Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Missie en visie voorbeelden, het verschil tussen missie en visie?

Missie en visie voorbeelden, het verschil tussen missie en visie?

missie en visie
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 3 januari 2024

Leestijd: 8 minuten

Een missie en visie is onmisbaar voor iedere organisatie. Als bedrijf komt het te vaak voor dat de vooraf gestelde koers verloren gaat. Door alle dagelijkse werkzaamheden loert het gevaar dat het personeel, maar ook de managers te veel met dit moment bezig zijn en niet met de lange termijn plannen. 

Aan de hand van de missie en visie voorbeelden in dit artikel kun je zien hoe de grootste bedrijven dit gebruiken om de richting te bepalen van het bedrijf. Niet voor vandaag en morgen, maar voor de toekomst. 

We gaan het hebben over de missie en visie, we geven je handige voorbeelden en helpen je met het formuleren van een missie voor een bedrijf en visie voor een bedrijf. Heb jij ze al opgesteld en houdt iedereen binnen je organisatie deze in het achterhoofd?

Missie betekenis

Een missie oftewel een missieverklaring geeft de waarde van het bedrijf aan die centraal staat. Een missie is het doel van het bedrijf. Waarom bestaat het, wat doet het en hoe doen ze het? 

Visie betekenis

Een visie oftewel visieverklaring is een korte beschrijving van toekomstige doelen van het bedrijf. Hierin worden de doelen voor de lange termijn duidelijk en kan als richtlijn gebruikt worden voor het personeel zodat iedereen de neus dezelfde kant op heeft.

Verschil missie en visie

Het verschil tussen de missie en visie is de termijn waarover het gaat. De missie schetst de centrale waarden van een bedrijf op dit moment. Dit draagt het bedrijf uit wat er ook gebeurt. Een visie gaat over de toekomst. Wat wil het bedrijf worden en welke doelen heeft het voor ogen als einddoel.

Een goede missie en visie opstellen zorgt ervoor dat het bedrijf en het personeel weet waarvoor het staat en welke kant het op wil met de organisatie. Bij iedere keuze zou je jezelf af kunnen vragen of deze in lijn is met de missie en visie.

Als we kijken naar de missie en visie voorbeeld van Tesla wordt het verschil hopelijk wat duidelijker:

Tesla missie: 

Creëer het meest boeiende autobedrijf van de 21e eeuw door de wereldwijde transitie naar elektrische voertuigen te stimuleren

Tesla visie:

De opkomst van duurzaam vervoer te versnellen door zo snel mogelijk boeiende elektrische auto’s voor de massamarkt op de markt te brengen.

Uit de missie blijkt duidelijk het bij Tesla de transitie van elektrische voertuigen centraal staat. In de visie is terug te lezen dat dit zo snel mogelijk zou moeten gebeuren.

Stel, Tesla zou voor de keuze staan om toch diesel auto’s te produceren om de winst te verhogen. Dit zou direct in strijd zijn met de missie van het bedrijf. Dit is namelijk niet duurzaam.

Zou Tesla voor de keuze staan om een limited edition auto te produceren met een uitvoering van slechts 10 auto’s, dan zou dit in strijd zijn met de visie. Het gaat ze om de massamarkt.

In het geval van deze keuzes kunnen een duidelijke missie en visie uitkomst bieden. Je kunt direct achterhalen of de keuze in lijn is met de waarde van het bedrijf. Dit maakt de keuze makkelijker.

Het gevaar aan het niet opstellen van een missie en visie strategie is dat je het overzicht verliest van waar het bedrijf voor staat. Hierdoor worden er, helemaal met veel personeel, verkeerde keuzes gemaakt die je niet dichter in de buurt dringen van je uiteindelijke doelen, je visie.

Hoe schrijf ik een missie?

Het opstellen van een missie lijkt wellicht eenvoudig, het zijn maar een paar zinnen. Toch is dit lastiger dan je denkt. Deze paar zinnen moeten de gehele strategie en waarden van je bedrijf omvatten. Het is geen leuke slogan voor het grote publiek, maar iets dat bij iedereen binnen het bedrijf zou moeten leven.

  1. Stel jezelf de belangrijke vragen

Een missie is opgesteld in slechts een paar vragen. Hierin moet zoals gezegd alles duidelijk worden over het bedrijf. Een aantal belangrijke vragen om uit te werken zijn:

  • Waarom bestaat het bedrijf (wat biedt je de klanten?)
  • Wie zijn deze klanten (voor wie bestaat het bedrijf?)
  • Waarin verschilt het bedrijf van concurrenten?
  1. Samenvoegen

Nu je deze antwoorden gevonden hebt wordt het puzzelen. Het is namelijk de bedoeling dat je de uitgebreide antwoorden van zojuist in een paar zinnen zo duidelijk mogelijk op papier zet. 

We raden je aan talloze keren de missie op te schrijven in verschillende vormen. Door ermee te spelen kom je tot creatieve uitingen. In de basis zouden de volgende zaken er in ieder geval in moeten staan:

  • Het doel. Wat doet je bedrijf, waarom doen ze het en hoe gaan ze het doen?
  • De tijd. Wat doet je bedrijf op dit moment al om de huidige doelen te behalen
  • Doelgroep. Op wie richt het bedrijf zich
  1. Testen, testen, testen

Als het goed is heb je nu een aantal versies van je missie op papier staan. Deze zouden allemaal dezelfde waarden moeten omvatten, maar de een is natuurlijk beter dan de ander. 

Het is verstandig om aan iedereen binnen het bedrijf deze missies voor te leggen om ze te testen. Waarom klinkt de ene beter dan de ander? Kan het nog herschreven worden zodat het nog beter is? Handige vragen hiervoor zijn:

  • Welke missie spreekt je het meest aan en waarom?
  • Welke missie spreekt je het minst aan en waarom?
  • Ontbreekt er nog iets in de missie?
  • Heb je nog andere ideeën die nog niet in de missie staan?

Heb je deze stappen doorlopen? Dan heb je als het goed is een missie opgesteld waarmee je nog jaren vooruit kunt. Bij iedere keuze zou je kunnen checken of deze in lijn is met de missie van het bedrijf. Zo niet? Dan is het verstandig je keuze nogmaals te overwegen.

Hoe schrijf ik een visie?

missie en visie voorbeelden

Bij een visie kijk je verder vooruit naar wat het bedrijf als einddoel heeft. Het kan best lastig zijn omdat je snel uitkomt op ‘meer geld verdienen’, ‘meer omzet doen’ of ‘meer abonnees vergaren’. 

Dit is te kortzichtig. Je zoekt bij het opstellen van een visie naar een meer fundamenteel doel. De rest zou vanzelf moeten komen als je werkt om deze visie te bewerken. 

Om het voorbeeld van Tesla aan te halen. Ze schrijven over het versnellen van de opkomst van duurzame auto’s. Niet zozeer x-aantal auto’s verkopen. Dit zijn sales doelen. Natuurlijk is het zo dat als het lukt om deze opkomst te versnellen er ook meer auto’s verkocht worden.

De volgende stappen kunnen je helpen bij het opstellen van een goede visie voor je bedrijf.

  1. Wat is het einddoel van de organisatie?

Wat is het einddoel van je bedrijf, waar help je je klanten mee, wat draag je bij aan de maatschappij en wat is het resultaat als je al je doelen behaalt? Het doel van Tesla is niet direct om morgen x-aantal auto’s te verkopen. Het doel is om de hele wereld aan elektrische auto’s te krijgen om zo niet meer van fossiele brandstoffen afhankelijk te zijn.

  1. Wanneer is het doel bereikt?

Een einddoel zou meetbaar moeten zijn. Wanneer heeft het bedrijf daadwerkelijk ‘de missie voltooid’? In het geval van Tesla is dat zover als iedereen ter wereld een elektrische auto onder de kont heeft. Of dat nu een auto van Tesla is of niet.

  1. Samenvoegen

Het enige wat je nu nog te doen staat is om beide uitkomsten samen te voegen tot een visie. Hiervoor geldt ook weer dat je een aantal visies op zou moeten stellen en moet testen bij iedereen binnen de organisatie.

Wat is het doel van een missie en visie?

Het doel van een missie en visie is om duidelijkheid te scheppen. Zowel voor het personeel als voor de klanten die je bedient. In één oogopslag wordt hiermee duidelijk dat de waarden zijn van het bedrijf (missie) en wat het einddoel is van het bedrijf (visie).

Het is een route die bewandelt gaat worden en welke al leidraad langs iedere keuze gehouden wordt. Hiermee ziet het personeel direct of de keuzes die gemaakt worden bijdragen aan het einddoel.

Een bijkomend voordeel is dat klanten zich kunnen identificeren met je bedrijf aan de hand van de missie en visie. Mensen die milieubewust zijn zien direct dat een bedrijf als Tesla zich daarin onderscheidt van andere autofabrikanten die nog gebruikmaken van fossiele brandstof. 

Iemand die op een bewuste manier leeft zal daarom eerder voor Tesla kiezen wat helpt voor Tesla om het uiteindelijke doel te bereiken. Ter vergelijking hieronder de missie van Mercedes:

“We zullen inspireren en een uitzonderlijke plek creëren om te werken en zaken te doen. Eén medewerker, één klant, één voertuig tegelijk. Door onze transparante sfeer, premium auto-inventaris en geïndividualiseerde klantenservice creëren we de luxe winkelervaring die onze klanten echt verdienen”.

Personen die luxe hoog in het vaandel hebben staan en status belangrijk vinden zonder te kijken naar duurzaamheid zouden aan de hand van bovenstaande missie eerder voor Mercedes kunnen kiezen. Deze missie is meer in lijn met de waarde van dergelijke personen. 

Allemaal prima. Iedereen kiest voor merken en producten die bij zich passen. Door een duidelijke missie en visie strategie op te stellen maak je het voor de klanten én voor je bedrijf eenvoudig om een goede match te vinden.

Missie en visie voorbeelden

Het is lastig om een missie en visie te maken. Het moet écht de waarde van je bedrijf uitstralen en als je ermee bezig bent kom je er snel achter dat dit in een paar zinnen een hele opgave is. Hieronder daarom missie en visie voorbeelden om je een beter beeld te geven.

BedrijfMissieVisie
TeslaCreëer het meest boeiende autobedrijf van de 21e eeuw door de wereldwijde transitie naar elektrische voertuigen te stimulerenDe opkomst van duurzaam vervoer te versnellen door zo snel mogelijk boeiende elektrische auto’s voor de massamarkt op de markt te brengen.
TEDVerspreid ideeën.Wij geloven hartstochtelijk in de kracht van ideeën om houdingen, levens en uiteindelijk de wereld te veranderen.
GoogleOm de informatie van de wereld te ordenen en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.Om met één klik toegang te bieden tot alle informatie van de wereld.
AirBnBGebruikmakend van het universele menselijke verlangen om erbij te horen – het verlangen om je welkom, gerespecteerd en gewaardeerd te voelen om wie je bent, waar je ook bent.In slechts twee woorden zegt de missie van Airbnb: “we helpen je je thuis te voelen”. Ze verkennen een dieper gevoel van verbondenheid in de visie en maken gebruik van het universele menselijke verlangen dat hun bedrijf nastreeft.
AmazonWe streven ernaar om onze klanten de laagst mogelijke prijzen, de best beschikbare selectie en het grootste gemak te bieden.Het meest klantgerichte bedrijf van de aarde zijn, waar klanten alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online willen kopen.
LinkedInOm professionals van over de hele wereld met elkaar te verbinden om ze productiever en succesvoller te maken.Om economische kansen te creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking.
FerrariWe bouwen auto’s, symbolen van Italiaanse uitmuntendheid over de hele wereld, en we doen dit om zowel op de weg als op het circuit te winnen. Unieke creaties die de legende van het steigerende paard voeden en een ‘wereld van dromen en emoties’ genereren.Ferrari, Italiaanse uitmuntendheid die de wereld doet dromen.
UberDe missie van Uber is om vervoer te brengen – voor iedereen, overal.Slimmer vervoer met minder auto’s en betere bereikbaarheid. Vervoer dat veiliger, goedkoper en betrouwbaarder is; vervoer dat meer werkgelegenheid en hogere inkomens voor chauffeurs creëert.
ToyotaKlanten aantrekken en bereiken met hoogwaardige producten en diensten en de meest bevredigende eigendomservaring in Amerika.Om het meest succesvolle en gerespecteerde autobedrijf in Amerika te zijn.
IkeaBied een breed scala aan goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen.Een beter dagelijks leven creëren voor de vele mensen.
IntelGebruik de kracht van de wet van Moore om slimme, verbonden apparaten naar iedereen op aarde te brengen.Als het slim en verbonden is, is het het beste met Intel.
FacebookMensen de kracht geven om een gemeenschap op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen.Mensen gebruiken Facebook om in contact te blijven met vrienden en familie, om te ontdekken wat er in de wereld gebeurt en om te delen en uit te drukken wat voor hen belangrijk is.
SamsungInspireer de wereld met onze innovatieve technologieën, producten en ontwerpen die het leven van mensen verrijken en bijdragen aan sociale welvaart door een nieuwe toekomst te creëren.Inspireer de wereld. Creëer de toekomst.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen hebben de grootste bedrijven ter wereld allemaal een missie en visie opgesteld. Het helpt zo om de richting te bepalen en te bewaken. Bovendien biedt het ze de kans om zich te onderscheiden van de concurrent aan de hand van de kernwaarden die het bedrijf uitdraagt.

Na het lezen van de missie en visie voorbeelden heb je waarschijnlijk direct een goede idee wat het bedrijf precies doet. Persoonlijk herken ik veel keuzes van deze bedrijven goed als ik de missie en visie ernaast leg. Deze sluiten hier goed op aan. Ik hoop dat het belangrijk van een goede missie en visie duidelijk is. Ga jij er nu ook een opstellen?

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.