Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Portokosten, altijd portokosten pakket betalen?

Portokosten, altijd portokosten pakket betalen?

portokosten
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 10 december 2023

Leestijd: 5 minuten

Als ondernemer die producten verkoopt zul je regelmatig te maken krijgen met portokosten. Daarnaast kun je als consument een brief van bijvoorbeeld PostNL in de bus krijgen dat je nog portokosten moet betalen. 

In dit artikel gaan we daarom in op de vraag wat zijn portokosten. Ik vertel je daarnaast alles over de porto kosten voor een pakket en of je portokosten moet betalen als je hiervoor het verzoek krijgt.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat zijn portokosten?

Portokosten zijn de kosten die de verzender betaalt voor het versturen van een brief of pakket. In Nederland hebben we hier meerdere partijen voor zoals PostNL en DPD. 

In ons land zijn we als consument verwend. Vandaag besteld morgen in huis is een garantie die veel webwinkels bieden en hiervoor rekenen de verzenders natuurlijk kosten. Ook wordt er BTW op verzendkosten geheven.

Een pakket moet opgehaald worden, gaat richting een distributiecentrum, wordt gesorteerd en aan de bezorger meegegeven om het pakket vaak binnen 24 uur af te leveren. Natuurlijk ook logisch dat hiervoor betaald moet worden.

Als ondernemer is dit alleen een best grote kostenpost en hier gaan we later in dit artikel verder op in. Ik vertel dan ook onze eigen ervaringen met deze kosten, hoe het de winst soms op kan eten en wat je eraan kunt doen om de kosten laag te houden.

Portokosten pakket

We hebben meerdere bezorgers in Nederland. Het is als ondernemer belangrijk om hier goed onderzoek naar te doen voordat je begint. Dit zijn namelijk kosten die je maakt bij iedere sale en zoals je kunt zien in ons overzicht hieronder lopen de kosten hier behoorlijk op.

Bij een grote hoeveelheid verzonden pakketjes is het mogelijk om een staffelkorting te krijgen. Goed om te weten is dat je bij dropshipping deze onderhandelingen niet zelf kunt doen.

Je dropship partner is in dat geval de partner van PostNL en lang niet iedere partner berekent deze korting door aan jou als dropshipper. Persoonlijk heb ik het idee dat de korting die de dropshippartners krijgen van PostNL een gedeelte van het verdienmodel is als dropshipping leverancier. 

Hiermee pakken ze als het ware dus twee keer een marge op de sales die jij maakt. Ten eerste op de marge op de producten en ten tweede op de verzend- en handelingskosten.

PostNL portokosten pakket

In Nederland heb je twee grote verzenders waarvan PostNL de bekendste is. Als je een pakket wilt versturen in Nederland betaal je hiervoor de volgende kosten. Voor het buitenland (bijvoorbeeld België) worden andere tarieven aangehouden. Deze zijn bijna een keer zo hoog. Daarover lees je meer op deze pagina.

PostNL t/m 10 KG (Nederland)PostNL 10 – 23 KG (Nederland)
Maximum formaat 1000 x 500 x 500 mmMaximum formaat 1760 x 780 x 580 mm
€ 7,25€ 13,50Bezorgd op huisadres
€ 6,75€ 12,50Bezorgd op PostNL punt
€ 9,20€ 15,50Aantegekend, tot € 500 verzekerd
€ 14,90€ 21,00Handtekening voor ontvangst

DPD portokosten pakket

De andere grote verzender in Nederland is DPD. Voor het verzenden van pakketten via deze bezorger betaal je de onderstaande kosten per pakket. Het grote verschil zit hem in de leveringsvoorwaarden, zoals de volgende dag bezorgd. Ook de hoeveelheid ophaalpunten verschillen. Voor DPD geldt ook dat de kosten in België en andere landen in het buitenland aanzienlijk hoger zijn. Daarover meer op deze pagina.

0 – 1 KG1 – 10 KG10 – 20 KGBrievenbuspakje
Naar winkel€ 4,25€ 4,40€ 9,00€ 3,90
Naar huis€ 5,25€ 5,60€ 9,50

Portokosten betalen als ondernemer, wat moet ik weten?

Je kunt ieder pakketje zelf gaan rondbrengen. In de meeste gevallen is dit alleen niet verstandig gezien de afstand. Daarom moet je als ondernemer de portokosten betalen voor je verzending. 

Hierboven heb je kunnen zien dat de bedragen hiervoor sterk oplopen. Met een kleine marge op de producten kan een verzonden pakket van € 7,25 hier sterk op drukken en je winst dus flink verlagen. 

Goed is het daarom om een juiste inkoopwaarde van de omzet te berekenen en hierin de verzendkosten mee te nemen. Doe je dit niet dan maak je eigenlijk minder winst dan verwacht.

BTW verzendkosten

Een ander belangrijk onderdeel van online verkopen is de boekhouding rondom verzendkosten. Je moet namelijk BTW over verzendkosten betalen en dit moet op de juiste manier opgenomen worden in je administratie.

Verkoop je producten met 9% BTW? Dan moet er over de verzendkosten die jij in rekening brengt ook 9% portokosten BTW gerekend worden. Zitten er producten van 21% BTW in het winkelmandje van je klant? Dan dient er 21% BTW over de verzendkosten in rekening gebracht te worden.

Als webshopeigenaar moet je daarom je shop, maar ook je boekhouding goed inrichten. Regelmatig lees je namelijk nog verhalen van ondernemers die geen BTW over verzendkosten rekenen en dat is niet de bedoeling.

Via een boekhoudprogramma is het heel eenvoudig om de BTW over verzendkosten uit te splitsen van je omzet. Zo hou je bij hoeveel verzendkosten je gemaakt hebt voor je overzicht en heb je de BTW aangifte netjes op orde. Wil je geen gedoe met deze administratie dan kun je gratis boekhoudsoftware vergelijken om klaar te zijn voor veel omzet! Op deze pagina vind je het beste zzp boekhoudprogramma.

Oeps te weinig postzegels

Het kan je overkomen dat je als consument een brief ontvangt en kort daarna een boete van PostNL ontvangt. Je moet portokosten betalen omdat de verzender van de brief te weinig postzegels heeft gebruikt.

Moet je van PostNL portokosten betalen? Dan komt dit rauw op je dak vallen. Gelukkig is het ook niet aan de orde. Na navraag van BNNVARA blijkt namelijk dat dit een verzoek is en de PostNL portokosten niet betalen is daarom je beste optie.

Wel krijg je altijd nog een aanmaning, maar hier hoef je niets aan te doen volgens de berichtgeving. PostNL probeert hiermee de gemaakte kosten terug te krijgen, maar het zou natuurlijk vreemd zijn om de ontvanger hiervoor te laten betalen. 

Het eerste bericht begint altijd met oeps te weinig postzegels met het verzoek om te betalen. Te weinig postzegels zal bij een zakelijk pakket of een zakelijke brief niet vaak voorkomen. Bij webshops is dit meestal automatisch geregeld en je hoeft als ondernemer dan ook niet bang te zijn dat je klanten deze brieven ontvangen.

Onze ervaring met portokosten

Zoals ik eerder al aangaf in dit artikel lijkt een pakketje van € 7,25 op het eerste gezicht geen grote kostenpost. Je hebt immers ook een sale gemaakt en mag het pakket verzenden. Toch tikt het bedrag hiervoor behoorlijk aan als je de balans opmaakt.

Als je 20 verkopen per dag doet, een prima aantal voor een kleine – medium webshop, dan heb je aan het einde van de maand (28 dagen) ruim € 4060 portokosten moeten betalen. 

Met een eigen webshop kan het daarom uit om snel te onderhandelen met de bezorgdienst. Iedere euro die je bespaart, is eentje die je bij iedere sale bespaart! Passiever geld verdienen of besparen kan bijna niet.

Een van de nadelen van dropshipping is dat je deze onderhandelingsruimte niet hebt. Je bent overgeleverd aan je dropshippingpartner en betaalt bij sommige aanbieders gewoon de volle mep.

De beste tip die ik je kan meegeven bij ondernemen is het besparen op wederkerende kosten. Als je een product verkoopt en moet verzenden zijn dit kosten die je maakt bij iedere verkoop. Iedere cent die je op deze verzending structureel kunt besparen levert je geld op zolang je onderneemt! Hoeveel portokosten betaal jij?

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.