Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Presentje medewerkers, zakelijk bedankje tips & boekhouding

Presentje medewerkers, zakelijk bedankje tips & boekhouding

Presentje medewerkers
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
3 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd: 3 minuten

Een presentje voor je medewerkers is altijd een goed idee. Een zakelijk bedankje voor het harde werken, voor een goede prestatie of gewoon om te laten zien dat je een toffe peer bent. Maar mag je je personeel zomaar cadeaus geven?

In dit artikel behandelen we presentjes voor medewerkers. We geven je tips voor het vinden van een leuk presentje voor personeel, maar gaan ook in op de boekhouding. Hoe boek je presentjes voor medewerkers en mag je zomaar attentie voor medewerkers geven?

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Presentjes medewerkers, 10 x leuk presentje voor je medewerker

[affiliate_products style=”list” image_size=”medium”]
[/affiliate_products]

Bedankjes personeel

Een bedankje voor je personeel is een klein gebaar. Toch kan het een grote impact maken op je medewerkers. Het is namelijk altijd leuk om cadeaus te krijgen. Daarnaast is het een goede manier om je waardering te laten blijken. Na het afronden van een belangrijke opdracht een lekkere fles wijn, een etentje of een presentje voor thuis.

Veel werkgevers nemen hun personeel voor lief. Ze betalen altijd netjes het salaris en regelen misschien een lunch voor op kantoor. Een bedankje voor je personeel in de vorm van iets extra’s zie je alleen niet zoveel op de werkvloer. Je bent hiertoe niet verplicht, maar een attentie voor je medewerkers is heel belangrijk om de stemming binnen het bedrijf goed te houden. Een aantal voorbeelden van situaties waar een kleine attentie voor het personeel wellicht op z’n plek is:

  • Na het binnenslepen van een goede klant
  • Bij het opleveren van een belangrijke opdracht
  • ‘Zomaar’ voordat je medewerkers op vakantie gaan
  • Na een aantal goede reviews van klanten
  • Bij extra inzet
  • Op feestdagen (Sinterklaas, kerst, Valentijnsdag, verjaardagen)

Presentjes medewerkers, wat kan wel/niet?

Als je ook maar vijf minuten op online shops als Bol.com doorbrengt zal het je duizelen, de hoeveelheid cadeaus voor medewerkers waaruit je kunt kiezen. Een ‘standaard’ cadeau is een boekenbon of tegoedbon voor een winkel, maar echt leuk is het niet. Veel beter kun je zelf iets uitkiezen met betekenis. Een écht leuk presentje voor je medewerkers is iets dat jij zelf uitgekozen hebt en iets met een betekenis.

Bijvoorbeeld een cadeau als grapje omdat jullie het hier wel eens over gehad hebben, iets praktisch voor in het nieuwe huis en dat soort dingen. Hiermee laat je blijken dat je aandacht hebt voor je medewerkers en dit zullen ze waarderen. Probeer er wel op te letten dat je geen ongepaste dingen geeft zoals boeken over afvallen, geurtjes en dat soort dingen. Dit zou ook fout geïnterpreteerd kunnen worden.

Personeel bedanken voor inzet

Je personeel bedanken voor de inzet is een simpele manier om je personeel te laten zien dat ze gewaardeerd worden. Ze werken iedere dag hard voor je en het kan makkelijk zijn om dit voor lief te nemen. Door dat beetje extra voor ze te doen zoals het geven van een presentje bij een goede prestatie laat je zien dat je het waardeert. Je verwacht dat ze af en toe een stapje extra voor je zetten en dat zou jij dus af en toe ook wel eens mogen doen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je geforceerd cadeaus gaat geven. Het leukste cadeau is natuurlijk eentje uit het hart en niet om ‘de goede baas’ uit te hangen. Een leuke kaart bij het presentje voor je medewerker met een persoonlijke boodschap en de reden van het cadeau is daarom altijd een goed idee. Bovendien is het iets wat ze nog lang van je zullen bewaren.

Presentjes voor je medewerkers, hoe zit dit met de boekhouding?

Een attentie voor je personeel is altijd een goed idee, maar hoe verwerk je dat in je boekhouding? Persoonlijk zou ik zeggen gewoon de kosten opvoeren in je boekhoudprogramma, maar zo eenvoudig is dat niet volgens de Belastingdienst.

In principe geldt voor alles wat jij je werknemer geeft dat er loonheffing over betaald moet worden. Tot een bedrag van € 70 per jaar is dit 20%. Deze regel is ingesteld zodat jij als werkgever deze belasting op je kunt nemen. Anders zou je personeel deze loonheffing moeten betalen over een cadeau dat jij ze geeft en dat schiet natuurlijk niet op.

In 2011 is er een uitzondering gemaakt op deze regel. Vanaf dat moment betaal je tot € 25 geen loonheffing op cadeaus voor bepaalde gelegenheden zoals een verjaardag of een fruitmand bij ziekte. Voor de grotere cadeaus ben je helaas wel verplicht om de loonheffing te betalen en dit kan een leuk presentje voor je medewerker een stuk duurder maken.

Bij een bedrag boven de € 70 betaal je de eindheffing zelf en dit percentage kan flink oplopen. De hoogste schaal hiervoor is wanneer je werknemer minimaal € 69.400 verdient. Het percentage bedraagt dan maar liefst 98% loonheffing (eindheffing). Dit betekent dat een kerstpakket van € 100 jouw als werknemer bijna het dubbele kost. Natuurlijk gaat het niet over geld, maar het is wel goed om je hiervan bewust te zijn.

Wil je je personeel een presentje geven? Dan is het goed om de bon te verwerken in je boekhoudprogramma. Maak daarnaast een notitie in je boekhouding over waarom je het cadeau gegeven hebt. Bijvoorbeeld een verjaardag, ziekte of prestatie. De Belastingdienst kan dan eenvoudig terugvinden waarom je iets extra’s voor je personeel gedaan hebt. Heb je nog geen boekhoudprogramma? Dan kun je hier online boekhoudsoftware vergelijken.

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.