Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Referral marketing

Referral marketing

referral marketing
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 30 augustus 2024

Leestijd: 6 minuten

Referral marketing is een uitstekende manier om beter en sneller klanten te winnen voor jouw bedrijf. Door tevreden klanten te belonen voor de aanbevelingen die ze doen bij bekenden, spreid je gemakkelijk jouw bedrijfsnaam en win je vertrouwen van de consument. 

In dit artikel gaan we in op de betekenis van referral marketing, geven we voordelen en gaan we in op referral programma voorbeelden. Tot slot leggen we aan de hand van drie stappen uit hoe je referral marketing effectief kan toepassen. Lees snel verder om er achter te komen hoe referral marketing werkt.

Wat is referral marketing?

Referral marketing is een marketingstrategie waarbij klanten worden aangespoord om aanbevelingen te doen aan bekenden. Het doel hiervan is om nieuwe klanten te winnen voor een bedrijf. Deze aanbevelingen worden meestal gestimuleerd door een beloning te geven aan degene die iemand aanbeveelt. 

Het doel van deze marketingstrategie is om van klanten echte merkambassadeurs te maken. Zo helpen ze je om reclame te maken voor de producten of diensten die je verkoopt, en zullen ze je zichtbaarheid en verkoopcijfers verhogen. De betrokkenheid van de klant bij dit proces is direct gekoppeld aan de grootte van de beloning die hij of zij krijgt. 

De beloning kan bijvoorbeeld een waardebon, kortingscode of gratis verzending zijn. Hoe meer waarde de klant krijgt, hoe waarschijnlijker het is dat diegene iemand anders aanraadt. Om referral marketing nog doeltreffender te maken kiezen bedrijven er daarom voor om diegene die de aanbeveling krijgt ook een beloning te geven. Voor bedrijven blijkt dit een effectieve en kosten besparende manier te zijn om aan nieuwe klanten te komen. 

Waarom is het zo’n goede tool voor je bedrijf?

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Een vriend of vriendin die zo enthousiast was over een product dat jij dacht ‘wauw, dit moet ik ook hebben!’. Dat is de kracht van het vertrouwen dat je krijgt als een bekende je iets aanbeveelt. Referral marketing speelt hier slim op in. 

Uit een onderzoek van Nielsen, wereldleider in publieksmetingen, blijkt dat 92% van de consumenten bij het doen van onlineaankopen vertrouwt op het advies van bekenden. Ook blijkt dat consumenten, in het geval van reviews, vertrouwen op de mening van onbekenden. De kans dat deze consumenten overgaan tot een aankoop is wel 4 keer hoger. 

Referral marketing biedt bedrijven de mogelijkheid om op een redelijk goedkope manier aan nieuwe klanten te komen. Het snelle bereik in combinatie met het vertrouwen dat gewonnen wordt, maakt referral marketing een effectieve acquisitie strategie. Hieronder hebben we de voordelen voor je op een rijtje gezet.

De voordelen

Meer vertrouwen: uit onderzoek blijkt dat mensen vier keer meer geneigd zijn om een product te kopen als een bekende deze aanbeveelt. Daarnaast vertrouwt 92% van de mensen een aanbeveling van een bekende meer dan een advertentie. Referral marketing is de enige vorm van marketing waar een bedrijf zo snel vertrouwen kan winnen van de consument.

Minder kosten: doordat bestaande klanten in ruil voor een beloning jouw bedrijf voor je promoten, worden de kosten van klantenwerving aanzienlijk omlaag gedrukt. 

Groter bereik:  door de aanbevelingen die worden gedaan kan een bedrijf een groter bereik realiseren. Een bedrijf kan namelijk in verschillende marktsegmenten komen, zonder hier specifiek op te targetten. Met traditionele marketing methoden zou dit meer geld en tijd kosten. 

Meer verkeer: een ander voordeel van referral marketing is dat je veel verkeer naar je website kan sturen. Meer verkeer kan ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Door verder bovenaan in de zoekresultaten te staan heeft het verkeer op je website een hogere kans om te converteren. Hiervoor is het echter wel belangrijk dat je een goede website hebt. Aan het eind van dit artikel leggen we uit hoe je dit gemakkelijk doet. 

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Enkele voorbeelden van referral marketing

Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van referral marketing om zo meer klanten te trekken. Hieronder hebben we enkele bekende voorbeelden onder elkaar gezet.

Google: De grootste zoekmachine ter wereld biedt zakelijke klanten tot € 20 voor elke nieuwe gebruiker die zich aanmeldt via Google Apps. Dit kan de klant doen door gepersonaliseerde link te delen met een bekende.

Uber: Bij het maken van een account op Uber krijgt de gebruiker een unieke verwijzingscode. Gebruikers kunnen mensen uitnodigen en vervolgens beide een gratis rit krijgen. Deze code vervalt niet en hierdoor kunnen gebruikers deze code bij een nieuw account nog een keer gebruiken. 

Dropbox: Gebruikers kunnen gemakkelijk bekenden uitnodigen voor Dropbox. Als beloning voor deze uitnodiging ontvangt diegene extra ruimte op zijn of haar account. 

Dit zijn enkele simpele voorbeelden van hoe referral marketing kan werken. Je weet nu wat referrral marketing is en waarom het een goede strategie kan zijn om nieuwe klanten te werven. Hieronder leggen we je in 3 stappen uit hoe je een referral marketingstrategie kan opzetten.

Een succesvolle refferal marketingstrategie in 3 stappen

1. kies de beloning die jouw klant stimuleert.

Bij referral marketing zijn beloningen een belangrijk onderdeel. Dit is wat jouw klant motiveert om actie te ondernemen en jouw product of dienst aan een bekende aan te raden. Hieronder staan enkele veelvoorkomende beloningen:

Waardebonnen: door de beloning uit te keren in een waardebon die alleen te besteden is bij jouw bedrijf, zorg je ervoor dat de klant terugkomt. Dit werkt beter dan simpelweg een bedrag over te maken, aangezien dit overal uitgegeven kan worden. 

Kortingen: directe kortingen op bepaalde producten of diensten is een goede manier om extra verkopen te stimuleren. 

Upgrade: door een klant een upgrade te geven op een product of dienst kan diegene gemotiveerd raken om iemand aan te raden. Denk bijvoorbeeld aan een luxere kamer in een hotel. 

Exclusieve toegang: biedt exclusieve toegang aan tot een product of dienst. Hierbij te denken aan een extra video op een platform of een gelimiteerd product. 

Gratis verzending: betalen voor verzending vindt geen enkele consument leuk. Door aan te geven dat de verzending gratis wordt als ze iemand aanraden, kan iemand over de streep getrokken worden. 

Denk goed na over welke beloning de meeste waarde biedt voor jouw klanten. Dit verschilt per bedrijf. 

2. ontwerpen van de campagne 

Referral marketing wordt gezien als een makkelijke en toegankelijke methode voor bedrijven om meer klanten te verkrijgen. Hiervoor is het wel belangrijk dat de campagne goed wordt uitgevoerd en gepromoot

Voor een goede uitvoering is het belangrijk dat het voor de klant makkelijk is om iemand door te verwijzen. Als het te veel tijd en moeite kost om iemand door te verwijzen, zal diegene sneller geneigd zijn om af te haken. De meest gebruikte methode is het creëren van een unieke link die voor klanten gemakkelijk te delen is. Zodra de nieuwe gebruiker via de link een product of dienst aanschaft, zal de klant de beloning ontvangen. 

Na het kiezen van een verwijzingsstrategie die makkelijk te gebruiken is, wordt het tijd om deze onder de aandacht te brengen. Wat hier de beste aanpak voor is, hangt volledig af van het type bedrijf en de middelen die het beschikbaar heeft. De meest voor de hand liggende methode om de campagne onder de aandacht te brengen, betreft het verspreiden via social mediakanalen en het versturen van e-mails naar bestaande klanten.

3. gebruik software om je campagne te beheren 

Nadat je de campagne goed hebt opgezet en de eerste stappen zijn gezet om de boodschap te verspreidden, is het belangrijk om goed bij te houden wat er met elke doorverwijzing gebeurt. Voor kleine bedrijven is het een mogelijkheid om zelf alles bij te houden in een Excel-bestand. Het nadeel hiervan is dat dit al snel onoverzichtelijk kan worden en gevoelig is voor fouten. 

Voor referral marketing is het daarom gebruikelijk om software te gebruiken, om zo het meeste uit referrals te halen. Er zijn verschillende mogelijkheden online te vinden om je referral marketing goed te regelen. Met deze software kan je campagnes opzetten, monitoren, en activiteiten analyseren. Bekijk goed welke software het beste bij jouw wensen en behoeftes past. 

Belangrijke elementen voor een goede strategie

Na het lezen van de informatie ben je als het goed is wat wijzer geworden over referral marketing en weet je hoe je dit kan inzetten voor jouw bedrijf. Een belangrijk element dat we nog niet hebben besproken, is het hebben van een goede website. Bij de voordelen van referral marketing noemde we al even dat deze marketing strategie kan zorgen voor meer verkeer op je website.

Dit extra verkeer is op aanbeveling van iemand, op jouw website terecht gekomen. Deze mensen hebben daardoor al een stukje vertrouwen in hetgeen dat jij verkoopt. Het is belangrijk om dit vertrouwen vast te houden en de verwachtingen te overtreffen. We willen tenslotte dat hun ook klanten worden. Het hebben van een mooie en goed werkende website is hierbij cruciaal. Dit is namelijk het visitekaartje van een bedrijf en zal bepalen hoe iemand jouw bedrijf ziet.

Maar hoe maak je een goede website die van verkeer ook daadwerkelijk een klanten maakt?

Geen paniek! Een website maken is tegenwoordig zo geregeld. Er zijn namelijk bedrijven die kant-en-klare templates aanbieden waarmee jij binnen no-time een goede website in elkaar kan zetten. Een voorbeeld hiervan is de sitebuilder Phoenix. Hun templates zijn getest en geoptimaliseerd voor SEO en sales. Door nieuwe klanten op een mooie en geoptimaliseerde website terecht te laten komen, verhoog jij de kans op conversies.

Ben je meer technisch ingesteld en vind je het leuk om websites te bouwen? Dan kan je ervoor kiezen om een software te installeren waarmee je zelf aan de slag kan om een website te maken. De back-end wordt dan voor je beheerd en met behulp van verschillende plug-ins en tools kan je een mooie website neerzetten. Een voorbeeld hiervan is WordPress. 

Start vandaag nog met het maken van een goede website en zet verkeer om in klanten!

Heijsen WordPress Webhosting

✅ Website altijd up-to-date
✅ Geen omkijken meer naar beveiliging
✅ Snelle webhosting voor snelle website
✅ Tot 180 dagen een backup beschikbaar

Prijs: vanaf €37 per maand

Bekijk de website

Phoenix website

✅ Speciaal gemaakt voor ondernemers
✅ Kant-en-klare templates
✅ Volledig geoptimaliseerd voor SEO
✅ Goed converterende leadmagnets

Prijs: vanaf €19 per maand

Start direct met 14 dagen gratis proefperiode

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.