Home » Marketing » USP – Unique Selling Point | usp betekenis & meer

USP – Unique Selling Point | usp betekenis & meer

Leestijd: 6 minuten

Als bedrijf moet je knokken om gevonden te worden en dan hebben we het nog niet eens over daadwerkelijk gekozen worden. In de meeste markten is de concurrentie hevig en je moet je als ondernemer daarom onderscheid van de rest. Dit doe je met behulp van een USP oftewel Unique Selling Point.

In dit artikel vertellen we je meer over de USP betekenis en geven we praktische unique selling point voorbeelden van Nederlandse bedrijven.


Samenvatting: In dit artikel wordt het concept van het Unique Selling Point (USP) voor bedrijven uitgelicht, met nadruk op de betekenis, voorbeelden en het belang van goede communicatie naar klanten.

Kernpunt 1: Een USP, oftewel Unique Selling Point, duidt op unieke eigenschappen van een bedrijf die het onderscheiden van zijn concurrenten. In een verzadigde markt helpt een USP bedrijven om zich te onderscheiden en de keuze van consumenten te beïnvloeden.

Kernpunt 2: Voorbeelden van effectieve USP’s zijn zichtbaar bij Nederlandse bedrijven zoals Coolblue, Jumbo en Bol.com. Deze bedrijven communiceren hun USP’s op een manier die merkherkenning versterkt en klantloyaliteit bevordert.

Oplossing: Het is cruciaal voor bedrijven om niet alleen een duidelijke USP te hebben, maar deze ook consequent te communiceren via diverse kanalen, zoals advertenties en sociale media, om zo hun klantenbestand en marktpositie te versterken.

Onze Ervaring: Een goed gedefinieerde en gecommuniceerde USP kan een krachtig instrument zijn in bedrijfsgroei. Bedrijven die hun USP’s effectief inzetten, genieten vaak van een sterke marktpositie en een loyaal klantenbestand.

Lees verder voor een diepgaande analyse over het ontwikkelen en communiceren van een effectieve USP.


Wat is een USP?

Wat is een Unique Selling Point is een belangrijke vraag die je je als ondernemer ook zeker af zou moeten vragen over je eigen bedrijf. Een USP is een eigenschap of meerdere eigenschappen van je bedrijf waarmee jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Consumenten zijn tegenwoordig verwend en hebben enorm veel keuze in de meeste gevallen. Het is dus aan jou als ondernemer om ervoor te zorgen dat de klanten jouw bedrijf kiezen. Door je te onderscheiden op bepaalde gebieden van je bedrijfsvoering kun je klanten aan je binden en ze overhalen om toch bij jou de aankoop te doen.

De term Unique Selling Point is bedacht door Rosser Reeves van de Ted Bates & Company (bron: wikipedia). Het idee achter de theorie is dan campagnes met een uniek voorstel klanten overhalen om van merk te wisselen en ze te sturen in hun keuzeproces.

Het wordt gebruikt in de marketing uitingen om onderscheidende aspecten van een organisatie te benoemen. In het Nederlands noemen we een USP ook wel een uniek verkoopargument.

De USP betekenis

De USP betekenis is letterlijk unique selling point oftewel het geen dat jouw bedrijf onderscheidt van andere bedrijven. Wat maakt het uniek in vergelijking met andere bedrijven? Oftewel, wat zijn de specifieke punten waarvoor een klant voor jou kiest en niet voor je concurrenten.

De definitie van een USP luidt als volgt:

“De USP duidt op de unieke en onderscheidende kenmerken van een dienst of product. Men brengt deze onder de aandacht van een bepaalde doelgroep om deze te wijzen op voordelen als kwaliteit, functionaliteit of prijs met als doel de gevoelens van een klant over een product positief te beïnvloeden. Deze meerwaarde bepaalt mede of een dienst of product succesvol zal zijn.”

USP in reclame

Tegenwoordig wordt je ‘doodgegooid’ met reclames en hierin vind je altijd deze unieke verkoopargumenten terug. Oorspronkelijk moesten reclames een aantal ‘standaard’ eigenschappen bevatten om gezien te worden als mogelijk succesvol.

Elke reclame zou een voorstel aan de klant moeten doen. Waarom moet de klant het betreffende product hebben? Vervolgens moet het voorstel niet te vinden zijn bij concurrenten. Dit voorstel moet zo goed zijn dat veel klanten zullen overstappen. Dit was in de jaren veertig belangrijk in een reclame.

Unique selling points en de manier waarop deze gebruikt worden in reclames veranderen voortdurend. Tegenwoordig wordt er in reclame meer nadruk gelegd op de connectie tussen bedrijf en klant. Je zou als bedrijf dus moeten laten blijken dat je écht met de klant mee leeft en dat je je in de klant kunt verplaatsen. Het bedrijf begrijpt waarop de klant het product nodig heeft / koopt en laat duidelijk merken waarom ze voor dit product moeten kiezen en niet voor een ander product.

Unique selling point voorbeelden

Als je erop gaat letten dan zie je over USP voorbeelden voorbij komen. Manieren waarop een bedrijf je duidelijk wil maken dat je voor hun moet kiezen en niet voor een concurrent. In de regel kunnen bedrijven zich onderscheiden op o.a. deze eigenschappen:

  • Prijs
  • Kwaliteit
  • Service
  • Voorwaarden
  • Begeleiding
  • Levertijd
  • Beschikbaarheid van personeel
  • Bereikbaarheid

Als het goed is kom je overal USP voorbeelden tegen als je er op gaat letten. Zo zie je direct als je bij Coolblue op de website komt de volgende belofte: “Vandaag besteld, morgen gratis bezorgd. Tot de vierde verdieping.”

Hieraan zie je direct waarmee Coolblue zich wil onderscheiden van andere winkels. Ze brengen je producten dagelijks bij je thuis en tillen het zelfs voor je naar boven. Handig voor zware dingen als koelkasten, tv’s en dat soort dingen. Laat dat nou net de producten zijn die Coolblue veel verkoopt.

Persoonlijk was het voor mij een belangrijke overweging bij de aanschaf van mijn nieuwe koelkast aangezien ik op drie hoog woon. Het werd voor mij omhoog getild en op de juiste plek gezet. Een belofte die mij als klant dus aansprak en overhaalde de koelkast daar te kopen.

USP voorbeelden uit de praktijk

Hieronder volgt een tabel met daarin een aantal voorbeelden van usp’s uit de praktijk. Herken je deze USP voorbeelden van bedrijven uit Nederland?

BedrijfUSP Beschrijving
JumboLaagste prijsgarantie, waarbij de laagste prijzen voor hun producten worden beloofd​1​.
Coolblue“Vandaag besteld, morgen gratis bezorgd. Tot de vierde verdieping”, waarbij snelle en gratis levering wordt aangeboden, inclusief het dragen van producten tot de vierde verdieping voor de klanten.
Bol.comBrede assortiment, met een breed scala aan producten en een eenvoudig retourbeleid.
KLMBekend om de hoge kwaliteit van de service en punctualiteit.
Albert HeijnBekend om de kwaliteitsproducten en uitstekende klantenservice.
USP Coolblue

Een ander goed voorbeeld van een USP is die bij e-Boekhouden op de website. Je ziet direct waar het bedrijf voor staat. “Boekhouden en factureren op een manier die u begrijpt”. Op onderstaande afbeeldingen zie je bovendien dat het gratis is voor startende ondernemers en makkelijk in gebruik is. Ook is er een deskundige helpdesk aanwezig.

Boekhouden is een lastige klus voor (startende) ondernemers en de kosten hiervoor kunnen een afweging zijn als je nog niet zoveel verdient. Met de USP’s die het bedrijf in beeld brengt worden deze mogelijke bewaren direct ontkracht voor de doelgroep. 

Door deze unique selling points duidelijk in beeld te brengen zullen startende ondernemers die nog twijfelen eerder geneigd zijn om toch voor e-boekhouden te kiezen. Heb je andere eisen? Dan kun je hier boekhoudsoftware vergelijken.

 

Het communiceren van je unique selling points

Zoals al vaker aangegeven in dit artikel kan een USP je helpen de klant te overtuigen om bij jou te kopen. De beloftes die je maakt en waarmee je je onderscheidt van je concurrenten moeten deze keuze makkelijker maken.

Het is daarom belangrijk om niet alleen goede USP’s te bedenken, maar deze ook te communiceren via de volgende manieren:

  • In advertenties (online en offline)
  • Op social media (binnen je posts, in de profielen)
  • Online marketing uitingen (mailings, website)
  • Content (online en offline)

Laten we voorop stellen dan het bieden van de juiste voordelen voor je klanten het belangrijkste is. Je doet jezelf echter te kort als je dit niet juist met je klanten communiceert.

Mensen weten niet wat ze niet weten en dat geldt helemaal voor producten / diensten die ze eventueel af willen nemen.

Door je te onderscheiden van je concurrenten met USP’s oftewel unique selling points op de punten die voor jouw doelgroep belangrijk zijn kun je veel klanten binnen halen.

Onze conclusie

Het hebben van een unique selling point (USP) is een slimme zet in de drukke markt van vandaag. Dit artikel toont aan hoe Nederlandse bedrijven zoals Coolblue en Jumbo hun USP’s gebruiken om op te vallen en klanten voor zich te winnen. Het communiceren van je USP, zowel online als offline, is essentieel om klanten te laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen.

We geloven dat een goed bedachte USP het verschil kan maken. Het is meer dan alleen een marketingtruc; het is een manier om je bedrijf authentiek te positioneren in een zee van keuzes. En laten we eerlijk zijn, wie wil er nu niet opvallen in de crowd?

Lees Verder:

Meest recente update: oktober 6, 2023 by Kaj

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!

Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie