Als wij de weg willen weten gebruiken we meestal Google Maps om te kijken welke wegen we moeten nemen, om zo naar een bepaalde bestemming te komen. Zonder een kaart zou dat een stuk lastiger worden. Voor zoekmachines geldt hetzelfde principe. Om de pagina’s op jouw website goed te kunnen crawlen en indexeren hebben ze een sitemap nodig.
Hierdoor kunnen ze beter de structuur van jouw website bepalen en zo makkelijker vinden waar ze naar op zoek zijn. In dit artikel leggen we precies uit wat een sitemap is, waarom dit belangrijk is, welke soorten er zijn en hoe jij een sitemap kan maken.
Wat is een sitemap?
Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s en koppelingen op een website. Deze map zorgt ervoor dat zowel de bezoekers als de zoekmachines de structuur van de website begrijpen en makkelijk er door heen kunnen navigeren. Je kan het de sitemap letterlijk zien als een kaart die laat zien welke wegen (links) naar welke plekken (pagina’s) leiden.
Op een website staan meestal vele hyperlinks die pagina’s met elkaar verbinden. Deze staan in artikelen, de footer, het navigatiemenu en in afbeeldingen. Een sitemap zorgt voor een helder inzicht in deze structuur.
Dit is ten eerste handig voor bezoekers van je website. Door een duidelijke structuur in het navigatiemenu kunnen ze een snel overzicht krijgen van alle webpagina’s. Hierdoor is het makkelijker voor ze om informatie te vinden. Dit kan een positief effect hebben op je bounce rate.
Ten tweede is het voor zoekmachineoptimalisatie erg belangrijk om de sitemap te optimaliseren. Zoekmachines gebruiken sitemaps namelijk om websites beter te kunnen crawlen en te indexeren. Voor een maximale websitesnelheid en vindbaarheid wil je dit zo makkelijk mogelijk maken voor de zoekmachine.
Waarom heb je een sitemap nodig op je website?
Sitemaps vormen een cruciaal onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Ze zorgen ervoor dat zoekmachines (ver)nieuwde pagina’s snel kan crawlen en indexeren. Hierdoor kan jouw content sneller vertoond worden in de zoekresultaten. Het is echter geen must voor websites om een sitemap te hebben, want ook zonder sitemap zal Google je website crawlen.
Maar wij raden sterk aan om wel een sitemap aan jouw website toe te voegen. Hiermee geef je namelijk goed aan Google aan welke pagina’s en media belangrijk zijn om op te nemen in de zoekresultaten. Dit vindt Google fijn, aangezien hun de beste resultaten willen tonen aan hun gebruikers.
Gevallen waarbij het extra belangrijke is om een sitemap aan te maken
Grote website
Als je een grote website hebt met veel pagina’s dan is het voor Google lastiger om alle pagina’s te crawlen en te indexeren. Ook zullen nieuwe pagina’s minder goed worden opgepikt. Door een sitemap toe te voegen zorg je ervoor dat alle updates die je doet, snel worden geïndexeerd door Google.
Geen interne linkstructuur
Een goede interne linkstructuur is heel belangrijk voor een goede vindbare website. Je kan deze structuur zien als een spinnenweb. Door alle pagina’s aan elkaar te verbinden zorg je voor een stevig en gestructureerd geheel waar de crawlerbot van Google makkelijk doorheen kan navigeren.
Als je dit niet goed op orde hebt, is er een risico’s dat sommige pagina’s nooit worden geïndexeerd. Dit voorkom je met een sitemap. Maar let op, ook met een sitemap is het belangrijk om goed intern te blijven linken.
Gebrek aan externe links
De crawlerbots van Google speuren het hele internet af via links. Ze gaan van website naar website. Om ervoor te zorgen dat de bots sneller langs jouw pagina komen, is het verstandig om externe links naar jouw pagina te verkrijgen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van backlinks. Door je sitemap aan te melden bij Google weten ze eerder van het bestaan van jouw website af.
Veel media
Je website wordt stapsgewijs gecrawled. Om ervoor te zorgen dat alle content ontdekt wordt door de zoekmachine, doe je er verstandig aan om je afbeeldingen en video’s ook toe te voegen aan de sitemap.
Google Nieuws
Als laatste is een sitemap onmisbaar bij websites die zich aangemeld hebben bij Google Nieuws. Hierbij is een aparte nieuws site-map belangrijk die ervoor zorgt dat nieuwsartikelen snel worden ontdekt en geïndexeerd.
Verschillende soorten sitemaps
XML-sitemaps: Deze sitemaps zijn gemaakt voor de zoekmachines en zijn niet zichtbaar voor bezoekers. Het bestand wordt opgemaakt in een speciaal XML-formaat zodat zoekmachines dit kunnen lezen. Deze sitemaps bevatten URL’s met informatie zoals de laatste update, hoe vaak er iets is gewijzigd en welke pagina prioriteit heeft.
HTML-sitemaps: Deze sitemap zijn gemaakt voor de bezoekers van de website en wordt gebruikt om een overzichtelijke en makkelijk navigeerbare website neer te zetten.
Video sitemaps: Deze sitemaps hebben als functie om de video’s op een website te begrijpen en te indexeren.
Afbeeldingen sitemaps: Deze heeft bijna dezelfde functie als de net genoemde, maar dan voor afbeeldingen.
Nieuws sitemaps: Deze sitemap wordt gebruikt om websites die onderdeel zin van Google News snel te crawlen en te indexeren voor relevante nieuwsartikelen.
Hoe kan je een goede sitemap maken?
Er zijn verschillende manieren om een sitemap te maken. Dit hangt vooral af van het Contentmanagementsysteem (CMS) dat je gebruikt. Wij maken altijd gebruik van WordPress en gebruiken hiervoor de plug-in Yoast om een sitemap te genereren die makkelijk bij te werken is. Voor andere contentmanagementsystemen raden we aan om goed in de documentatie van de CMS te kijken naar de mogelijkheden betreft het maken van een sitemap.
Je kan een sitemap ook zelf maken met behulp van XML-sitemap generators of de handige SEO-tool Screaming Frog. Dit is een tool die ik zelf ook veel gebruik voor SEO-taken. Het werkt prettig en geeft veel inzichten in eventuele problemen en geeft direct oplossingen.
Of je de sitemap zelf maakt of automatisch laat opstellen door bijvoorbeeld Yoast, het is altijd belangrijk om regelmatig updates uit te voeren. Zo houd je de sitemap up-to-date met alle nieuwe, bijgewerkte en eventueel verwijderde pagina’s.
Ook is het belangrijk om duplicate content te voorkomen in je site. Dit wordt namelijk afgestraft door Google. Daarnaast kan Google bij dubbele content niet zien welke van de twee (of meer) prioriteit heeft.
Sitemap indienen bij Google Search Console
Heb je een sitemap gemaakt? Dan moet je deze aanmelden bij Google. Dit doe je door middel van Google Search Console. Dit is eenvoudig te doen in 3 stappen:
Ga naar het menu en klik onder het kopje “indexeren” op “Sitemaps”
Voer de URL van jouw sitemap hierin
Klik op verzenden
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties