SEO teksten | Dé checklist voor SEO teksten schrijven!


seo teksten schrijven

Het schrijven van SEO teksten is erg belangrijk voor een (affiliate) website. In ieder geval wanneer je ‘gratis’ / organisch verkeer wilt ontvangen. Door het schrijven van goede SEO teksten kun je namelijk pagina’s maken geoptimaliseerd voor specifieke zoekwoorden. Jouw artikel komt vervolgens tevoorschijn in de zoekmachine voor dat zoekwoord en je website ontvangt bezoekers. Dit is alleen iets makkelijker gezegd dan gedaan.

In dit artikel vertel ik je over het schrijven van SEO teksten, geef ik je een checklist die je naast je teksten kunt houden en vertel ik je het belang goede goede website teksten.

Website teksten

De teksten op je website zijn erg belangrijk. Dit is namelijk wat je bezoekers te lezen krijgen. Helemaal met affiliate marketing zijn goede website teksten onmisbaar, want hierin verwerk je je affiliate links. 

Het bepalen van je ‘doelgroep’ is erg belangrijk bij website teksten. Je schrijft namelijk voor je eigen bezoekers en het is belangrijk te weten wat voor bezoekers dit zijn. Waarom lezen deze mensen je website teksten en waar zijn ze naar op zoek?

Het belangrijkste bij je website teksten is dat het aantrekkelijk geschreven is maar bovendien nuttig. Niemand wil een tekst lezen waar ze niks mee kunnen. Houdt daarom altijd het doel van je lezers in het achterhoofd. 

Komen je lezers op je website omdat ze recepten zoeken? Dan mogen duidelijke recepten niet ontbreken. Komen je bezoekers op je website omdat ze geïnteresseerd zijn in het leren over affiliate marketing? Zorg dan dat ze ten minste iets opsteken van je teksten.

De inhoud van je teksten is het belangrijkste. Als je doelgroep niets aan je teksten heeft zijn ze waardeloos. Heb je een goed artikel geschreven? Dan betekent het alleen nog niet dat mensen dit zomaar kunnen vinden. Hiervoor heb je echte SEO teksten nodig en bij SEO teksten schrijven komt net weer even wat extra’s kijken.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zoals Google. De inhoud van je artikel is heel erg belangrijk, maar wil je vervolgens dat je artikel gevonden wordt in Google dan is hier nog meer voor nodig. Bij het schrijven voor SEO probeer je in te spelen op de factoren die een zoekmachine gebruikt om pagina’s te indexeren.

Zoekmachines als Google hebben namelijk 200+ indicatoren die ze gebruiken om website teksten te rangschikken in de zoekmachine. Voor iedere zoekterm die je gebruikt in een zoekmachine zoals Google wordt gekeken welke website tekst het beste resultaat // antwoord weergeeft voor die specifieke term. 

SEO teksten zijn geoptimaliseerde teksten met als doel te ‘ranken’ op specifieke termen. Je SEO tekst moet tevoorschijn komen zodra iemand naar een specifieke term zoekt om bezoekers naar je website te krijgen.

Het gebruik van SEO teksten, helemaal bij affiliate marketing, is dan ook een goede manier om ‘gratis’ traffic naar je website te krijgen. Het kan lang duren voordat een SEO tekst getoond wordt in de zoekresultaten, maar zodra het eenmaal hoog in de zoekmachine staat ontvang je traffic zonder dat je hiervoor hoeft te betalen, zoals je bij SEA (Search Engine Advertising) wel moet doen per bezoeker. Wil je leren over SEA? Dan kun je hier een SEA Masterclass volgen om de kneepjes van het vak te leren.

Google CTR per positie
Google CTR door Backlinko

De positie in Google is erg belangrijk voor de bezoekers die je krijgt. Zo klikt gemiddeld ongeveer 31% van alle bezoekers op het zoekresultaat op positie 1. Voor positie 2 is dit bijna 25%, positie 3 19% en dit wordt steeds minder. Hoe beter je je SEO teksten geoptimaliseerd hebt, hoe hoger je in Google kunt staan en hoe meer bezoekers je dus naar je website krijgt.

SEO checklist

Voor het schrijven van goede SEO teksten kun je de volgende checklist gebruiken. Je zult merken dat naarmate je langer bezig bent het schrijven van SEO teksten heel normaal wordt. Ook zul je merken dat je steeds beter wordt in het gebruik van deze SEO onderdelen naarmate je meer teksten schrijft en zelf onderzoek doet naar de verschillende onderdelen.

Keyword research

  • Bepaal het belangrijkste zoekwoord (focus keyword) waarvoor je wilt ranken
  • Bepaal synoniemen en gerelateerde zoektermen die horen bij je belangrijkste keyword

SEO title / Meta description

  • De titel nodigt uit om door te klikken en het belangrijkste zoekwoord staat zoveel mogelijk aan het begin van de zin
  • De meta description bevat het belangrijkste zoekwoord
  • De meta description geeft aan waar de tekst over gaat
  • De meta description leest als een kleine advertentie en nodigt uit om door te klikken

H1 (titel): 

  • Nodigt mensen uit om door te klikken
  • Geeft aan waar de tekst over gaat / wat er in het artikel te lezen is
  • Bevat het belangrijkste zoekwoord + synoniemen / gerelateerde zoektermen
  • Komt niet precies overeen met de SEO titel

H2 / H3 (tussenkopjes):

  • Bevat gerelateerde zoekwoorden

Gebruik van media:

  • Gebruik waar mogelijk afbeeldingen, video’s en/of infographics
  • Geef de afbeeldingen een duidelijke ALT tekst mee met daarin de belangrijkste zoekwoorden
  • Gebruik rechtenvrij afbeeldingen, maar liever nog je eigen originele afbeeldingen

Benoemen van keywords:

  • Noem je focus keyword in de eerste 25 woorden van je tekst
  • Noem je focus keyword in de laatste zin van je tekst
  • Gebruik waar mogelijk gerelateerde keywords
  • Gebruik niet te vaak hetzelfde keyword. Een paar keer 1 – 5x per tekst is voldoende

Links

  • Link zoveel mogelijk naar gerelateerde artikelen op je website
  • Plaats een link naar externe websites die je als bron gebruikt (alleen autoritaire websites)
  • Plaats de links in lopende zinnen
  • Gebruik anchor teksten met de belangrijkste zoektermen voor de pagina waarnaar je linkt
  • Plaats een aantal interne links aan het einde van je pagina zodat je lezer door kan naar een volgende pagina

SEO is een vakgebied dat zich constant ontwikkeld. Het is dan ook verstandig te blijven leren op dit gebied en je kennis te blijven verversen. Alleen door dat te doen weet je zeker dat je de best mogelijke SEO teksten schrijven kunt. Met de SEO checklist kun je vooruit, het biedt je een goede basis. Hoe meer tijd je er insteekt om de fijne kneepjes van het vak te leren, hoe beter dit zal zijn voor je teksten en je website traffic!

Let op: Wil je meer leren over SEO? Volg dan deze online SEO training om jezelf te ontwikkelen!

.

Kaj

Ooit begonnen met affiliate marketing en nooit meer gestopt met leren. Op Hoebeginik.nl vertel ik over mijn start en hoop ik je te helpen met die van jou!

Recent Posts