Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Wat is een openingsbalans? Uitleg & beginbalans voorbeeld

Wat is een openingsbalans? Uitleg & beginbalans voorbeeld

openingsbalans
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 10 december 2023

Leestijd: 3 minuten

Bij het doen van de boekhouding, helemaal wanneer je net overstapt van boekhoudprogramma, is het opstellen van een beginbalans belangrijk. We vertellen je in dit artikel daarom alles over een openingsbalans, hoe je deze kunt opstellen en geven je een beginbalans voorbeeld zodat je kunt checken of het goed staat. Handiger nog, we laten je zien hoe je dit helemaal automatisch kunt laten verlopen.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een openingsbalans?

Een openingsbalans oftewel beginbalans is de financiële status van je bedrijf aan het begin van een periode. Hier staan al je bezittingen (activa) en schulden (passiva) vermeldt.

Als je net met je bedrijf start dan is de beginbalans vaak nihil, tenzij je eigen vermogen inlegt. Na een tijdje ondernemen zal de beginbalans ieder jaar veranderen. In de boekhouding heb je te maken met een beginbalans en een eindbalans per boekjaar. De openingsbalans van 2023 is de eindbalans van 2022. 

Als het ware geeft de beginbalans de startsituatie weer van de nieuwe periode. Aan het einde van het jaar kun je de balansen met elkaar vergelijken en uiteindelijk je winst bepalen. Een goede manier dus om na een bepaalde periode de voortgang van je bedrijf te controleren.

Wat staat er op een beginbalans?

Op de beginbalans staan zoals gezegd de activa en passiva van je bedrijf. Dit is een overzicht van de schulden die je hebt, de bezittingen en het geld dat nog uit staat:

Activa – BezittingenPassiva – Schulden & eigen vermogen
Vaste activa (grond, machines, etc)Eigen vermogen (Kapitaal, reserves, etc)
Immateriële vaste activa (Goodwill, R&D, etc)Lang vreemd vermogen (Geleend geld, etc)
Financiële vaste activa (Aandelen, etc)Kort vreemd vermogen (Korte lening, te betalen BTW, etc)
Vlottende activa (Voorraad, openstaande facturen, etc)Voorzieningen (Pensioen, verwachte toekomstige kosten, etc)
Liquide middelen (Banksaldo, cash, etc)

Hoe maak je een beginbalans?

Een beginbalans maak je door alle activa en passiva in kaart te brengen. Hoe je dit precies doet, is voor de boekhouding niet relevant. Zo lang je het maar op de juiste manier doet. Persoonlijk raden we hiervoor een boekhoudprogramma aan in combinatie met een boekhouder die het kan controleren.

Wij voeren zelf al onze boekingen op in boekhoudsoftware. Dit komt te staan in de juiste voorzieningen en met één druk op de knop kunnen wij een balans uitdraaien. Dit is wel zo makkelijk en scheelt jezelf een hoop tijd.

De boekhouding uitvoeren moet je toch. Door het met software te doen bespaar je jezelf een hoop tijd. Alle benodigde financiële documenten zoals een openingsbalans kun je met de software zonder extra moeite uitdraaien. Op deze pagina kun je zzp boekhoudprogramma’s vergelijken. Hieronder een aantal aanbieders uit Nederland die je naast elkaar kunt houden.


Top 5 boekhoudprogramma’s

  • e-Boekhouden.nl – Voor starters / ZZP & 15 maanden gratis (best getest)
  • Snelstart – In minder tijd je administratie doen
  • InformerOnline – Altijd een correcte boekhouding
  • Exact – Vertrouwd door 675.000+ bedrijven
  • Ficsus.nl – Boekhoudpakkeet voor ZZP’ers

beginbalans voorbeeld

Beginbalans voorbeeld

Om je een idee te geven over hoe een beginbalans er met alle voorzieningen uit ziet, vind je hierboven onze boekingen. Je ziet duidelijk dat aan de linkerkant alle voorzieningen staan zoals privé onttrekkingen, BTW verleggen naar het buitenland en dat soort posten. 

Rechts in beeld vind je de totale bedragen terug in de juiste rij bij debiteuren of crediteuren. Dit is wat er op de balans hoort te staan voor jouw bedrijf. We hebben hier zoals je zult begrijpen onze cijfers uit gehaald, maar het geeft je hopelijk een duidelijk beeld van een beginbalans.

De beginbalans is goed om als startpunt te nemen voor een periode. Na deze periode kun je het vergelijken met de eindbalans om op te maken hoe je bedrijf het de afgelopen periode heeft gedaan. Is er meer bijgekomen aan de activa kant of de passiva kant? Door de financiële situatie van je bedrijf op deze manier te controleren hou je grip op de zaak. Met behulp van boekhoudsoftware kun je deze rapporten moeiteloos uitdraaien.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.