Home 9 Economisch nieuws 9 Maak deze 6 beleggersfouten niet en voorkom dat je veel geld verliest

Maak deze 6 beleggersfouten niet en voorkom dat je veel geld verliest

Voorkom deze 6 beleggersfouten
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

5 november 2024 @ 10:04 am

Leestijd:
4 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 5 november 2024

Leestijd: 4 minuten

Volgens een onderzoek van het Nibud is 42 procent van de jongeren, tussen de 18 en 30 jaar, bezig met beleggen. Dat is een stuk hoger dan een aantal jaar geleden. Er worden helaas veel fouten gemaakt. Voorkom deze 6 fouten en bespaar veel geld. 

Het is uiteraard niet erg om wat fouten te maken tijdens beleggen, sterker nog, dit is juist goed als je net begint. Je start waarschijnlijk met een wat kleiner bedrag om uit te proberen hoe beleggen voor jou werkt. Door te spelen met je geld en te kijken wat wel en niet werkt, kan je heel veel belangrijke en praktische kennis opdoen. 

De 6 grootste beleggersfouten

Toch is het wel fijn als je op de voorhand weet wat je in ieder geval niet moet doen als je gaat beleggen. Dat kan door te leren van andermans fouten. Ze zijn al gemaakt en jij kan hier dus mooi van leren. Zo gooi je niet onnodig geld weg en zorg je ervoor dat je beleggingsportefeuille sneller kan groeien. We hebben de 6 grootste beleggersfouten hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Beleggen met veel zelfvertrouwen

Hoewel het natuurlijk goed is om met zelfvertrouwen te beginnen met beleggen, is het belangrijk dat je hier niet in doorslaat. Teveel moed of een arrogante mindset kan er namelijk al snel voor zorgen dat je de kop in wordt gedrukt door de markt. Vooral tijdens een bullmarket (periode van stijgende koersen) zie je vaak dat veel beleggers teveel zelfvertrouwen krijgen. 

Investeringen waar niet veel research naar is gedaan, kunnen dan ineens omhoog schieten, waardoor jij jezelf al snel als de nieuwe Warren Buffett bekroont. Hoewel dit begrijpelijk is, is het belangrijk om te beseffen dat deze stijging komt door de markt en niet door je strategie. 

Een veelgemaakte fout in zo’n periode is dat er dan vaak nog meer wordt belegd, zonder een duidelijke strategie. Dit kan je in de daaropvolgende bearmarket (periode van dalende koersen) duur kan komen te staan. 

2. Teveel risico nemen

Het hebben van teveel zelfvertrouwen kan leidden tot andere beleggersfouten, zoals het nemen van teveel risico. Bij beleggen is het van belang dat je de focus legt op een langetermijnstrategie waarvan je je hele leven nog kan profiteren. Om hier het meeste uit te halen is het belangrijk om het risico te beperken. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om je geld alleen in risicovolle assets, zoals bitcoin, te beleggen. 

De bekende en succesvolle investeerder Warren Buffett heeft een bekende uitspraak die hier goed bij past:

“The first rule of an investment is don’t lose money. And the second rule of an investment is don’t forget the first rule. And that’s all the rules there are.”.

Warren Buffett

3. Slechte spreiding

Dit sluit goed aan op de derde veelgemaakte fout: slechte spreiding. Het is van groot belang dat je een goed gespreide beleggingsportefeuille hebt. Als je bijvoorbeeld enkel en alleen in de zorgsector zit en deze sector een slechte periode meemaakt, dan zal jouw gehele beleggingsportefeuille in de min gaan. 

Door je portefeuille te spreiden over verschillende soorten beleggingen, markten en assets beperk je de schommelingen en het risico dat je neemt. Hierdoor zit je als belegger rustiger op je stoel en kan je (bijna) nooit alles kwijtraken. 

4. In paniek verkopen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een verlies van 10 procent harder aankomt dan een winst van 10 procent. Eén van de meest gemaakte beleggersfouten is dan ook het te snel verkopen door paniek. 

Veel beleggers weten wel dat ze rekening moeten houden met de schommelingen in de markt en dat de waarde van hun beleggingen wat kunnen dalen. Maar als de daling een paar keer gebeurt en de koers steeds maar verder zakt, wordt het veel beleggers al snel te heet onder de voeten. Het resultaat is een verkoop met een flink verlies. 

Uiteraard kan je niet altijd zeggen of de verkoop een goed of slecht idee is geweest, aangezien je nooit weet wat er verder nog gaat gebeuren. Het is echter belangrijk dat je goed blijft kijken naar de waarde van het bedrijf en op basis daarvan beslist of het aandeel de huidige prijs waard is. 

5. Beleggen voor de korte termijn

Wat bij veel beginnende beleggers fout gaat, is dat ze beleggen verwarren met handelen op de beurs. Bij handelen op de beurs speculeer je op koersbewegingen op een termijn van een paar weken, dagen, uren of zelfs nog korter. 

Als je gaat beleggen dan doe je dit voor de lange termijn. Je belegt periodiek een vast bedrag, bijvoorbeeld per maand of kwartaal en laat je beleggingen over de jaren heen groeien aan de hand van compound interest

Als je nu belegt in een aandeel en over een paar weken klaagt dat er nog niks is gebeurd, dan kan je dit vergelijken met nu naar de sportschool gaan en over een uur klagen, omdat je nog geen sixpack hebt. 

6. Proberen de markt goed te timen

Idealiter koop je als belegger laag in en verkoop je hoog. Logisch, maar in de praktijk gaat dit je zelden lukken. Het is namelijk erg lastig om de markt zo te timen dat je precies op het goede moment koopt en verkoopt. Dit toch proberen is dan ook een grote fout waarmee je waarschijnlijk alleen maar geld gaat verliezen. 

Daarom raden we aan om gebruik te maken van een zogenoemde buy and hold strategie waarbij je aandelen, ETF’s of andere beleggingsproducten koopt en de komende tientallen jaren niet meer verkoopt. Dit gaat hand in hand met beleggen voor de lange termijn. 

Door je niet de laten beïnvloeden door de schommelingen in de markt en gewoon nu wat te kopen, op de plank te leggen en over tientallen jaren pas weer te verkopen, zal je de meeste winsten behalen. 

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.