Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is een persona en hoe maak je deze? 

Wat is een persona en hoe maak je deze? 

Persona
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

22 augustus 2024 @ 11:00 am

Leestijd:
5 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

22 augustus 2024 @ 11:00 am

Leestijd: 5 minuten

Het hebben van klanten is natuurlijk erg belangrijk voor een bedrijf. Maar het door en door kennen van klanten is misschien nog wel belangrijker. Door het maken van een persona kom je er achter wie je klanten zijn, wat ze willen en wat hun pijnpunten zijn. Dit is cruciale informatie voor bedrijven om hun marketinginspanningen zo goed mogelijk te laten werken. 

In dit artikel vertellen we je precies wat een persona is, waarom het belangrijk is en hoe je een persona maakt. Lees snel verder! 


Belangrijkste takeaways van een persona

  • Een persona is een beschrijving van je ideale klant waarmee je de doelen, pijnpunten en drijfveren achterhaalt.

  • Uit onderzoek blijkt dat een persona leidt tot meer leads en minder marketing kosten.

  • Je maakt een persona door je klanten te vragen naar hun interesses, doelen en pijnpunten.


Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is een persona? (ookwel buyer persona)

Een persona is een beschrijving van je ideale klant. Hoewel elke klant anders is en zijn eigen wensen en behoeftes heeft, kan je door het samenvoegen van belangrijke kenmerken van verschillende klanten een goed beeld scheppen van wie de klant is en wat hij of zij wil.  

Deze kenmerken bestaan uit zowel persoonlijke als zakelijke informatie. Bij persoonlijke kenmerken kan je denken aan leeftijd, geslacht, interesses en gezinssituatie. Bij zakelijke kenmerken wordt vaak het type werk, scholing en inkomen genoteerd. 

Door deze informatie bij elkaar te voegen krijg je dus een goed beeld van de ideale klant. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt, is het mogelijk om meer dan één ideale klant te hebben. Dit is zelfs vrij gebruikelijk. 

Stel dat je een elektronica winkel hebt met allerlei apparaten. Aangezien iedereen wel apparaten in zijn of haar bezit heeft, valt jouw doelgroep waarschijnlijk ergens tussen de 16 en 90 jaar. Om deze grote doelgroep goed aan te kunnen spreken, is het handig om verschillende persona’s op te stellen. 

Een persona voorbeeld

Persona voorbeeld
Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Waarom is het belangrijk om een persona te maken?

Onderzoek toont aan dat bedrijven die gebruik maken van een persona meer leads behalen uit en minder kosten betalen voor hun marketing. Daarnaast geven persona’s een goed inzicht in de doelen, pijnpunten en drijfveren van de klanten. Hierdoor kunnen bedrijven bepalen wat voor marketinginspanningen ze moeten inzetten.

Een fout die veel wordt gemaakt is dat bedrijven denken te weten wat hun klanten willen. Hier spitsen ze hun marketinginspanningen op af om vervolgens te zien dat het niet werkt. Je kan je wel voorstellen dat het dus veel effectiever is om eerst een goed beeld te krijgen van wie je klant nu echt is, wat ze willen en daarna aan de slag te gaan met je marketing. 

Het zorgt ervoor dat je met een scherp aanbod de markt betreed en dat je klanten echt wat te bieden hebt. Laten we snel verder gaan met het opstellen van een persona. 

Een persona maken in 4 stappen

Het maken van een persona is niet ingewikkeld, het gaat er alleen wel om dat je zorgvuldig te werk gaat. De persona die je opstelt, zal zoals gezegd je uitgangspunt zijn voor de marketinginspanningen. Raffel dit dus niet af en doorloop de volgende stappen.

1. Bepaal de doelgroep

De eerste stap in het maken van een persona is het bepalen van de doelgroep. Denk na welke persoon de meeste invloed heeft op de aankoop. Bij B2B is dit meestal makkelijk te bepalen aan de hand van de functie zoals ‘Directeur bedrijf x’. Voor de consumentenmarkt is dit niet handig en daarom maak je gebruik van meer demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, interesses enz. 

Een tip is om ook negative persona’s op te stellen. Dit zijn niet klanten die negatief over jouw bedrijf of product denken, maar klanten waar je liever geen tijd en energie aan besteed. Dit kunnen klanten zijn die te hoge acquisitiekosten hebben of personen die geïnteresseerd zijn in je informatie, maar vervolgens niks bij je kopen. 

2. Stel vragenlijsten op

Als je weet wie je wel en juist niet als klant wil, wordt het tijd om vragenlijsten op te stellen. Je wil tenslotte weten waarom jouw klanten doen wat ze doen, wat ze precies willen en wat hun motivatie en pijnpunten zijn. Deze vragen hoef je niet zelf te bedenken, want HubSpot heeft een lijst met duidelijke en goede vragen opgesteld die jij kan gebruiken. 

Door deze vragen te stellen aan je doelgroep kruip je als het ware onder de huid en kan je achter bepaalde gedragingen komen. Een andere manier om vragenlijsten toe te passen, is het vragen om beoordelingen van onderwerpen of producten. Je kan klanten bijvoorbeeld vragen hoe interessant ze het zouden vinden om te lezen over een bepaald onderwerp. Zo zie je direct waar behoefte is en waar niet.

3. Houd interviews

Het versturen van enquêtes met vragen is een goede manier om informatie te winnen over je klanten. De response rate hierop is echter vaak laag en een enquête is niet persoonlijk. Wij raden daarom aan om ook echte interviews te houden (online kan ook). Je response rate is namelijk hoger en je kan direct zien hoe iemand reageert. Ook kan je beter bepalen wat de klant over bepaalde dingen denkt. 

Maar schrik niet. Je hoeft niet talloze interviews te houden om een goede set informatie te verzamelen. Het is vaak al genoeg om 5 tot 10 interviews te houden. Zorg ervoor dat je bij deze interviews goed luistert en doorvraagt. Een tip is om de vragen in een Google Forms te zetten en deze tijdens het interview in te vullen. Deze gratis tool geeft namelijk handige inzichten die je goed kan gebruiken bij de volgende stap waar je de resultaten in kaart gaat brengen. 

4. Breng de resultaten in de kaart

Nu wordt het tijd om de resultaten te bekijken en te bepalen hoe de persona(s) er uit gaat/gaan zien. In deze stap gaat duidelijk worden wie de verschillende klantgroepen zijn, wat die precies willen en hoe jij hier op in kan spelen. 

Het is hierbij belangrijk dat je alle antwoorden goed doorneemt. Bekijk welke antwoorden overeenstemming hebben met elkaar en wat dit betekent voor je bedrijf. Zijn er bijvoorbeeld nieuwe pijnpunten gevonden waar je op in kan spelen, of zijn er interessante onderwerpen/producten genoemd waar op gefocust moet worden? 

De resultaten kunnen heel erg uiteenlopend zijn en verschillen uiteraard per bedrijf. Bekijk goed hoe ze van toepassing kunnen zijn op jouw bedrijf. Verwerk deze resultaten vervolgens in het persona template die hieronder te downloaden is. 

Download hier jouw persona template

Om alle resultaten goed in kaart te brengen hebben wij een handige persona template voor je klaargezet. Deze is makkelijk in te vullen, waardoor je snel inzicht krijgt in de gedragingen, wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Download jouw persona voorbeeld hieronder en ga direct aan de slag!

.

Een persona heeft een houdbaarheidsdatum

Als je een persona hebt opgesteld kan je aan de slag met het opstellen van je marketingstrategie. Houd er echter rekening mee dat er allerlei dingen veranderen waardoor de persona niet voor altijd even bruikbaar is. Door veranderingen in de markt kunnen wensen en behoeftes van klanten namelijk veranderen. Het is daarom belangrijk om regelmatig vragenlijsten rond te sturen. Dit zal je helpen om goed de wensen en behoeften in kaart te brengen. 

Maar voor nu wordt het tijd om jouw persona(s) te maken en vervolgens een goede marketingstrategie daar op toe te spitsen. Succes!

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.