluiten af met een 4p’s voorbeeld.

Wat is de marketing mix?

De marketingmix is een set van instrumenten die organisaties kunnen inzetten om hun marketingstrategie uit te voeren. Het is een belangrijk onderdeel van je marketingplan en is het hart van je marketingacties. De marketingmix omvat de verschillende deelgebieden van marketing. Om succesvol te zijn, moet je die deelgebieden op de juiste manier afstemmen.

Deze deelgebieden worden ook wel de 6p’s genoemd. Iedere “marketing p” staat voor een deelgebied zo zijn er:

  • product: tastbare product of de dienst
  • prijs: hoogte van de prijs en eventuele kortingen
  • promotie: bereiken van de doelgroep, bijv. reclame of persoonlijke verkoop
  • plaats: verbinding tussen jou en de koper bijv. via distributiekanaal
  • personeel: het personeel dat je inzet 
  • presentatie: hoe je jouw product toont bijv. huisstijl, logo, verpakking

Product

Het creëren van een succesvol product begint met het bepalen van de basiskenmerken. Wat ga je op de markt brengen en hoe ontwerp je het product? Zorg dat je je hiermee genoeg van andere concurrenten onderscheidt. Bepaal de kwaliteitsstandaarden en de garantie.

Prijs

Vervolgens kies je je prijsstelling. Dus, wat gaat jouw product of dienst kosten? Mogelijk vind je dit lastig onderwerp. Als je een product bij een leverancier koopt zul je rekening moeten houden met die inkoopprijs in je marge. Als je diensten aanbiedt of eigen producten maakt, kun je een hogere marge hanteren. 

Plaats

Als je klaar bent met het uitwerken van de plannen rondom je product, moet je bepalen waar je het gaat verkopen. Ga je het online aanbieden via een webshop of op een fysieke locatie? Kies in dat geval je distributiekanalen.

Promotie

Het promoten van je product is de volgende stap. Dit kan zowel betaald als zonder budget. 

Misschien denk je hier automatisch bij aan reclame op radio en televisie, maar dit kan veel laagdrempeliger. Zo kun je zorgen dat jouw site in Google goed gevonden wordt. Ook kun je social media inzetten. Maar denk ook aan het verspreiden van flyers en bezoeken van evenementen.

De bovenstaande 4p’s product, prijs, promotie en plaats zijn de klassieke marketingmix. Met de jaren zijn daar nog twee marketing p’s aan toegevoegd. Namelijk, personeel en presentatie. 

Presentatie

De presentatie is ook van groot belang. Zorg ervoor dat het product in een degelijke verpakking zit, voorzien van je eigen logo en kleuren. Daarnaast wil je een stukje herkenbaarheid creëren en je product goed laten uitkomen. In vele branches is beleving essentieel. Dit is de plek om je branding uit te diepen.

Personeel

Mogelijk ben je een startende zelfstandige en daarmee je eigen personeel. In dit geval slaat dit voorlopig op jezelf, maar ook voor de toekomst wanneer je mogelijk groeit. Goed personeel is lastig te krijgen, maar van groot belang. Vooral in dienstverlenende sectoren, waar specifieke kennis onmisbaar is, maak je met goed personeel het verschil.

Je kunt de marketingmix zien als pijlers. Die pijlers zijn vervolgens onderverdeeld in marketinginstrumenten.

Wat zijn marketinginstrumenten?

Marketinginstrumenten zijn de verschillende dingen die je als ondernemer kunt inzetten om jouw producten of diensten aan de man te brengen. Want al heb je nog zo’n goed product, mensen moeten weten dat je bestaat. Hoe ga je dat doen? Marketinginstrumenten zijn de verschillende manieren om dit aan te vliegen. 

Wist je dat de eerste gedocumenteerde vorm van marketinginstrumenten teruggaat tot de oudheid? Zo maakten de Grieken bijvoorbeeld gebruik van inscripties op stenen om hun goederen te promoten en werden in Rome reclameborden gebruikt om theatershows aan te kondigen. Door de jaren heen zijn er steeds meer marketinginstrumenten bijgekomen en verder ontwikkeld, zowel offline als online.

Welke marketinginstrumenten zijn er?

Je kunt onderscheid maken tussen online en offline marketinginstrumenten. 

Online marketinginstrumenten:

  • website/webshop
  • content
  • seo
  • sea
  • social media
  • e-mail
  • content
  • affiliate
  • influencers
  • marketplaces 

Voordehandliggend is uiteraard jouw eigen site of shop. Hier kun je uitgebreid jouw verhaal vertellen, uitgebreide productinformatie kwijt en een sterke merkbeleving creëren.

Ook is dit de plek om waardevolle content te delen zoals webinars of whitepapers. Maak dingen waar jouw doelgroep op zit te wachten. Dit is als het ware een handreiking, waardoor ze in een later aankoopstadium aan jouw bedrijf zullen denken.

Jouw website kun je promoten via seo (onbetaald zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten) en sea (via advertenties bovenaan in Google ranken). Daarnaast is social media een hele mooie tool. Creëer je eigen kanalen en experimenteer eenvoudig met het adverteren op facebook en Instagram.

Heb je eenmaal wat klanten opgebouwd dan kun je hen servicemails sturen via e-mail. Hierbij kun je aansturen op aankopen die aansluiten bij wat ze eerder hebben gekocht of andere verwante producten delen.

Verkoop jij producten? Dan kun je ook overwegen deze naast je eigen site, te promoten via marketplaces. Hierbij kun je een groot bereik aanspreken van potentiële kopers. Als tegenprestatie dien je wel een commissiepercentage af te dragen. Hou daar dus rekening mee.

Naast deze eigen kanalen kun je ook gebruik maken van partners die verwijzen naar jouw website. Weest hierbij kritisch op met wie je de samenwerking aangaat. En check of de website in kwestie echt voor kwalitatief verkeer kan zorgen. 

Offline marketinginstrumenten

  • Evenementen
  • Sponsoring 
  • Printmarketing
  • Persberichten
  • Radio en televisie

In tegenstelling tot online marketing zijn offline marketinginstrumenten fysieke promotiekanalen die geen gebruik maken van het internet. Hieronder bespreken we een aantal voorbeelden.

Evenementen zijn een goede manier om in contact te komen met potentiële klanten. Denk bijvoorbeeld aan een beurs of een open dag. Daarnaast is sponsoring effectief om ervoor te zorgen dat jouw merk geassocieerd wordt met een bepaalde sport of event. Dit kan naast naamsbekendheid ook sympathie voor jouw merk opleveren.

Met printmarketing moet je denken aan folders, brochures, posters, billboards en krantenadvertenties. Hiermee kun je een specifieke doelgroep aanspreken. Bijvoorbeeld een advertentie in een lokaal dagblad.

Met persberichten kun je nieuws of informatie over jouw bedrijf of producten delen met de media. Deel in ieder geval iets dat nieuwswaardig is, niet alleen iets dat jij graag wilt delen.

Radio en televisiereclame is een van de dingen waar je waarschijnlijk als eerste aan denkt. Dit is echter zeer prijzig. Als je hiermee wilt starten, is adverteren op lokale radio een betaalbaardere eerste stap.

Tip: Met welke marketinginstrumenten kun je nu het beste starten? Je kunt van alles doen maar alles draait om de vraag: “Waar bevindt jouw doelgroep zich?” De instrumenten moeten een middel zijn om jouw doelgroep op de meest effectieve manier te bereiken. Doe dus je doelgroeponderzoek, breng in kaart waar zij zitten en kies je tools!

Laten we eens kijken hoe de marketingmix en tools in de praktijk ingezet worden.

4p’s voorbeeld

Hema, wie kent deze winkelketen niet? Het iconische rood-witte logo met de karakteristieke letters. Dit oer-hollandse bedrijf is een van de weinige warenhuizen die ons land nog rijk is. Maar wat maakt Hema nu zo bijzonder? Laten we hun marketingmix eens onder de loep nemen.

Product: Hema staat bekend om zijn eenvoudige, maar kwalitatief goede producten. Het bedrijf heeft een breed assortiment. Van cosmetica tot schrijfwaren, je vindt het er. Maar ondanks dat brede assortiment is het bedrijf ook constant op zoek naar vernieuwing. Er wordt constant ingespeeld op nieuwe trends. Hierdoor blijft HEMA interessant voor zowel nieuwe als bestaande klanten en blijft het relevant in een veranderende markt.

Prijs: HEMA hanteert een redelijk prijsbeleid. Het biedt kwalitatieve producten tegen betaalbare prijzen, zonder dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid. HEMA is in staat om vergelijkbare producten als andere retailers te bieden, maar voor een lagere prijs. Ook zijn er regelmatig stapel- en seizoenskorting.

Uniek aan het prijsbeleid zijn HEMA’s ronde prijzen. Dit houdt in dat de prijzen van de producten bijvoorbeeld eindigen op 0 of 5 euro. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker om te zien wat een product kost en voorkomt verwarring. Hier is vanuit de marketing over nagedacht. De ronde prijzen worden door klanten gezien als “eerlijk” en “transparant”. 

Plaats: Hema heeft een uitgebreid netwerk van winkels door heel Nederland en is daarnaast ook actief in andere landen. Maar Hema is niet alleen fysiek te vinden; ook online is het bedrijf goed vertegenwoordigd met een webshop en actieve social media kanalen. 

Promotie: Hema verspreid nog altijd de folders. Daarnaast is het bedrijf sterk vertegenwoordigd op social media en wordt er gebruik gemaakt van online advertenties. Ook is het sterk vertegenwoordigd op radio en televisie. Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn thema’s die vaak terugkomen.

Al met al heeft Hema een unieke marketingmix weten te ontwikkelen. Hema weet zich te onderscheiden door het bieden van betaalbare en kwalitatief goede producten, sterke promotiecampagnes en maatschappelijke betrokkenheid. Dit alles maakt Hema een merk dat geliefd is bij een breed publiek en nog lang niet uit het straatbeeld verdwijnt.

Conclusie

Kortom, het inzetten van de juiste marketinginstrumenten is essentieel voor het succes van jouw onderneming. Door de 4p’s en 6p’s van de marketingmix te gebruiken kun je een strategie ontwikkelen die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Zorg ervoor dat de verschillende instrumenten goed op elkaar afgestemd en kiest op basis van waar jouw doelgroep zich bevindt. 

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie