Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is het verschil tussen marketing en sales?

Wat is het verschil tussen marketing en sales?

verschil tussen marketing en sales
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 27 augustus 2024

Leestijd: 2 minuten

Het succes van jouw business staat of valt voornamelijk met marketing en sales. Als je net begint met ondernemen kan het lastig zijn om goed onderscheid tussen deze twee takken van sport te maken. Laten we het verschil tussen marketing en sales even ophelderen.

Wat is marketing?

Marketing draait om het generen van traffic. Lees, het aantrekken van potentiële klanten. Als je met marketing bezig bent is het dus belangrijk om goed marktonderzoek te doen om zo jouw doelgroep binnenstebuiten te kennen.

Bij marketing filter je dus net zo lang door totdat jouw doelgroep bereikt is. Zodra mensen geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst noemen we ze leads. Met marketing probeer je dus leads te generen. Eigenlijk bereid je de klant (bezoeker) voor op aanschaf van jouw product of dienst, dat is waar sales in beeld komen.

Bij affiliate marketing, webshops of andere websites zijn er veel verschillende manieren van marketing / het verkrijgen van traffic. Zo kun je gebruik maken van SEO teksten om ‘gratis’ traffic te krijgen en SEA om betaald in beeld te komen middels Google Shopping. Ook kun je social media inzetten, email campagnes opstarten of je website zelf promoten door erover te praten.

Het doel van al deze activiteiten is het bereiken van je doelgroep en ze naar je website te brengen. Zodra ze hier zijn, begint de sales.

Wat is sales?

Sales draait om het doen van een volledige aanschaf of order van jouw product of dienst. Als je met sales bezig bent, richt je je dus op geïnteresseerden en niet op het brede publiek.

Zodra je met sales bezig bent heb je vaak direct contact met leads, dat zijn potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in jouw product. In sommige gevallen moet je de klant nog overtuigen om jouw product of dienst aan te schaffen, maar dit is niet altijd het geval.

Met affiliate marketing haal je door middel van marketing bezoekers naar je website. Je schrijft interessante artikelen, product reviews of wat dan ook. Zodra mensen deze artikelen nuttig vinden beginnen ze dit te lezen en in deze artikelen staan je affiliate links. Deze plaats je om sales te doen.

Hoe beter je de marketing richt op een specifieke doelgroep, hoe beter je links zullen converteren (verkopen). Iemand die heel specifiek zoekt naar lekkere recepten zal veel eerder een kookboek van je kopen dan iemand die zoekt naar ‘broccoli’. Door je marketing te richten op, in dit geval, mensen die zoeken naar recepten (doelgroep) zul je veel beter sales kunnen doen.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Overlap marketing en sales

Zoals je hebt kunnen lezen is de overlap van marketing en sales een belangrijke combinatie. Je kunt goede marketing doen, maar zonder dit daadwerkelijk op te volgen met sales heb je hier weinig aan.

Het omgekeerde is ook waar. Je kunt geweldige producten promoten, maar zolang je geen website bezoekers hebt door marketing zul je niets verkopen. Krijg je beide takken van sport onder de knie? Dan wordt het interessant!

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.