Home 9 Geld 9 Wat betekent marktkapitalisatie?

Wat betekent marktkapitalisatie?

Wat is marktkapitalisatie
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

juli 25, 2024 @ 12:05 pm

Leestijd:
2 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 25 juli 2024

Leestijd: 2 minuten

Bij het kopen van een aandeel wordt er door beleggers naar veel verschillende onderdelen gekeken. Eén van deze onderdelen is de marktkapitalisatie van bedrijven. Hiermee kan een belegger namelijk risico’s inschatten en een betere keuze maken. 

In dit artikel leggen we uit wat marktkapitalisatie, oftewel marketcap, is, leggen we uit waar je het voor kan gebruiken en hoe je het kan berekenen. Lees snel verder. 

Wat is marktkapitalisatie?

De marktkapitalisatie van een bedrijf is de totale beurswaarde van een bedrijf. Met de beurswaarde wordt het totaal van alle aandelen van het bedrijf bedoeld. Door dit te berekenen wordt de grootte van het bedrijf weergegeven. In het Engels wordt dit ook wel de ‘market cap’ genoemd. 

De aandelen van bedrijven worden onderverdeeld in drie categorieën. Dit gebeurt op basis van de hoogte van de marktkapitalisatie. Bedrijven met de hoogste marktkapitalisatie worden large cap aandelen genoemd. Dit zijn bedrijven met een beurswaarde boven de 10 miljard dollar of euro. Deze aandelen worden in Nederland verhandeld op de AEX.

Aandelen van bedrijven met een marktkapitalisatie tussen de 2 en 10 miljard dollar of euro worden mid cap aandelen genoemd. Deze worden in Nederland verhandeld op de AMX.

De derde categorie betreft de aandelen van bedrijven met een beurswaarde van onder de 2 miljard dollar of euro. Enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hieronder vallen zijn BAM, Sligro en TomTom. Deze worden in Nederland verhandeld op de ASCX. 

Waarvoor kan je de marktkapitalisatie gebruiken? 

De marktkapitalisatie kan gebruikt worden bij het maken van een keuze in welke aandelen je wilt beleggen. Alle drie de categorieën hebben hun voor- en nadelen, die we hier onder kort met je doornemen.

Large cap bedrijven zijn de grote bedrijven. Deze bedrijven bestaan meestal al lang, doen goede zaken en hebben veel kapitaal, waardoor ze niet zomaar kunnen omvallen. Hierdoor worden ze vaak gezien als een stabiele belegging met een relatief laag risico. (Onthoud dat er altijd risico zit aan beleggen, je kan (een deel van) je inleg verliezen). 

Small cap bedrijven zijn relatief kleine bedrijven waar nog veel groeikans is. Dit maakt het een interessante investeringsmogelijkheid aangezien investeerders relatief vroeg in kunnen stappen en kunnen profiteren van de stijging van de beurswaarde. Het brengt echter ook risico’s met zich mee, want deze bedrijven zijn minder stabiel en zijn gevoeliger en hebben meestal een hogere volatiliteit. 

Mid cap bedrijven zitten tussen de grote en kleine bedrijven in. Aangezien deze bedrijven al enigszins gevestigd zijn en er tegelijkertijd ook nog genoeg ruimte is voor groei, kan dit ook een interessante keuze zijn voor beleggers. 

Door middel van de marktkapitalisatie kan je als belegger dus bepalen of het interessant is om een aandeel te kopen of niet. Het helpt je om risico’s af te wegen en een inschatting te maken van je belegging. 


Beleggen bij DEGIROMaak hier je account aan en begin vandaag nog

✅ Ongekend lage kosten
✅ Wereldwijd beleggen
✅ ETF’s, aandelen & meer
❌ Beleggen is nooit zonder risico, je kunt je inleg verliezen


Hoe kan je de marktkapitalisatie berekenen? 

De marktkapitalisatie van een bedrijf wordt berekend door de totale aandelen dat een beursgenoteerd bedrijf heeft uitstaan te vermenigvuldigen met de prijs per aandeel. 

Berekening marktkapitalisatie

Voorbeeld:

Een bedrijf heeft 10 miljoen aandelen heeft uitstaan met een prijs per aandeel van €100. De marktkapitalisatie van dat bedrijf betreft dan 10 miljard. In dit geval zou het dan gaan om een large cap bedrijf. 

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.