De moderne consument wil steeds vaker zelf informatie verzamelen en bepalen welke aankoop hij of zij doet, in plaats van gepusht te worden door een bedrijf. Als bedrijf wordt het daarom steeds belangrijker om je klanten te helpen in plaats van ze iets te verkopen.
Dit is precies waar inbound marketing voor staat. Maar hoe werkt het precies en wat is een goede inbound marketing strategie voor mijn bedrijf? We vertellen het in dit artikel!
Belangrijkste takeaways van inbound marketing
- Inbound marketing draait om het bieden van waarde, niet om verkopen.
- Inbound marketing bestaat uit drie fases; Attract, Engage, Delight waarmee je klanten kan aantrekken en aan je bedrijf kan binden.
- Een goede contentmarketing strategie waarmee waardevolle, op de klant afgestemde content wordt gecreeërd om klanten te helpen is cruciaal.
- Inbound marketing is voor de lange termijn, maar zal zeker zijn vruchten afwerpen in de vorm van duurzame klantrelaties
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een marketing methode waarbij je klanten aantrekt door hen actief vooruit te helpen tijdens het gehele aankoopproces. Hierbij staat het bieden van waarde centraal.
De term inbound marketing werd bedacht door Brain Halligan, CEO van HubSpot. De belangrijkste gedachte van deze marketingstrategie is om een oplossing te bieden voor het probleem waar de klant op dat moment naar op zoek is. Dit staat haaks op de aanpak van traditionele marketing waarbij een boodschap wordt gepusht en de klant stoort. Dit wordt ook wel outbound marketing genoemd.
“Stop selling, start helping”
Bij inbound marketing laat je klanten naar je toe komen door waardevolle content te maken dat afgestemd is op de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Het doel hierbij is om in de verschillende fases van het aankoopproces, de beste oplossingen te bieden voor de vragen en problemen die je doelgroep heeft.
Het liefst bereik je potentiële klanten zo vroeg mogelijk in het aankoopproces om vervolgens zoveel mogelijk betekenisvolle ervaringen met hun te creëren. Hierdoor bouw je een waardevolle relatie op met je leads en zorg je ervoor dat jij op hun radar staat als het koopmoment daar is. Om deze relaties goed te managen is een CRM-systeem onmisbaar.
Voor wie is inbound marketing?
Inbound marketing is voor ieder bedrijf waardevol en kan dus breed worden ingezet. Over het algemeen wordt het ingezet in de B2B omgeving, omdat de salescycle hier vaak langer is en er dus meer momenten zijn waarop je als bedrijf zichtbaar kan zijn voor een klant. Maar inbound marketing wordt ook steeds meer ingezet voor B2C.
Klanten willen tegenwoordig namelijk niet meer het gevoel hebben dat ze iets wordt verkocht en gaan eerst graag zelf op onderzoek uit, om vervolgens zelf te beslissen wat ze aanschaffen. Door een goede inbound marketing strategie kan je ervoor zorgen dat je op verschillende momenten in het gehele aankoopproces in beeld komt bij de klant.
Inbound marketing strategie
Inbound marketing bestaat uit drie fases; Attract > Engage > Delight. Deze vormen samen een vliegwiel:
Bron: HubSpot
Attract
De eerste stap van de strategie is het aantrekken van bezoekers naar je website. Dit kan je doen door middel van Google Ads, social media of SEO. Let er op dat de intentie altijd is om de consument te helpen, niet om diegene iets te verkopen.
Bezoekers trek je aan door het maken en publiceren van content die aansluit bij je doelgroep. Deze content moet informatief en probleemoplossend zijn.
Als voorbeeld:
Een witgoedbedrijf wil meer klanten aantrekken die op zoek zijn naar een wasmachine. Om bezoekers naar de verkooppagina te leiden, kan het bedrijf informatieve artikelen gaan schrijven omtrent mogelijke vragen die klanten hebben:
Moet ik mijn wasmachine laten repareren?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een nieuwe wasmachine?
Wat heb ik aan een wasmachine met stoom?
Ik woon 4 hoog, hoe kan ik mijn wasmachine laten bezorgen?
Er is veel informatie te bieden waarmee je de zoekende klant kan helpen. Het is belangrijk dat de content aansluit bij de aankoop-fase waarin de klant zich bevindt. Om dit goed te doen kan je gebruik maken van het AIDA-model. Dit model brengt in 4 stappen het beslissingsproces van de consument in kaart.
Door in elke fase content te maken en in beeld te zijn bij klanten kan je meer waardevolle ervaringen creëren, waardoor de klant in de toekomst hopelijk bij jou de aankoop gaat doen. Het is wel belangrijk dat je content maakt waar mensen naar op zoek zijn, deze onderwerpen ga je vinden door goed zoekwoordenonderzoek te doen.
Engage
De volgende stap is om de bezoekers aan je bedrijf te binden en ervoor te zorgen dat ze je gaan vertrouwen. Dit moet resulteren in een actie, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het starten van een proefperiode. In deze fase wil je leads genereren en zoveel mogelijk over ze leren. Dit zal je namelijk helpen om zo goed mogelijk hun problemen op te lossen.
Zorg ervoor dat je altijd de waarde van je product of dienst communiceert en oplossingsgericht promoot. Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen kan je overwegen om uitleg video’s te maken waarin je vragen duidelijk en eenvoudig toelicht.
Delight
Nadat je klanten hebt aangetrokken en je ze aan je bedrijf hebt gebonden, komt de belangrijkste fase. Nu moet je ervoor zorgen dat klanten tevreden, blij en geholpen worden! Dit zal namelijk zorgen voor een langdurige klantrelatie. Dit ga je doen door klanten steeds weer te voorzien van nuttige informatie en ze te verwonderen.
Je wil service verlenen die de klant niet verwacht. Dit kan je doen door een goede e-mailflow met een onboarding strategie op te zetten, klantonderzoeken te doen en chatbots/klantenservice te bieden. Een strategische e-mailflow zal je helpen om van leads langdurige klanten te maken. Door klantonderzoeken uit te voeren kan je waardevolle input ontvangen en je service continue blijven verbeteren.
Het is belangrijk dat je de klant echt als koning (of koningin) behandelt. Ze hebben namelijk keuze in overvloed. In deze fase zet je daarom alles op alles om de beste klantervaring te realiseren. Om klantrelaties goed te beheren is een CRM-systeem onmisbaar. Hiermee krijg je inzicht in je klantrelaties en heb je vele mogelijkheden om de relatie te optimaliseren.
Interessante kanalen voor inbound marketing
Voor een goede inbound marketing strategie maak je gebruik van een combinatie van onlinemarketing kanalen. Door de verschillende kanalen goed in te zetten zorg je ervoor dat je staat bent om meer klanten aan je bedrijf te binden.
De belangrijkste kanalen voor inbound marketing zijn:
1. Contentmarketing
Content marketing is één van de beste manieren om content te maken die afgestemd is op jouw persona (ideale klant) en de verschillende fases van de klantreis. Denk hierbij aan het maken van blogposts, infographics, video’s, whitepapers etc. Allemaal hele waardevolle content om te delen met jouw klanten die op zoek zijn naar informatie.
2. SEO
SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat jouw content wordt gevonden op de momenten dat jouw doelgroep hier naar op zoek is. Dit doe je door teksten toe te spitsen op een bepaald onderwerp en te optimaliseren voor de zoekmachines. Een goede uitvoering van SEO kan zorgen voor gratis langdurige vindbaarheid in de zoekresultaten.
3. Google Ads
Velen vinden Google Ads niet bij inbound marketing passen omdat je met betaalde advertenties in beeld komt bij klanten en dit pusherig over kan komen. Dit klopt op zich wel, maar de advertenties hoeven niet pusherig over te komen. Je advertenties worden namelijk pas getoond als de klant er ook daadwerkelijk naar zoekt. Daarnaast bepaal je zelf hoe de advertentietekst er uit komt te zien. Door deze ‘solution based’ op te stellen, zal de advertentie wel passen binnen inbound marketing.
4. Marketing automation
Door het inzetten van marketing automation zorg je ervoor dat je relaties op kan bouwen met klanten en relaties en dit makkelijk op kan schalen. Zo kan je bijvoorbeeld verschillende e-mailflows opstellen waarmee je persoonlijke berichten en aanbiedingen kan sturen op basis van interesses en persoonlijke voorkeuren. Dit zal niet als spammy reclame overkomen, maar juist als een persoonlijke aanbeveling. Positief voor de klantrelatie!
5. Social media
Last but not least, social media. Social media biedt een uitstekende gelegenheid om te laten zien wie je bent als bedrijf en het gesprek aan te gaan met de klant. Eén voordeel is ook dat hier veel jonge mensen op zitten en je hiermee de nieuwe generatie goed kan bereiken.
Verschil tussen inbound en outbound marketing
Het verschil is dat bij inbound marketing de focus ligt op het verstrekken van relevante informatie tijdens het gehele aankoopproces waardoor klanten naar het bedrijf komen voor informatie. Bij outbound pushen bedrijven juist informatie in het gezicht van de consument om de aandacht te trekken.
Hoewel outbound marketing nog steeds erg effectief is, merken we dat de moderne consument liever eerst zelf op zoek gaat naar informatie om vervolgens zelf een keuze te maken over de aankoop. Daarnaast zien we dat klanten steeds meer waarde hechten aan customer intimacy. Door als bedrijf meer te focussen op het helpen van de klant bij zijn of haar probleem, in plaats van alleen proberen te verkopen, zal je duurzamere klantrelaties opbouwen.
Maar vergis je niet. Het is niet zo dat je door het toepassen van inbound marketing volgende maand al een hoop leads hebt verzameld. Dit is een strategie voor de lange termijn die na ongeveer een half jaar zijn vruchten zal afwerpen, mits er genoeg aandacht en focus aan is besteed.
Als bedrijf doe je er verstandig aan om een goede mix van inbound en outbound marketing door te voeren.
Het belang van een CRM-systeem bij inbound marketing
Om een inbound strategie succesvol in te zetten heb je een systeem nodig waarmee je klantrelaties kan beheren. Dit wordt ook wel een CRM-systeem genoemd. Dit is een systeem waarmee je alles wat met je klanten en leads te maken heeft, vast kan leggen. Denk hierbij aan relatiebeheer, verkoop, e-mailmarketing, facturatie, urenregistratie, klantenservice en meer.
Je kan voor elke klant een apart dossier aanmaken, waardoor je altijd alle contactmomenten met de klanten kan inzien. Zo kan jij altijd de beste service bieden en weet je zeker dat je geen steekjes laat vallen. En het mooiste is dat zo’n systeem mee kan groeien met je bedrijf.
Wil jij je bedrijf naar een hoger niveau tillen en inbound marketing op de juiste manier toepassen? Vergelijk dan hier de beste CRM-systemen en kijk welke bij jou past.
0 reacties