Je wilt je graag onderscheiden van je concurrenten, maar met jou zijn er nog zoveel anderen die schreeuwen om aandacht. En velen zelfs nog veel harder. Hoe onderscheid jij je met zoveel ruis om je heen? En als jouw klant je horen, hoe zorgt dat er dan voor dat hij kiest voor jou?
Positionering is een hele belangrijke factor in het overtuigen van jouw potentiële klant. Met een positionering die on point is komen de klanten naar jou toe. Benieuwd hoe je dat kunt doen? In dit artikel stellen we samen een stappenplan op waarin jij vorm geeft aan jouw positionering. Maar eerst starten we met wat het is en hoe positionering werkt.
Betekenis positionering
De betekenis van positionering is het creëren van een bepaald beeld van jouw organisatie en producten bij jouw doelgroep. Het is het proces van bouwen aan de perceptie van jouw merk en producten. En wel op zo’n manier dat het aansluit bij de interesses van de doelgroep en onderscheidend is ten opzichte van concurrenten.
Wat is positionering?
Positionering is de denkbeeldige plaats die jij wilt innemen in het hoofd van jouw (potentiële) klant, ten opzichte van concurrenten. Ga maar na, er zijn zoveel bedrijven die ongeveer dezelfde producten verkopen en met ongeveer hetzelfde resultaat. Waarom kiest de een dan toch altijd voor het ene merk, terwijl de ander daar niks van moet hebben.
Dit heeft er alles mee te maken dat wanneer je je als merk positioneert, je heel duidelijk een bepaalde groep klanten aantrekt. Maar dit betekent niet dat je met succes iedereen kunt targeten. Kiezen voor de ene groep, leidt ertoe dat je niet perfect bent voor een andere. Klanten die niets bij jou positionering voelen blijven weg. En dat is prima, daar zijn andere aanbieders voor.
Positionering bedrijf
En dit is gelijk een belangrijke les in je bedrijf positioneren. Je moet weten waar jij voor wilt staan en wie jij aan wilt trekken. Op basis daarvan ga je je activiteiten insteken. Veel ondernemers roepen wanneer ze beginnen: “Wie mijn doelgroep is? Gewoon iedereen die dit nodig heeft!”.
En al kan ik goed begrijpen wat ze bedoelen, zo werkt het niet. Wanneer je iedereen probeert te bereiken, bereik je net niemand. Want het is te algemeen, mensen herkennen zich er niet in. Het voelt niet persoonlijk en er ontstaat geen loyaliteit. En net die loyaliteit maakt alle verschil in merkpositionering.
Waarom is positionering belangrijk?
Positionering is zo belangrijk, omdat je hiermee een prominentere positie in het hoofd van jouw doelgroep kunt veroveren. Je moet het zo zien: jouw klanten hebben een bepaald probleem en daar zoeken ze een oplossing voor. Wanneer ze daadwerkelijk overgaan tot actie, refereren ze als eerste aan een denkbeeldig lijstje waarin verschillende aanbieders staan.
Op basis van het beeld en gevoel dat ze bij iedere aanbieder hebben wordt er dan een volgorde opgemaakt. Met een sterke positionering kun jij vooraan deze lijst komen te staan.
Oke, een goede positionering is dus belangrijk. Laten we nu nog eens samen kijken hoe positionering werkt voordat we de positionering voorbeelden en het positionering stappenplan aanhalen.
Hoe werkt positionering?
Positionering marketing werkt psychologisch door het creëren van een beeld in de geest van de consument. Dit beeld geeft aan wat jouw bedrijf, merk en product vertegenwoordigt. Dit roept een positief gevoel op waarmee je je wilt afzetten van anderen in de markt.
Dit beeld is vaak een combinatie van een aantal verschillende kenmerken en waardes. Bijvoorbeeld algemene en overkoepelende waardes als hoge kwaliteit, lage prijs, innovatie of servicegerichtheid. Vervolgens worden daar specifieke productkenmerken aan gekoppeld die niemand anders in de markt heeft. Wat maakt jouw producten of diensten uniek?
Ook wordt er op de emotie ingespeeld door bepaalde waarden te koppelen aan jouw bedrijf en merk. Dit zijn waarden die belangrijk zijn voor de doelgroep. Vervolgens wordt dit beeld gevormd
door de boodschap die het bedrijf communiceert. Wat je wilt bereiken is een positieve associatie en loyale klanten.
Propositie
De totale belofte over jouw product of dienst vormt je propositie. Het hebben van een heldere propositie is van belang zodat consumenten snel begrijpen wat ze krijgen bij jou en waarom dit beter is dan andere opties.
Positionering voorbeelden
Nike en Coca-Cola zijn twee giganten in hun markt. Hieronder gaan we wat dieper in op de succesverhalen van hun merkpositionering.
Nike – Just do it
Met deze pakkende quote waar menig concurrent jaloers op is, heeft Nike door de jaren heen een overweldigend marktaandeel wereldwijd gehaald. Zo is 50% van de markt in handen van Nike en hebben ze zich hebben zich door de jaren heen zorgvuldig gepositioneerd. Nike is namelijk geen verkoper van sportschoenen maar een aanbieder van “atletische schoenen” voor sporters.
Met deze positionering hebben ze een een premium merk gecreëerd voor atleten en sporters die het maximale uit zichzelf willen halen. Hier is dus een waarde van de doelgroep aan gekoppeld. Nike was daarnaast een van de eersten om samen met influencers te werken. Gezichten als LeBron James, Kobe Bryant en Serena Williams werden gelinkt aan dit merk. Dit versterkte het gevoel dat klanten bij Nike hadden.
Coca-Cola – Taste the feeling
Een van de sterkste voorbeeld in positionering komt van Coca-Cola. Met jaarlijks meer dan 31 miljard verkopen, mag dit drankje zich al jaren de meest verkochte frisdrank noemen. Ondanks dat er volop alternatieven zijn, lijkt Coca-Cola een plekje in ons hart te hebben veroverd. En uit het volgende voorbeeld blijkt maar weer dat je het met puur alleen productoptimalisatie niet gaat redden tegen zo’n speler.
Zo zien we namelijk dat bij blind tests, Pepsi vaak als beste uit de test komt. De deelnemers vergelijken hier dus de smaak van de twee frisdranken zonder te weten welk merk ze proeven. Maar wanneer de blinddoek afgaat, kiezen ze vervolgens nog steeds massaal voor Coca-Cola. Hoe bijzonder is dat?
Door jaren van sterke merkpositionering wordt Coca Cola geassocieerd met kwaliteit en een betere smaakervaring. Zelfs wanneer de deelnemer iets anders dus eigenlijk lekkerder vindt.
Upfront – Wat oprecht is wint
Maar ook dichterbij huis zijn mooie merkpositionering voorbeelden om aan te halen. Upfront is een aanbieder van sportvoeding opgericht door twee jonge Nederlandse ondernemers. Het is gebouwd op transparantie en eerlijkheid. Zo zetten ze productingredienten en voedingswaardes voorop verpakkingen. Dit is enorm vernieuwend in de voedingsmiddelenindustrie, waar ellenlange lijsten met dubieuze ingrediënten vaak onder een flap worden weggestopt.
Met als missie “mensen weer laten begrijpen wat ze eten”, bieden ze kwalitatief goede sportvoeding waarmee je het maximale uit je sportprestaties haalt. Ze richten zich hiermee op bewuste jonge sporters die worden bereikt door middel van sterke online content. Die content is gericht op voorlichting, veel persoonlijke en een dosis humor. Hiermee creëren ze een band met de doelgroep zoals geen andere aanbieder.
Maar waar je kiest voor het ene, gaat het ten koste van het andere. Vanwege de kwaliteit van de ingrediënten, betaal je voor deze producten wel een meerprijs. Ook bevatten de natuurlijke ingrediënten vaak meer calorieën. Maar door de sterke positionering heeft hun achterban dit ervoor over.
Positioneringsstrategie
Je snapt nu de theorie en hebt met bovenstaande voorbeelden wat inspiratie opgedaan. Nu is het moment om dit in praktijk te brengen en jouw eigen positioneringsstrategie op te stellen.
Positioneringsstrategie stappenplan
- Bepaal waar je voor staat
- Verken doelgroep en markt
- Kies jouw propositie
- Kies jouw kanalen
Bepaal waar je voor staat
In eerste instantie is het belangrijk om te weten wie je bent en waar je voor staat. Waarvoor heb jij je bedrijf opgericht? Is er iets dat je graag wilt bereiken? Dit soort drijfveren zijn key om duidelijk in beeld te hebben.
In het bovenstaande voorbeeld werd duidelijk dat Upfront de markt betrad vanuit een ideaal om de voedingsindustrie te veranderen. Zo groot hoeft jouw doel niet te zijn, maar is er bijvoorbeeld iets waarvan jij vindt dat het anders kan? Dit zijn zaken die je later in je boodschap kunt aanhalen.
Verken doelgroep en markt
Je weet wie je bent en wat je aan de man wilt brengen en waarom. Maar wie is jouw doelgroep?
Voor welke groep mensen ben jij er? Je moet weten wie je wilt bereiken om iets passends aan te kunnen bieden.
Vervolgens kijk je naar wat een probleem van die doelgroep is. Waar lopen zij tegenaan? Verplaats je in hun schoenen. Het in kaart brengen van deze problemen is cruciaal om een haakje te kunnen maken naar jouw producten.
Seth Godin, is een echte thought leader en heeft hier een interessante kijk op. Hij geeft aan dat je naar je doelgroep moet kijken en hun problemen moet herkennen. Er zijn daarnaast zoveel aanbieders voor hen om uit te kiezen, met een duidelijke propositie help je hen kiezen.
Hij haalt het voorbeeld aan van een pianoleraar. Uit ervaring weet hij dat mensen niet verder willen rijden dan 30 kilometer voor pianolessen. Dit is dan de regio waarin je als ondernemer opereert. Het probleem van ouders (potentiële klanten) is dat zij hun kind willen introduceren aan muziek, maar niet hoe. Hier ga jij een duidelijk antwoord op bieden.
Je stelt een x- en een y-as op (als in een grafiek). En je bepaalt een aantal verschillende zaken die op deze assen kunnen staan. Dit zijn uitersten waarvanuit jij vervolgens jouw plek bepaalt op dit spectrum. Bijvoorbeeld goedkoop versus duur. Zijn jouw lessen meer gefocust op jazz of ligt de nadruk op klassiek?
Vervolgens kijk je wat anderen al aanbieden in de markt. Wat wordt nog niet aangeboden? Op deze manier focus je je alleen op wat bij jou past, ben je onderscheidend van de rest en bereik je een specifieke klant. Hiermee bereik je niet iedereen. Maar dat moet je ook niet willen. Is iemand bij jou op zoek naar wat anders, dan hoef je je niet in bochten te wringen.
Kies jouw propositie
Vervolgens ga je een propositie vormen op basis van waar jij voor staat, wat je kan bieden, waar behoefte aan is vanuit de doelgroep en wat een ander nog niet in die mate doet.
Apple biedt bijvoorbeeld luxe telefoons met een strak design, de nieuwste functies en makkelijk in gebruik. Ze zetten in op innovatie, productleiderschap en exclusiviteit. Hiermee trekken ze klanten aan die technisch het beste willen en hun telefoon als onderdeel van hun imago zien.
Kies jouw kanalen
Vervolgens kies je de manieren waarop je deze boodschap uit wilt gaan dragen. Bijvoorbeeld via je website en social media kanalen. De manier waarop je deze boodschap uitdraagt is onderdeel van je branding. Zorg voor een stukje herkenbaarheid en wees duidelijk en consistent in wat je communiceert.
0 reacties