Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is email marketing en hoe kan je dit goed gebruiken?

Wat is email marketing en hoe kan je dit goed gebruiken?

wat is email marketing
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

10 september 2024 @ 10:47 am

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

10 september 2024 @ 10:47 am

Leestijd: 6 minuten

Je kent het wel, je bent aan het kijken op een website en ineens komt er een pop-up tevoorschijn met daarin een kortingscode. Je vult snel je e-mailadres in om deze te claimen en voordat je het weet krijg je verschillende mailtjes van dat bedrijf. Hoewel sommigen dit als irritant beschouwen, is dit één van de krachtigste marketingtools die er zijn.

In dit artikel vertel ik je daarom wat email marketing is en hoe jij het goed kan inzetten. Lees snel verder! 

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is email marketing? 

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je contact kan onderhouden met je leads en klanten. Direct marketing wil zeggen dat er direct contact wordt gezocht met een bepaalde groep. Bij email marketing wordt dit gedaan door een (reeks van) email(s) te sturen naar geïnteresseerden. 

Deze mailtjes kunnen bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen of enquêtes zijn. Het doel van email marketing is om een automatische ‘flow’ in te richten waarmee je leads en klanten betrokken blijven bij je bedrijf. Een misvatting omtrent emailmarketing is dat dit het versturen van spam is in de vorm van ongewenste reclameboodschappen. Dit is absoluut niet wat emailmarketing is en hoe het werkt. 

Hoe werkt e-mail marketing dan wel? 

Het primaire doel van email marketing is om leads zich in te laten schrijven voor de e-maillijst van een bedrijf. Dit gebeurt vaak middels een inschrijfformulier op de website waarbij ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een gratis weggever of het ontvangen van een voucher. Dit heb je waarschijnlijk zelf ook wel eens gedaan.

Zodra mensen zich hebben ingeschreven voor (ook wel een opt-in genoemd binnen de marketing), kan je ze gerelateerde mails gaan sturen. Het hebben van een grote, actieve mailinglijst is een hele krachtige marketing en sales tool. Je kunt via deze weg namelijk heel makkelijk je producten en/of diensten onder de aandacht brengen. 

Een belangrijk verschil tussen ongewenste spam berichten en e-mailmarketing is dat je via je mailinglijst eerst een band opbouwt met je lezers. Door een goede flow in te bouwen zorg je ervoor dat ze je steeds meer gaan vertrouwen en uiteindelijk (meer) bij je gaan kopen. 

Kortom, emailmarketing is een krachtige tool om jouw doelgroep te bereiken en de band met je leads en klanten te versterken. 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Voor wie is emailmarketing interessant? 

Emailmarketing is voor elk bedrijf interessant. Het maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf, wie je doelgroep is of wat voor soort bedrijf het is. Het is voor elk bedrijf van groot belang om te communiceren met de doelgroep en daar is e-mail marketing uitermate geschikt voor. 

Er wordt wel eens gedacht dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is, maar niks is minder waar. Klanten hechten steeds meer waarde aan persoonlijke aandacht en dit bereik je onder andere met e-mailmarketing. Door het goed aan te pakken en niet spammy over te komen kan het bijdragen aan een goede customer intimacy strategie. 

Emailmarketing uitbesteden of zelf doen?

Geen zorgen, voor een goede email marketingstrategie hoef je geen marketingbureau in te schakelen. Er zijn namelijk heel veel marketeers die dit zelf uitvoeren en hier mooie resultaten mee behalen. Dit betekent gelukkig niet dat je elke e-mail handmatig moet versturen, integendeel zelfs. 

Wij gebruiken hiervoor de e-mailmarketing automation software Mailerlite. Met deze tool kunnen we gemakkelijk allerlei email flows aanmaken, resultaten meten en klantencontact onderhouden. Ben jij benieuwd naar deze software? Bekijk dan onze uitgebreide review over Mailerlite

Wat zijn de voordelen van email marketing?

Hoewel sommige e-mailmarketing als spammy ervaren, heeft het vele voordelen voor bedrijven. Ik heb de grootste voordelen voor je op een rijtje gezet.

Lage kosten

Eén van de grootste voordelen van e-mail marketing is dat het niet veel geld kost om naar een grote doelgroep een mail te sturen. Met één druk op de knop ontvangt iedereen jouw bericht. Ook heb je de kosten zelf meer in de hand ten opzichte van Google Ads waar de prijzen continue veranderen. 

Hoge ROI

Naast de lage kosten staat emailmarketing ook bekend om een zeer goede return on investment (ROI). Uit een onderzoek van litmus blijkt dat de ROI gemiddeld op 1:36 ligt. Dit betekent dat je voor elke euro die je uit geeft voor emailmarketing er € 36 ontvangt. Niet slecht! 

Snel en veelgebruikt

Een ander voordeel is dat je e-mails kunt versturen wanneer je maar wilt en ze binnen enkele seconden al bij je doelgroep binnen zijn. Ook worden e-mails snel geopend na ontvangst. 

Verder heeft bijna iedereen toegang tot een e-mailadres wat het een uitermate geschikt kanaal maakt om je doelgroep te bereiken. 

Je kan berichten personaliseren

E-mail is een persoonlijk kanaal. Je kan eenvoudig e-mails personaliseren met de gegevens die je van de ontvanger hebt. Zo kan je bijvoorbeeld in de aanhef de naam van de ontvanger plaatsen of een bericht promoten op basis van geslacht. 

Goed schaalbaar en op maat inzetbaar

Bij e-mail marketing heb je helemaal zelf in de hand hoe groot je dit aanpakt. Waarschijnlijk begin je met een klein e-mailbestand en bouw je deze langzamerhand steeds groter uit. Hier zit geen limiet op, sterker nog hoe groter hoe beter! 

Overigens kan je altijd bepalen welk deel van de doelgroep je wil bereiken. Wil je slechts een klein deel aanspreken of juist iedereen? Dit is met een paar drukken op de knop zo geregeld.

Goed meetbaar

Tot slot is de meetbaarheid van de resultaten van e-mail marketing een groot voordeel. Als je e-mail marketingsoftware gebruikt zoals Mailerlite, krijg je inzicht in vele handige metrics. Denk hierbij aan het aantal geopende emails, de click through rate van een link, aantal inschrijvingen voor een evenement of wie zich heeft afgemeld. Dit is waardevolle data die jij kan gebruiken om je e-mail flow te optimaliseren.

Wil je het helemaal goed doen? Gebruik dan Google Analytics om het gedrag van je lezers bij te houden op de website nadat ze hebben doorgeklikt vanuit een e-mail. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen iets in hun winkelmandje hebben geplaatst of echt iets besteld hebben. Dit zal je helpen om inzicht te krijgen in wat juist wel of juist niet converteert. 

Wil jij een converterende e-mail flow opzetten? Maak vandaag nog een account aan bij Mailerlite en zie je resultaten stijgen!

E-mailmarketing en de AVG

Ik heb nu een paar keer benoemd dat e-mailmarketing als spam ervaren wordt door sommige mensen. Dit is ook wel logisch, want voorheen was er geen strenge regelgeving omtrent emailmarketing. Hierdoor werden veel mensen lastig gevallen met irritante mailtjes met aanbiedingen.

Gelukkig is er sinds een paar jaar een strenge regelgeving met nieuwe richtlijnen voor email marketing. Als marketeer moet je bijvoorbeeld eerst toestemming hebben om iemand te mailen en het is niet zomaar toegestaan om hele e-maillijsten te kopen. Dit is namelijk in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waar hoge boetes staan op overtreding van de regels. 

Als je gaat beginnen met emailmarketing is het verstandig om je goed in te lezen in de regels van de AVG om vervelende verrassingen te voorkomen. 

6 email marketing tips

Goed, je weet nu wat emailmarketing is, waarom dit voor ieder bedrijf dé manier is om te communiceren met klanten en wat de voordelen zijn. Om je goed op weg te helpen wil ik je graag nog wat tips mee geven. 

1. Controleer de wet

Zoals gezegd kan je je leads en/of klanten niet zomaar een mail sturen. Hier moet je eerst toestemming voor hebben. Dit gebeurt middels een ‘opt-in’. Dit is een vinkje waarmee een bezoeker toestemming geeft voor het versturen van mails e.d. Ook moet je altijd een afmeldmogelijkheid bieden, ook wel de ‘opt-out’ genoemd. Controleer de AVG voor alle regels. 

2. Schrijf een strategie

In de strategie schrijf je met welk doel je de e-mails gaat versturen. Ook schrijf je op naar wie je ze verstuurt en hoe vaak je dit gaat doen. Bedenk goed waarom je e-mails gaat sturen, dit zal je namelijk helpen om betere email flows te maken. 

3. Kies een tool/software

Bespaar jezelf een boel tijd, geld en gedoe door gebruik te maken van een e-mailmarketing software. Enkele voordelen zijn:

  • Eenvoudig ontwerpen: Met een software heb je keuze uit veel verschillende templates die jij direct kan aanpassen naar jouw wensen. Zo kan je zonder enige grafische kennis in een mum van tijd een hele nette mail opstellen. 

  • Je kan een flow aanmaken: Automatiseer je emailmarketing door een flow van emails aan te maken. Hierdoor worden emails altijd verstuurd, hoef jij niet altijd achter de knoppen te sturen en zorg je automatisch voor nieuwe leads en klanten!

  • Resultaten meten: De software houdt allerlei interessante data bij waarmee jij je e-mailmarketing kan optimaliseren. 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Maak direct een gratis account aan
vind boekhouding die bij je past

4. Verzamel e-mailadressen

Hoe groter jouw maillijst is, hoe meer kans je hebt om hier klanten uit te halen. Leg daarom de focus op het verzamelen van zoveel mogelijk e-mailadressen. Een goede plek om dit te doen is je homepage. Hier komen de meeste bezoekers op en is een logische plek waar klanten zich kunnen inschrijven. Daarnaast zijn andere contactmomenten zoals na een aankoop, of tijdens het lezen van een artikel ook goede momenten om e-mailadressen te verzamelen. 

5. Probeer en leer

Bij e-mailmarketing is het heel erg belangrijk om constant te testen wat wel en niet werkt. Er zijn veel optimalisaties die je kan doorvoeren waardoor de resultaten van je e-mail campagne een stuk beter worden. Onderzoek bijvoorbeeld op welk moment je e-mails het vaakst geopend worden om zo de open-rate te verbeteren. Is het bijvoorbeeld beter om je mails op maandagochtend of op vrijdagmiddag te sturen? Ik heb zelf vaak gezien hoeveel impact dit kan hebben.

Wat ook veel impact heeft, is de onderwerpregel. Dit bepaalt namelijk of iemand op jouw mail klikt of ‘m snel verwijderd. Test verschillende onderwerpen om de hoogste open-rate te behalen. Voeg bijvoorbeeld emoji’s of hoofdletters toe om de aandacht te pakken. Let er alleen wel op dat dit niet als too much overkomt. 

6. Meet wat wel en niet werkt

Je weet wat ze zeggen, meten is weten, en dat is zeker waar. We noemden het eerder in het artikel al even, maar het meten van je resultaten is cruciaal voor het succes van je e-mailmarketing campagne. Zet vol in op wat goed gaat en pas aan waar conversies weglekken.

Aan de slag

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er talloze voordelen om e-mailmarketing in te zetten voor jouw bedrijf. Je kan je doelgroep persoonlijk aanspreken en het proces volledig automatiseren. Check voordat je begint goed de wetgeving en denk goed na over het doel van jouw e-mailmarketing campagne. Tijd voor actie!

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.