Home » Marketing » Thought leadership, wat maakt een goede thought leader?

Thought leadership, wat maakt een goede thought leader?

Leestijd: 5 minuten

Thought leadership klinkt misschien als weer een hippe term waar niet echt een Nederlandse vertaling voor is, maar het principe is eigenlijk heel simpel. Het draait allemaal om expertise en het delen van inzichten. In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis en het belang van thought leadership, wat een thought leader is en hoe je jezelf kunt profileren als thought leader.

Thought leadership betekenis

Zoals we in de intro al hintten is er geen echte vertaling in onze taal voor thought leadership. Waar het bij thought leadership om draait, is het delen van authentieke en vernieuwende ideeën, waarbij expertise, inzichten en ervaring van de bedenker centraal staan. 

Het doel is om kennis op te bouwen, een standpunt in te nemen, dit te delen met anderen en hiermee waarde voor hen te creëren. Zowel individuen als bedrijven kunnen zich profileren als thought leader. Met thought leadership deel je inspirerende en vernieuwende ideeën die verandering teweegbrengen en leerzaam zijn voor anderen.

Belang van thought leadership

Thought leadership is een concept dat in belang toeneemt, omdat organisaties steeds meer waarde hechten aan het hebben van experts binnen hun bedrijf die anderen kunnen inspireren en leiden met hun unieke kennis en inzichten.

Het is een manier voor bedrijven om zich, door middel van deze individuen of als geheel, te onderscheiden en te profileren als expert in hun vakgebied. Daarnaast brengen vernieuwende geluiden, echt sterke content en unieke ideeën verschillende voordelen met zich mee.

Hiermee profiteer je namelijk duidelijk jouw bedrijf en versterk je jouw positie in de markt. Je zet als het ware de toon en niemand kan op deze manier om je heen. Je trekt nieuwe klanten aan en behoudt huidige klanten door autoriteit en reputatie. Bovendien kan het bijdragen aan het verhogen van de innovatie binnen een organisatie en aantrekken van nieuw personeel.

Wat is een thought leader?

Een thought leader is iemand met veel kennis van zijn expertise, vernieuwende en inspirerende ideeën en die deze goed kan overbrengen. Vaak is deze persoon bekend in zijn branche. Thought leaders worden gezien als de guru’s, de go-to persons en de personen die overal wel een interessante kijk op hebben.

Er zit echter een groot verschil in “subject-matter experts” en “thought leaders”. 

Een subject-matter expert heeft ongelofelijk veel kennis van zijn vakgebied,  Maar veel over je expertise weten, is in dit geval nog niet genoeg. Een subject-matter expert zijn, maakt je nog geen thought leader. Je moet het meer zien als de basis. Het is de eerste stap richting het worden van een thought leader.

Wat zijn dan andere kenmerken van een thought leader?

Thought leaders zijn actief in het delen en maken van content. Ze dragen niet alleen bij aan het gesprek, maar leiden het gesprek. Je ziet dit bijvoorbeeld ook veel op LinkedIn. Mensen die zelf waardevolle inzichten delen over hun best practices in bijvoorbeeld online marketing. Ze kunnen deze voor zichzelf houden, maar kiezen ervoor dit te delen met de online community en zichzelf sterk op de kaart te zetten.

Naast dat deze mensen goed geïnformeerd zijn is er nog iets anders van wezenlijk belang. Namelijk, het goed kunnen overbrengen van deze informatie. Thought leaders hebben de gave om gecompliceerde zaken simpel en logisch te laten klinken. 

Ze worden dan ook vaak gevraagd om te spreken op events en spreken daar op een manier die aanspreekt en uitdaagt.  Wanneer je hen hoort praten denk je al snel, “Jeetje zo heb ik er nooit naar gekeken”. Hun verhaal is vernieuwend en dat pakt je. En veelal denken luisteraars: “Oh a-ha, ja dat is logisch”.

Verder hebben thought leaders een kritische blik op wat al bekend is en breiden constant bestaande kennis uit met hun eigen inzichten. Ook is het goed om te beseffen dat thought leaders niet ooit eens een keer een goed idee hadden, maar constant aan het leren zijn en dit delen. Dit proces gaat continue door.

Voorbeelden thought leaders 

Simon Sinek is een bekende thought leader, voornamelijk vanwege zijn werk op het gebied van leiderschap. Hij is vooral bekend vanwege zijn Ted Talk, waarin hij zijn principe van “The golden circle” presenteert, dit is een van de meest bekeken Ted Talks ooit is.

Sinek’s ideeën zijn gebaseerd op het idee dat grote organisaties en individuen succesvol zijn omdat ze hun “waarom” communiceren, ofwel hun reden van bestaan. Hij gelooft dat als mensen en organisaties hun waarom duidelijk communiceren, ze gemakkelijker hun doelen kunnen bereiken en een groter impact kunnen hebben.

Dit simpele, maar ontzettend krachtige model was een stimulans voor inspirerend leiderschap.

Daarnaast kan Apple als organisatie worden beschouwd als een thought leader in de technologie-industrie. Het bedrijf is een innovator en trendsetter vanwege zijn baanbrekende producten en diensten. Met een geschiedenis van het lanceren van producten, zoals de iPod, iPhone, iPad en de Mac computer. Deze producten waren revolutionair en hebben nieuwe standaarden gezet in wat consumenten verwachten van technologie.

Bovendien, zit Apple altijd op geavanceerde technologieën zoals artificial Intelligence, machine learning, en augmented reality om deze in hun producten en diensten te implementeren.

Zij zijn dus een thought leader in de technologie-industrie, omdat ze voortdurend nieuwe technologieën introduceren en de consumenten verwachtingen verhogen.

Hoe word je een thought leader?

Om een thought leader te worden is het belangrijk om jezelf goed te kennen en te bepalen hoe jij meerwaarde kunt bieden. 

Stel jezelf de vraag: “Waar weet ik meer van dan een ander?” en “Met welke kennis die ik heb kan ik een ander verder helpen?”. Dit wordt jouw nice, de eerste stap uit het onderstaande stappenplan om een thought leader te worden.

Stappenplan:

  1. Kies een niche: Kies een specifiek onderwerp waar je je op wilt richten en waar je veel over weet en geïnteresseerd in bent. Logischerwijs is dit jouw vakgebied.
  2. Verdiep je in je niche: Lees veel over het onderwerp en zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Ga op zoek naar experts in je niche en volg hen op sociale media of lees hun blogs.
  3. Creëer waardevolle content: Wat is jouw kijk op de informatie je verzameld hebt en jouw eigen ervaringen? Creëer op basis hiervan content die waardevol is voor je doelgroep. Dit kan in de vorm van blogartikelen, video’s, podcasts of webinars zijn. Het is niet erg om verschillende dingen te proberen, omdat niet alles aanslaat.
  4. Bouw een netwerk op: Bouw een netwerk op met andere professionals in je niche. Dit kan door deel te nemen aan online groepen en events. Gebruik ook sociale media om met andere thought leaders te connecten en je boodschappen te delen. Met een beetje geluk reageert iemand met invloed daar op je. Zo vergroot je de kans dat jouw goede ideeën worden gehoord. 
  5. Blijf leren en jezelf uitdagen: Zorg dat je kennis niet verouderd door je constant te blijven ontwikkelen.
  6. Kijk kritisch naar je prestaties: Analyseer wat je gedaan hebt door middel van feedback en data. Dit helpt je om te begrijpen wat werkt en wat niet, zodat je je inhoud en strategie kunt aanpassen.
  7. Wees consistent: Deel regelmatig updates en blijf je netwerk onderhouden. Je kunt hiervoor op bijvoorbeeld LinkedIn vaste momenten in plannen om zaken te delen en deze van te voren uit te denken.

Naast al deze stappen is het goed om te onthouden dat je de volgende zaken als thought leader nodig hebt: expertise, passie, communicatief vaardig en moed om je uit te durven spreken.

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie