Home » Marketing » Wat is POAS – Van ROAS naar POAS voor winstgevende Ads

Wat is POAS – Van ROAS naar POAS voor winstgevende Ads

Leestijd: 5 minuten

De POAS is een metric waarbij uitgegaan wordt van Profit on Ads spend, oftewel: hoeveel winst ontvang je als je x-euro investeert in Ads. Bij deze metric wordt niet alleen de inkoopwaarde van je product meegenomen, maar als je het goed doet ook de andere kosten van je bedrijf zoals personeel, kantoor en dat soort zaken.

Waar bij Google Ads in het bijzonder jarenlang gewerkt werd met de ROAS (Return on Ads spend) zien we met de wetenschap van nu veel tekortkomingen. In feite stuur je bij de ROAS op ‘1 euro investeren -> X euro terug in omzet’. Heb je één product, dan is dit prima. Heb je echter veel producten en verschillende inkoopkosten, dan wordt het al lastiger.

Bovendien wordt er bij de ROAS geen rekening gehouden met andere kosten zoals besproken. Het komt dan ook vaak voor dat webshops draaien op een geweldige ROAS, maar onder aan de streep verlies maken. De marketeer zou dan beargumenteren dat de ROAS goed is, maar van omzet kun je natuurlijk de rekeningen niet betalen.

Het verschil tussen ROAS en POAS is dus het meenemen van alle bedrijfskosten binnen je berekening. Hierdoor kun je sturen op échte winst en niet enkel op omzet. Wij passen dit toe op al onze eigen shops en op die van onze klanten met behulp van een handige tool, ProfitMetrics. Wil je eens kijken hoe deze tool werkt? Dan raden we je aan een gratis account aan te maken en eens rond te kijken. Als Ads marketeer ga je daar zeker geen spijt van krijgen.

Belang van POAS in Online Marketing

Een bedrijf kan alleen voortbestaan als er geld overblijft aan het einde van de maand, winst. Sommige van de grootste bedrijven doen dit door investeerders te vinden, maar de meeste stervelingen hebben deze luxe niet. Wij moeten goed letten op het geld dat we uitgeven en het geld dat er binnenkomt. 

Het belang van de POAS in online marketing is dus duidelijk. Wat is de Profit on Ads spend als ik 1 euro investeer in Ads? Met de metric, de POAS, die daaruit rolt kun je je Ads campagnes gaan sturen. Om je duidelijk te maken wat het verschil is tussen de sturen op ROAS en op POAS hieronder een voorbeeld.

FactorCampagne 1 (ROAS)Campagne 2 (POAS)
Totale Advertentie-uitgaven€ 10,000€ 10,000
Totale Inkomsten€ 40,000€ 30,000
ROAS (Inkomsten/Ad Uitgaven)4 (€40,000/€10,000)3 (€30,000/€10,000)
Kosten van Verkochte Goederen€ 25,000€ 10,000
Overige Kosten (Verzendkosten, Betaalkosten, etc.)€ 5,000€ 2,000
Totale Winst€ 0 (€40,000 – €10,000 – €25,000 – €5,000)€ 8,000 (€30,000 – €10,000 – €10,000 – €2,000)
POAS (Winst/Ad Uitgaven)1 (€10,000/€10,000)1.8 (€18,000/€10,000)

Analyse:

  • Scenario 1 (ROAS): Hoewel de ROAS in dit scenario indrukwekkend is (4), zijn de kosten van verkochte goederen en andere kosten relatief hoog. Dit resulteert in een totale winst van €10,000.
  • Scenario 2 (POAS): Hier is de ROAS lager (3), maar vanwege de lagere kosten van verkochte goederen en overige kosten, is de uiteindelijke winst hoger (€18,000). De POAS-waarde (1.8) is ook aanzienlijk hoger dan in Scenario 1, wat aangeeft dat elke bestede euro aan advertenties meer winst oplevert.

Als je zou sturen op ROAS bij het runnen van je Ads campagne en deze twee campagnes zag staan, dan zou je kiezen om extra geld in te zetten op campagne 1. De ROAS is hoger, dus het lijkt dat je meer geld binnenkrijgt met je inspanningen. Onder aan de streep blijkt alleen dat je break-even speelt. 

Stuur je als marketeer op de POAS? Dan kies je er bijvoorbeeld voor om campagne 1 uit te sluiten, deze is immers niet winstgevend. Je kan er in dit geval voor kiezen om het geld dat je uitgeeft aan campagne 1 te investeren in Campagne 2. Deze campagne zorgt voor 80% winst, oftewel een POAS van 1,8 (waarbij 1 break-even is).

Je €10,000 Ads budget dat je normaal gesproken zou investeren in een break-even campagne kan je nu inzetten in een campagne waarbij je 80% winst maakt. In dit scenario verdien je dus €8,000 extra door te sturen op POAS. Sturen op winstgevendheid en het juist inzetten van de advertentiekosten voor de meest waardevolle conversie kan je dus veel geld opleveren.

Hoe POAS Berekenen

De POAS bereken je door alle kosten van je bedrijf in kaart te brengen en als het ware bij de ‘inkoopprijs’ van je product op te tellen. Hierdoor wordt je winst per product kleiner, maar heb je het over echte winst die je maakt. Binnen Google Ads is hier niet echt een tool voor. We hebben daarom puur voor de winst op je producten een handige rekentool gemaakt.

Onder de rekentool ga ik verder met een nog handigere manier om de POAS over de kosten van je bedrijf te gebruiken binnen Ads. Hierbij kun je zelfs rekening houden met de kosten van je marketeer, de huur van je pand en eventuele tools die je gebruikt.

POAS berekening – Handige rekentool

Twee kolommen
Verticaal
Horizontaal
POAS berekenen
Total Summary
Naam Totaal
"{{getWooProductName}}" is toegevoegd aan je winkelwagen

Persoonlijk werken wij met zo veel shops en klanten, dat handmatig berekenen niet te doen zou zijn. Sommige klanten hebben duizenden producten dus dat is niet te doen. Juist daarom werken wij met ProfitMetrics. Met deze tool voer je één keer al je vaste lasten, je inkoopprijs per product (kan met import, dus automatisch) en dat soort dingen in. 

De vaste lasten smeert de tool als het ware uit over iedere dag van de maand als ‘vaste lasten’ voor die dag. Ook deze berekeningen neemt ProfitMetrics mee in de berekening om tot de uiteindelijke POAS te komen. Als je enkel uitgaat van pure winst op je producten, dan mis je nog een aantal belangrijke kostenposten zoals:

  • Personeelskosten
  • De kosten voor je marketeer (extern)
  • Tools die je gebruikt voor andere dingen, zoals boekhouding en emailmarketing
  • Relatiegeschenken
  • En alle andere bedrijfskosten die je wel moet maken en die niet meegenomen in je product winst

Neem hier een kijkje bij ProfitMetrics door een proefaccount aan te maken. Het vergt even wat instel werk, maar je hebt daarna altijd een actueel overzicht van je geldzaken. Door te sturen op die data weet je precies hoeveel winst je hebt vanuit je campagnes. Nooit meer sturen op omzet, maar alleen nog maar op de winstmarges met behulp van de POAS.

Case Studies en Praktijkvoorbeelden, onze ervaringen

Wij hebben al onze klanten én eigen projecten overgezet van een ROAS berekening naar een POAS berekening. Dit zijn er 30+, dus ik hoop dat we daarmee duidelijk hebben gemaakt dat wij deze manier van sturen onmisbaar vinden. Sturen op winst is altijd beter dan sturen op omzet. Het is in feite werken op dezelfde manier voor ondernemers, enkel met een andere metric. Omzet en advertentiekosten zijn belangrijke graadmeters, maar natuurlijk gaat het om de winst die je overhoudt. 

Binnen ons bedrijf hebben we ervoor gekozen om dit met ProfitMetrics te doen. Deze tool neemt al het handmatige werk uit handen en vangt bovendien ruim 20% meer orders op via server side tracking (daarover lees je meer in onze review over de tool). Wij merken dat alleen het overzicht van actuele winst voor veel van onze klanten al belangrijk is. Ze komen er soms achter dat het veel beter, of juist slechter gaat met hun bedrijf en dat is waardevol.

De Deense tool heeft zelf ook een grote use-case geschreven over deze metric en hiermee goede resultaten gehaald die wij herkennen bij onze klanten. Door het juist inzetten van budget op alleen winstgevende campagnes kan de winst flink omhoog schieten. Bij de Deense webshop uit de case was dit in twee maanden een verdubbeling van netto winst en een kostenbesparing van 60% aan Ad kosten. Daar kun je wel mee aankomen bij je opdrachtgever of werkgever. 

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!

Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie