Wil je een bedrijf wilt starten, maar niet weet waar je moet beginnen? Maak je geen zorgen – je bent niet de enige.
In feite hebben meer mensen dan ooit de “baan” gevonden waarvan ze vroeger dachten erg gelukkig te worden. Wanneer je eenmaal die droombaan gevonden hebt, valt het in werkelijkheid toch een beetje tegen.
Weer anderen zijn tot de conclusie gekomen dat het werk dat ze uitvoeren niet goed past bij de levensdoelen die ze najagen.
Voor jezelf beginnen is relatief makkelijk in Nederland. Er zijn weinig vereisten en met het juiste businessmodel heb je in de beginfase ook niet al te veel startkapitaal nodig.
Kortom, wat de motivatie ook is om je eigen baas te zijn, je kunt vandaag nog beginnen. In dit artikel geef ik je 8 handige tips om voor jezelf te beginnen.
Tip 1: Kom voor jezelf op
Als je niet tevreden bent met je huidige omstandigheden, geef dan toe dat niemand ze kan oplossen behalve jij.
Het heeft geen zin om de economie, je baas, je partner, je vrienden of je familie de schuld te geven. Verandering kan alleen plaatsvinden als je een bewuste keuze maakt om het te laten gebeuren.
Tip 2: Neem de tijd om het juiste businessmodel te kiezen
Gun jezelf de tijd om te verkennen wat jij leuk vindt. Kijk hierbij naar verschillende facetten van jezelf (je persoonlijkheid, sociale stijlen, leeftijd) en luister naar je intuïtie.
Het is soms hard werken om voor jezelf te beginnen, kies dus een model uit wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We hebben de neiging om intuïtie te negeren, ook al kennen we diep van binnen vaak de waarheid. Stel jezelf de vraag: “Wat geeft me energie, zelfs als ik moe ben?”
Welk businessmodel moet ik kiezen?
Om het juiste businessmodel te kiezen heb ik drie belangrijke criteria en tips voor je uitgewerkt:
- Doe wat je al weet: ben je ontslagen of wil je verandering? Kijk naar werk dat je in het verleden voor anderen hebt gedaan en bedenk hoe je die vaardigheden zou kunnen verpakken en aanbieden als je eigen diensten of producten.
- Doe wat anderen doen: kom meer te weten over andere bedrijven die je interessant vindt. Analyseer goed hoe zij zich online profileren en proberen de sterke eigenschappen van deze bedrijven na te bootsen. Je hoeft het wiel namelijk niet opnieuw uit te vinden.
- Los een veelvoorkomend probleem op: is er een gat in de markt? Is er een dienst of product dat u op de markt wilt brengen? Als je ervoor kiest om een (nieuwe) markt te betreden, zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent door veel kennis op te doen over deze markt voordat je geld uitgeeft.
Tip 3: Een bedrijfsplan vergroot de kans op succes.
De meeste mensen slaan het bedrijfsplan over, maar het zal je helpen om sneller stappen te zetten. Een bedrijfsplan hoeft echt niet meer dan één pagina te zijn.
Om voor jezelf te beginnen kan een businessplan heel handig zijn om duidelijkheid, focus en visie te krijgen. Terwijl je jouw doelen, strategieën en actiestappen opschrijft, zul je merken dat je bedrijf echt begint aan te voelen.
Hierbij enkele handige vragen om jezelf te stellen:
- Wie is mijn doelgroep?
- Wat is de belofte die ik doe aan mijn klanten/klanten en aan mezelf?
- Wat zijn mijn doelstellingen, strategieën en actieplannen (stappen) om mijn doelen te bereiken?
Tip 4: Ken je doelgroep door en door
Wat mij betreft is dit een zeer belangrijke tip. Als je enthousiast bent om voor jezelf te beginnen kan ik uit ervaring zeggen dat het soms lijkt of je oogkleppen op hebt; ik vergelijk het altijd met de eerste fase van verliefdheid.
Zoek dus, voordat je geld uitgeeft, of mensen jouw producten of diensten daadwerkelijk zullen kopen. Dit is misschien wel het belangrijkste wat je doet.
Je kunt dit doen door jouw markt te onderzoeken en te valideren. Met andere woorden, wie koopt jouw producten of diensten precies, behalve je familie of vrienden?
Tip 5: hou je administratie nauwkeurig bij
Een andere belangrijke tip, zodra je voor jezelf gaat beginnen, is om je administratie strikt bij te houden. Je wordt vanaf het eerste moment dat je jezelf inschrijft bij de KvK namelijk al op de proef gesteld.
Je zult als snel de eerste bedrijfskosten maken, het is belangrijk om de bonnetjes en facturen goed te bewaren. Deze bedrijfskosten kunnen jij en/of je boekhouder later opvoeren bij de aangifte van de inkomstenbelasting waardoor je mogelijk minder belasting zult betalen over je winst. Daarnaast ben je verplicht om je administratie goed bij te houden in het geval je een controle krijgt van de belastingdienst.
Ik zou je willen adviseren om zo snel mogelijk een online boekhoudprogramma aan te schaffen. De onderstaande boekhoudprogramma’s zijn niet duur, eenvoudig in gebruik en vrijwel volledig geautomatiseerd in te richten.
Tip 6: bouw een netwerk op
Zodra je hebt besloten om voor jezelf te beginnen is het aan te raden om je netwerk uit te breiden. Je bent nu immers je eigen baas.
Je kan op meerdere vlakken een netwerk opbouwen. Vanuit eigen ervaring vond ik het erg prettig om in het begin veel met zelfstandigen en gelijkgestemden samen te werken. Kies voor een online forum waar veel zelfstandigen actief op zijn, bijvoorbeeld Sitedeals. Naast Sitedeals zijn er nog tal van andere fora en social media kanalen waar ondernemers elkaar opzoeken.
Naast ‘online’ netwerken werkt het ook erg goed om je offline netwerk uit te breiden. Zelf ben ik aangesloten bij de netwerkclub van FC Groningen. Hier spreek ik wekelijks ondernemers over uitdagingen en wisselen we over en weer succesverhalen uit.
Tenslotte, als je de instapkosten van een netwerkclub nog iets te hoog vindt, kan je er ook voor kiezen om gewoon een dagje te werken in bijvoorbeeld een ZZP-café. In de grotere steden van Nederland zul je na een beetje Googlen waarschijnlijk veel toffe ondernemerscafés vinden.
Tip 7: Verkoop door waarde te creëren.
Ook al kopen we elke dag producten en diensten, mensen willen niet ‘verkocht’ worden. Focus dus op het dienen van anderen. Hoe meer mensen je bedient, hoe meer geld je verdient.
Kortom, verdiep je in de doelgroep en evalueer hun overwegingen. Enkele vragen die iedere startende ondernemer zichzelf zou moeten stellen:
- Wat wil ik de doelgroep geven?
- Hoe kan ik de doelgroep succesvol maken in hun eigen bezigheden?
Deze aanpak kan je helpen om nieuwe manieren te vinden om jouw product of dienst aan te scherpen en meer waarde te leveren. Deze ontwikkeling zullen de klanten zeker waarderen.
Tip 8: Treed naar buiten
Weet je zeker dat je voor jezelf wil beginnen? Spread the word; wees bereid om met overtuiging en zonder verontschuldiging te zeggen wie je bent en wat je doet. Omarm en gebruik de meest effectieve online tools (Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn) die beschikbaar zijn om vrienden, collega’s en klanten op de hoogte te houden.
Uiteraard zijn sociale netwerken tegenwoordig essentieel (je moet ze gebruiken!). Maar onderschat ook zeker de kracht van andere methoden om bekendheid te krijgen niet. SEO, SEA, blogposts, columns en artikelen, toespraken, e-mail, nieuwsbrieven, mond-tot-mondreclame en de ouderwetse maar nog steeds essentiële telefoon.
De kracht is om deze kanalen allemaal goed in te zetten en met elkaar te laten samenwerken. In marketingtermen wordt dit ook wel de omni-channel marketingstrategie genoemd. Een bedrijf dat hier in uitblinkt, is bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Rituals.
Conclusie
Als je de bovenstaande 8 stappen onderneemt, ben je goed op weg om voor jezelf te beginnen en je eigen baas te worden.
Het is prachtig om voor jezelf te beginnen en eigen baas te worden. Maar er zit helaas een groot verschil tussen voor jezelf beginnen en succesvol worden. Om succes te bereiken moet je nou eenmaal hard werken en vooral actie ondernemen.
Vind je het tenslotte toch nog een beetje te spannend om je baan op te zeggen en direct voor jezelf te beginnen? Je kan natuurlijk, naast je werk, ook alvast een beetje oefenen en voorbereiden in de avonduren en de weekenden. Op deze manier hou je in het begin nog de zekerheid van een vaste inkomstenstroom.
0 reacties