De definitie van een marktaandeel is niet zo heel eenvoudig te geven. Er zijn globaal gezien 2 methodes en daarnaast komen ook verschillen voor per branche. Hieronder vind je een overzicht.
Het marktaandeel is het deel van de totale markt dat door een producent/leverancier bediend wordt. Zoals gezegd zijn er 2 manieren om te meten, in geld, of in aantallen. Het getal wordt uitgedrukt als een percentage van de totale markt. Het is goed om te weten dat marktaandeel meestal wordt weergegeven in aantallen van een product.
Soms wordt het marktaandeel ook uitgedrukt in geld. Zeker in een markt waar grote prijsverschillen zijn, kan dat sterk afwijken van het marktaandeel in stuks. Een voorbeeld is de markt in koelkasten. De prijzen beginnen bij 250 EUR en soms vind je exemplaren van 5000 EUR of zelfs meer.
De aanbieder van goedkope koelkasten zal in aantallen een groot marktaandeel hebben, maar uitgedrukt in geld een stuk lager; hij moet immers 20 exemplaren verkopen tegen 1 exemplaar van de duurste aanbieder.
Waarvoor wordt het marktaandeel gebruikt?
Allereerst worden de gegevens uit de metingen van het marktaandeel gebruikt om doelen te formuleren in het marketingplan, het verkoopplan en het strategische plan. Een doel zou kunnen zijn om een marktaandeel te behalen van x%, het marktaandeel stabiel te houden of te laten krimpen.
Houd wel in de gaten dat het marktaandeel als getal niet zo veel zegt. In een sterk groeiende markt kan een teruglopend aandeel nog steeds betekenen dat de afzet toeneemt. Alleen: de afzet groeit dan minder hard dan de markt. In zo’n geval neemt het aandeel af, maar de afzet neemt toe.
Hetzelfde geldt ook andersom. Marktaandeel behouden, of vergroten, kan bij een dalende markt nog steeds een afname van de omzet betekenen. Daarom is het zo belangrijk om een algemene marktanalyse te maken voordat je relatieve doelen (zoals bij marktaandeel) stelt. Geen, of een slechte analyse werkt namelijk door in de hele organisatie.
Je maakt te veel producten of juist te weinig. Je beweegt niet mee bij een daling en je doet jezelf tekort bij een groei van de markt. Zonde, want zeker dat laatste is een gemiste kans.
Hoe weet je wat je marktaandeel is?
De simpele rekenkundige benadering is om jouw verkopen te delen door de omvang van de totale markt. Het vaststellen van de verkopen van je bedrijf zou eenvoudig met de eigen administratie moeten kunnen worden gedaan. Het vaststellen van de totale markt is een stuk lastiger.
Om te beginnen is er vaak data online te vinden. Goede bronnen zijn het CBS, de Kamer van Koophandel of brancheverenigingen. Kom je hiermee niet tot een betrouwbare inschatting, of zijn er geen data beschikbaar, dan kunnen gesprekken met experts in de markt je een eind op weg helpen.
Het ligt natuurlijk ook aan je eigen definitie van de markt. Als je vindt dat je auto’s produceert, dan is het simpel. Als je het definieert als het bieden van een vervoersoplossing, dan krijg je te maken met een hele range aan concurrenten, variërend van een producent van fietsen, tot aan een luchtvaartmaatschappij. In het algemeen is het verstandig je te beperken tot concurrenten die een vergelijkbaar product aanbieden zoals auto’s.
Heb je de marktomvang bepaald en de concurrenten geanalyseerd, dan is marktaandeel een goede graadmeter bij het bepalen van de marketinginspanningen en het budget daarvoor.
Wat zegt het marktaandeel eigenlijk?
Door de bepaling van het marktaandeel wordt duidelijk wat de positie is van jouw product/merk ten opzichte van de concurrentie. Als je regelmatig onderzoek doet, dan kun je trends ontdekken, waarmee strategische beslissingen kunnen worden ondersteund. Het kan ook duidelijk maken waar je marktaandeel laat liggen en waar de concurrent terrein verliest.
Ook kunnen op basis van het marktaandeel conclusies worden getrokken met betrekking tot de omvang en besteding van het marketingbudget. Terugkerend onderzoek is erg van belang. Meten is weten en het tijdig onderkennen van een bepaalde trend in marktomvang en aandeel leidt tot betere beslissingen.
Tot slot kan het ook leiden tot grote beslissingen, zoals een overname van concurrenten, diversificatie, terugtrekking uit, of toetreding tot andere markten die kansrijker zijn. Uiteindelijk verkrijg je zo harde data over de markt waarin je actief bent en dragen de gegevens en de trends die je daaruit afleidt bij aan het formuleren van een strategie.
Andere manieren om het marktaandeel te bepalen
In sommige branches is het berekenen van marktaandeel niet zo eenvoudig als het lijkt. Met name in dienstverlening en de software-industrie is het lastiger. Te beginnen met het laatste: in de softwaremarkt wordt meer gekeken naar marktpenetratie. Er wordt gemeten in aantallen gebruikers.
Dat heeft vooral te maken in de verschillen tussen de licenties die de verschillende aanbieders verkopen. In zeer branche-specifieke software is het vaak eenvoudiger om te meten, er zijn meestal maar een paar aanbieders, of slechts een, een monopolist dus.
In de markt voor diensten is het ook lastig meten. Gegevens zijn vaak minder beschikbaar en vaak zijn de diensten veel meer op maat gemaakt en daardoor niet echt vergelijkbaar.
Door integratie van diensten in bijvoorbeeld de markt voor accountancy, bestrijkt een aanbieder veel verschillende markten, denk bijvoorbeeld aan boekhouding, fiscale advisering, loonadministratie en bedrijfskundig advies. Marktaandeel is vrijwel niet te berekenen, omdat de aanbieders onvergelijkbaar zijn.
Soms is meten dus niet mogelijk en moeten er andere methodes gevonden worden om je positie te bepalen. Op dat moment komt het aan op de kennis en ervaring van de mensen die al lang in de markt werken. Dit, gecombineerd met openbare data, kan alsnog een bepaling van het marktaandeel opleveren.
Marktaandeel voorbeelden
Er bestaan markten waarin een of meerdere partijen het grootste gedeelte van het marktaandeel ‘in bezit’ hebben. Concreet betekent dit dat het grootste gedeelte van de consumenten bij hun uitkomt voor het product. Als bedrijf is dat natuurlijk geweldig.
Er bestaat zoiets als het netwerk effect en helemaal bij online bedrijven is dat heel belangrijk. Hieronder een overzicht van een aantal markten waarin het marktaandeel eigenlijk niet netjes verdeeld is.
Markt | Bedrijf | Geschat Markt Aandeel |
---|---|---|
Zoekmachines | 90% | |
Sociale Media | 60% | |
Smartphones | Apple | 50% |
E-commerce (VS) | Amazon | 40% |
Streaming Diensten | Netflix | 30% |
Besturingssystemen | Microsoft | 80% |
Elektrische Auto’s | Tesla | 20% |
Opmerkingen:
- De marktaandelen zijn vereenvoudigd en kunnen in werkelijkheid anders zijn.
- De marktaandelen kunnen variëren afhankelijk van de regio en zijn aan verandering onderhevig over tijd.
- De genoemde bedrijven zijn marktleiders in hun respectievelijke markten, wat betekent dat ze een significant aandeel van de totale markt bedienen.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties