Leads, je hoort de term wel vaker. “Hoeveel leads zijn er al binnen?” en “Kunnen we nog meer leads verzamelen daarvoor?”. Vooral marketing en sales afdelingen hoor je hier geregeld over. Maar wanneer is iemand nou precies een lead? In dit artikel leggen wij jou uit het uit!
We starten eerst met de definitie van een lead. Vervolgens maken we het bruggetje naar leadgeneratie en kijken we naar hoe leadgeneratie werkt. We sluiten af met hoe jij jouw leadgeneratie kunt verbeteren.
Betekenis lead
Zoals zoveel woorden in ons dagelijkse taalgebruik komt “lead” uit het Engels. We hebben in het Nederland geen directe vertaling voor het woord. We zullen het daarom in een zin uitleggen. Een lead is iemand die heeft aangegeven interesse te hebben in een bepaald product of een dienst.
Dit kan bijvoorbeeld doordat hij contact heeft gezocht via een online contactformulier. Hierbij staat hij als het ware al met een voet over de (spreekwoordelijk) drempel. Ook kan een lead zijn gegevens op een manier hebben achtergelaten die wat verder van de verkoop af zit. Bijvoorbeeld wanneer hij zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief.
Definitie lead
Er is dus in het Nederlands geen woord dat de lading volledig dekt. Een lead is als ware een aanknopingspunt. Deze persoon of organisatie is nog geen klant, maar heeft wel aangegeven geïnteresseerd te zijn.
Er is in ieder geval kenbaar gemaakt bepaalde informatie te willen ontvangen van de aanbieder. En precies hier zit het haakje naar een mogelijke verkoop.
Wat zijn leads?
Leads zijn potentiële klanten die duidelijk interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt. Zo’n groep mogelijke klanten is natuurlijk erg interessant. Een lead wordt echter niet automatisch klant. Een klant is het resultaat van een succesvolle verkoop, een lead daarentegen is het begin van het verkoopproces.
Een aantal voorbeelden van leads zijn:
Nieuwsbrief inschrijving: Via een pop-up op je website of knop kunnen mensen zich hiervoor inschrijven door hun naam en e-mailadres in te vullen.
Ingevuld contactformulier: Een formulier via een contactpagina op je site waar men zijn contactgegevens en specifieke vraag kunnen achterlaten.
Gratis proefversie: Een aanbod voor een gratis proefversie van een product waarbij bezoekers hun gegevens moeten achterlaten om de proefversie te ontvangen.
Webinar registratie: Registratie voor een webinar of ander online evenement
Content download: Een whitepaper, e-book of andere content waarvoor “betaald wordt” door middel van contactgegevens. Nadat dit is ingevuld kan de content gedownload worden of wordt deze automatisch verstuurd via e-mail.
Live chat: Een live chatfunctie op een website waar bezoekers contact kunnen opnemen met een verkoopmedewerker.
Leads omzetten naar verkopen
Het is key om goede leadopvolging te hebben. Het paadje met deze mensen is al warm. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om hen te overtuigen van je product of dienst dan een nieuwe “koude doelgroep” te benaderen. Zo’n koude doelgroep kent jouw bedrijf en producten immers nog niet.
Oke, de betekenis van een lead en het belang ervan is nu duidelijk. Maar hoe werkt leadgeneratie dan?
Wat is leadgeneratie?
Leadgeneratie is het proces van het krijgen van potentiële klanten. Leads zijn mogelijke klanten die “in de pijplijn” zitten en waarvan de verkoop mogelijk nog komt. Met leadgeneratie kun je deze pijplijn steeds aan blijven vullen met nieuwe leads, Daardoor heb je een constante toestroom van mogelijk nieuwe klanten.
Leads genereren
Dat klinkt allemaal goed natuurlijk, zo’n poel van nieuwe potentiële klanten die contact met jou zoeken. Maar die leads komen over het algemeen helaas niet zomaar aanwaaien. Je zult daar wat voor moeten doen.
Wat kun jij doen om het aantal leads te verhogen? Hieronder delen we een aantal tip met je.
- Ken je doelgroep
- Richt jouw website in op leadgeneratie
- Zorg dat je online goed vindbaar bent
- Zorg dat je op verschillende manieren bereikbaar bent
- Maak het persoonlijk
- Netwerken
1. Ken je doelgroep
Vraag je af waarom mensen bij jou zouden willen kopen en probeer te achterhalen wat hun specifieke uitdagingen en wensen zijn. Je kunt ook leren van de klanten die je al hebt. Door je klanten te leren kennen, kun je jouw aanbod en boodschap zo relevant mogelijk maken waardoor je waarschijnlijker nieuwe leads aantrekt.
2. Richt jouw website in op leadgeneratie
Een effectieve manier om leads te genereren is door interessante content weg te geven in ruil voor contactinformatie. Hiervoor is het dus belangrijk dat je weet waar jouw doelgroep mogelijk tegenaan loopt en waar je hen mee kunt helpen. Door echt goede content te delen zullen zij bereid zijn om hun gegevens achter te laten..
3. Zorg dat je online goed vindbaar bent
Om leads te verhogen, is het belangrijk om een goede ranking in Google te hebben. Hoe hoger je rankt, hoe beter men jou kan vinden en hoe hoger de kans op contact. Hiermee kun je dus meer verkeer naar jouw website trekken. Dit kun je bereiken door je online teksten te optimaliseren en de techniek van de website te verbeteren.
Ook kun je adverteren in Google op termen waar jouw potentiële klanten op zoeken. Als je niet weet waar je moet beginnen, kan een online marketingbureau je op weg helpen.
4. Zorg dat je op verschillende manieren bereikbaar bent.
Je moet de drempel om contact met jou te leggen zo laag mogelijk maken. Je moet ervan uitgaan dat mensen niet graag contact met je opnemen. Wat kun je er dan aan doen om hen hierin zoveel mogelijk tegemoet te komen?
Dat doe je door te zorgen dat mensen jou op verschillende manieren kunnen contacteren. Plaats bijvoorbeeld een chatfunctie op je site en een contactformulier. Vermeld uiteraard ook je e-mailadres en je telefoonnummer. Daarnaast is ook een whatsapp functionaliteit een aanrader. Hiermee geef je een heel vrijblijvende ingang. Ook social media zijn hier handig voor.
Belangrijk hierbij is om te begrijpen dat er ongeschreven regels zijn als het gaat om het beantwoorden van deze verschillende kanalen. Bij een whatsappje of chatbericht verwacht iemand snel antwoord. Bij een e-mail heb je wat langer de tijd om te antwoorden.
5. Maak het persoonlijk
Zorg dat je op jouw website veel van jezelf laat zien. Mensen hebben sneller een gevoel bij een persoon dan bij een organisatie. Ook hiermee verlaag je de drempel tot het leggen van contact weer een stukje.
6. Netwerken
Zijn er interessante netwerkevents voor jouw business? Bezoek die dan! Mogelijk kom je hier interessante partijen tegen om mee samen te werken. Daarnaast zijn er misschien beurzen of conferenties die relevant zijn voor je. Let wel op, beurzen kunnen soms aardig aan de prijs zijn. Maak een inschatting of dit voor jou uit kan.
0 reacties