Wanneer de meeste mensen nadenken over het verschil tussen een accountant en een boekhouder, hebben ze het moeilijk om het onderscheid tussen beide functies uit te leggen. Ondanks dat boekhouders en accountants gemeenschappelijke doelen delen, ondersteunen ze een bedrijf in verschillende stadia van de financiële cyclus.
Simpel gezegd, boekhouden is meer transactioneel en administratief en houdt zich bezig met het vastleggen van financiële transacties. Accountancy is subjectiever en geeft je inzicht in de financiële gezondheid van een bedrijf op basis van boekhoudkundige informatie.
In dit artikel leggen we de functionele verschillen tussen boekhouden en accountancy uit, evenals de verschillen tussen de rollen van boekhouders en accountants.
Verschil boekhouder en accountant
Aspect | Boekhouder | Accountant |
---|---|---|
Taken | Boekhouders houden zich voornamelijk bezig met het registreren en bijhouden van financiële transacties, het opstellen van financiële overzichten, en het zorgen voor de nauwkeurigheid en volledigheid van financiële gegevens. | Accountants analyseren en interpreteren financiële gegevens, bereiden financiële rapporten en belastingaangiften voor, en adviseren bedrijfsleiders over financiële beslissingen. Ze kunnen ook betrokken zijn bij audit- en compliance-activiteiten. |
Verantwoordelijkheden | Boekhouders zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van de nauwkeurigheid van de financiële administratie en het naleven van de boekhoudkundige principes en regelgeving. | Accountants hebben een bredere verantwoordelijkheid, waaronder het waarborgen van financiële integriteit, het adviseren over financiële strategieën, en het assisteren bij de budgetterings- en financiële planningsprocessen. |
Wat houdt boekhouding precies in?
Boekhouding is het proces van het op consistente wijze vastleggen van dagelijkse transacties en daarnaast is boekhouding een belangrijk onderdeel bij het verzamelen van de financiële informatie die nodig is om een succesvol bedrijf te runnen.
De werkzaamheden van een boekhouder
- Financiële transacties registreren
- Afschrijvingen en bijschrijvingen boeken
- Facturen maken
- Opstellen van jaarrekeningen (balans, kasstroomoverzicht en resultatenrekening)
- Dochterondernemingen, grootboeken en historische rekeningen onderhouden en balanceren
- Salaris afronden
Het bijhouden van een grootboek is een van de belangrijkste onderdelen van de boekhouding. Het grootboek is een basisdocument waarin een boekhouder de bedragen van verkoop- en onkostennota’s registreert. Dit wordt posten genoemd. Hoe meer verkopen zijn voltooid, hoe vaker het grootboek wordt geboekt. Een grootboek kan worden gemaakt met een online boekhoudprogramma, een Excel-document of gewoon op een vel papier.
Hieronder volgt een opsomming van de meeste populaire online boekhoudprogramma’s van dit moment in Nederland.
De complexiteit van een boekhoudsysteem hangt vaak af van de grootte van het bedrijf en het aantal transacties dat dagelijks, wekelijks en maandelijks wordt uitgevoerd. Alle verkopen en aankopen die door een bedrijf worden gedaan, moeten in het grootboek worden geregistreerd en voor bepaalde items zijn ondersteunende documenten nodig.
Wat houdt accountancy precies in?
Accountancy is een proces op hoog niveau dat financiële gegevens gebruikt die zijn verzameld door een boekhouder of bedrijfseigenaar om financiële modellen te produceren.
Het accountantsproces is subjectiever dan de boekhouding, die grotendeels transactioneel is.
De werkzaamheden van een accountant
- Voorbereiden van correctieboekingen (vastleggen van gemaakte kosten, maar nog niet vastgelegd in het boekhoudproces)
- Financiële overzichten van bedrijven bekijken
- Analyse van operationele kosten
- Aangifte inkomstenbelasting invullen
- De bedrijfseigenaar helpen de impact van financiële beslissingen te begrijpen
Een belangrijk onderdeel van het accountantsproces is het analyseren van financiële rapporten om de opdrachtgever te helpen zakelijke beslissingen te nemen. Het resultaat is een beter begrip van de werkelijke winstgevendheid en een bewustzijn van de cashflow voor de opdrachtgever.
Accounting haalt de informatie veelal uit het grootboek om meer inzicht te verkrijgen over de financiële positie van een bedrijf. Ondernemers zullen vaak een beroep doen op accountants voor hulp bij strategische belastingplanning, het analyseren van hun financiële positie, prognoses en belastingaangifte.
De rollen: verschil accountant en boekhouder
Boekhouders en accountants doen soms hetzelfde werk, maar hebben andere vaardigheden. Over het algemeen is het de rol van een boekhouder om transacties vast te leggen en een bedrijf financieel georganiseerd te houden, terwijl accountants advies geven, analyses uitvoeren en meer gekwalificeerd zijn om te adviseren over belastingaangelegenheden.
Hoe word je een boekhouder
Meestal hoeven boekhouders geen formele opleiding te volgen. Om succesvol te zijn in hun werk, moeten boekhouders vasthouden aan nauwkeurigheid en kennis hebben van belangrijke financiële onderwerpen. Meestal staat het werk van de boekhouder onder toezicht van een accountant of de eigenaar van een klein bedrijf wiens boeken ze doen. Een boekhouder kan zichzelf dus geen ‘accountant’ noemen.
Hoe word je een accountant
Om in aanmerking te komen voor de titel van accountant, moet een persoon over het algemeen een bachelordiploma in boekhouding hebben. Voor degenen die geen specifieke graad in boekhouding hebben, worden financiële graden vaak als een adequate vervanging beschouwd.
Accountants komen, in tegenstelling tot boekhouders, ook in aanmerking voor aanvullende professionele certificeringen. Zo kunnen accountants met voldoende ervaring en opleiding de titel Register Accountant (RA) behalen. Om RA te worden, moet een accountant slagen voor een uitgebreide en strenge theorie- en praktijkopleiding. Deze titel is een bepalende factor in de kosten van een accountant.
Accountants en boekhouders moeten goed samenwerken
De overeenkomst tussen de functie van accountant en boekhouders is dat ze beide een georganiseerde financiële administratie nastreven. De boekhouder zorgt voor goed uitgebalanceerde financiën. In combinatie met een slimme financiële strategie en nauwkeurige belastingaangifte door de accountant, dragen beide functies rechtstreeks bij aan het langetermijnsucces van elk bedrijf.
Sommige ondernemers leren hun financiën zelf te beheren, terwijl anderen ervoor kiezen om een accountant en/of boekhouder in te huren, zodat ze zich kunnen concentreren op de onderdelen van hun bedrijf waar ze echt van houden. Welke optie je ook kiest, investeren – of het nu tijd of geld is – in de bedrijfsfinanciën zal jouw bedrijf alleen maar helpen groeien.
Meer lezen:
- De kosten voor een boekhouder
- Hoeveel verdient een boekhouder?
- Aan het werk als zzp boekhouder
- Administratie uitbesteden
- Je administratie doen als zzp’er
- Het vinden van de juiste boekhoudsoftware voor zelfstandigen
0 reacties