De verkoop via online webshops, ook wel webwinkels, is in de laatste jaren enorm hard gegroeid. Alles wat je tegenwoordig wil kopen, kan je ook online bestellen. Al deze online-producten bieden veel kansen voor ondernemers om ook een graantje mee te pikken uit deze stijgende trend. Maar mag je eigenlijk zomaar een webshop beginnen en hoe doe je dat uit het niets? Hoebeginik.nl zocht voor je uit of je zomaar een webshop mag beginnen en hoe je dat doet.
Mag je zomaar een webshop beginnen?
Ja, je mag in Nederland zomaar een webshop beginnen. Je moet je bedrijf echter wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en voldoen aan wettelijke regels zoals privacywetgeving en consumentenrecht.
Ook moet je een goede boekhouding bijhouden, belasting betalen, je houden aan de wettelijke regels voor verkoop en aan de eisen voor producten, verpakkingen en etiketten voldoen. Hier komen we zo meteen nog even op terug bij het stappenplan.
Als je een webwinkel aan huis gaat starten is het belangrijk dat je buren hier geen last van hebben. Denk aan extra verkeer door pakketbezorgers etc. Via deze link kan je de omgevingswet van je gemeente controleren en zie je snel wat wel en niet mag bij jou in de buurt.
Wat zijn de voor- en nadelen van een webshop?
Een webshop beginnen wordt vaak te veel geromantiseerd. Hoewel er veel kansen zijn, is het belangrijk om goed de voordelen en nadelen te overwegen.
Een webshop is 24/7 open
Geen fysieke winkel nodig
Opzet is relatief goedkoop
Hoge concurrentie
Vereist startkapitaal
Inkomen kan sterk variëren
Hoe begin ik een eigen webshop?
Bij het starten van een webwinkel komt veel meer kijken dan enkel het ontwikkelen van een website. Je moet je onder andere inschrijven bij de KvK, een domeinnaam registreren, administratie bijhouden, je houden aan de privacywetgeving en zorgen voor een veilige betaalomgeving.
Daarnaast moet je middels marketing ook voor zorgen dat er bezoekers naar je website komen waaraan je producten kan verkopen. Om het overzichtelijk te houden hebben we hieronder de belangrijkste stappen op een rij gezet.
1. Niche vinden en concept bedenken
Het online bestellen van producten is niet meer weg te denken en stijgt de laatste jaren flink in populariteit. Hieronder zie je een afbeelding van de groei in webshops in de afgelopen jaren.
Bron: Ondernemersplein.nl
Kortom; veel concurrentie. Heel veel. Eigenlijk wordt alles al wel aangeboden en het is erg lastig om iets nieuws op de markt te zetten. Voordat je begint met je webshop is het daarom belangrijk om goed na te denken over de niche waarin je wil verkopen en een goed concept te bedenken.
Er zijn verschillende manieren om kansen te ontdekken. Zo kan je bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek uitvoeren om inzicht te krijgen in bepaalde zoekvolumes en trends. Dit kan met tools als Google trends en Clicks.so. Ook kan je veel producten met elkaar gaan vergelijken en aan de hand van reviews bepalen wat de consument nog mist.
Het is belangrijk om deze stap niet te overhaasten. Je kan beter wat langer doen over je onderzoek en met een goed idee komen, dan zomaar een markt betreden waar eigenlijk geen goede kansen liggen. Dat is zonde.
2. Ondernemingsplan en marktonderzoek
Als je een idee hebt ben je waarschijnlijk erg enthousiast. Tenminste, zo ging dat bij mij wel. Houd dit vast, maar zorg dat je eerst je plannen duidelijk op papier zet in een ondernemingsplan. Hierin beschrijf je het idee dat je hebt en hoe je dit wil gaan uitvoeren. Zo maak je onder andere een analyse van jouw kansen en bedreigingen in de markt en doe je marktonderzoek. Dit is de manier om inzicht te krijgen in jouw positie in de markt, de doelen die je hebt en de haalbaarheid van je idee.
3. Leveranciers
Als je een plan hebt staan en je weet waar je staat in de markt (en wat je kansen en bedreigingen zijn), wordt het tijd om te kijken naar leveranciers. Dit wil je het liefst zo vroeg mogelijk doen, aangezien de leveranciers op het begin voor een groot deel bepalen wat en voor hoeveel je gaat inkopen.
Door hier vanaf het begin een goed beeld van te hebben, kan jij een betere inschatting maken van de producten die je kan aanbieden en welke marges je hieraan kan overhouden. Dit zijn belangrijke zaken die je direct vanaf het begin goed wil doen. Door direct goed te kijken naar scherpe prijzen en gezonde marges, voorkom je te hoge kosten.
Probeer goede afspraken te maken. Pas op voor deals die te mooi lijken om waar te zijn, dit is dan vaak ook zo.
4. Boekhouding en belastingen
Als je een webshop begint en producten gaat verkopen word je gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit houdt in dat je een goede financiële administratie moet bijhouden en belasting moet betalen. Dit wil je direct vanaf het begin goed doen, om problemen te voorkomen.
Daarnaast zorgt een goede boekhouding voor goed inzicht in de financiële gezondheid van je webshop. Wij maken zelf gebruik van een boekhoudprogramma, omdat we hiermee zekerheid hebben dat onze boekhouding foutloos en overzichtelijk wordt bijgehouden.
Dit scheelt ons een boel tijd en gedoe tijdens het indienen van de Belastingaangiftes. Wil jij dit ook voor je webshop? Vergelijk dan de beste boekhoudprogramma’s voor je webshop. Lees daarnaast alles over de belastingen voor ondernemers, om jezelf goed op de hoogte te brengen van alle regels.
5. Webshop opzetten
Een cruciaal onderdeel van een webshop is de webshop zelf. Je kan ervoor kiezen om er zelf één te maken via WordPress of een andere CMS. Dit vereist echter wel wat kennis van website bouwen. Iets wat niet alle beginners hebben. Om direct een goede website neer te zetten die daadwerkelijk converteert maken wij daarom gebruik van een Phoenix website.
Deze drag-and-drop website builder heeft talloze kant-en-klare templates die goed converteren en jouw webshop direct goed laten draaien (mits je bezoekers krijgt natuurlijk). Ook zijn de templates SEO-geoptimaliseerd waardoor jouw webshop beter rankt in de zoekmachines.
Hoewel je hier als beginnend ondernemer enorm veel tijd mee bespaart, bepalen je marketinginspanningen hoeveel bezoekers jij naar je webshop trekt. Denk aan Google Ads, contentmarketing, e-mailmarketing etc. Lees hier alles voor een goede marketing voor je webshop.
6. Privacywetgeving
Als webshophouder ben je verplicht zorg te dragen voor de bescherming van de gegevens van je bezoeker. Een goed beveiligde website is de basis om te voorkomen dat criminelen je website hacken en data van gebruikers stelen. Het Transport Later Security protocol wordt door steeds meer webshops gebruikt als beveiligingsprotocol.
Naast het beveiligen van je website dien je ook te voldoen aan de Autoriteit Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit is een wet die gaat over de bescherming van persoonsgegevens. Met het toenemende internetverkeer worden webshop steeds strenger gehandhaafd op de manier waarop ze gegevens van hun bezoekers verwerken.
Zo moet je altijd toestemming vragen voor de verwerking van gegevens en mag je niet zomaar bezoekers tracken met cookies. Zorg dat je website volledig voldoet aan de AVG-richtlijnen om boetes te voorkomen.
7. Producteisen
Last but not least, de producteisen. De producten die je verkoopt moeten namelijk voldoen aan bepaalde eisen om de veiligheid van het gebruik ervan te waarborgen. Daarom zijn er verschillende eisen gesteld aan het product zelf, de verpakking ervan en het etiket dat het draagt.
Dit met het doel om de oorsprong van producten traceerbaar te maken en eventuele schade te kunnen verhalen op de verkoper of producent. Let op: als je een product importeert en daarna verkoopt via je webshop, kan het zijn dat jij aansprakelijk wordt gehouden voor de schade die het eventueel aanricht. Controleer daarom altijd goed waar het product vandaan komt en of het aan de veiligheidseisen voldoet.
Let tijdens de selectie voor de leveranciers daarom ook op de kwaliteit die ze leveren en welke certificaten ze hebben.
Kan je ook online verkopen zonder KvK?
Het is mogelijk om online te verkopen zonder een inschrijving bij de KvK. Hiervoor dien je onder een bepaalde inkomensgrens te zitten en dienen de verkopen als hobby matig gezien te worden. Hier zitten echter heel wat mitsen en maren aan. Lees dit artikel over bijverdienen zonder KvK voor meer informatie.
Veelgestelde vragen
Kan je een webwinkel beginnen zonder voorraad?
Ja, dat kan bijvoorbeeld via dropshipping, waarbij de leverancier direct naar de klant verzendt.
Kan je zomaar zelf een webshop beginnen
Ja, iedereen kan zelf een webshop beginnen. Je moet je webshop wel inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en voldoen aan regels zoals privacywetgeving en consumentenrecht.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.
0 reacties