Verdienmodel kiezen: welke zijn er?

Verdienmodel kiezen: welke zijn er?

Als je gaat beginnen met ondernemen is het belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je verdienmodel wordt. Een leuk concept is één, maar de rekeningen moet natuurlijk wel betaald worden. In dit artikel behandelen we de belangrijkste verdienmodellen individueel.

Wat is een verdienmodel?

Kort door de bocht is een verdienmodel de strategie die je kiest om geld te verdienen met je bedrijf. Een verdienmodel gaat over de onderscheidende waarde die jij met je bedrijf gaat aanbieden aan klanten. Kortom, hoe wil jij met jouw bedrijf geld gaan verdienen?

Wij adviseren om goed stil te staan bij het kiezen van een verdienmodel. Niks is namelijk zo vervelend dat je verdienmodel niet toekomstbestendig blijkt te zijn, bijvoorbeeld door aanstaande verandering in jouw markt.

Canvas Business Model

Eerder hebben wij al een uitgebreid artikel geschreven over het Canvas Business Model. Wij adviseren dit model ook te gebruiken bij het kiezen en beoordelen van het door jou gekozen verdienmodel. 

Aan de hand van het Canvas Business Model beschrijf je 9 belangrijke onderdelen van je onderneming, waaronder de doelgroep, klanten, logistiek, leverancier en dus ook het verdienmodel.

Soorten verdienmodellen

Elke onderneming kan met meerdere inkomstenbronnen werken en dus ook werken met meerdere verdienmodellen. Afhankelijk van de branche en het type product/dienst ziet het verdienmodel er anders uit.

Er bestaan tientallen, zo niet honderden verdienmodellen. We zullen nu aandacht besteden aan de meest voorkomende verdienmodellen die wij vaak tegenkomen.

Transactie-gebaseerd verdienmodel

Een op transacties gebaseerd verdienmodel is een klassieke manier waarop een bedrijf geld kan verdienen. De omzet wordt gegenereerd door een artikel of een dienst rechtstreeks aan een klant te verkopen. De klant kan een ander bedrijf (B2B) of een consument (B2C) zijn. De prijs van het product of de dienst vormt de productiekosten en de marge. Door de marge te vergroten, kan het bedrijf meer inkomsten uit verkoop genereren.

Het verkopen van producten of diensten houdt in dat er verschillende prijstactieken worden gebruikt. Hoewel sommige ervan als een apart verdienmodel kunnen worden beschouwd, worden deze vaak in combinaties gebruikt. Hieronder hebben we de meest voorkomende transactie-gebaseerde verdienmodellen voor je uitgewerkt.

  1. Licentie/eenmalige aankoop. 

Dit houdt in dat bijvoorbeeld een softwareproduct per licentie wordt verkocht dat door een enkele gebruiker of een groep gebruikers kan worden gebruikt. Het idee hiervan is om een ​​product aan te bieden waarvoor slechts één betaling nodig is, denk hierbij bijvoorbeeld aan de softwarepakketten van Microsoft Windows. Ook de meerderheid van videogames is op dit model gebaseerd.

  1. Abonnement/terugkerende betaling. 

In tegenstelling tot licenties krijgt een gebruiker toegang tot de software door maandelijks/jaarlijks een abonnement te betalen, bekende voorbeelden hiervan zijn Netflix, Spotify en Adobe-producten zoals Photoshop.

  1. Betaal per gebruik. 

Deze prijstactiek wordt meestal gebruikt door verschillende op de cloud gebaseerde producten en diensten die kosten in rekening brengen voor de gebruikte rekenkracht/geheugen/bronnen/tijd. Voorbeelden zijn Dropbox, Amazon Web Services en Google Cloud Platform.

  1. Freemium

Freemium, ofwel gratis/upselling, is een verdienmodel waarbij een gebruiker gratis toegang heeft tot het hoofdproduct, maar er worden kosten in rekening gebracht voor extra functies, services, bonussen, plug-ins of extensies, bijv. Skype of Hotjar. Daarnaast zie je deze trend ook steeds vaker bij videogames.

  1. Hybride prijsstelling. 

Soms zijn prijstactieken een combinatie van meer dan één verdienmodel. Na het passeren van een limiet in berekening of middelen, kan een gebruiker worden ‘gedwongen’ of aangeboden om een ​​ander type prijsstelling te gebruiken, bijvoorbeeld Mailchimp en andere mailsystemen en hostingpartijen waarbij een limiet is bereikt.

Op advertenties gebaseerd verdienmodel

Het op advertenties gebaseerde verdienmodel komt vaak voor bij online bedrijven. Het wordt vaak gebruikt door websites, applicaties en marktplaatsen of andere webbronnen die enorme hoeveelheden verkeer aantrekken. In dit geval worden de inkomsten gegenereerd door de verkoop van advertentieruimte. Dit is een van de meest standaard en veelvoorkomende methoden om inkomsten te genereren.

De voordelen: als je een website met veel bezoekers hebt, kun je vrijwel onmiddellijk inkomsten genereren met het creëren van advertentieruimte. Vaak is er veel vraag naar advertentieruimte, vooral bij organisch verkeer en platforms met de juiste doelgroep.

De nadelen: het maken van advertentiecampagnes om zichtbaarheid op het web te krijgen, is een standaard marketingactiviteit met doelgerichte instrumenten die nauwkeuriger zijn dan ooit. De kans is dan ook groot dat jouw websitebezoekers zo goed worden getarget dat ze ‘vallen’ voor een advertentie waardoor ze jouw website zullen verlaten.

Uurtje factuurtje verdienmodel

Bij dit verdienmodel krijg je betaald naar het aantal gewerkte uren. Dit is een fijn verdienmodel wanneer je bijvoorbeeld een vaste kring hebt met opdrachtgevers. Je het namelijk elke maand een redelijke zekerheid dat je minimaal dezelfde inkomsten zult binnenhalen.

Het nadeel van uurtje factuurtje werk is dat het slecht schaalbaar is. Je hebt immers maar 40 tot maximaal zo’n 60 uur per week beschikbaar om te werken. Daarna houdt het op en zit je dus aan een limiet vast qua verdiensten. 

Uurtje factuurtje werk komt veel voor en is een veelgebruikte term onder zzp-ers. Als zzp-er is het belangrijk om ieder uurtje goed bij te houden. Dit kan je het beste bijhouden via urenregistratiesystemen, zoals Clockify. 

Zit je in de uurtje facturen business? Vergeet dan vooral niet een online boekhoudprogramma’s. Kijk vooral even op deze pagina als je online boekhoudprogramma’s wilt vergelijken. Hieronder heb we alvast een kleine selectie voor je gemaakt met onze favoriete online boekhoudprogramma’s.

 

Abonnementen verdienmodel

Via een abonnementen verdienmodel geef je klanten toegang tot jouw producten of diensten via een periodieke betaling. Dit verdienmodel is de afgelopen jaren erg in opkomst.

Er zijn zowel voor de ondernemer als de consument veel voordelen te bedenken bij een abonnementen model. 

Voordelen consument bij abonnementsmodel

  • Je kiest voor een stukje gemak
  • De kosten zijn op korte termijn lager dan bij de aanschaf van licenties
  • Je hebt zekerheid over het voortbestaan van de dienst

Voordelen ondernemer bij abonnementsmodel

  • Nagenoeg gegarandeerde inkomsten iedere maand
  • Je kan je voorraad beter inschatten
  • De winst bij een abonnementsmodel is op lange termijn vaak hoger

Enkele voorbeelden van bedrijven die handig gebruikmaken van het abonnementsmodel zijn Spotify en Netflix. Daarnaast maken ook steeds meer webshops, zoals Amazon en On That Ass, gebruik van dit verdienmodel.

Affiliate marketing-verdienmodel

Het affiliate marketingmodel is een contract tussen een aanbieder van een product/dienst en een promotor. Een promotor kan een ander bedrijf/mediabron/blogger zijn die het product van een ander bedrijf aanbeveelt. Je verdient geld met affiliate marketing wanneer een verkoop of registratie tot stand is gekomen via jouw verwijzingslink.  

Concreet zijn de commissies die je verdient bij affiliate marketing er vaak zo uit:

  1. Vast tarief, een vast bedrag voor elk type transactie. Het maakt dus niet uit of je iets van 100, 300 of 500 euro verkoopt, je zult altijd dezelfde commissie krijgen.
  2. Percentage van de verkoopprijs, heb je bijvoorbeeld bijgedragen aan een verkoop van € 1000? Dan krijg je vaak een vaste commissie, bijvoorbeeld 30% van de verkoopprijs. Dit spreek je vooraf met de andere partij af.
  3. Progressieve commissies, dit is een percentage of vast tarief dat groeit op basis van het transactievolume. Een voorbeeld: 10.000 transacties worden belast met een commissie van 4 procent, 30.000 transacties met een commissie van 7 procent.

De pluspunten van affiliate marketing: je hoeft alleen nieuwe klanten aan te dragen. Je hebt verder geen last van aftersales, zoals klachten en andere klantenservice-gerelateerde vragen.

De nadelen van affiliate marketing: je hebt geen grip op het eindproduct. Er kan zomaar iets gebeuren waardoor het product of de dienst niet meer verkoopt of erger nog ze stoppen met het affiliateprogramma. Je bent daardoor erg afhankelijk.

Wil je meer leren over affiliate marketing? Lees dan vooral onze artikelen over affiliate marketing. Mocht je direct willen beginnen met affiliate marketing, dan is deze cursus van internetsuccesgids.nl een goede aanrader.

Welk verdienmodel moet ik kiezen?

Voordat je een verdienmodel kiest, heb je een goede bedrijfsstrategie nodig, inclusief een voorbereid bedrijfsmodel zoals het Canvas Business Model. Dat betekent dat je dus eerst nog een aantal stappen moet zetten voordat je het verdienmodel kiest.

Definieer als eerste je waardepropositie; wat wordt je product en welke waarde levert het op voor de klant. 

Verken vervolgens de markt en de doelgroep waarop je je wilt richten. Deze stap is nodig om de gebruikerspersona te definiëren en te begrijpen hoe ze gewoonlijk dingen kopen. 

In sommige markten zijn consumenten geneigd om slechts één product te kopen, andere consumenten zijn weer geneigd om bijvoorbeeld upgrades of in app-aankopen te negeren.

Kortom, doe echt goed onderzoek voordat je ergens in stapt. Ook als de markt op het eerste oog nog zo goed lijkt, kan een verdienmodel zonder goed onderzoek te doen in de praktijk wel eens flink tegenvallen.

 
.

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.