Home 9 Ondernemen 9 Offertenummer, wat moet ik hierover weten?

Offertenummer, wat moet ik hierover weten?

offertenummer
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

oktober 19, 2023 @ 5:50 am

Leestijd:
2 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 19 oktober 2023

Leestijd: 2 minuten

Het schrijven van een offerte is een van de leukere dingen aan het ondernemen. Het geeft namelijk aan dat iemand interesse heeft in je product of dienst en dat je een voorstel (offerte) mag schrijven. Een offertenummer hoort op iedere offerte te staan.

In dit artikel vertellen we je alles over een offertenummer. Moeten ze elkaar opvolgen bijvoorbeeld en wat is het nut? Hoe maak ik een offerte nummer?

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Wat is een offertenummer?

Een offertenummer is een belangrijke notitie op iedere offerte. Hiermee geef je aan om welke versie het gaat zodat er geen onenigheid kan ontstaan over de meest recente versie.

Net zoals een factuurnummer (hier een factuur voorbeeld voor zzp’ers) is het belangrijk dat de nummers elkaar opvolgen. Dit is handig voor je eigen administratie en voor de communicatie met de klant.

Hoe maak ik een offerte?

Een offerte maken kan op verschillende manieren. Enkele jaren geleden ging dit vaak nog met een offerte template. Je maakt in Word een sjabloon aan met je eigen logo en voegde hier iedere keer de specifieke informatie aan toe per offerte.

Tegenwoordig is dat heel eenvoudig met software. Je hoeft dit sjabloon maar één keer aan te maken en kunt het altijd opnieuw gebruiken. Met boekhoudsoftware voer je de klantgegevens in en deze worden vervolgens ook direct op de offerte meegenomen.

Automatisch wordt ook het offertenummer voor je aangemaakt. Herzie je de offerte met nieuwe informatie? Dan verandert ook het offerte nummer zodat je eenvoudig kunt zien wat de laatste versie is. 

Helemaal handig aan dergelijke software is dat een offerte direct omgezet kan worden naar een factuur. Met CRM software bijvoorbeeld bouw je eenvoudig deze offerte om naar een wederkerende factuur die automatisch voor je klaar staat.

Dit lijkt wellicht een oplossing voor een klein probleem, maar met veel klanten en uitgeschreven offertes kan dat heel handig zijn. Het gebruik van dergelijke software bespaart je veel uren in een maand. 

Reken al die uren maar eens om met je uurtarief, dan leveren die enkele tientjes per maand je veel winst op naar ratio. Hieronder kun je populaire boekhoudsoftware voor zzp’ers vergelijken.

 

Hoe bepaal je een offertenummer?

Je bepaalt een offertenummer voor de eerste keer eigenlijk willekeurig. Het maakt niets uit welk nummer je aanhoudt. Wel is het handig dat de offertenummers elkaar opvolgen zodat je hier structuur in hebt.

Dit is handig voor het contact met je klant. Er ontstaat geen onenigheid over de laatste versie en je zult dus ook geen gedoe krijgen met een meningsverschil over de juiste offerte.

Daarnaast zie je zo ook met één oogopslag hoeveel offertes je in een maand verzonden hebt. Staan de nummers in een willekeurige offerte nummer, dan is dit al lastiger. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.

Conclusie

Een offerte nummer vind je terug op iedere offerte. Het biedt overzicht voor je eigen administratie en duidelijkheid voor het contact met klanten. Het is handig om software te gebruiken voor het maken van een offerte. Het aanmaken van een offerte nummer gebeurt zo helemaal automatisch. Bovendien kun je die offerte direct omzetten naar een factuur zodra het product of dienst geleverd is. Populaire software hiervoor vind je hier.

Veelgestelde vragen rondom een offerte nummer

Hoe zit een offertenummer eruit?

Een offertenummer ziet er in de meeste gevallen uit als een reeks nummers achter elkaar. Soms beginnen offertenummers met het jaartal, soms volgen ze zich op vanaf nummer 1. Zoals hierboven ook al beschreven wordt in de meeste gevallen een offertenummer gegenereerd en vanaf hier opgevolgd in de juiste volgorde.

Heeft een offerte een nummer?

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.