ProfitMetrics is een tool die ons helpt om de winst op onze Google Ads campagnes te verhogen. Hiermee kunnen we sturen op winst (POAS) in plaats van omzet (ROAS) en dat scheelt veel kunnen we uit ervaring vertellen. Daarnaast helpt de tool ons om alle transacties te tracking via de server. Kortom, een onmisbare tool voor ieder bedrijf dat met Google Ads of Facebook Ads bezig is. Op deze pagina lees je onze (positieve) ProfitMetrics review en alle toepassingen.
Wat is ProfitMetrics.io?
ProfitMetrics is een tool welke gemaakt is om de winstgevendheid van Google Ads (SEA) en/of Facebook Ads in kaart te brengen en te verbeteren. Stap 1 is het inzichtelijk brengen van de daadwerkelijke winst. Al sinds het begin van adverteren binnen zoekmachines wordt de ROAS als een KPI gebruikt. Dit is Return on Ads spend en betekent concreet dat de metric kijkt naar hoeveel euro jij terug krijgt in omzet voor iedere euro die je uitgeeft.
Als je een beetje handig bent met geld kom je er snel achter dat dit eigenlijk niet zoveel zegt. Van omzet kun je je rekeningen niet betalen, dat moet met winst. Bovendien heb je meer kosten binnen een bedrijf dan advertentiekosten.
ProfitMetrics heeft daarom de POAS bedacht: Profit on Ads spend. Binnen de tool kun je al je kosten invoeren, dus ook personeelskosten, overheadkosten en noem het maar op. Vervolgens koppel je je Ads account en worden je orders in de software geschoten. Hieruit rolt een POAS score, hoeveel winst maak je daadwerkelijk op je Ads campagnes met alle kosten erbij.
Het interessante hieraan is dat je 1 al je winst van je bedrijf inzichtelijk hebt. De meeste ondernemers hebben dan niet eens goed. En 2, je kunt de POAS gebruiken binnen Ads als een KPI om de campagnes op te sturen. Biedingen kun je dus instellen om de winstgevendheid van je campagnes te verhogen, en niet alleen je omzet.
Uit onze ervaring weten we dat je met de ROAS soms helemaal fout zit. Je kunt wellicht veel omzet behalen met een specifieke campagne, maar als de winstmarge daar ook erg laag is verschilt dat. Binnen ProfitMetrics kun je de winstmarge per product aangeven, waardoor je dus per campagne kunt zien hoeveel winst je maakt met de euro aan Ads budget die je erin investeert. Hieronder een aantal voordelen van ProfitMetrics op een rij:
- Real-time winstoverzicht: ProfitMetrics biedt een real-time dashboard voor winstbeheer, waarmee gebruikers hun dagelijkse brutowinst, winst na advertentie-uitgaven en zelfs na vaste kosten kunnen volgen.
- POAS® (Profit On Ad Spend) bieden en optimalisatie: De software helpt bij het optimaliseren van advertentie-uitgaven door winstdata te integreren in Google Ads en Facebook Ads, wat leidt tot meer winstgevende klant- en ordercombinaties.
- Serverside tracking: ProfitMetrics biedt geavanceerde tracking en attributie door data via serverside integraties te verzamelen en te verzenden, waardoor conversieverschillen geminimaliseerd worden. Dit zorgt er soms voor dat er wel 10% – 20% meer orders verwerkt worden, waardoor je als marketeer dus veel meer data tot je beschikking hebt.
- Integraties met populaire e-commerce en marketingplatforms: ProfitMetrics ondersteunt integraties met diverse systemen, waardoor het gemakkelijk is om met bestaande e-commerce platforms en marketingtools te werken.
Toepassingen van ProfitMetrics binnen Google Ads
Hierboven heb ik de belangrijkste onderdelen van ProfitMetrics even voor je op een rij gezet. Hieronder ga ik wat dieper in op ieder onderdeel. Lees het goed door, want we durven met veel overtuiging te zeggen dat ProfitMetrics.io jouw campagnes kan verbeteren. Je doet het natuurlijk zelf, maar de tools is ontzettend handig.
Real-time winstoverzicht
Zodra je ProfitMetrics gaat installeren kom je redelijk snel het dashboard tegen. Hier zo je een kolom ‘Revenue’, ‘Gross profit’, ‘Contribution margin’ en ‘Net profit’. In dit overzicht ga je van links naar rechts en begin je bij de omzet en werkt zo alles bij langs tot je netto winst overhoudt. Dat gaat alsvolgt:
- Revenue: Hier haal je de verzendkosten in rekening gebracht bij particulieren en eventuele kortingen vanaf.
- Gross profit: Van het bedrag dat bij revenue overblijft haal je de inkoopkosten, verzendkosten van fabrikant, betalingskosten (zoals Mollie) en verpakking/handelingskosten af. Het bedrag dat overblijft is ‘Gross profit’ en dit gaat door naar de volgende kolom.
- Contribution margin: Hier haal je de Google Ads kosten of Facebook Ads kosten vanaf (de kosten die nodig zijn om de omzet te behalen).
- Net profit: In de laatste kolom hou je een bedrag over. Hier haal je de bedrijfskosten vanaf. Denk aan kosten voor het personeel, verzekeringen en al dat soort kosten (deze kun je binnen ProfitMetrics allemaal invullen). Je netto winst blijft over.
POAS® (Profit On Ad Spend) bieden en optimalisatie
Als je al deze data ingevuld hebt stromen de orders binnen. Per order, maar ook per campagne, kun je zien wat de Breakeven ROAS is met alle kosten meegenomen (de POAS). Deze data kun je als een kolom toevoegen binnen Google Ads, Microsoft Ads of social media adverteren en gebruiken om op te sturen. Dit heeft een aantal hele duidelijke voordelen:
- Winstgevendheid: POAS meet direct de winstgevendheid van advertenties, terwijl ROAS alleen de omzet in relatie tot advertentie-uitgaven meet.
- Transparantie: POAS biedt meer transparantie door rekening te houden met variabele en vaste kosten, waaronder productpromoties, kortingscodes, verzendkosten en betalingskosten.
- Effectiviteit van Advertentiebestedingen: Met POAS kun je effectiever bepalen welke advertenties daadwerkelijk bijdragen aan de winst, terwijl ROAS kan leiden tot het bevorderen van hogere omzetproducten die niet noodzakelijkerwijs winstgevend zijn.
- Integratie van Kostengegevens: POAS integreert kostengegevens in de berekening, waardoor een completer beeld van de financiële prestaties van advertenties ontstaat.
- Strategische Optimalisatie: POAS stelt bedrijven in staat om hun advertentiestrategieën te optimaliseren op basis van winst, niet alleen op omzet, wat leidt tot betere besluitvorming en financieel beheer.
Serverside tracking met Conversion Booster van ProfitMetrics
De ‘normale’ tracking van orders richting Google Ads bevat een foutmarge. Dit is een percentage van 20%, maar soms ook wel meer. Concreet betekent dit dat je minimaal 20% aan data mist waarop jij de resultaten van je Ads campagnes stuurt. Dit is een behoorlijke hap uit je data. Met de Conversion Booster van ProfitMetrics kun je serverside tracking activeren.
Met deze manier van tracking heb je als het ware een controle op de normale tracking. Hierdoor vang je ook de resterende orders op die je anders niet binnen je Ads account gekregen had. Zou dit 10% tot 20% zijn per maand, dan heb je aanzienlijk meer data waarmee jij aan de slag kunt. Je campagnes worden in feite 10% tot 20% beter in dit scenario, je hebt immers meer data om op te sturen.
Bij de verschillende use-cases die wij zelf gezien hebben scheelt dit tussen de 8% en 33% aan conversiedata! Hieronder een overzicht van de voor- en nadelen op een rij.
Aspect | Normale Tracking (Client-Side) | Server-Side Tracking van ProfitMetrics |
---|---|---|
Data Volledigheid | Kan beperkt zijn door ad-blockers, wat leidt tot het verlies van gegevens voor 30-50% van de gebruikers (bron). | Vangt 100% van de conversies op door het omzeilen van beperkingen zoals ad-blockers. |
Nauwkeurigheid | De nauwkeurigheid kan variëren door verschillen in implementatie tussen web, iOS en Android. | Consistent en betrouwbaar, verzamelt data in één bron, onafhankelijk van cliëntsystemen. |
Privacy en Compliance | Kan beïnvloed worden door gebruikersconsent voor cookies. | Biedt meer controle over gegevensverzameling en -opslag, helpt bij naleving van privacywetten. |
Conversieoptimalisatie | Kan worden beïnvloed door onnauwkeurigheden in tracking, wat leidt tot suboptimale besluitvorming. | Helpt bij het identificeren van knelpunten en optimaliseren van gebruikerservaring om conversies te verhogen. |
Implementatie | Relatief gemakkelijker te implementeren met kant-en-klare functies. | Uitdagender om te implementeren, vereist meer ontwikkelingstijd. Dit neem ProfitMetrics uit handen! |
Integraties met populaire e-commerce en marketingplatforms
Als laatste is het goed om te weten dat ProfitMetrics integraties heeft met de belangrijkste tools, zoals Google Analytics, de grootste social media platformen zoals TikTok en SnapChat, Microsoft Bing, Magento, WooCommerce (dit gebruiken wij) en nog veel meer. Bovendien staat het team ervoor open om meer integraties te maken, wij hebben regelmatig contact met de mensen van ProfitMetrics en we hebben zelden zo’n goede en vlotte klantenservice gezien.
Ook als je vragen hebt bij de installatie staat het team klaar om je te helpen. Ze kunnen dingen voor je instellen of zelfs hun programmeurs naar specifieke code laten kijken mocht dit nodig zijn. Wij hebben één custom webshop hierop aangesloten en daarvoor moest speciaal code gemaakt worden. De programmeurs waar wij mee werkten werden gebeld door het team van ProfitMetrics voor ondersteuning!
Prijsstelling van ProfitMetrics
Met alle toepassingen van de tool bespaar je jezelf veel geld qua Ads budget. Meerdere klanten besparen soms wel 60% op hun advertentiebudget, puur en alleen doordat ze niet meer hoeven adverteren op verliesgevende campagnes, terwijl de ROAS wel goed is. Hierbij komt nog de extra data die gebruikt kan worden.
ProfitMetrics hanteert juist hierom ook een interessante prijsstelling. Op de website staat: ‘If you win, we win’. Je betaalt namelijk per order. Hoe meer orders je doet met behulp van ProfitMetrics, hoe meer ProfitMetrics je in rekening brengt. Op iedere order bespaar je gemiddeld zo’n 10% aan ad kosten, dus dit kan in ons geval uit. Wij hebben ongeveer 15 webshops aangesloten op de tool en hebben tot nu toe nog een 100% winstgevendheid in de papieren met de tool. Een no-brainer dus voor iedereen die serieus met Ads bezig is.
Om je toch een voorbeeld te geven van hoeveel je gaat betalen zal ik hieronder wat scenario’s uitwerken met een x-aantal orders en het te betalen bedrag. De laatste heb ik er voor de grap ingezet, dit zou Amazon moeten betalen met haar ongeveer 1,6 miljoen orders per maand. Zou dat uit kunnen denk je?
Aantal Orders | Prijs per maand (€) |
---|---|
50 | 31,55 |
75 | 34,33 |
150 | 242,65 |
500 | 81,50 |
1.000 | 137,00 |
2.500 | 303,50 |
5.000 | 581,00 |
10.000 | 644,50 |
1.600.000 | 20.837,50 |
Online marketing campagnes voor jouw bedrijf / webshop – ROAS vs POAS
Als je het ons vraagt, en gelukkig lees je nu het artikel dus in interpreteer het maar even alsof je dat gedaan hebt, dan is data onmisbaar. Sterker nog, het wordt alleen maar belangrijker in de toekomst. We zien nu al in o.a. Google Adwords terugkomen dat Google steeds minder data laat zien. Met nieuwe onderdelen zoals Performance Max waarbij minder zelfstandige sturing aangemoedigd wordt, is alle extra data mooi meegenomen.
Met ProfitMetrics heb je dit voor het grootste gedeelte zelf in de hand. Ben jij een van de weinige die dit gebruikt, de tool is namelijk nog heel jong, dan heb je direct een concurrentievoordeel. Daarnaast bespaart het je gewoon veel centen en dat is altijd lekker. Dit verwachten wij voor de toekomst:
- Toenemend belang van eigen data: Met de afnemende beschikbaarheid van data van derden, zoals Google, zullen bedrijven steeds meer vertrouwen op hun eigen verzamelde data om beslissingen te nemen. Tools zoals ProfitMetrics kunnen essentieel worden om diepgaande inzichten te verkrijgen in de eigen prestaties.
- Verschuiving van ROAS naar POAS: ROAS is traditioneel de standaard geweest, maar de focus op pure omzet is beperkt. POAS biedt een completer beeld door alle kosten mee te nemen, inclusief advertentie-uitgaven, personeelskosten, en andere operationele kosten. Dit leidt tot meer strategisch en winstgericht adverteren.
- Verhoogde behoefte aan geavanceerde tracking: Met beperkingen in traditionele trackingmethoden, zoals cookies, zullen bedrijven zoals die gebruik maken van ProfitMetrics, zich wenden tot meer geavanceerde technieken zoals server-side tracking om nauwkeurigere en volledigere data te verzamelen.
- Strategische optimalisatie: Bedrijven zullen hun marketingstrategieën fijnstemmen op basis van winst in plaats van omzet. Dit leidt tot betere beslissingen, efficiënter advertentiebeheer en uiteindelijk tot een hogere winstgevendheid.
- Groei van gepersonaliseerde en gerichte marketing: Met meer gedetailleerde en nauwkeurige data kunnen marketeers hun aanpak personaliseren en richten op specifieke segmenten, wat resulteert in effectievere campagnes en een betere ROI.
Onze ervaring met ProfitMetrics & data
Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn, maar wij zijn heel enthousiast over ProfitMetrics. We hebben niet alleen onze eigen webshops aangesloten op de tool, maar moedigen ook al onze klanten aan om hetzelfde te doen. Met die extra data en bespaarde kosten kunnen we de campagnes simpelweg veel harder ‘laten blazen’ om het maar mooi te verwoorden.
De installatie is even wennen in het begin en het vergt zeker wat werk. Zodra je het echter ingesteld hebt hoef je er niet meer naar te kijken. Je hebt dan altijd een overzicht van je winst per campagne en dit is zeer waardevol. Neem daarom goed de tijd om de tool eigen te maken en schroom niet om de klantenservice te benaderen. ProfitMetrics komt uit Denemarken, maar hebben een geweldige Engelse klantenservice met mensen die niet te beroerd zijn om écht werk voor je te doen.
We kunnen met een gerust hart zeggen dat we een partner zijn van ProfitMetrics en nauw contact met ze onderhouden. Daarom kun jij via onderstaande link een GRATIS proefaccount aanmaken en de tool van de achterkant bekijken. Vind je het niks (lijkt ons sterk), even goede vrienden. Wil je écht serieuze stappen maken met Ads als google ads specialisten? Dan weet je wat je te doen staat, aanmelden bij ProfitMetrics.
0 reacties