We gaan het in dit artikel hebben over Google Analytics. Als je een ondernemer bent en een (eigen) website beheert, is het zeer verstandig om voor je website Google Analytics te gebruiken. Sterker nog, je kunt eigenlijk niet zonder. Analytics is een programma van Google dat je gebruikt om vrijwel alles te weten te komen over de activiteiten op je website en je bezoekers. Zo zie je eenvoudig of je je doelen haalt. Lees verder en ontdek alles wat je over Google Analytics moet weten.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een tool van Google waarmee je het gedrag op je website kunt volgen. Je ziet hoeveel bezoekers er op de website zijn, hoe lang ze op de pagina’s blijven en dat soort dingen. Hoe beter je dit inricht, hoe nuttiger de data is die je kunt uitlezen. Aan de hand van deze data kun je sturen en je website verbeteren.
Als je website een belangrijke rol speelt in het product of de dienst die je aanbiedt, is het verstandig om te weten welke resultaten je website boekt. Dit gaat natuurlijk helemaal op voor een affiliate website!
Misschien verkoop je je product in je online website of kunnen potentiële klanten online contact met je opnemen over de dienst die je aanbiedt. Of misschien wil je zoveel mogelijk subscribers hebben voor je nieuwsbrief. Natuurlijk wil je dan weten wat de resultaten zijn van je website, zodat je deze kan verbeteren, omdat je bijvoorbeeld meer klanten wil krijgen.
Maar wat is Google Analytics nou precies? Via Analytics kom je alles te weten over de gebruiker van je site. Zo kan je zien waar je traffic vandaan komt en hoe ze op je website terecht zijn gekomen. Je ziet hoe lang ze op je website blijven, welke pagina’s ze bezoeken en het percentage dat werkelijk iets bij je bestelt of contact opneemt.
Met Analytics zie je precies wat de bezoekers voor jouw bedrijf opleveren.
Google Analytics en affiliate marketing
Helemaal met affiliate marketing is Analytics onmisbaar. Op je pagina’s plaats je affiliate links en je wilt natuurlijk dat mensen ook op deze links klikken.
Met behulp van Analytics kun je al deze clicks tracken en erachter komen of je pagina goed presteert. Een goede graadmeter hiervoor is bijvoorbeeld ook de tijd die ze op een specifieke pagina doorbrengen.
Zie je bijvoorbeeld dat de gemiddelde tijd op je website 3 minuten is presteert één pagina ver onder het gemiddelde? Dan is het zaak om uit te zoeken waar dit aan ligt.
Misschien ben je niet duidelijk genoeg geweest, misschien staan er geen goede interne links in het artikel of wat dan ook.
Google Analytics biedt je dit inzicht om je website te verbeteren en als je website je bron van inkomsten is is dit geen overbodige luxe!
Google Analytics voor beginners
Ben je overtuigd en wil je Google Analytics instellen? Voordat je kan inloggen bij Google Analytics is het van belang dat je een Gmail account hebt. Heb je die nog niet? Maak die dan eerst aan. Als je een Gmail account hebt, volg je de volgende stappen om te aanmelden bij Google Analytics:
- Log in met je Gmail account en ga bij Google Analytics inloggen
- Na inloggen bij Google Analytics, klik je vervolgens op Aanmelden om je website aan te melden
- Vul nu de benodigde informatie in over je bedrijf en website
- Kopieer de tracking-ID die je ziet verschijnen
- Plak de tracking-ID in de HTML van elke pagina die je wil volgen in Analytics. Bekijk de volgende alinea voor een Google Analytics wordpress uitleg
Hoe werkt Google Analytics WordPress?
Heb je een WordPress website? Ontdek deze Google Analytics uitleg over hoe je Analytics toevoegt in je WordPress website. Nadat je je tracking-ID hebt gekregen, moet je deze invullen in de HTML van je website.
Als je een WordPress website hebt, kan je het beste een plugin installeren. Het voordeel van een plugin is, dat je de code niet handmatig hoeft in te vullen. Log eenvoudig in bij Analytics vanaf je admin in WordPress, en de rest gaat helemaal vanzelf. Een geschikte Plugin die je hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld: Header Footer Code Manager.
Als je alle stappen hebt gevolgd, kan je altijd bij Google Analytics inloggen en het programma gebruiken. Analytics kan een lastig programma zijn als je niet precies weet hoe het werkt en waar je alle functies kan vinden. Lees verder en ontdek deze Google Analytics uitleg.
Hoe werkt Google Analytics?
Uit Analytics kan je verschrikkelijk veel data krijgen. Om die reden zijn er ook enorm veel functies in het programma te vinden. Maar hoe werkt Google Analytics?
Het is natuurlijk logisch dat je niet meteen weet waar je alles kan vinden en hoe alles werkt na Google Analytics instellen. Maar het is ook begrijpelijk dat veel data voor jou helemaal niet relevant is. Dit zijn de tips die je als beginner niet moet missen.
Stel jezelf de juiste vragen
Voordat je aan de slag gaat met Analytics, is het verstandig om jezelf af te vragen wat je precies wil weten. Zo voorkom je dat je heel lang opzoek gaat naar data die je misschien helemaal niet hoeft te weten. Elke ondernemer heeft verschillende doelen heeft met zijn of haar website. Schrijf ze voor jezelf op, zodat je weet naar welke data je moet zoeken in Analytics.
Dit zijn een aantal verschillende rapporten van Analytics
In Analytics wordt er gewerkt met verschillende rapporten, waaronder:
Realtime
In het realtime rapport kom je alles te weten over je huidige bezoekers. Alle data die je hier vindt, zijn cijfers van de dingen die nu gebeuren. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op je website zijn en waar ze vandaan komen.
Doelgroep
In het rapport over de doelgroep kom je alles te weten over je bezoekers van de website. Hier kan je vinden met welk apparaat je bezoekers je website bezoeken of waar ze vandaan komen. Je kan hier kiezen voor een bepaalde periode waarvan je de resultaten wil bekijken.
Acquisitie
In het acquisitie rapport vind je alles over waar je bezoekers vandaan komen. Hoe hebben ze je website gevonden in Google? Of zijn ze op je webpagina belandt via een social media kanaal? Gebruik je veel betaalde advertenties op social media? In het acquisitie rapport kan je ook eenvoudig zien welk kanaal de meeste omzet genereert.
Gedrag
De naam zegt het misschien al: in het rapport over gedrag vind je alles over het gedrag van je bezoekers. Hoe lang blijven je bezoekers op je website? Welke pagina’s bezoeken ze het langst? En naar welke pagina’s klikken ze door? Als je veel tijd en geld steekt in een bepaalde pagina, kan je hier in één oogopslag zien of de pagina het geld waard is.
Conversies
Het rapport over conversies is misschien wel het meest belangrijke rapport voor je bedrijf. In dit rapport zie je wat de resultaten zijn van je website. Hoeveel procent koopt daadwerkelijk je product? Of hoeveel mensen schrijven zich in voor je nieuwsbrief? Bekijk welke pagina’s belangrijk zijn om je doelen te halen en welke pagina’s toe zijn aan verbetering.
Conversies bijhouden in Google Analytics
Google Analytics gebruik je pas echt optimaal als je doelen instelt en regelmatig je rapporten controleert om zo de prestaties van je websites bij te houden. In het geval van affiliate marketing zijn uitgaande klikken belangrijk op je affiliate links. Door dit goed bij te houden over een langere periode zie je snel welke pagina’s goed presteren en welke onder het gemiddelde blijven.
Door je de richting op deze onderpresterende pagina’s kun je daar de CTR (click through rate) verhogen. Enkele verbeterpunten die je zou kunnen toepassen zijn:
- Meer affiliate links toevoegen
- Betere copy schrijven richting de links
- Duidelijke knoppen op de pagina
- A/B testen met de knoppen
Door dit structureel te doen met je belangrijkste pagina’s zul je na verloop van tijd meer sales kunnen maken uit dezelfde pagina’s. Door annotaties te maken in Google Analytics kun je namelijk het resultaat van je verbeteringen zien. Hoe beter je deze optimalisaties doet, hoe minder je met hagel schiet. Wil je minder tijd besteden aan conversie optimalisatie en een website beginnen waarbij dit allemaal goed geregeld is? Dan is een Phoenix website een aanrader!
Conclusie Google Analytics
In de wereld van online marketing is Google Analytics onmisbaar. Data is alles en de belangrijkste data op je website haal je uit Google Analytics. Natuurlijk zijn er andere tools zoals Search Console heel belangrijk, maar de eerste tool die ik altijd installeer op welke website dan ook is Google Analytics.
Hopelijk heb ik je iets meer kunnen vertellen over de opties. Laat ik het maar heel duidelijk maken; dit komt nog niet eens in de buurt van alle functionaliteiten. De tool is zo uitgebreid en iedere website heeft baat bij andere rapporten. Door jezelf wegwijs te maken met Google Analytics voor beginners leer je de basis en door er veel mee te ‘spelen’ kom je er steeds dieper in. Hopelijk heb je in ieder geval iets gehad aan onze beknopte Google Analytics uitleg.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties