Het zijn de afgelopen jaren interessante tijden voor zowel consumenten als (online) ondernemers. Eerst de coronacrisis, daarna de oorlog in Oekraïne en de hoge prijzen voor producten en energie. Erg vervelend voor consumenten, maar ook ondernemers krijgen het zwaar. Vooral op het online vlak zijn grote veranderingen geweest die we allemaal nog steeds voelen.
Veranderingen voor online ondernemers
Misschien zijn we als online ondernemers voor de corona verwend geweest. De economie ging goed, mensen kochten graag producten en de prijzen voor inkoop, exploitatie en transport waren in vergelijking met nu goedkoop.
Bij het uitbreken van de coronacrisis leek het alleen nog maar beter te gaan met online winkels. Iedereen moest thuisblijven en de online verkopen stegen hard. Toch was dit niet alleen maar positief.
Toen de crisis aan bleef houden ontstonden er snel problemen met de levering van producten. Dit had als gevolg dat het transport anders moest, bijvoorbeeld via het vliegtuig in plaats van een boot.
Ook ging de hoeveelheid bestelde pakketten hard omhoog, waardoor de transporteurs zoals PostNL het druk kregen. Al deze factoren in combinatie met een stijgende kartonprijs zorgde voor een stijgende prijs voor het verzenden van pakketjes.
Geen probleem voor ons als ondernemers in die tijd, want consumenten kochten massaal. Tegen het einde van de coronacrisis was dit alleen anders. In het begin van 2022 is een hele duidelijke daling te zien in de verkoopcijfers via het online kanaal.
Mensen gingen weer naar buiten, kochten minder online en hielden de hand wat meer op de knip. Dit terwijl de hogere kosten voor online winkels niet omlaag gingen. Sterker nog, de kosten bleven maar stijgen en de omzet ging omlaag. Een dodelijke combinatie.
Stijging van de kosten nekt veel ondernemers
We hebben al regelmatig geschreven over de stijgende kosten voor gas en energie. Dezelfde stijging zit in de kartonprijzen, het versturen van pakketjes en de prijs van personeel. De verwachting was dat deze kosten wel zouden dalen, maar dat is nog steeds niet aan de orde.
Voor veel online ondernemers wordt het daarom aanzienlijk minder interessant om de winkel te blijven runnen. Om eerlijk te zijn is dit ook een gedachte die ons bezighoudt met onze website.
De omzet daalt omdat de online trend op een laag pitje staat en de kosten blijven stijgen. Hierdoor zien veel ondernemers dat er minder geld overblijft. Voor een korte periode is dat geen probleem, maar het einde lijkt nog niet in zicht.
Een actueel voorbeeld van hoe snel het kan gaan is Made.com. De online verkoper van designproducten had bij de beursgang nog een waarde van ruim 2 euro (begin 2021). De waarde van één aandeel staat nu op ongeveer een halve cent.
De webshop is Nederland en Engeland is op dit moment al gesloten en dit is een groot voorbeeld van hoe kleinere ondernemers in Nederland ervoor staan. De afgelopen jaren zijn de kosten hard gestegen waardoor de marges lager zijn en de consumenten houden nu de hand op de knip.
Deze uitzichtloze situatie kan voor veel ondernemers het einde betekenen. Dit is vervelend als je veel tijd in je webshop hebt gestoken, maar het kan ook een kans zijn. Lang doorgaan met een bedrijf waar geen leven meer in zit sluipt erin. De pleister eraf trekken en stoppen met je bedrijf zorgt dat je al je tijd in nieuwe projecten kunt steken die wél geld opleveren.
Het belangrijkste voor jou als ondernemer is het in de gaten houden van je financiën. Economische factoren maken dat je marges veranderen en dat in sommige gevallen je bedrijf niet rendabel genoeg is. Door je boekhouding goed bij te houden ontdek je snel of er een koers omhoog of omlaag gaande is bij je bedrijf. Gebruik je hier nog geen software voor? Dan kun je hier een gratis boekhoudprogramma vergelijken.
Online kansen zonder hoge kosten
Wij zijn persoonlijk erg enthousiast over het ondernemen op het internet en daar gaan deze economische tijden geen verandering in brengen. Wel zorgt dit ervoor dat je nog creatiever moet zijn en goed na moet denken over je kosten. Een van de dingen die wij gedaan hebben is meer focus op onze affiliate marketing projecten.
Hiervoor zijn de kosten namelijk relatief laag. We verkopen als het ware de producten van anderen, hoeven dit niet zelf op te sturen (of te betalen) en krijgen een vergoeding bij een sale die bijna allemaal pure winst is.
De aanlooptijd voor deze projecten is langer, maar het kan je veel geld opleveren. Heb je eenmaal een mooi acquisitiekanaal opgebouwd, dan blijft een affiliate website je nog jaren geld opleveren. Wil je hier ook mee beginnen? Dan raden wij jou een Phoenix website aan. Dit is een van de eenvoudigste manieren om snel en zonder kennis een website te beginnen.
Echt goed geld verdienen vraagt natuurlijk veel studie en inzet, maar het is zeker niet onmogelijk. Wij hebben zelf al meerdere websites gemaakt waarvan zouden kunnen leven. Door je tijd nuttig te besteden is dat voor jou ook zeker mogelijk. Die paar uur Netflix per week omzetten naar je eigen side project. Je zult er verstelt van staan hoeveel je dit kan opleveren als je er consistent aan blijft werken.
Meest recente update: november 24, 2023 by Kaj