Wat is Google Search console? Alles over de webmaster tools


Google Search Console

Google is niet langer enkel een zoekmachine. Google is ondertussen zo populair geworden dat er nog telkens nieuwe diensten bijkomen. Veel van de diensten van Google zijn door vele internetgebruikers al goed gekend. Voornamelijk Google +, Google maps, Google Adsense, Google play.

Wellicht een van de interessantste diensten in combinatie met Google Analytics is Google Search Console. Misschien heb je er als regelmatige internetgebruiker al wel eens iets over gehoord en misschien ook niet. Als je zelf een website beheert is het in ieder geval heel handig om meer te weten te komen over de dienst die Google search console je kan aanbieden.

Wat is Google Search Console? En waarom is het aangeraden om gebruik te maken van deze dienst als je over een eigen (affiliate) website beschikt?

Wat is Search Console?

Je vraagt je waarschijnlijk af wat is search console en waarom is het een handige tool. Google search console is een dienst van Google die gratis is.

Hiermee kun je als eigenaar van een website de zoekresultaten van Google en de aanwezigheid op je site bijhouden. Problemen in die zoekresultaten kan je dankzij Search console oplossen.

Dit is handig omdat je zo de prestatie van je site kunt verbeteren. Zo kun je er dus voor zorgen dat je site meer bezoekers krijgt en slecht presterende pagina’s kunt verbeteren zodat mensen meer op je links klikken. Specifiek biedt Google Search Console de volgende features:

  • Inzicht in de sites die linken naar je website
  • Problemen met AMP (mobiel) en andere zoekfuncties oplossen
  • Meldingen van problemen met spam of andere dingen op je website
  • Nieuwe indexering aanvragen en problemen hieromtrent oplossen
  • Bevestiging dat Google je site kan vinden
  • Zicht over hoe vaak je site wordt weergegeven op Google zoeken en voor welke zoekopdrachten hij wordt weergegeven

Met name deze laatste feature is enorm belangrijk voor affiliate marketing. Het biedt je waardevolle informatie over je website, de zoektermen waar mensen op klikken om naar je site te gaan en de best presterende pagina’s.

Voor wie is Google Search Console?

Deze service is aangeraden voor iedereen die een eigen (affiliate) website heeft. Het maakt in principe niet veel uit of je site gespecialiseerd is of niet. Als je een beetje invloed wilt hebben over het verkeer op je site, dan is deze service een echte must.

Na het afsluiten van je hosting, de installatie van WordPress, je Thema en Plugins is de volgende stap het installeren van Search Console en Google Analytics. Dit zou naar mijn idee altijd gefixt moeten zijn voordat je verder gaat met je website.

Als je bedrijfseigenaar bent of net begint met je eigen website is deze service handig omdat het je inzicht biedt in de basisprincipes van het optimaliseren. Je weet precies wanneer je eerste artikelen geïndexeerd zijn door Google en kunt de vorderingen volgen.

Als (beginnend) SEO-specialist kun je met deze service je websiteverkeer bijhouden om zo je posities te optimaliseren. Door deze kennis kun je weloverwogen beslissingen nemen zodat je site hoger in de zoeklijst komt te staan. Ook biedt de service je de mogelijkheid om geavanceerde marketinganalyses uit te voeren in combinatie met andere tools.

Als sitebeheerder is het je taak om ervoor te zorgen dat je site goed draait. Deze service van Google zorgt ervoor dat je gemakkelijk kunt controleren op serverfouten. Serverfouten zijn onder andere beveiligingsproblemen en problemen met het laden van de site. Je kan dus dankzij deze service je site beschermen tegen hackers en malware.

Google Search Console installeren

Je hebt een Google account nodig om er gebruik van te maken. Je kunt de service vinden in je eigen Google account.

  1. Ga naar Google Search Console en klik op ‘Add a property’
  2. Voer hier je website URL in, let er hierbij op dat je de volledige URL doet, dus ook de HTTPS://. Ga vervolgens verder
  3. Kies als verificatiemethode de ‘HTML tag’ en kopieer de code.
  4. Login op je WordPress en ga naar de Yoast plugin. Dit staat als ‘SEO’ in de menubalk links. Kies hier voor ‘General’ en vervolgens voor ‘Webmaster tools’
  5. Plak je gekopieerde code achter ‘Google verification code’ en sla de wijzigingen op
  6. Ga terug naar Google Search Console en klik op ‘Verify’ en als het goed is heb je nu de goede koppeling gemaakt en beschik je over de Webmaster Toools

Voorheen werd deze service Webmaster Tools genoemd

Search Console van Google werd vroeger Webmaster Tools genoemd. Misschien vroeg jij je af: Wat is Google Search Console? Misschien klinkt deze naam je niet bekend in de oren, maar misschien ben je wel meer bekend met de vroegere naam: Google Webmaster Tools.

Google heeft de naam in 2015 veranderd naar Search Console Google. Google Webmaster Tools had eigenlijk exact dezelfde functies dan de nieuwe versie tot in januari van 2018.

In januari introduceerde Google een nieuwe versie van deze webmaster tool. Deze webmaster console onderging een aantal verbeteringen en kreeg ook een vernieuwde gebruikersinterface.

Wat is het verschil met de oude versie?

Het eerste dat opvalt is het nieuwe uiterlijk dat het platform heeft gekregen. Voor de rest lijkt het niet alsof er nieuwe functies zijn toegevoegd. Je zou zelfs op het eerste gezicht kunnen denken dat er juist functies zijn uitgehaald, maar we moeten verder kijken dan het eerste zicht!

Na verder onderzoek ontdek je dat er wel degelijk nieuwe functies in het platform zitten. Zo zijn er bijvoorbeeld veel langere periodes om je gegevens te bekijken. Voorheen kon je niet langer dan 90 dagen aan date bekijken, in de nieuwe versie werd Zoekanalyse nu Prestaties genoemd en daar kun je dus een veel langere periode dan 90 dagen bekijken!

Daarnaast is er ook een verschil in de indexdekking. Dit werd eerder Index Status genoemd. De nieuwe manier van indexatie door Google is veel duidelijker en uitgebreider dan de voorgaande versie. Je kunt dus sneller zien wanneer pagina’s problemen veroorzaken of niet juist geïndexeerd worden.

Er zijn ook tracking processen om pagina’s op crawlproblemen te controleren en om deze op te lossen. Je kunt ook een recrawl aanvragen. Hiermee vraag je Google in principe om een specifieke pagina opnieuw te beoordelen.

Google Search Console en affiliate marketing

Als je het mij vraagt zou je Google Search console altijd direct moeten koppelen met je affiliate website, helemaal wanneer je voor de SEO aanpak gaat.

Je kunt met de tool al je pagina’s ‘tracken’ en bekijken via welke zoektermen mensen op je website terecht komen. Presteert een pagina onder de maat? Dan weet je dat je hier veranderingen moet aanbrengen.

Een goede graadmeter hiervoor is bijvoorbeeld de CTR (click through rate). is die heel laag, ruim onder het gemiddelde van je website bijvoorbeeld? Dan zou je kunnen kijken of je META description of Title aangepast moet worden.

Naarmate je meer ervaring krijgt met websites en SEO zul je voor jezelf belangrijke factoren gaan bepalen. Google Search Console is een goede manier om de vorderingen van je website in de gaten te houden.

.

Kaj

Ooit begonnen met affiliate marketing en nooit meer gestopt met leren. Op Hoebeginik.nl vertel ik over mijn start en hoop ik je te helpen met die van jou!

Recent Content