Tone of Voice is hoe je op je website je doelgroep benadert. De manier waarop je schrijft is op iedere website namelijk heel belangrijk. Je kunt je door middel van je schrijfstijl positioneren in de ogen van de lezers. Als serieus, grappig, formeel of enthousiast bijvoorbeeld.
Bij ieder bedrijf is de Tone of Voice net iets anders. In dit artikel vertellen we je daarom hoe jij de juiste schrijfstijl voor jouw bedrijf kunt vinden. Hiervoor geven we je tone of voice voorbeelden van bekende bedrijven en gaan we dieper in op de tone of voice betekenis.
Wat is de tone of voice betekenis?
De tone of voice betekenis is letterlijk de manier waarop je tegen iemand praat. In het geval van een website is dat de manier waarop je schrijft. De lezer neemt je content in zich op en de manier waarop je schrijft is hierbij een belangrijkste factor.
In de ogen van de lezer positioneer je jezelf door middel van deze tone of voice. Hierdoor wordt duidelijk of de lezer te maken heeft met bijvoorbeeld een formeel bedrijf (verzekeringen, banken, etc) of een jong en modern bedrijf (enthousiast, informeel).
Afhankelijk van de producten die je verkoopt en de doelgroep van je bedrijf is het belangrijk om de juiste tone of voice te bepalen. Een mis-match kan zorgen voor een onbewuste afstand tussen het bedrijf en de lezer. Het kan wel gezien worden als de persoonlijkheid van het bedrijf.
Een goede tone of voice is niet alleen de manier van schrijven. Het omvat in principe alle communicatie richting de doelgroep. Hieronder vallen ook de afbeeldingen, de uitingen op social media en de manier waarop omgegaan wordt met vragen en/of klachten.
Bij een consistente tone of voice heeft de doelgroep het idee dat ze een bedrijf leren kennen. Hoe prettiger de consument zich bij je voelt en hoe beter deze berichtgeving past bij de verwachtingen van de klant, hoe beter dit is voor de klantrelatie met het bedrijf.
Tone of voice voorbeelden
Je hoeft niet zo ver te zoeken op het internet om verschillende voorbeelden van tone of voice te vinden. Het ene bedrijf is zakelijk, het andere heel informeel. Dit heeft te maken met hoe het bedrijf zich wil positioneren, met het product en met de verwachting van de klant. Hieronder vind je een aantal interessante voorbeelden van tone of voice.
Pockies
Pockies is een onderbroekenmerk dat zich onderscheidt met zakken in de onderbroeken. Dit product is van nature een ‘informeel’ product, een grappig product en dit zie je terug in de manier waarop ze communiceren met klanten.
Productbeschrijving
De tone of voice in de productbeschrijving is informeel, met een grote knipoog naar de lezer en past daarom goed bij het product. Ook is het heel consequent over de hele website. Op iedere pagina vind je vergelijkbare teksten terug. Een duidelijke boodschap naar de lezer over de gehele website.
Productfoto
Deze boodschap wordt ook uitgedragen in de foto’s op de website. Relaxende mensen, want dat doe je in die onderbroeken, foto’s van patat bij onderbroeken met snacks erop en dat soort dingen.
Persoonlijke initiatieven
Op de over ons pagina vind je een stuk terug over de beloftes van het bedrijf en de medewerkers. Niet direct een noodzakelijk stuk voor het verkopen van onderbroeken, maar het is weer geschreven in de herkenbare tone of voice en met een knipoog.
Over het bedrijf
Als je het bedrijf nog niet kent en de over ons pagina leest dan lees je ook direct waar je aan toe bent. Het bedrijf positioneert zich duidelijk als ‘anders’ en dat sluit naadloos aan bij het product.
Onderbroeken zijn er in alle soorten en maten, maar door de boodschap op de website zie je duidelijk dat je hier te maken hebt met een bedrijf dat anders is dan de rest. Hiermee kunnen consumenten zich identificeren.
ABN AMRO zakelijk
De ABN AMRO is een van de grootste banken in Nederland. Hier gaan klanten heen met hun geld en het is daarom een serieuze zaak. Je wilt dat de partij waar je je geld bewaart dit ook uitstraalt. Met een vergelijkbare tone of voice als bij Pockies zou een bank minder vertrouwen opwekken in de boodschap.
Eerste boodschap op de website
In de eerste boodschap op de website lees je direct een verschil in tone of voice. Er wordt geschreven in de “u” vorm. Hiermee is de boodschap direct formeler en zakelijker. Het is dan ook gericht op zakelijke klanten van de bank.
Zakelijke lening
De boodschap is direct to the point. Informatie over het aanvragen van een zakelijke lening. Geen grappen en direct concrete informatie over waar klanten een offerte aan kunnen vragen.
Over ons pagina
Op de pagina over de bank zie je dit ook direct terug. Er wordt geschreven in de “u” vorm en de informatie is zeer concreet. Geen mooie verhalen over waarom deze bank beter is dan de andere. Concrete informatie over de regelgeving, klachten en dat soort dingen. Dit sluit goed aan bij een bank. Een serieuze partij waar je je geld kwijt kunt en die alles op de correcte manier voor je regelt.
Hoe kies je de juiste tone of voice?
Het bepalen van de juiste tone of voice voor je bedrijf is belangrijk. Hiermee maak je, los van wat je daadwerkelijk schrijft, duidelijk met wat voor bedrijf de consument te maken heeft.
Een informele toon en boodschap zoals bij Pockies zegt je dat je te maken hebt met een grappig bedrijf dat zich onderscheidt van de rest door humor. Dat zichzelf niet te serieus neemt. In dit geval sluit dat goed aan bij de producten.
Het gaat om onderbroeken. Zou je hier een hele formele toon bij aanslaan, dan zou ik er persoonlijk niet in geïnteresseerd zijn. Mijn gedachte zou dan zijn: Joh, je verkoopt onderbroeken. Doe even normaal.
Een zelfde toon is voor een bank juist heel betrouwbaar. Hier stal je je geld en je wilt dat je te maken hebt met professionals. Zou een bank alleen maar grappige verhalen op de website plaatsen, dan is het logisch om je af te vragen hoe serieus ze je geldzaken nemen.
Op onze website schrijven we in een informele sfeer. We schrijven in de “je” vorm en proberen alles in jip-en-janneketaal uit te leggen aan de hand van onze eigen ervaringen.
Dat komt doordat deze website ooit is begonnen voor bekenden. We kregen vaak de vraag hoe ze konden beginnen met affiliate marketing en online geld verdienen. Deze tips hebben we opgeschreven op hoebeginik.nl. Waarom zouden we voor bekenden een hele formele toon aanhouden?
Toen we besloten om verder te gaan met de website hebben we deze lijn aangehouden. We geven je tips uit onze eigen ervaringen. We zijn geen universiteit, we zijn je baas niet en mensen leren over het algemeen graag van mensen die het zelf al eens meegemaakt hebben.
Op de website blijven we daarom dicht bij onszelf en hopen dat mensen daardoor op een laagdrempelige manier kunnen leren van onze fouten en tips. Een hele formele tone of voice zou naar mijn idee niet passen bij de lol van het beginnen van je eigen bedrijf. Maar hoe bepaal je nou de juiste tone of voice voor jouw bedrijf?
De 4 dimensies van Tone of Voice
De NN Group heeft veel onderzoek gedaan naar het bepalen van de tone of voice betekenis en heeft dit teruggebracht tot 4 dimensies. Je kunt iedere dimensie wel zien als een spectrum waarop je je bevindt. Door antwoord te geven op de vraag bij welke van de twee je het beste past kom je tot de juiste tone of voice.
Grappig – Serieus. Probeer je grappig te zijn of wil je juist serieus overkomen? Is je bedrijf serieus (bank) of doe je het met een knipoog (Pockies).
Formeel – informeel. Schrijf je formeel, informeel, ‘normaal’? Hierbij is het goed om je te verplaatsen in de klant. Wat verwacht een klant van jouw bedrijf en de product/dienst dat je verkoopt? Hieronder valt bijvoorbeeld de “je” of “u” benadering.
Respectvol – Bijdehand. Hoe praat je over je bedrijf en product/dienst? Dit kan bijvoorbeeld gaan over de beschrijving van je producten. Ga je in op de kwaliteit van je product, of kun je ook een bijdehante naam bedenken voor een actie of nieuwe campagne?
Enthousiast – feitelijk. Vind je het belangrijk (en daarmee je lezer) om feitelijke informatie te noemen zoals bij de bank of schrijf je vanuit passie? Bij ons op de website schrijven we vanuit passie over onze vakgebieden en ondernemen. Hierbij geven we dus soms ook onze mening en eigen ervaringen mee.
Je kunt je voorstellen dat een dokter, advocaat of bank de informatie feitelijk houdt. Het gaat om serieuze zaken en wat de mening van de schrijver is doet er niet toe. Zo lang de informatie feitelijk is heeft de lezer er iets aan.
Dit betekent niet dat wij geen feitelijke informatie geven op onze website natuurlijk. Het gaat om de boodschap die je uitdraagt. Wij schrijven enthousiast over ons vakgebied en dat is wezenlijk anders dan enkel de tips voor SEO op te dreunen.
Conclusie
Het hanteren van een passende tone of voice over je gehele organisatie is heel belangrijk. Hiermee kun je onbewust een boodschap overbrengen op je klant. Iemand altijd met U aanspreken wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen zich serieus genomen voelen.
Schrijven uit enthousiasme zorgt voor sympathie voor je bedrijf en zorgt ervoor dat mensen begrijpen dat jij daadwerkelijk skin in the game hebt en niet zomaar wat opschrijft.
Onze ervaring met tone of voice
Tone of voice is voor ons een belangrijke pijler op iedere website. Hoewel wij altijd een informele schrijfstijl hanteren zitten er wel kleine verschillen tussen de websites.
Zoals we al zeiden schrijven we op deze website veel uit onze eigen ervaring (enthousiaste) omdat we onze informatie graag met de lezer delen. Op websites van onze klanten doen we dat net wat anders, afhankelijk van het bedrijf.
Het kan zijn door meer feitelijke informatie te delen, mensen met U aan te spreken of geen grapjes meer maken in de tekst omdat dat minder goed past. Het bepalen van de juiste tone of voice is daarom belangrijk voor iedereen die bij een bedrijf aan de slag gaat. Helemaal wanneer het je eigen bedrijf is!
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties