Als we het hebben over testimonials, hebben we het vooral over online reviews (ook wel recensies of beoordelingen). Meer dan de helft van de internetgebruikers leest testimonials voordat ze online kopen.
De afgelopen jaren is één ding steeds duidelijker geworden: een online bedrijf valt en staat met de mening over je bedrijf. Reputatie is alles!
In dit artikel gaan we dan ook dieper in op de vraag: ‘Wat is een testimonial?’, ‘Wat is testimonial betekenis?’ en ‘wat is een testimonial voorbeeld?’
Ben je het zat om niet hoog in Google te staan?
Met de juiste tools doe je eenvoudig zoekwoorden onderzoek, kijk je de werkende strategieën af van je concurrenten en werk je met data aan een gedegen strategie! Code: "hoebeginik" lifetime korting.
Wat is een testimonial?
Testimonials worden gebruikt in de vorm van tekst met een bepaald “beoordelingssysteem”. Een gebruiker plaatst of geeft sterren (bijvoorbeeld op Google reviews) over een product of dienst.
Vrijwel branche is door online reviews totaal veranderd, denk bijvoorbeeld aan de horeca (Tripadvisor) of hotelbranche (Booking.com). Los van deze branches wordt vrijwel elk ander online bedrijf beïnvloed door klantrecensies, zowel positief als negatief.
Testimonials betekenis
Online beoordelingen zijn voor de meeste mensen een belangrijke beslissingsfactor geworden. Bijna geen enkele website kan tegenwoordig nog zonder reviews.
Maar omdat het moeilijk kan zijn om authentieke beoordelingen van neprecensies te onderscheiden, moet je niet blindelings vertrouwen op online beoordelingen.
Hieronder hebben we enkele tips voor uitgewerkt waarop je extra moet letten als je testimonials leest.
- Vertrouw niet blindelings op online beoordelingen! Alles kan erachter worden verborgen – van gemanipuleerde en valse testimonials (hierover later meer).
- Hoe meer beoordelingen een product of dienst heeft, hoe groter de kans dat het algehele beeld realistisch is.
- Je moet vooral sceptisch zijn over partnerprogramma’s en product testgroepen.
Hoe beïnvloeden online testimonials het koopgedrag?
Studies zoals deze van BrightLocal laten zien hoe belangrijk online reviews de afgelopen jaren zijn geworden: 84% van alle consumenten vertrouwt online reviews in dezelfde mate als persoonlijke aanbevelingen.
Volgens een ander onderzoek van het internationale zakenbedrijf Deloitte is 80% van de online aankopen afhankelijk van klantbeoordelingen.Â
70% van de ondervraagden gaf ook aan dat ze online reviews van bedrijven doorsturen naar vrienden en familieleden. Studies zoals deze tonen duidelijk aan dat online beoordelingen een enorme impact hebben op de aankoopbeslissingen van klanten.
Wat leveren goede testimonials bedrijven op?
Als online marketingconsultant en webshopeigenaar heb ik persoonlijk ondervonden wat het belang is van goede reviews over je bedrijf. Met het onderstaande zal ik mijn standpunt verduidelijk.
Met onze webshop Blijhuisdier.nl hadden wij een hele goede online reputatie (algemene beoordeling 9+/600+ reviews) opgebouwd door middel van reviews die werden verzameld via reviewplatform Kiyoh.
Door een merkwaardige fout van Kiyoh werden onze reviews van 11 november t/m begin januari niet herkend door Google. Klanten konden de reviews dus niet meer vinden. Wat normaal de belangrijkste en drukste periode van het jaar was, werd nu een nachtmerrie.
Onze omzet kakte in deze periode volledig in, terwijl het aantal bezoekers zelf was toegenomen:
- De omzet daalde met 16,75% ten opzichte van de periode 1 september – 31 oktober 2022
- De omzet daalde met 27,10% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor (2021)
Het bovenstaande voorbeeld was uiteraard een hele dure en pijnlijke les. Toch hebben we hierdoor de meest concrete bevestiging gehad over het belang van testimonials voor klanten.
Een testimonial schrijven is altijd goed om te doen
Heb je recentelijk een positieve of negatieve ervaring meegemaakt bij een bedrijf, dienst of product? Dan kan je ze dus heel blij (of verdrietig) maken door een testimonial te schrijven.
Een testimonial schrijven probeer ik zelf altijd te doen om twee redenen: je verbetert hiermee het internet en je helpt je medemens.
5 tips – testimonial schrijven
Nu je weet hoe belangrijk testimonials zijn voor een bedrijf ben je wellicht ook eerder bereid om een testimonial te schrijven. Hieronder vind je 5 tips waarmee je je mede-consumenten op een waardevolle kan helpen.
- Vertel over je eigen ervaring met het product of de dienst en probeer potentiële klanten een volledig beeld te geven.
- Wees feitelijk. Beschuldigingen, beledigingen en seksistische opmerkingen of vijandelijkheden zijn verboden en kunnen juridische gevolgen hebben.
- Blijf bij de waarheid. Maak geen valse verklaringen van feiten.
- Noem geen medewerkers, ook niet als je boos bent op een bepaalde persoon.
- Lees meer over de regels van de reviewplatforms voordat je een opmerking plaatst.
Testimonial voorbeeld
Nu je inmiddels weet wat een testimonial is en waar een goede testimonial aan moet voldoen, wordt het tijd voor een testimonial voorbeeld.
Het voorbeeld testimonial die ik ga gebruiken komt van de website Blijhuisdier.nl. Deze review ontvingen wij recentelijk via onze nieuwe reviewpartner ‘Feedback Company’:
Meer testimonial voorbeelden vinden? Lees alle Blijhuisdier reviews.
Checklist voor testimonials
Aan testimonials zitten bepaalde spelregels verbonden. Testimonials zijn ontzettend handig, maar de betrouwbaarheid is belangrijk.
Sinds mei 2022 zijn erkende reviewplatforms door de EU onderworpen aan verhoogde transparantie- en openbaarmakingsvereisten met betrekking tot testimonials en overige beoordelingen.Â
Let op: alleen beoordelingen van echte klanten mogen worden gepubliceerd, anders ben je strafbaar bezig. Hieronder vind je een checklist over wat wel en niet geoorloofd is bij testimonials.
Testimonial voorbeeld | Toegestaan / niet toegestaan |
Gebruikers geven in een testimonial hun mening over een product of dienst. | Toegestaan |
Objectief geschreven review | Toegestaan |
Emotioneel geschreven review | Toegestaan |
1-sterrenreview zonder commentaar | Toegestaan |
Negatieve testimonials zonder reden verwijderen | Niet toegestaan |
Beledigingen, generaliseren en valse verklaringen in een testimonial | Niet toegestaan |
Beoordelingen met aanstootgevende en verboden inhoud | Niet toegestaan |
Het plaatsen van nepreviews | Niet toegestaan |
Zijn nepreviews strafbaar?
Omdat we ons bij het nemen van aankoopbeslissingen laten beïnvloeden door beoordelingen op internet, besluiten sommige bedrijven om zelf positieve testimonials te publiceren.
Zo’n nepreview is in strijd met de wet tegen oneerlijke concurrentie en de gebruiksvoorwaarden van de respectieve reviewplatformen.
Ook bestaat de mogelijkheid dat bedrijven met slechte recensies hun concurrentie proberen te schaden.
Herken nep reviews
Maar hoe kan je een valse review herkennen? Hieronder hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
- Vertrouw niet alleen op één positieve/negatieve online review
- Vergelijkbare beoordelingen. Een indicatie van valse beoordelingen kunnen meerdere recensies zijn die achter elkaar zijn gepubliceerd met vergelijkbare bewoordingen.
- Berichten die in korte tijd zijn gepubliceerd, terwijl de vorige testimonials met grotere tussenpozen zijn gepubliceerd. Dit lijkt veel op een kleine reeks neprecensies die bedoeld zijn om hun reputatie te herstellen.
- Testimonials in gebroken Nederlands. Dergelijke beoordelingen kunnen afkomstig zijn van bedrijven die worden betaald om neprecensies te schrijven.
- Werknemersrecensies: controleer een zoekmachine om te zien of de schrijver op enigerlei wijze gerelateerd is aan het product, de dienst of het bedrijf.
- Analyseer de schrijfstijl: lijkt de testimonial meer op een uitgebreide advertentie? Is de tekst langer dan nodig? Worden productnamen volledig uitgeschreven?
- Anonieme recensies: vooral wanneer alle “5-sterrenrecensies” op deze site zijn gepubliceerd door anonieme auteurs of onder pseudoniem.
Conclusie
Testimonials zijn een geweldig hulpmiddel om de kwaliteit van een bedrijf, dienst of product beter in te schatten. Helaas kleeft er ook een nare kant aan testimonials; er zijn mensen en bedrijven die via testimonials bewust een verkeerd beeld proberen te scheppen.
Omdat testimonials een belangrijk hulpmiddel zijn voor consumenten bij bijvoorbeeld een online aankoop worden de regels doorlopend aangescherpt. Het uitgangspunt hierbij is dat testimonials betrouwbaar moeten zijn. De verantwoording hiervoor is grotendeels neergelegd bij de platformen die testimonials faciliteren.
Veelgestelde vragen over testimonials
Mogen bedrijven en reviewplatforms reacties verwijderen?
Negatieve beoordelingen mogen niet zonder reden worden verwijderd. Bedrijven moeten een bepaald niveau van kritiek accepteren, ook als ze de opmerking overdreven of oneerlijk vinden.
Sinds 2020 moeten erkende reviewplatformen zich ook verplichten om reviews eerlijk en transparant te publiceren.
Indien de verwijdering van een opmerking op een reviewplatform wordt gevraagd, moet een gedetailleerde onderzoeksprocedure worden uitgevoerd, inclusief het verzoek om bewijs en ontvangstbewijzen.
Het doel is om het onrechtmatig verwijderen van ongewenste en negatieve opmerkingen te voorkomen.
Anonieme testimonials, kan dat?
Aanbieders moeten anoniem gebruik of het gebruik van een pseudoniem op hun platformen toestaan. Anonimisering is bedoeld om de vrijheid van meningsuiting te versterken.
Welke strategieën zijn er om meer reviews te krijgen?
Reviews zijn belangrijk. Hieronder vind je enkele strategieën waardoor je sneller reviews zult ontvangen:
- Deel een reviewverzoek op social media onder klanten
- Stuur automatisch een mail met een reviewverzoek naar nieuwe klanten
- Hou het reviewverzoek simpel (niet te veel vragen)
- Zorg voor een herkenbare huisstijl in het reviewverzoek
- Gebruik pakkende teksten in de communicatie
Wat zijn de gevaren van gekochte reviews?
Er zijn nog steeds websites waar je gemakkelijk in positieve reviews kunt kopen. Binnen een paar dagen ontvang je een groot aantal goede recensies. Klinkt goed, maar deze methode heeft veel gevaren.
Veel gebruikers (en Google zelf ook) zijn al goed getraind in dit soort beoordelingen en herkennen heel snel of het “valse beoordelingen” zijn of niet. De aankoop van nepreviews kan je zuurverdiende Google-posities verpesten. Laten we het niet eens hebben over reputatieschade.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties