Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is marketing? Marketing betekenis & voorbeelden

Wat is marketing? Marketing betekenis & voorbeelden

wat is marketing
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
5 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd: 5 minuten

Wist je dat de duurste reclames ooit gemaakt, de commercial van Chanel No. 5 met Nicole Kidman is? Het kostte maar liefst 30 miljoen euro om te maken en wordt beschouwd als de meest extravagante reclame aller tijden. Heb jij zo’n budget nodig voor marketing? Gelukkig niet. Vandaag kijken we naar wat je wel nodig hebt en geven we je verdere marketing uitleg.

We starten met de betekenis van marketing. Vervolgens kijken we naar waarom marketing belangrijk is. Daarna zoomen we in op welke verschillende soorten marketing er zijn. En we sluiten af met jouw marketingstrategie-, plan en campagnes.

Marketing definitie

De definitie van marketing is het proces en de activiteiten waarmee je als bedrijf waarde creëert voor jouw klant. Jouw klanten lopen tegen iets aan en jij hebt daarvoor de oplossing. Die oplossing sluit dus echt aan bij wat zij zoeken. Soms moet je hen bewust maken van deze behoefte. Of hen kennis laten maken met jouw bedrijf.

Vaak denkt men dat marketing alleen over promotie gaat, namelijk reclame. Want dit spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Reclame is er echter slechts een klein onderdeel van.

Wat betekent marketing?

De betekenis van marketing omvat de planning en uitvoering van je activiteiten gericht op stimulering van verkoop en merkbekendheid. Met marketing identificeer je jouw meest relevante doelgroepen en bepaal je waar zij zich bevinden. Vervolgens richt je jouw activiteiten zo in dat je hen bereikt, bindt en behoudt. 

Marketing betekent het uitdragen van waar jouw bedrijf voor staat. Daarnaast je doelgroep kennen, de juiste producten ontwikkelen en uitstippelen hoe je hierover communiceert.

Waarom is marketing belangrijk?

Marketing is belangrijk omdat het een essentieel onderdeel is van je bedrijfsvoering. Het kan namelijk de verkoop van jouw producten of diensten verhogen en de reputatie van je bedrijf of merk verbeteren. De klant van tegenwoordig is kritisch. En juist omdat er in deze tijd zo’n overvloed aan aanbod is, is het belangrijk dat jij je onderscheidt met marketing.

Marketing is niet alleen gericht op het verwerven van nieuwe klanten, maar ook op het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Zo worden herhalingsaankopen gestimuleerd. Marketing heeft verschillende vormen en kan worden uitgevoerd via diverse media en kanalen.

Marketing uitgelegd

Je zou marketing enerzijds kunnen uitleggen als het proberen te verkrijgen van een bepaalde positie in de markt. Je hebt vast weleens gehoord van de klassieke 4 p’s: product, prijs, plaats en promotie. Deze moeten zo goed mogelijk op elkaar afgestemd zijn en aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. 

Anderzijds zou je marketing kunnen uitleggen als het beïnvloeden van verkopen. Je wilt mensen op verschillende momenten in hun klantreis bereiken. Om hen te overtuigen. Bijvoorbeeld via advertenties in Google of een e-mail na aankoop.

Verschillende soorten marketing

Welke verschillende soorten marketing zijn er? Je kunt marketing onderverdelen in offline marketing en online marketing. Offline marketing is meer de traditionele marketing. Onder offline marketing valt: 

  • direct marketing: face-to-face persoonlijke benadering van potentiele klant
  • event marketing: aanwezigheid bij events 
  • print marketing: reclame in kranten, folders, tijdschriften en drukwerk
  • telemarketing: telefonisch verkopen

Online marketing omvat:

  • SEO: optimaliseren van je site om hoog te ranken in Google
  • SEA: online adverteren in Google
  • contentmarketing: het maken van echt waardevolle content voor je doelgroep
  • affiliate marketing: samenwerking met andere platformen om naar jou te linken
  • influencer marketing: samenwerken met invloedrijke personen
  • social media marketing: aanwezigheid op sociale platformen
  • e-mailmarketing: versturen van e-mails gericht op service of herhaalaankopen

Ontwikkelingen in marketing

Marketing is altijd op zoek naar de beste manier om de doelgroep te bereiken. De  klant zit niet stil en daarom is ook marketing constant in beweging. Het volgt als het ware de reis van de klant. Zo is de afgelopen jaren de populariteit van Facebook onder jonge mensen afgenomen. Als gevolg zie je dat bedrijven minder adverteren op Facebook en zich richten op Instagram en TikTok.

Marketing voorbeeld

Een voorbeeld van een sterk staaltje marketing is die van Josh V. Dit Nederlandse modemerk ontwerpt trendy dameskleding. Toen het merk begon was er nog geen luxe modemerk op de markt dat ook betaalbaar was. Het bedrijf koos zijn propositie gericht en wilde een antwoord zijn voor jonge en ambitieuze vrouwen die zich stijlvol wilden kleden. 

Om dit over te brengen creëerde het merk een duidelijke en herkenbare merkidentiteit, ontwikkeld met een opvallend logo en een herkenbare stijl. Dit werd consequent toegepast op al hun marketingmaterialen en producten. Alles werd ingericht op het creëren van merkbeleving. Zo worden met de limited edition releases het gevoel van exclusiviteit benadrukt

Ook heeft het bedrijf een sterke aanwezigheid op social media. De afgelopen jaren heeft het zich voornamelijk gefocust op Instagram, maar daar zijn nu ook TikTok en Pinterest bijgekomen. De doelgroep zit hier en deze platformen lenen zich er door hun visuele voorkomen perfect voor. Ook maak het bedrijf succesvol gebruik van influencers en beroemdheden om hun producten te promoten. 

Josh V baseert de keuzes voor hun marketingstrategieën op basis van resultaten en data. Hiermee analyseren zij klantgedrag om beter op hun behoeftes in te kunnen spelen. Ook de klantenservice is erop ingestoken om feedback te verzamelen en hierop te reageren. Alles om de klantenbinding te verhogen. 

JOSH V

Marketingstrategie 

Succesvolle marketing komt voort uit een marketingstrategie en marketingplan. Hierbij richt je je op de lange termijn. Marketing is niet alleen zenden, maar ook luisteren. Tevreden klanten zijn de sleutel tot klantbehoud en het vergroten van je klantenbestand. Luister goed naar wat je doelgroep nodig heeft en biedt daar een antwoord op. 

In het marketingplan ga je vervolgens iets verder. Je richt daar alles in om jouw propositie zo goed mogelijk over te brengen. Wie is jouw doelgroep en waar bevinden zij zich? Je kiest welke kanalen hier het beste bij passen. Denk ook na over je branding. Vervolgens ga je bezig met het opzetten van marketingcampagnes en hun bijbehorende doelen.

Marketing campagnes en analyse

Jouw marketingcampagnes zijn de onderverdeling van hoe je jouw doelen wilt bereiken. Je kunt dit weergeven in een schematisch plan. Dit is een overzicht waarin je hebt staan welke campagnes je wanneer wilt draaien. Dit kan verspreid zijn over bijvoorbeeld een jaar. 

Als je bijvoorbeeld in fashion werkt, weet je dat je een aantal vaste momenten per jaar hebt dat er opruiming is. Deze plan je in en je kijkt naar hoe je dit op verschillende manieren onder de aandacht kunt brengen. Zorg bijvoorbeeld dat de actieprijs in je online advertenties is aangepast, pas je website aan, gebruik social media en stuur een e-mail naar je klanten.

Achteraf wil je kunnen bepalen wat het resultaat van deze campagnes was. Je analyseert dit door de uitkomst tegen je vooropgestelde doelen aan te houden. Wat is eruit gekomen en welke learnings kun je voor de volgende keer meenemen? Niet helemaal de resultaten die je verwachte? Geen probleem, marketing is een eeuwig spel van proberen en optimaliseren.

Conclusie

Dus, wat houdt marketing in? Marketing is een proces dat zich richt op het begrijpen van de klant en het bieden van een antwoord op hun behoeftes. Met marketing kun je je verkopen verhogen en aan je merkimago bouwen.

Er zijn veel manieren om dit te doen via offline marketing of online marketing. In alle gevallen is het belangrijk een marketingstrategie en marketingplan te hebben. In je marketingstrategie geef je aan waar je naartoe werkt. En in je marketingplan hoe je daar komt. Je verdeelt dit vervolgens onder in campagnes.


We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.