Ieder bedrijf wil producten en/of diensten uitbrengen die aanslaan in de markt. Maar de essentie ligt in de manier waarop je dit in de markt positioneert. Waarom zouden mensen jouw product of dienst moeten aanschaffen, in welk opzicht wordt hun leven er beter van? Dit zijn vragen die je beantwoord tijdens het opstellen van een waardepropositie.
In dit artikel bespreken we de waardepropositie betekenis, gaan we in op het belang ervan en geven we een waardepropositie voorbeeld. Lees snel verder om jouw klanten te overtuigen van de waarde van jouw product of dienst.
Waardepropositie betekenis
Een waardepropositie is een beschrijving van waarom de klant voor jou kiest, in plaats van de concurrent. Het is een uitwerking van de gekozen positioneringsstrategie, waarin een bedrijf uitlegt wat de waarde van de producten en/of diensten is voor de klant. Eigenlijk geeft het antwoord op de vraag: hoe gaat het product of de dienst het leven van de koper verbeteren? Daar zit ten slotte de waarde in.
Het doel van een waardepropositie is het verkrijgen van een goede positie in het brein van de klanten. Door goed te weten wat hun problemen zijn en waar ze naar verlangen, kan jij bepalen hoe jij hier met jouw product of dienst op kan inspelen.
Voordelen van een waardepropositie
- inzicht in hoe jouw aanbod waarde creëert voor een bepaalde doelgroep
- Inzicht in de wensen en behoeftes van je klanten
- Sterke kern vanuit waar je je bedrijf kan opbouwen
Het belang van een waardepropositie
Een waardepropositie bepaalt de kern van je bedrijf. Het is het uitgangspunt voor alle stappen die je daarna gaat nemen. Het is daarom van groot belang om een goede waardepropositie neer te zetten. Dit kost op het begin wat tijd, maar het zorgt ervoor dat je later goed onderbouwde beslissingen kan maken.
Vroeger was er weinig aanbod in, en een grote vraag naar producten en diensten. Het was daarom ook niet moeilijk om je product of dienst te verkopen aan klanten. Tegenwoordig is het precies andersom. Er is namelijk veel meer aanbod dan vraag. Het hebben van een sterke waardepropositie is daarom belangrijker dan ooit tevoren. Je moet consumenten kunnen overtuigen dat jij de beste oplossing hebt voor hun probleem.
Consumenten zien een paar honderd tot vijfduizend reclames per dag. Overal waar je kijkt proberen bedrijven je te beïnvloeden met reclame. Slechts een klein percentage van al deze reclames wordt opgeslagen in het brein, de rest wordt vergeten. Een goede waardepropositie is essentieel om kans te maken op dat plekje in het brein van de consument. Dit plekje in het brein wordt ook wel de evoked set genoemd. Dit is een selectie van merken die een consument in overweging neemt tijdens een aankoopbeslissing.
Het belang van een goede waardepropositie is dus groot, dat moge duidelijk zijn. Maar hoe ontwikkel je dit?
Hoe ontwikkel je een waardepropositie?
Voor het ontwikkelen van een waardepropositie hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er bestaan verschillende handige hulpmiddelen die helpen om een goede propositie neer te zetten.
Het Waardepropositie Canvas helpt je om inzicht te krijgen in hoe je waarde creëert voor je klanten. Door deze goed uit te werken kom je er precies achter wat jouw klanten willen en hoe jij hier op kan inspelen. Wij leggen het voor je uit.
Stappenplan uitwerken waardepropositie
1 bepalen van het klantsegment
Om een goede waardepropositie uit te werken moet je eerst een persona bepalen. Dit is een persoon die je doelgroep representeert. Vanuit de gedachten van deze persoon ga je het canvas invullen.
Bij het invullen van het canvas begin je rechts bij het klantsegment. Hier zie je dat de cirkel in drie onderdelen is verdeeld, namelijk: klanttaken, pijnpunten en voordelen. We beginnen bij het deel klanttaken.
Klanttaken zijn de dingen of activiteiten die jouw klant doet waar jij met je product of dienst op in wil spelen. Er zijn drie type taken:
- functionele taken: specifieke taken die een klant wil uitvoeren (van A naar B komen)
- Sociale taken: beschrijven hoe een klant gezien wil worden (goede vriend/vader/broer zijn)
- Persoonlijke/emotionele taken: emotionele toestand die een klant nastreeft (gelukkig, veilig)
Pijnpunten zijn de frustraties die optreden als de klant een bepaalde taak uitvoert. Waar ergeren klanten zich aan? Hoe houdt dit ze tegen om iets te bereiken? Het is belangrijk om hier in kaart te brengen wat de obstakels zijn die de klant weerhoudt om een klanttaak uit te voeren. Ook kunnen er bepaalde risico’s of gevolgen aanzitten die nadelig zijn voor de klant. Breng dit in kaart.Â
Voordelen zijn precies het tegenovergestelde. Vraag jezelf af waar de klant naar op zoek is, wat zou de beste uitkomst voor diegene zijn. Bedenk hoe de klanttaak makkelijker en aangenamer gemaakt kan worden Ook hier is een onderscheid te maken in verschillende soorten voordelen.
- Vereiste voordelen zijn de voordelen die noodzakelijk zijn voor de klant taak. (bijvoorbeeld snelle laptop)
- Verwachte voordelen zijn de voordelen waarvan de klacht verwacht dat ze aanwezig zijn. (bijvoorbeeld mooi design)
- Gewenste voordelen zijn de voordelen die verder gaan dan de verwachtingen die de klant zelf heeft. (bijvoorbeeld ultrascherp beeld)
- Onverwachte voordelen zijn voordelen die de verwachtingen van een klant overstijgen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je een klant verwondert? Hoe krijg je ze extra blij zodat ze niks anders meer willen? (bijvoorbeeld ongelimiteerde opslag)
Nu je de klanttaken, pijnpunten en voordelen goed hebt uitgeschreven is het tijd om deze te prioriteren. Bepaal welke punten het belangrijkste en meest relevant zijn voor succes. Als duidelijk is wat de klant wil, wat voor frustraties diegene hierbij ervaart en wat voor voordelen hij of zij verwacht, is het tijd om te kijken naar wat jij als bedrijf te bieden hebt. Dit doe je door de waardemap uit te werken. Deze vormt de linkerkant van het waardepropositie canvas.
2. uitwerken van de waardemap
Bij de waardemap kijk je naar de producten en/of diensten die jij als bedrijf aanbiedt, hoe je pijnpunten wegneemt en welke voordelen je kan bieden. Dit deel je ook op in drie categorieën, namelijk: producten en diensten, voordeelverstrekkers en pijnverlichters.
Producten en diensten. In dit onderdeel beschrijf je simpelweg de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Er zijn vier verschillende soorten producten of diensten.
- Fysieke producten: dit zijn items die je kan aanraken
- Niet tastbare producten of diensten: denk hierbij aan een klantenservice
- Digitale producten of diensten: streamingdiensten zoals Netflix en Spotify
- Financiële producten of diensten: verzekeringsmaatschappijen
Voordeelverstrekkers zijn de voordelen die jouw producten en/of diensten creëren voor de klant. Je hebt in de rechterhelft van het canvas al voordelen voor de klant uitgewerkt. Zorg dat de voordelen van jouw product of dienst hierop aansluiten. Beschrijf kort en duidelijk hoe jouw bedrijf de voordelen en wensen van de klant gaat realiseren en hoe het product of de dienst de klant zal verwonderen.
Pijnverlichters zijn precies wat het woord zegt. Dit zijn eigenschappen van het product of de dienst die een bepaalde pijn verlichten. Ook hiervoor geldt dat deze gekoppeld moeten worden aan de eerder opgeschreven pijnpunten.
Voor een goede formulering van pijnverlichters beschrijf je kort en duidelijk hoe jouw product of dienst de klant helpt om ergernissen te voorkomen. Ook kan je benoemen hoe het ze tijd of geld bespaart, welke obstakels het wegneemt en hoe het risico’s verkleint.
Tip! download hieronder het waardepropositie voorbeeld en print deze groot uit. Gebruik post-its om voor elke categorie nuttige informatie op te schrijven. Zo creëer je een duidelijk overzicht van jouw kansen als bedrijf.
Waardepropositie voorbeeld
Bekijk hier het waardepropositie voorbeeld en krijg inzicht over de waarde jouw producten en/of diensten toevoegen voor je klanten.
Tijd om te testen
Na het uitwerken van het waardepropositie model heb je een goed idee van de waarde die jouw producten en/of diensten toevoegen aan het leven van je ideale klant. Er is echter maar één manier om er achter te komen of dat inderdaad zo is. Testen. Wacht hier niet te lang mee.
Het kan wellicht lastig zijn om op het begin klanten te vinden. Een oplossing hiervoor is om in je huidige netwerk op zoek gaan naar potentiële klanten. Heb je niemand in je directe kring? Vraag dan aan bekenden of ze iemand kennen die interesse heeft bij jouw producten of diensten.
Stel een lijstje op en begin met de eerste verkopen. Deze eerste verkopen zullen je veel inzicht geven in jouw daadwerkelijke waardepropositie. Sta open voor feedback en leer van deze eerste klanten. Hoe sneller je deze informatie verzamelt, hoe sneller jij kan bijsturen indien nodig. Nadat je het waardepropositie model hebt gemaakt en getest is het tijd om aan de slag te gaan met verkopen.
Conclusie
Door de verschuiving van vraag en aanbod in de markt door de jaren heen, wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om zich goed te positioneren in de markt. Consumenten hebben tegenwoordig voor elk probleem meerdere oplossingen en het is dus belangrijk dat jij als bedrijf precies weet hoe jij de beste oplossing kan bieden.
Door het waardepropositie model zorgvuldig in te vullen zorg jij voor de juiste wind in de zeilen van je onderneming. De tijdsinvestering die je nu moet doen om dit goed neer te zetten is het dan ook meer dan waard. Interesse in meer in interessante artikelen om je bedrijf te laten groeien? Kijk hieronder voor meer.
0 reacties