Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Resultatenrekening

Resultatenrekening

resultatenrekening
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

maart 25, 2024 @ 10:51 am

Leestijd:
5 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

maart 25, 2024 @ 10:51 am

Leestijd: 5 minuten

Door het opstellen van een resultatenrekening kan een bedrijf een overzicht krijgen van de opbrengsten en kosten over een bepaalde periode. Uit dit overzicht kan opgemaakt worden of het bedrijf in de goede richting aan het varen is, of dat er misschien een andere kant opgegaan moet worden.

In dit artikel vertellen we alles over een resultatenrekening, gaan we in op het belang ervan en geven we een resultatenrekening voorbeeld. Lees snel verder om alles te weten te komen over een resultatenrekening.

Je boekhouding eenvoudig regelen?

Welk boekhoudprogramma past het beste bij jou?

Ontdek hier al je opties
vind boekhouding die bij je past

Resultatenrekening betekenis

Een resultatenrekening is een overzicht van de financiële resultaten van een bedrijf in een jaar. Het geeft antwoord op de vraag of er winst of verlies is gemaakt door een onderneming. Met een resultatenrekening kan je dus het bedrijfsresultaat van een jaar berekenen. Bij een positief resultaat wordt er winst gemaakt, en bij een negatief resultaat verlies. Hierdoor wordt het ook wel de winst-en-verliesrekening genoemd.

Een resultatenrekening is een onderdeel van de jaarrekening. Een jaarrekening toont een algemeen overzicht van de gehele financiële situatie van een bedrijf. Deze bestaat onder andere uit een balans en een resultatenrekening.

Een balans geeft een momentopname weer, bijvoorbeeld een overzicht van de financiële gebeurtenissen van een maand. Een resultatenrekening laat meer het grotere plaatje zien en geeft een compleet overzicht van alle financiële gebeurtenissen in een jaar tijd.

Het belang van een resultatenrekening

Een gezonde cashflow is één van de belangrijkste zaken in een bedrijf. Het opmaken van een goede resultatenrekening is daarbij essentieel. Samen met de balansrekening en het kasstroomoverzicht wordt er helder in kaart gebracht wat de sterke en/of zwakke financiële punten van het bedrijf zijn, en hoe het presteert.

Door inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de winsten en de kosten kunnen er belangrijke financiële beslissingen worden genomen. Een bedrijf kan precies zien of ze op de goede weg zitten, wellicht iets bij moeten sturen of het helemaal anders moeten doen.

Ook is het belangrijk om de winst of verlies te weten om deze in te kunnen vullen bij de belastingdienst. Het is belangrijk om te weten dat er twee soorten resultatenrekening zijn.

Categorale en fictionele resultatenrekening

Er zijn twee manieren om een resultatenrekening op te stellen. De Kamer van Koophandel hanteert twee modellen, namelijk het functionele model en het categorale model.

Bij het functionele model wordt eerst de gemaakte omzet genoteerd en vervolgens alle kosten onder elkaar gezet. Zo ontstaat er een goed overzicht van het behaalde resultaat. Dit is de meest voorkomende manier om een resultatenrekening op te stellen.  

Het categorale model deelt kosten in naar de categorie waar ze toe behoren. Denk bijvoorbeeld aan alle salariskosten en materiaalkosten die onder het kopje kostprijs worden ingedeeld. De kosten worden dus niet gekoppeld aan een specifiek onderdeel binnen het bedrijf, maar algemeen verdeeld. Hierdoor kan het lastig zijn om alle kosten uit elkaar te halen.

Het verschilt per bedrijf welke model het beste werkt. Aangezien het functionele model het meest gebruikte model is zullen wij deze gebruiken om zo meteen de resultatenrekening beter toe te lichten. Maar eerst is het goed om te weten wat er op een resultatenrekening staat.

Wat staat er in een resultatenrekening?

Een resultatenrekening, oftewel een winst-en-verliesrekening bestaat uit de totale omzet en de totale kosten.

Totale kosten: onder kosten vallen alle kosten die een onderneming in een jaar heeft gemaakt. Denk hierbij aan personeelskosten, verkoopkosten, huur etc. Echter kunnen er ook doorlopende kosten uit voorgaande jaren zijn die meegerekend moeten worden. Hierbij te denken aan afschrijvingen. Stel dat je een bedrijfsauto hebt gekocht ter waarde van € 10.000 en deze 10 jaar meegaat. Ieder jaar moet je dan € 1.000 aan afschrijvingskosten betalen.

Totale omzet: de totale omzet is een optelsom van alle verkopen van producten en/of diensten die een bedrijf in een jaar heeft gedaan. Door de totale omzet – de totale kosten te doen wordt het resultaat duidelijk.

Zijn de kosten hoger dan de omzet? Dan lijdt het bedrijf verlies. Als de omzet hoger is dan de kosten, dan is er sprake van winst. Maar hoe je stel je nou precies een winst-en-verliesrekening op?

Winst en verliesrekening opstellen

Het opstellen van een winst-en-verliesrekening hoeft niet moeilijk te zijn. Er is een logische volgorde die je altijd kan volgen. We hebben een duidelijk overzicht gemaakt van de onderdelen die je nodig hebt om een winst-en-verliesrekening op te kunnen stellen. Daarna lichten we per onderdeel toe hoe je dit kan uitrekenen.

De tabel begint met hetgeen wat bovenaan de rekening moet staan en werkt stapsgewijs naar onder.

OnderdeelBeschrijving
OmzetTotale inkomsten uit verkochte goederen of diensten
Inkoopwaarde van de omzetKosten die direct verband houden met de omzet
BrutowinstOmzet minus kostprijs van de omzet
BedrijfskostenKosten die verband houden met de bedrijfsactiviteiten, zoals salarissen, huur, enz.
Totale kostenAlle kosten bij elkaar op geteld
Te betalen/ontvangen renteKosten van leningen of opbrengsten uit dividend
Winst voor belastingenOperationele winst minus rentelasten
Belastingen op winstBelastingen berekend over de winst
NettowinstWinst na aftrek van belastingen

 Toelichting per onderdeel:

Omzet: dit is het totaal van alle opbrengsten die zijn behaald met het verkopen van producten en/of diensten. Dit is te berekenen door de verkoopprijzen te vermenigvuldigen met de afzet.

Inkoopwaarde van de omzet: dit zijn de kosten die gemaakt worden bij het inkopen van producten en/of diensten om hetgeen dat het bedrijf verkoopt te kunnen verkopen.

Bruto-omzet: door de omzet (totale opbrengsten) – de inkoopwaarde van de omzet te doen, krijg je de bruto-omzet. Dit is de omzet waar alle andere bedrijfskosten nog van af moeten.

Bedrijfskosten: hier zet je alle kosten posten die je als bedrijf hebt gemaakt onder elkaar. Hierbij te denken aan personeelskosten, huur, marketing, afschrijvingen etc.

Totale kosten: Je telt al deze kosten bij elkaar op om een goed overzicht te krijgen van alle kosten. Vervolgens ga je verder met de rentelasten.

Te betalen/ontvangen rente: de te betalen of te ontvangen rente wordt bepaald door het verschil tussen de interestbaten en interestlasten. Interestbaten zijn de rente en dividend die een onderneming ontvangt als het een deel van het eigen vermogen in aandelen of leningen heeft gestoken.

Interestlasten zijn de kosten die een onderneming betaalt als het geld heeft geleend. De hoogte van de rentelasten kan dus negatief of positief zijn, dit hangt af van de onderneming.

Winst voor belastingen: Als je de rentelasten en de totale kosten van de bruto-omzet hebt afgetrokken kom je uit op de winst voor belastingen. De laatste stap is het uitrekenen van de belasting die over jouw winst wordt berekend.

Belasting op winst: dit bedrag verschilt per bedrijf. Het is belangrijk om dit bedrag goed uit te rekenen en ervoor te zorgen dat hier geen fouten in worden gemaakt.

Nettowinst: nadat je alle kosten van de omzet hebt afgehaald blijft de nettowinst over. Dit is het geld wat een onderneming overhoudt.

Door al deze onderdelen netjes onder elkaar te zetten in een Excel bestand en goed in te vullen, krijg jij een gemakkelijk overzicht van de opbrengsten en kosten. Om het je makkelijk te maken hebben wij een voorbeeld gemaakt van een resultatenrekening. Zo is het enkel en alleen nog maar een invuloefening en klaar is kees!

Resultatenrekening voorbeeld

Hieronder vind je een winst- en verliesrekening voorbeeld van een fictief bedrijf.

Winst en verliesrekening
Naam onderneming:
Jaar:
Omzet
Netto omzet€ 500.000,00
Inkoopwaarde€ 200.000,00
Bruto winst€ 300.000,00
Kosten
Huur€ 45.000,00
Personeel€ 65.000,00
Reclame€ 13.000,00
Vaste lasten€ 10.000,00
Afschrijvingen€ 15.000,00
Totale kosten€ 148.000,00
Rentelasten€ 10.000,00
Winst voor belasting€ 138.000,00
Inkomsten belasting€ 65.000,00
Bruto winst na belasting€ 73.000,00

Zorg voor een goed financieel overzicht van je bedrijf

Een resultatenrekening is dus een essentieel meetinstrument voor een bedrijf om te bepalen hoe het er financieel voorstaat. Door inzichten in ontwikkelingen in de kosten en de winsten kan een bedrijf belangrijke financiële beslissingen nemen. Het nadeel van een resultatenrekening is dat het maar één keer per jaar opgesteld wordt. Hierdoor kunnen sommige inzichten wellicht te laat komen.

Met een boekhoudprogramma heb jij altijd inzicht in de financiële situatie van jouw bedrijf en kom je nooit voor verrassingen te staan. Alle bedragen die jij doorvoert worden automatisch doorberekend in de winst-en-verliesrekening. Hierdoor kan jij altijd zien hoe jouw bedrijf er financieel voor staat.

e-Boekhouden.nl is het meest complete & gebruiksvriendelijke online boekhoudprogramma. Het maakt boekhouden eenvoudig en bespaart je een boel tijd. Start vandaag met het bijhouden van een goede boekhouding en ontvang als starter 15 maanden GRATIS.

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.