Linkjuice is de waarde die een webpagina aan een andere pagina geeft via een link. Dit kunnen zowel interne als externe links zijn. Zoekmachines zien links als een aanbeveling van andere websites en zullen jouw vervolgens belonen met een betere ranking. Maar wat is linkjuice precies en hoe werkt het? Wij leggen het uit.
Wat is linkjuice?
Linkjuice is de waarde die wordt doorgegeven van de ene pagina naar de andere. Je kan op verschillende manieren een pagina meer kracht bijzetten. Door te linken naar een bepaalde webpagina krijgt die pagina meer linkautoriteit. Dit houdt in dat deze pagina in de ogen van Google als waardevoller wordt beschouwd.
Hoe werkt linkjuice?
Linkjuice is eigenlijk heel simpel. Als je op je homepage 10 linkjes plaatst dan lekt er linkjuice naar die 10 achterliggende pagina’s. Deze 10 pagina’s krijgen dan dus waarde door vanuit één van de belangrijkste pagina’s van een website; de homepage. Als je op die 10 pagina’s elk wéér linkt naar 10 pagina’s dan wordt de linkjuice doorgegeven naar 100 pagina’s.
Het effect van linkjuice is te vergelijken met een champagnetoren, waarbij het overstromende glas weer champagne doorgeeft aan de onderstaande glazen enzovoort. Hierbij geldt dat het glas bovenaan de toren (homepage) het volst zit en dus de meeste waarde en autoriteit heeft. Hoe meer niveaus aan glazen (pagina’s) er zijn, hoe minder champagne (linkjuice) er steeds in een glas komt.
Linkjuice wordt verdeeld door zowel externe als interne links. Hierbij geldt dat externe links, ookwel backlinks, veel zwaarder tellen dan interne links. Een externe link is namelijk een aanbeveling van een andere website naar die van jou. Hiervoor is het wel belangrijk dat de website waarvan de backlink komt relevant is voor jouw website.
Hoe meer backlinks jij naar je eigen website kan krijgen, hoe voller de champagneglazen zullen zitten. Hierdoor krijg je meer autoriteit en maak je kans om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Hoe wordt linkjuice verdeeld?
Linkjuice wordt verdeeld over het aantal uitgaande links dat er op een pagina staan. Daarom is linkjuice het meest waardevol als er vanaf een externe webpagina enkel en alleen naar een pagina op jouw website linkt. Dan krijg jij namelijk 100% van de waarde.
Stel je krijgt een backlink van een website, maar op de pagina waar de backlink staat, staan ook nog vier andere uitgaande links. De linkjuice van de pagina die gezamenlijk 100% is, wordt dan verdeeld over vijf pagina’s. Hierdoor ontvang jij slechts 20% van de totale waarde van een pagina.
Het belang van follow en no-follow
Als je wil dat backlinks waarde doorkrijgen is het wel belangrijk dat je aan Google aangeeft dat die de links naar de pagina mag volgen. Er bestaan twee soorten links die van de ene naar de andere pagina gaan, namelijk een do-follow en een no-follow link. Met do-follow wordt bedoeld dat je Google toestemming geeft om op de link te klikken en de inhoud op de pagina te indexeren. Bij een do-follow link wordt dan ook linkjuice doorgegeven.
Als je een link op no-follow zet dan geef je aan dat Google de link niet mag volgen en dus niet de inhoud die erachter zit hoedt te indexeren. Concreet betekent dit dat Google de link niet mag gebruiken als rankingfactor. Omdat Google de link niet mag volgen, wordt er ook geen linkjuice doorgegeven naar de onderliggende pagina.
Het is dus belangrijk om je belangrijke en relevante interne en externe links op do-follow te zetten.
Pagerank sculpting is verleden tijd
Eerder was het zo dat je uitgaande links een no-follow tag mee kon geven om er zo voor te zorgen dat de linkjuice niet te veel verspreid werd. Hierdoor was het mogelijk om alleen linkjuice te verdelen over de pagina’s die zij interessant vonden. Dit werd pagerank sculpting genoemd, maar is nu niet meer van toepassing.
Google verdeeld de linkjuice namelijk over alle uitgaande links, dus ook degene met een no-follow tag. Het enige verschil tussen een do-follow en no-follow link is dat de no-follow de linkjuice niet ontvangt. Wij raden je daarom aan om het aantal uitgaande links op je pagina te beperken, ook als deze op no-follow staan.
0 reacties