Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is synergie? De synergie betekenis & praktijkvoorbeelden

Wat is synergie? De synergie betekenis & praktijkvoorbeelden

synergie
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
4 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd: 4 minuten

Met praktisch alles is synergie mogelijk. Bij de samenwerking tussen mensen, tussen bedrijven, karakters op een spel of verschillende marketingkanalen. Het is daarom goed om te weten wat de synergie betekenis is.

In dit artikel geven we je daarom de synergie definitie. We gaan in op de synergie betekenis en leggen aan de hand van voorbeelden uit hoe het samenwerken van verschillende onderdelen beter kan zijn dan de som van de delen.

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is de synergie betekenis?

De betekenis van synergie is letterlijk samenwerken of teamwork. Je spreekt van synergie wanneer twee of meer onderdelen met elkaar samenwerken om samen tot iets beters te komen dan de som van alle delen.

Een voorbeeld van synergie is bijvoorbeeld een goed sportteam. Soms kom je wel eens een team tegen waar geen échte uitblinkers in zitten. Toch winnen ze van teams die alleen maar grote sterren hebben. Dat komt door synergie tussen de spelers.

Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben, werken hard voor elkaar en vullen elkaar op de juiste plekken aan waar dat nodig is. Enkel sterren in een team zorgt niet voor synergie. Ze werken niet samen en willen allemaal ‘het heertje’ zijn.

Dit is een goed voorbeeld van hoe synergie ook in de praktijk kan werken, bijvoorbeeld binnen je bedrijf. Soms heb je een collega waarmee je goed matcht. Samen lossen jullie alle problemen op omdat jullie elkaar goed aanvullen. Zouden jullie beide afzonderlijk aan het probleem gewerkt hebben dan waren jullie er niet zo snel uitgekomen.

Synergie voorbeeld natuur

Synergie komt niet alleen voor tussen personen of binnen bedrijven. Ook in de natuur en medische wereld is er in sommige gevallen sprake van synergie. Zo kwam ik in mijn onderzoek naar dit onderwerp een interessant voorbeeld van synergie tegen.

Een studie heeft namelijk aangetoond dat UV straling in combinatie met tabakrook zorgt voor meer schade aan de huid dan beide oorzaken afzonderlijk. 

Hetzelfde geldt voor het combineren van baking soda en azijn. Voeg je deze twee dingen samen dan ontstaat er een chemische reactie en zorgt dit voor koolstofdioxide. De twee ingrediënten los van elkaar produceren dit niet. 

Er kan dus in deze gevallen ook gesproken worden over synergie. Samen worden ze iets extra’s en zijn ze meer dan de twee onderdelen los van elkaar.

Synergie voorbeeld bij online marketing

Het is goed om je bewust te zijn van de synergie betekenis als je aan het ondernemen bent. Je behaalt namelijk het beste resultaat wanneer er synergie ontstaat bij je team, tussen je marketingkanalen en alle andere onderdelen van je bedrijf die bijdragen aan groei.

Een voorbeeld van synergie waar wij gebruik van maken zijn onze marketingkanalen. Onze belangrijkste kanalen zijn namelijk SEA (adverteren in de zoekmachine) en SEO (organisch verkeer uit de zoekmachine).

Er zijn veel bedrijven die één van deze kanalen gebruiken of zelfs beide. Pas wanneer deze kanalen en de mensen die werken aan de kanalen op elkaar ingespeeld zijn kun je spreken van echte synergie.

Een goede advertentie zorgt altijd voor bezoekers naar je website. Hetzelfde geldt voor goede SEO op een pagina. Waar wij achter zijn gekomen is dat juist de combinatie en het samenwerken van de twee kanalen goed werken en zorgen voor synergie.

Een goed geoptimaliseerde SEA campagne presteert namelijk beter met een goed geoptimaliseerde SEO pagina. De boodschap van beide campagnes sluit bovendien naadloos op elkaar aan waardoor de combinatie van beide kanalen (de synergie) beter werkt dan de kanalen wanneer ze afzonderlijk van elkaar zouden werken.

Synergie tussen SEO en SEA

Een aantal belangrijk onderdelen van de samenwerking tussen SEO en SEA die zorgen voor synergie zijn:

Verbeterde kwaliteitsscore op SEA. Voor SEA marketeers is een kwaliteitsscore van de advertenties belangrijk. Dit wordt o.a. berekent door de advertentie te vergelijken met de pagina waarop de bezoeker terecht zal komen.

Hoe beter de kwaliteitsscore is, hoe minder je betaalt per klik. Het is ons opgevallen dat veel marketeers hier niet op letten en dus de synergie tussen SEO en SEA laten liggen. Hierdoor betalen de klanten dus veel meer per klik. Op jaarbasis kan dat een behoorlijk bedrag zijn afhankelijk van je marketingbudget.

Versneld testen van de pagina’s. SEO pagina’s hebben als doel geïndexeerd te worden in de organische resultaten van Google om zo ‘gratis’ bezoekers binnen te halen voor de website. De aanlooptijd hiervoor is alleen wat langer dan bij SEA.

Door met een SEA campagne alvast bezoekers naar de pagina te laten gaan is het mogelijk om de pagina versneld te testen. Klikken de bezoekers op de juiste knoppen en vinden de bezoekers de tekst nuttig?

Daarnaast is het mogelijk om alvast te ab testen met je producten. Zo profiteer je in ieder geval van SEA bezoekers tot de pagina ook organisch geïndexeerd is en bezoekers binnen gaat brengen.

Samenwerking binnen je bedrijf

Andere kanalen binnen je bedrijf zoals e-mailmarketing, social media en de fysieke winkel kunnen ook synergie met elkaar hebben. Als iedere marketeer afzonderlijk aan zijn of haar kanaal werkt worden er resultaten behaald.

We spreken alleen pas écht van synergie als de samenwerking hand in hand gaat en de neuzen allemaal dezelfde kant op staan. De uitingen op de verschillende kanalen hebben dezelfde boodschap, promoten dezelfde producten en versterken elkaar. Door deze synergie kun je wel spreken van een 1 + 1 = 3 situatie en dat is precies de synergie definitie.

E-mailmarketing. Je kunt met je e-mailbestand je klanten direct laten weten wanneer je een nieuw product hebt, een nieuwe blog geschreven hebt of andere nieuwtjes hebt. Als deze boodschap aansluit bij de andere marketing uitingen bereik je hiermee direct veel klanten.

Op SEO pagina’s kun je bijvoorbeeld een inschrijfformulier plaatsen voor je e-maillijst. Hierdoor verzamel je passief nieuwe mailadressen. Zodra je vervolgens een nieuwe blog gepubliceerd hebt, kun je deze maillijst dit direct laten weten en alvast bezoekers naar je nieuwe blog sturen.

Onze ervaring met synergie

Wij kunnen wel stellen dan synergie een zeer waardevol onderdeel is van ons bedrijf. Door de handen in een te slaan en samen te werken met elkaars kracht kom je verder dan het allemaal alleen te doen.

Door de juiste partner te vinden, de juiste collega’s aan te trekken en de juiste onderdelen van je bedrijf nauw samen te laten werken kun je mooie dingen voor elkaar krijgen. Veel meer nog dan wanneer je alles zelf doet. De synergie betekenis mag daarom niet onderschat worden en het is goed om je bewust te zijn van het effect!

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.