De oplage betekent letterlijk het aantal stuks of exemplaren dat tijdens een productie gemaakt wordt. Meestal wordt deze term gebruikt bij drukwerk zoals boeken, kranten of tijdschriften. Een oplage is ook wel een ander woord voor editie of druk.
Oplage betekenis
De betekenis van oplage is dus letterlijk het aantal stuks dat gemaakt wordt van een product tijdens één productie. We zien dit vaak terug bij boeken. Na het succes van de eerste verkoop wordt er een volgende oplage gedrukt.
Verzamelaars van zeldzame boeken kijken o.a. naar deze oplage. Hoe eerder deze druk gemaakt is, hoe zeldzamer het exemplaar. Hetzelfde geldt voor platen. Deze worden de laatste jaren steeds populairder en je hebt goud in handen wanneer je een ‘eerste persing’ in handen hebt, de eerste druk.
Online oplage
Voor mensen met een webshop of affiliate website kan een online lage een goede manier zijn om een e-boek onder de aandacht te brengen. Met een affiliate site schrijf je vaak over een beperkt aantal onderwerpen. Op onze website is dat online ondernemen, marketing, geld en de boekhouding voor ondernemers.
Deze kennis kunnen wij bundelen in een e-boek en aanbieden aan de lezers die hier interesse in hebben. Na een aantal jaar is onze kennis natuurlijk toegenomen en kunnen wij een nieuwe versie uitbrengen. Een nieuwe oplage dus.
Dit is een goed moment om je eerste gebruikers deze nieuwe kennis te bieden. Daarnaast is het een mooi moment om het boek / de nieuwe oplage bij een nieuw publiek onder de aandacht te brengen.
Nieuwe kennis bovenop de oude kennis kan voor deze doelgroep heel handig zijn. In ons geval meer kennis over het starten van een eigen bedrijf om hiermee online geld te verdienen. Deze nieuwe impuls kan zorgen voor meer sales en iets bijdragen aan het succes van de lezers.
Fysieke oplage
De term oplage wordt in de meeste gevallen nog steeds gebruikt voor fysieke media. Kranten bijvoorbeeld zien dit als een van hun belangrijkste metric. Hoeveel klanten hebben ze op het moment? Zo groot is de oplage meestal. Hieronder een voorbeeld van de oplage (bereik) van een aantal grote kranten in Nederland (digitaal + print):
Maandbereik merk (print + digitaal) | |
AD | 7.899.000,00 |
De Telegraaf | 6.981.000,00 |
de Volkskrant | 4.240.000,00 |
Libelle | 3.972.000,00 |
NRC | 3.943.000,00 |
Een van de bekendste voorbeelden van een oplage die constant verhoogd moest worden vanwege succes zijn de Harry Potter boeken. In 2017 ging het eerste boek in een veiling over de toonbank voor € 68.000. Dit komt doordat het uit een van de eerste oplage komt waarbij er maar 500 boeken zijn gedrukt.
In totaal zijn er meer dan 500 miljoen Harry Potter boeken verkocht. Een boek uit een van de eerste oplage is dus heel waardevol voor verzamelaars.
Spelen met de oplage
Een interessante manier om te profiteren van de oplage en de ‘zeldzaamheid’ van sommige boeken is door schaarste. We weten allemaal dat schaarste de prijs op kan stuwen. Door minder producten in een oplage te maken kan er een hogere prijs gevraagd worden. Elon Musk met zijn Boring Company is hier het perfecte voorbeeld van.
Ieder jaar wordt er één product gemaakt en maar een oplage. Al deze producten zijn praktisch direct uitverkocht omdat ze weten dat er nooit meer een nieuwe oplage gemaakt zal worden. Voorbeelden zijn de ‘not a flamethrower’ (20.000 stuks) en de ‘Burnt hair’ (30.000 stuks).
Online is dit iets lastiger natuurlijk. Het is namelijk heel makkelijk om digitale kopieën te maken van bijvoorbeeld een e-boek. Wel geeft het idee van een oplage een duidelijk beeld hoe je schaarste met je producten in kan zetten.
Promotionele aanbiedingen met ‘slechts 10 beschikbaar’ doen het op het internet altijd goed. Als eigenaar van een webshop of affiliate website kan je hier handig op inspelen door een hogere prijs te vragen of de urgentie bij je klant aan te wakkeren.
0 reacties