Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Voorbeeld ondernemingsplan: Business Model Canvas

Voorbeeld ondernemingsplan: Business Model Canvas

business model canvas
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 12, 2024 @ 3:28 pm

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 12, 2024 @ 3:28 pm

Leestijd: 6 minuten

Voordat je begint met ondernemen is het belangrijk om goed na te denken over je ondernemingsplan. Een ondernemingsplan is een plan waarin de ondernemer gedetailleerd uitwerkt hoe zijn/haar onderneming opgezet is.

In een ondernemingsplan denk je grondig na over wat je daadwerkelijk gaat doen. Meestal zet je een ondernemingsplan op papier en heb je deze niet alleen in je hoofd.

In sommige gevallen gebruik je jouw ondernemingsplan bij het aanvragen van een lening of voor het aantrekken van investeerders. Een veel gebruikt voorbeeld ondernemingsplan is Business Model Canvas (BMC).

Je boekhouding eenvoudig regelen?

Welk boekhoudprogramma past het beste bij jou?

Ontdek hier al je opties
vind boekhouding die bij je past

Wat is Business Model Canvas

Business Model Canvas is een toegankelijke template voor beginnende ondernemers. Een voorbeeld ondernemingsplan zonder poespas. Business Model Canvas beschrijft 9 onderdelen die voor elke onderneming belangrijk zijn. Een goede ondernemer overdenkt alle factoren die zijn/haar onderneming beïnvloedt.  

Waarom Business Model Canvas gebruiken

Het Business Model Canvas is een eenvoudige manier van een ondernemingsplan schrijven. Het geeft handvatten om grondig jouw idee concreet te maken. Natuurlijk zijn er andere manieren om voor een ondernemingsplan schrijven.

Het Business Model Canvas is daar één van. Business Model Canvas is vooral een gebruiksvriendelijke manier van een voorbeeld ondernemingsplan.

Hoe gebruik ik Business Model Canvas

Business Model Canvas gebruik je door middel van 9 belangrijke onderdelen van een onderneming. Bij elk onderdeel doe je research naar de sleutelfactoren voor jouw eigen onderneming. Door elk onderdeel zo gedetailleerd mogelijk uit te werken krijg je een goed beeld van jouw bedrijf.

Uitleg Business Model Canvas

Al die vakjes kunnen misschien intimideren overkomen. Er staat een leuke titel in elk vakje, maar wat moet je nu doen? Geen zorgen! We bespreken het Business Model Canvas, hokje voor hokje met de belangrijkste vragen waar jij over na kunt denken.

Key Partners

Key Partners draait om samenwerking. Welke partijen heb jij nodig om succesvol te ondernemen? Dit reikt van de KvK (Kamer van Koophandel) voor het inschrijven van jouw bedrijf tot leveranciers voor je dropship webshop of de hostingpartij voor je affiliate website.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wie zijn onze leveranciers?
  • Wie maakt mijn website/app?
  • Wat is de meest geschikte bank?
  • Welke provider gebruik ik voor internet, telefoon, gas, licht, water
  • Welke vervoerder bezorgt mijn producten?

Key Activities

Key Activities zijn de belangrijkste taken en activiteiten binnen jouw business. Niet elke taak is even belangrijk voor het succes van een onderneming. Bij dit onderdeel gaat het dan ook om het stellen van prioriteiten.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke taken zijn nodig om mijn bedrijf succesvol te laten draaien?
  • Welke taken kan ik outsourcen (delegeren/uitbesteden aan anderen)
  • Kan ik taken zelf?
  • Hoe betrek ik mijn netwerk in deze taken?
  • Hoe voer ik deze taken effectief en efficiënt uit?
  • Welke taken ben ik goed in en welke taken kan ik minder goed?
  • Wie heb ik nodig voor welke taak als ik ergens niet uit kom?
  • Welke taken kan ik automatiseren?

Voor affiliate websites is een van de belangrijkste taken bijvoorbeeld het schrijven van SEO teksten. Kun je dit zelf goed, ga je het leren (aangeraden!) of ga je dit uitbesteden? Ook is het doen van je boekhouding onmisbaar, dat kan eenvoudig via bijvoorbeeld e-boekhouden. Via onderstaande tools kun je dit zelf en binnen no-time oppakken.

 

Key Resources

Het onderdeel Key Resources draait om jouw hulpbronnen om de onderneming soepel te runnen. Denk aan de materialen, diensten, producten en informatie die jij nodig hebt om jouw onderneming een succes te maken.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke skills heb ik en welke niet?
  • Waar haal ik mijn informatie vandaan?
  • Wie financiert mijn bedrijf?
  • Heb ik investeerders nodig? Zo ja, wie zijn dat en hoe benader ik die?
  • Welke materiaal/producten/diensten heb ik nodig?

Value Propositions

Value Propositions draait om de why/waarom van jouw bedrijf. Waarom doe jij wat je doet? Waarom kom jij uit bed in de ochtend? Value Propositions draait daarnaast om de problemen, pains en gains van jouw doelgroep. Dit raakt de kern van jouw bedrijf. Het gaat hier om emotie en gevoel, niet om logica. Knoop dat goed in je oren.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wat voor waarde krijgt de afnemer van onze producten en/of diensten
  • Welke problemen heeft onze doelgroep
  • Hoe lost mijn product/dienst dit probleem op
  • Welke verliezen en winsten levert mijn product op voor afnemers
  • Hoe schijnt de waarde door in mijn bedrijf/merk
  • Welke ‘fysieke’ producten en/of diensten lever je om deze waarde te leveren?

Dit is hét onderdeel dat zo ontzettend vaak fout gaat. Veel ondernemers praten over dat zij het beste, mooiste product/dienst hebben. Maar daar gaat het hier niet om. Wat heeft de afnemer er aan? Hoe maak je zijn/haar wereld beter? Welke problemen van jouw afnemers los jij op? Wat wint de afnemer bij aanschaf van jouw producten?

Het maakt de afnemer echt geen zak uit dat JIJ het beste product hebt of dat jouw concurrent dat heeft. Het draait om de klant, niet om jou! Ook al heb je daadwerkelijk het beste product in de wereld. Houd daarom alsjeblieft een gouden sales regel in gedachten:

Verkoop op basis van emotie gaat altijd boven verkoop op basis van logica

Mensen kopen veel vaker op basis van emotie dan op basis van logica. Wat veel ondernemers fout doen is inspelen op logica en emotie. Value Propositions draait om gevoel en emotie, niet om logica. Laat dit goed bezinken voordat je doorleest.

Customer Relationships

Customer Relationships draait om klantcontact. Hoe spreek je jouw klanten aan? Hoe bereik jij jouw klanten en zij jou?

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoe gebruikt de klant jouw product of dienst?
  • Hoe spreek je jouw klanten aan?
  • Gebruik je zelfservice of heb je medewerkers die met klanten aan de slag gaan? Zo ja, hoe instrueer je hen?
  • Welke woorden/toon gebruik je in jouw communicatie?
  • Hoe behoud klanten?
  • Hoe werf je nieuwe klanten?

Channels

Channels draait om alle manieren waarop jouw bedrijf communiceert met klanten, leveranciers, de belanstingdienst, noem het maar op.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke communicatiemiddelen gebruikt mijn doelgroep? (daarover meer info in deze communicatieboeken)
  • Welke social media kanalen zijn voor mij belangrijk?
  • Hoe ziet mijn social media pagina eruit?
  • Heb ik een app nodig om te communiceren met mijn klanten?

Customer Segments

Customer Segments is een cruciaal onderdeel in jouw bedrijf. Dit onderdeel gaat hand in hand met je marktonderzoek en kent dus dezelfde soort vragen.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wie is jouw doelgroep
  • Wat is de leeftijd van jouw doelgroep
  • Richt je je op vrouwen, mannen of beide?
  • Wat zijn de problemen van jouw doelgroep?
  • Wat je doelgroep bereiken in hun leven?
  • Welke doelen heeft je doelgroep?
  • Wat wil je doelgroep koste wat het kost vermijden?

Wat hierbij helpt is om jouw doelgroep voor te stellen in dé ideale afnemer. Geef die persoon desnoods een naam. Deze informatie ligt letterlijk voor het oprapen. Kijk vooral op fora en facebook groepen. Mensen vertellen letterlijk waar ze mee zitten en wat ze willen. In de juiste handen is dat goud waard.

Cost Structure

Cost structure draait vooral om de kosten die je maakt bij het runnen van je business. Aan het einde van de maand moet je natuurlijk rond kunnen komen. Dit onderdeel is belangrijk voor je boekhouding en belastingaangifte.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoeveel eigen vermogen heb ik?
  • Wat zijn mijn vaste lasten?
  • Heb ik verzonken kosten?
  • Wat zijn mijn flexibele kosten?

Revenue Stream

Revenue Stream draait om inkomsten, sales en geld verdienen. Dit onderdeel is belangrijk voor je boekhouding en belastingaangifte.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoe verkoop je jouw producten?
  • Waar verkoop je jouw producten?
  • Wie krijgt wanneer de verkoopinkomsten binnen?
  • Hoeveel kost jouw product?

Business model canvas webshops

Als je een webshop gaat beginnen is het business model canvas zeer geschikt. Hier is iets meer planning voor nodig dan bijvoorbeeld een affiliate website waar je passief aan blijft werken. Je hebt namelijk meer te maken met klanten, leveranciers en bedrijfsvoering. Het kan nuttig zijn om de voor jou en je webshop belangrijke punten op papier te zetten!

Bij het maken van een affiliate website ben je naar mijn idee goed bezig als je iedere week een x aantal artikelen schrijven op de goede SEO manier. Online marketing oppakken is een belangrijke taak en doe je dit goed dan ben je op de goede weg. Veel meer komt daar niet bij kijken, zeker niet in het begin.

Hoe nu verder?

Alleen de bovenstaande video bekijken en in je hoofd doornemen is niet genoeg. Neem de video over en typ elk segment daadwerkelijk uit. Door je gedachten op papier te zetten kun je van een vaag en abstract concept werken naar jouw concrete idee. Trek gerust een paar uur uit om alle punten te overdenken.

Je zult waarschijnlijk wat dingetjes veranderen als je na een goede nacht slapen jouw ondernemingsplan doorneemt. Dat hoort erbij! Wees niet bang dat je direct iets fout doet wanneer je iets aanpast. Het Business Model Canvas is geen heilig document maar een richtlijn.

Conclusie

Business Model Canvas is een uitstekend voorbeeld ondernemingsplan. Het helpt om vlot jouw idee concreet te maken. Misschien staan er punten in waar je zelf nog niet aan gedacht had. Business Model Canvas is een steuntje in de rug, een richtlijn. Het is geen rigide framework waarvan je niet mag afwijken. Gebruik het ook zo.

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.