Home 9 Ondernemen 9 Bedrijf starten 9 Marktonderzoek doen

Marktonderzoek doen

Marktonderzoek
Auteur: Gijs

Laatst bijgewerkt: 23 april 2025 - 14:14

Leestijd: 6 minuten

Wil jij succesvol ondernemen? Dan is marktonderzoek onmisbaar binnen jouw bedrijf. Een goed onderzoek naar je marktpositie bepaalt grotendeels het succes van jouw (nieuwe) bedrijf.

Marktonderzoek doen kan veel tijd in beslag nemen. Toch is dit een van de meest effectieve manieren om er achter te komen waar jouw klanten naar op zoek zijn.

In dit artikel leer jij hoe je zelf zo’n marktanalyse maakt. We behandelen de 2 types waarop je dit onderzoek kunt doen. Nog belangrijker: we laten je zien welke simpele stappen jij kunt doorlopen om koploper te worden in je eigen branche.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een marktonderzoek?

Een marktonderzoek is een onderzoek naar je ideale klant of product. De letterlijke betekenis van marktonderzoek is dan ook erg simpel. Je onderzoekt wie jouw (ideale) klanten zijn, of jij ze kunt helpen en waar jij ze kunt vinden.

Ook ga je natuurlijk kijken naar de marktgegevens over je concurrenten.

  • Waar zitten ze? 
  • Wat bieden ze aan?
  • Wat maakt hen zo succesvol?
  • Waar laten ze kansen liggen?
  • Bekijk klant beoordelingen en feedback 😉

Je onderzoekt hoe jij je kunt onderscheiden in de markt. Vind de verbeterpunten en doe het beter.

Waarom is een goed marktonderzoek zo belangrijk?

Een goed marktonderzoek is belangrijk om ervoor te zorgen dat je werkt vanuit de juiste data, en niet vanuit aannames. Door goed onderzoek te doen binnen jouw markt, krijg je de meest bruikbare informatie voor een ondernemer in kaart. 

Om te beginnen krijg je een overzicht van wat er te verdienen valt. Ook wil je weten wie jouw doelgroep is. Daarnaast kom je er achter wat je moet aanbieden: Wat zijn hun pijnpunten? (Heel belangrijk: hoe speel je hier op in?)

Waardoor kan jouw doelgroep ‘s nachts niet slapen en wat frustreert hen? 

Met het antwoord op deze vraag kun je gerichter marketing doen. Zo bespaar je kosten en voorkom je dat je adverteert aan de verkeerde doelgroep. Ook weet je zo beter of jouw product gaat aanslaan.

Tenslotte helpt een goed marktonderzoek jou door erachter te komen wie je concurrenten zijn. Zo kun inzicht krijgen in hun sterke en zwakke punten, hun prijsstelling, marketingstrategieën en klanttevredenheid. Dit stelt jou in staat om je eigen aanbod te verbeteren en je te onderscheiden in de markt.

Uiteindelijk leidt dit tot een betere positionering van je bedrijf en een grotere kans op succes. 

Verschillende soorten marktonderzoek

Er zijn globaal 2 verschillende methodes voor het houden van een marktonderzoek.

Kwantitatief onderzoek

Bij een kwantitatief onderzoek verzamel je gegevens van een grote groep mensen om inzicht te krijgen in hun mening over een idee, product of dienst. Dit gebeurt vaak via een korte (online) enquête, telefonisch of schriftelijk.

Kwalitatief onderzoek

Bij een kwalitatief onderzoek richt je je op een kleinere groep mensen en ga je dieper in op hun ervaringen en meningen. Dit kan via persoonlijke interviews, groepsgesprekken of uitgebreide online enquêtes met uitgebreidere vragen.

Een goed voorbeeld van een marktonderzoek

Wil je zien hoe een effectief marktonderzoek eruitziet? Download een goed voorbeeld via de knop hieronder en ontdek hoe je zelf een goed marktonderzoek opstelt!

(KNOP)

Tools om je business naar een hoger niveau te tillen
 

Hoe kun je het beste een marktonderzoek uitvoeren?

Je kunt het beste marktonderzoek uitvoeren door informatie te verzamelen over je klanten, de markt en je concurrenten. Je onderzoekt hoe jij je bedrijf onderscheidt en klanten aantrekt. Dit proces helpt je om te begrijpen waar kansen en bedreigingen liggen. Zo bepaal je je strategie en marktpositie.

Door marktonderzoek te doen weet je wat jouw doelgroep nodig heeft. Hierdoor kun je je aanbod beter afstemmen en gerichter ondernemen.

Wij hebben het voor je uitgezocht en hebben een gemakkelijk te volgen stappenplan voor marktonderzoek uitgewerkt. Zo kan jij direct aan de slag gaan!

Een stappenplan voor het uitvoeren van een marktonderzoek

Een marktonderzoek laat zien waar vraag naar is en hoe je jouw aanbod positioneert. Dit stappenplan neemt je mee door de belangrijkste fasen van een marktonderzoek.

Zo werk je gestructureerd en effectief aan waardevolle inzichten voor jouw bedrijf.

 Stap 1: Brancheonderzoek

Een brancheonderzoek, ook wel brancheanalyse genoemd, gaat veel over de ontwikkelingen in de branche waarin jij je bevindt. Je onderzoekt de haalbaarheid van je plan en scherpt hem aan. Je ontdekt de markttrends, analyseert je concurrentie en zoek naar groeikansen/gaps in jouw branche.

Dit zijn de belangrijkste punten van brancheonderzoek

  • Bekijk hoeveel bedrijven in jouw branche actief zijn.
  • Onderzoek hoeveel starters en stoppers er in jouw branche zijn.
  • Wie zijn de belangrijkste aanbieders in je branche, welke bedrijven scoren het beste?
  • Onderzoek de omzet cijfers van je concurrenten en de gerenommeerde spelers in je branche. Hoeveel valt er te verdienen, is de branche groeiend? Hier kan je gemakkelijk achter komen door gepubliceerde jaarrekeningen en uittreksels te downloaden via het Handelsregister.
  • Bekijk wat je concurrenten leveren. Wat zijn hun USP’s? Wat zijn hun best practices? Waar laten zij dingen liggen die voor jou gemakkelijk zijn te implementeren?

Stap 2: Maak een SWOT-analyse

SWOT staat voor Strength, Weakness, Opportunity, Threats.Bij het maken van een SWOT-analyse krijg je gemakkelijk en snel een duidelijk overzicht van jouw kansen en waar je nog aan moet werken.

Je onderzoek de kansen en bedreigingen (Opportunities en Threats) in de markt en reflecteert op je eigen zwakke én sterke punten (Strengths en Weaknesses). Door kort aandacht te besteden aan deze analyse, kun je gemakkelijk potentiële risico’s in de markt identificeren. Daarnaast kun je hiermee gemakkelijk jouw winnende strategie bepalen.

Stap 3: Maak een doelgroepanalyse

Nu ga je onderzoeken wie jouw doelgroep is door middel van een doelgroep onderzoek. Een heel belangrijk onderdeel, want dit zijn de afnemers die jij wilt benaderen. Je gaat ten eerste onderzoeken wat de gegevens van jouw huidige klanten zijn. Daarna ga je de klanten van je concurrenten bestuderen

Nadat je jouw ideale klant hebt gevonden maak je een klant persona. Deze klant persona(‘s) kan jij later weer gebruiken voor je marketingdoeleinden. Zo weet je hoe jij je ideale klant moet benaderen, waar je ze kunt vinden en wat hun problemen zijn.

Stap 4: Plan van aanpak maken

Nu je klaar bent met je onderzoek, wordt het tijd om te bepalen hoe je de verkregen inzichten kunt toepassen. Je gaat nu voor jezelf een overzicht maken. Hierin geef je voor jezelf antwoord op onder andere volgende vragen:

  • Tot welke nieuwe inzichten ben ik gekomen?
  • Waar liggen mijn kansen?
  • Wat wil mijn klant en waar kan ik hem/haar vinden?
  • Moet ik dingen aanpassen, toevoegen of veranderen aan mijn oorspronkelijke idee/plan?

Door regelmatig marktonderzoek te blijven doen blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt. We raden je aan hier aandacht aan te besteden. Zo zorg jij ervoor dat jouw strategie actueel en effectief blijft.

Direct aan de slag met dit voorbeeld marktonderzoek (Gratis template)

Hoebeginik biedt een handig template waarmee jij gemakkelijk de verschillende onderdelen van je marktonderzoek invult. Zo weet je zeker dat je niks mist en goed van start gaat met je onderneming. Download de template hieronder!

.

Wat zijn de kosten voor een marktonderzoek?

De kosten van een marktonderzoek verschillen heel erg afhankelijk van de methode, jouw soort bedrijf/product, de diepgang en de omvang van het onderzoek. Hieronder volgt een overzicht van de gemiddelde kosten per type wanneer jij je marktonderzoek wil laten doen door een professioneel bedrijf:

Type OnderzoekGemiddelde KostenOpmerkingen
Online enquête€3.000 – €6.000Kosten afhankelijk van panel werving en aantal respondenten.
Diepte-interviews€800 per interviewInclusief transcriptie en analyse.
Focusgroepen€4.000 per sessieGroep van 6-8 personen, inclusief analyse.
Concurrentieanalyse€12.000 – €25.000Zonder veldonderzoek goedkoper.
Uitgebreid marktonderzoek€10.000 – €50.000+Volledige analyse inclusief kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
Online marketing analyse€110 – €260 per uurUurtarief voor marktonderzoekbureaus.

(Tip) Zo kan je besparen op je marktonderzoek

Het laten doen van een marktonderzoek door een professioneel bureau kan erg snel in de kosten oplopen. Vooral voor (beginnende) ondernemers met een wat lager budget kan dit een obstakel zijn. 

Je kunt er ook voor kiezen om een HBO student van een lokale hogeschool in te schakelen. Zij zijn vaak bereid om jouw te helpen voor hun eigen (afstudeer)opdracht. Ook kan je er voor kiezen om een stagiair van een hogeschool in te huren die tijdens zijn stageperiode dit onderzoek uitvoert als afstudeerproject.

Een groot voordeel hiervan is dat je hiervoor een laag stagetarief betaald. Wel moet je er rekening mee houden dat dit je tijd gaat kosten. Een stagiair heeft goed begeleiding nodig. Ook zal je er rekening mee moeten houden dat ook dit voor hen eer leerproces is.

Maak van marktonderzoek een doorlopend proces

Een goed marktonderzoek is de basis voor een succesvolle onderneming. Het helpt je om je doelgroep beter te begrijpen, strategische keuzes te maken en je concurrentiepositie te versterken.

We raden je aan (of je nu kiest voor een eigen onderzoek of een externe specialist inschakelt) om dit proces te blijven herhalen. Door regelmatig onderzoek te doen en je strategie aan te passen aan nieuwe inzichten, blijf je voorop lopen in jouw branche.

Wil jij marktonderzoek doen voor jouw product of dienst? Gebruik ons stappenplan en pas de inzichten toe op jouw bedrijf. 

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.

 

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Gijs
Gijs is werkzaam als tekstschrijver en online marketeer voor Hoebeginik.nl. Samen met Kaj en Chris voorziet Gijs, vanuit zijn eigen ervaring met talloze klanten, de lezers van interessante input op het gebied van ondernemen en marketing.