Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Vennootschap onder firma VOF

Vennootschap onder firma VOF

Vereniging onder firma
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:25 am

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:25 am

Leestijd: 6 minuten

Het beginnen van een bedrijf start bij de Kamer van Koophandel. Hier schrijf je je in waarna je officieel een ondernemer bent. Natuurlijk kun je daarvoor al beginnen met je bedrijf, maar officieel is het dan nog niet. Je moet bij de kvk de keuze maken uit een rechtsvorm. Dit is een belangrijke keuze, want het heeft o.a. fiscale implicaties. 

In dit artikel vertel ik je alles over een vereniging onder firma oftewel een vennootschap onder firma. We gaan in op de VOF betekenis, de voor- en nadelen en natuurlijk de verschillen met andere rechtsvormen.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een vof?

Een VOF is een rechtsvorm die veel voorkomt in Nederland. Het staat voor vennootschap onder firma (ook wel vereniging onder firma). Uit cijfers uit 2017 blijkt dat maar liefst 9,9% van alle bedrijven een VOF zijn. De meest voorkomende rechtsvormen zijn daarnaast een eenmanszaak en een BV.

Dit zijn ook tegelijk de twee rechtsvormen waar tussen je waarschijnlijk twijfelt als je aan een VOF denkt. Van de twee lijkt een VOF het meeste op een eenmanszaak. Je hebt namelijk dezelfde rechten en plichten. Het enige verschil is dat je bij een vereniging onder firma meerdere vennoten (deelnemers) hebt in de onderneming. Bij een eenmanszaak ben je alleen zoals de naam dat al doet vermoeden.

VOF betekenis

De regels en definitie van een VOF zijn duidelijk geformuleerd door de KVK en deze is als volgt: “Een vof is een rechtsvorm waarin 1 of meerdere zakenpartners verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering van een onderneming. De samenwerkende eigenaren heten vennoten. Als vennoot kun je deelnemen in 1 of meerdere vof’s. Je kunt naast een vof ook eigenaar zijn van je eigen eenmanszaak of deelnemen in 1 of meerdere bv’s. Een vof heeft altijd 1 gemeenschappelijke bedrijfsnaam en gezamenlijk aansprakelijkheid.

Het is belangrijk om een goede keuze te maken voor je rechtsvorm bij aanvang van je onderneming. De genoemde varianten hebben namelijk allemaal eigen regels. Hieronder vind je de voor- en nadelen van een vereniging onder firma.

Voordelen VOF 

  • Je hebt geen minimumbedrag nodig om in te leggen. Je kunt enkel voor de inschrijving van € 50 bij de KVK een VOF beginnen;
  • Je hoeft geen akte op te stellen bij de notaris;
  • De boekhouding is makkelijker in vergelijking met bijvoorbeeld een BV. Je hoeft geen jaarrekening in te dienen;
  • Hierdoor is ook voor de buitenwereld niet direct te zien hoeveel geld er in je onderneming om gaat;
  • Naast geld kun je als vennoot ook arbeid in brengen als om deel te nemen aan een vennootschap onder firma;
  • Je hebt bepaalde fiscale aftrekposten die ook gelden voor een eenmanszaak. Dit kan je op jaarbasis een hoop geld schelen.

Nadelen VOF

  • Je bent privé aansprakelijk net zoals bij een eenmanszaak. Dit is een belangrijke overweging als je start. Je privé-eigendom is direct verbonden aan je VOF, ook dat van je vennoot;
  • Er zijn relatief weinig regels. Het is daarom belangrijk dat je goede afspraken met je vennoot(en) op papier zet. Bijvoorbeeld over de verdeling van het geld, de bevoegdheid en inbreng;
  • Je moet zelf voorzien in je pensioen. Je bouwt niets op bij je werkgever, want je bent immers eigen baas.

VOF aansprakelijkheid

Het belangrijkste onderdeel, in ieder geval in mijn optiek, is de aansprakelijkheid. Doe goed onderzoek naar de risico’s van je onderneming. In de meeste gevallen zul je niet zoveel schade kunnen maken, denk bijvoorbeeld aan een kapper of affiliate website. 

Sleutel je echter aan dure kunst? Dan zou een andere rechtsvorm waar je privégeld wel beschermd is misschien verstandiger zijn. Je privé-eigendom is onderdeel van je onderneming, wees je hiervan bewust. Ook als je grote leningen afsluit kan een BV interessant zijn, al is het dan nog maar de vraag of je die lening wel krijgt.

Afspraken maken met de vennoot

Je werkt bij een VOF altijd samen. Het is een populaire rechtsvorm voor bijvoorbeeld twee vrienden die een bedrijf beginnen (daar weten we bij hoebeginik.nl alles van). Het is daarom belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt.

Je kunt nog zo goed met elkaar op kunnen schieten. Het blijft een bedrijf en daar horen richtlijnen bij. Je wilt niet voor een situatie komen te staan die voor onvrede zorgt. Het duidelijk op papier zetten van deze afspraken is dan ook verstandig. Zie de afspraken tussen de vennoten van een vereniging onder firma als spelregels. Het moet wel leuk en eerlijk blijven.

Enkele zaken waar je over na zou kunnen denken zijn:

  • Hoe regelen we de uitbetaling;
  • Hoeveel geld mag ik zonder overleggen uitgeven;
  • Hoeveel uren maken we beide; 
  • Hoe doen we de urenregistratie;
  • Hoe doen we de boekhouding;
  • Wie neemt welke taken op zich?

Dit zijn allemaal belangrijke zaken om even te bespreken. Bovendien weet je zo vooraf hoe je vennoot erin staat en dat jullie de neuzen dezelfde kant op hebben. Je kunt iets op papier zetten in goed vertrouwen, maar verstandiger is het nog om deze afspraken in te dienen bij de KVK. Zo staat het vast en kun je ergens naar verwijzen mocht het toch mis gaan.

Boekhouding VOF

Je hebt als ondernemer met verschillende belastingen te maken. Het is daarom belangrijk om vanaf het begin de administratie goed bij te houden. In feite moet je iedere ingaande en uitgaande transactie kunnen verantwoorden. Denk hierbij aan facturen die je betaalt en die je ontvangt voor het geleverde werk.

Je moet de belasting die je hierover rekent en binnen krijgt ook afdragen (BTW) en ook een eigen urenregistratie bijhouden. Het maakt niet uit om hoeveel vennoten het gaat. Je hebt één bedrijf en hoeft dus ook meer één boekhouding bij te houden. Met hoe meer mensen je binnen een vennootschap onder firma zit, hoe onoverzichtelijker het kan worden.

Zorg er daarom voor dat je duidelijke afspraken maakt over de boekhouding voor VOF. Waar gaan de facturen heen, wie boekt ze en wie doet de belastingaangifte? Met een boekhoudprogramma is dit gelukkig eenvoudig te doen. 

Waar wij persoonlijk veel gebruik van maken is de mogelijkheid bij een boekhoudprogramma om facturen te mailen. Je maakt in het programma een speciaal e-mailadres aan en kunt hier alle Pdf’jes naartoe sturen. Automatisch komt het zo in je boekhoudprogramma terecht. Zo raak je niets kwijt en kun je jezelf en je vennoten een hoop tijd besparen. 

Je kunt hier boekhoudprogramma’s vergelijken. Hieronder vind je enkele zeer geschikte programma’s die je maar eens moet bekijken. De meeste zijn zelfs in eerste instantie gratis te gebruiken zodat je eens rond kunt kijken.

 

Belasting en VOF

Zoals ik al aangaf heb je als ondernemer te maken met belasting. Zo moet je ieder kwartaal de BTW afdragen (omzetbelasting) en moet je na een boekjaar inkomstenbelasting aftikken. In het geval van een VOF werkt het eigenlijk hetzelfde als bij een eenmanszaak.

Bij een eenmanszaak is alle winst direct op te tellen bij je inkomen. Dit moet je aangeven en daarover inkomstenbelasting betalen. Bij een VOF heb je te maken met meerdere vennoten en je mag dan ook de winst (of verlies) verdelen. Heeft je bedrijf € 40.000 winst gemaakt? Dan hebben de beide vennoten een extra inkomen van € 20.000 op papier uit de vereniging onder firma ongeacht of het geld uitgegeven is of nog op de rekening van de VOF staat.

VOF of BV?

Het grote verschil tussen VOF en BV is de aansprakelijkheid. Bij een vereniging onder firma ben je zoals ik al aangaf hoofdelijk aansprakelijk samen met je vennoten. Dit betekent dat als de boel fout gaat je met je privé vermogen aansprakelijk bent.

Bij een BV is de onderneming aansprakelijk. Het bedrijf kan dus failliet gaan, maar jij als persoon oftewel aandeelhouder in de BV bent dat niet. Dit is een reden dat mensen met een risicovol vak kiezen voor een BV in plaats van een VOF.

Het is verstandig je hierover in te laten lichten door een expert. Er zitten namelijk ook nog een hoop fiscale verschillen tussen de twee rechtsvormen, maar daar zal ik je hier niet te veel mee vermoeien.

In het kort heb je bij een VOF verschillende aftrekposten die je als (kleine) ondernemer kunt gebruiken. Als we het hebben over een BV is dat fiscaal pas interessanter vanaf een winst van ongeveer € 150.000. 

Zaken als aansprakelijkheid kunnen je doen besluiten toch een BV te beginnen zonder dat je een dergelijke winst maakt. Het is verstandig hierover contact op te nemen met een expert. Zo weet je precies welke rechtsvorm het beste bij je past.

VOF oprichten

Persoonlijk heb ik o.a. een VOF. Deze rechtsvorm is perfect als je samen met iemand een onderneming wilt starten. De opstartkosten zijn laag en je kunt vrijwel direct aan de slag. Enkel € 50 betalen bij de KVK en onderling goede afspraken maken.

Wat betreft de boekhouding doen wij dit zelf met behulp van een boekhoudprogramma. We laten we ons op fiscaal gebied adviseren door een boekhouder. Ook controleert deze onze aangiftes en zorgt hij ervoor dat we klaar zijn voor een eventuele controle. 

Het scheelt veel geld om je boekhouding voor VOF op deze manier te doen. Een paar facturen in de boeken zetten kan iedereen en enkel je boekhouder de boel laten controleren voor de zekerheid. Zo ben je weinig tijd kwijt met je boekhouding en is alles op en top geregeld. 

Ondernemen met een VOF is prettig en zeer geschikt voor mensen die met een zakenpartner aan de slag willen. 

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.