Je vriendin is jarig en ze wil graag een ketting van een merk dat jij niet kent. Wat doe je? Grote kans dat je even Googlt. Nadat je het merk en de ketting gevonden hebt, zoek je naar de beste deal en maak je een keuze. Zo staat Google centraal in menig aankoopproces. Belangrijk dus om hier goed in gevonden te worden. Hoe doe je dit? Wij leggen het je uit!
In dit artikel kijken we samen naar de betekenis van SEA en de verschillende soorten SEA marketing. We verdiepen ons in Google Ads, wat het is en hoe jij hiermee het beste starten kunt.
SEA betekenis
Wat betekent SEA? SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Oftewel het adverteren in een zoekmachine. In de klassieke marketingmix zou het onder promotie vallen. Je maakt betaalde reclame voor jouw producten of diensten. SEA marketing zit heel dichtbij de aankoop. En dat is ook wat SEA marketing zo interessant maakt.
Je bent namelijk in het eindstadium van iemand’s aankoopproces in staat hem te bereiken en te beïnvloeden. Men zoekt immers specifiek naar iets in de zoekmachine. En geeft hiermee letterlijk aan waar ze naar op zoek zijn. Vervolgens presenteer jij de oplossing daarvoor. Er zijn weinig andere vormen van marketing die zo dichtbij de koopintentie komen.
Soorten SEA Marketing
Zoekmachine adverteren kan op verschillende manieren er zijn immers meerdere zoekmachines. Google Adwords is hiervan verrerweg de grootste met een marktaandeel van ongeveer 96%, gevolgd door Bing met 3% en Yahoo met 1%.
Logischerwijs kun je dus het beste inzetten op zoekmachine advertenties in Google. Daar zit immers het grote publiek. De rest van het artikel gaan we daarom in op het adverteren via Google Ads. Toch kan het adverteren via Bing Ads ook interessant zijn. Voor we verder gaan lichten we dat daarom kort even uit.
Bing staat namelijk automatisch ingesteld als zoekmachine voor Windows apparaten. Je ziet voornamelijk dat het gebruikt wordt op computers door een wat oudere doelgroep. Ondanks dat er minder zoekers zijn, is het ook goedkoper dan Google Ads. Wanneer je weet dat er aardig wat volume op de zoekwoorden zit, kan het lonen om ook in Bing aanwezig te zijn.
Daarnaast kun je eenvoudig je Google Ads campagnes overzetten naar Bing. Daar komt weinig extra werk aan te pas. Ook is het mogelijk dat Bing in de toekomst in gebruikers zal groeien. Microsoft heeft namelijk de exclusieve licentie op ChatGPT wat mogelijkheden voor de toekomst biedt. Maar vooralsnog wordt Google SEA het meest gebruikt.
Hoe werkt Google Adwords?
Er zijn verschillende manieren waarop je kunt adverteren in Google Ads. Afhankelijk van de plek werkt het adverteren anders. De belangrijkste plekken voor deze manier van SEA adverteren zijn:
- Google search: tekstadvertenties
- Google shopping: productadvertenties
- Google display: banners op sites
- Youtube: video’s op dit platform
Nogal wat verschillende opties dus, hoe kies jij nu waar je mee moet starten? Dat is afhankelijk van of je een website of een webshop hebt en wat je doel is. Wil je verkopen of wil je de bekendheid van je bedrijf of product laten groeien? In de tabel hieronder krijg je heel globaal een idee van de onderdelen.
Belangrijk voor alle soorten ads is de ROAS. Dit is letterlijk de Return On Ad Spend. Hoeveel geld krijg je terug als je er X euro in investeert?
Google Ads onderdeel: | Interessant voor: |
Google search (tekstadvertenties) | Aankopen en aanvragen |
Google shopping (productadvertenties) | Aankopen |
Google display (beeldadvertenties) | Naamsbekendheid |
Youtube (videoadvertenties) | Naamsbekendheid |
Performance Max (combinatie van advertenties over alle kanalen) | Aankopen, aanvragen en awareness |
SEA Google uitgelegd
Er zijn dus verschillende onderdelen van Google Ads die je in kunt zetten afhankelijk van je doelstelling. Je kunt kiezen voor een specifiek onderdeel of een combinatie. We zoomen nog iets dieper op de verschillende onderdelen in zodat jij beter snapt wat handig is voor jou.
Google search
Tekstadvertenties zijn een makkelijke manier om te starten met adverteren. Met Google search campagnes kies je zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Dit zijn de woorden die de gebruiker in Google invoert als zoekopdracht.
Stel bijvoorbeeld dat je Levi’s broeken verkoopt. Dan kun je uiteraard adverteren op op “Levis spijkerbroeken”. Maar dit is natuurlijk nog vrij generiek en er is hoge concurrentie. Een zoeker is mogelijk niet precies op zoek naar de soort Levi’s die jij biedt.
Je kunt dit een stukje slimmer doen door bijvoorbeeld te adverteren op basis van de modellen die je aanbiedt. Bijvoorbeeld “Levi’s super skinny 710”. Of als je een fysieke winkellocatie hebt op “Levi’s spijkerbroek + plaats”. Om zo ook zoekers te trekken die naar je winkel willen komen. Er zoeken hier minder mensen naar, maar het is een stuk specifieker.
Nadat je je zoekwoorden hebt gekozen stel je in hoeveel je per zoekwoord wilt betalen. Start bijvoorbeeld met 0,50 cent en kijk hoe je vertoond wordt. Geen vertoningen? Dan biedt je te laag. Verhoog je biedingen iets. Wacht eeen week en kijk weer. Op basis van prestaties ga je biedingen aanpassen. Jouw gekozen woorden die het beste lopen, kirjgen meeste budget.
Ook doe je er goed aan even te controleren of jouw advertenties vertoond zijn op irrelevante zoektermen. Soms kunnen die er nog weleens doorheen glippen en niet alles wat aanverwant is, wil je op vertoond worden. Google kan bijvoorbeeld wat improviseren en matchen op “Levi’s Leeuwarden” i.p.v. “Levi’s Groningen”, “Levi’s 720” i.p.v. “Levi’s 710” Die sluit je dan uit.
Google shopping
Dit zijn de advertenties bovenaan in Google, voorzien van afbeelding en prijs. Dit kun je enkel gebruiken wanneer je een webshop hebt. Hoe werkt dit? Nou iets anders dan de tekstadvertenties. Hier kies je namelijk geen zoekwoorden. Jij maakt informatie voor de productpagina’s en op basis daarvan wordt je vertoond in Google.
Google leest namelijk als het ware jouw productpagina’s. Vervolgens wordt er wanneer een gebruiker zoekt gekeken naar welke aanbieder daar het beste bij past. Wat dus belangrijk is, is dat je zo compleet mogelijke informatie op jouw productpagina’s geeft. Anders snapt Google het niet en wordt je minder goed vertoond.
Zorg dat je de velden aan de achterkant van jouw website altijd goed en zo volledig mogelijk ingevuld hebt. Bijvoorbeeld titel, merk, beschrijving, prijs, sales prijs etc. Ga voor unieke productteksten en neem niet enkel dat van je leverancier over.
Vervolgens ga je bijsturen op basis van hoe goed die producten presteren. Je stelt biedingen in per product en op basis van prestaties ga je bijsturen. Een product dat meer verkoopt, mag meer kosten dan een product dat niet goed loopt.
Google display
Google display campagnes kun je het beste vergelijken met posters in een bushokje. Je zult er niet zo snel directe aankopen uithalen, maar het is ideaal voor je naamsbekendheid,. Door middel van banners promoot je jouw product of actie op aangesloten sites. Denk aan Buienradar, Nu.nl, vele kranten en online magazines zoals Linda en Libelle.
Je kunt ook nog een stapje verder gaan en beslissen aan wie je deze banners wilt laten zien. Je maakt dan Google groepen aan. Bijvoorbeeld bezoekers met bepaalde interesses zoals geïnteresseerd in mode. Tip: Bouw doelgroepen op basis van sites die jouw doelgroep bezocht heeft. Bijvoorbeeld sites van je concurrenten.
Daarnaast kun je via display websitebezoekers warmhouden. Namelijk met retargeting Google Ads. Je bent zelf vast wel eens online achtervolgt met iets dat je net bekeken had. Toegegeven, soms een beetje irritant. Maar vaak werkt het wel. Een nieuwe Levi’s is niet goedkoop. Daarom moet je soms in beeld blijven om iemand uiteindelijk over de streep te trekken.
Youtube
Dan heb je video’s via Youtube. Dit is een kanaal dat ook perfect is voor het verhogen van je brand awareness. Het verschil met Google Display is dat je er wat meer in kan vertellen dan een simpele banner. Daarnaast kun je selectief zijn in de kanalen waar jouw video’s vertoond worden.
Performance Max
Performance Max campagnes is een soort alles-in-een campagne. Deze nieuwste en volledige geautomatiseerde campagnevorm van Google, is eenvoudig op te zetten en overzichtelijk. Het grote verschil met bovenstaande campagetypen is de handmatige invloed die je hebt. Jij schrijft de advertentieteksten, koppelt je productfeed en geeft Google alle vrijheid.
Het is niet verplicht om de andere onderdelen van de Performance Max campagne in te vullen. Je kunt tekst, display en video eerst leeg laten, als je een webshop hebt. Het voordeel van het doen van shopping campagnes met deze Google Max campagnes is dat Google het uitdraagt als best practice.
De handmatige manier wordt gezien als wat gedateerd. De slimme systemen bieden automatisch en vertonen jouw producten automatisch op basis van wat het beste verkoopt.
Performance Max is geautomatiseerd en werkt op basis van machine learning. Het werkt daarom het beste met grote hoeveelheden data.
Dat houdt in vanaf +25 verkopen per maand, maar liever nog meer. Zonder deze data zal de campagnevorm minder goed presteren. Hij gaat dan welk kosten maken, maar het resultaat is minimaal. Daarnaast laat je Google het werk doen en geef je hiermee ook een stuk inzicht uit handen.
Je kunt namelijk minder goed zien wat Google nu precies gedaan heeft met het budget. Je ziet enkel de resultaten. Bij shopping, search, display en video als aparte campagne kun je veel meer inzichten opvragen en op basis daarvan bijsturen. Bij deze combinatievorm Performance Max is dit zeer summier en je mogelijkheden beperkt.
Je kunt geen aparte biedingen instellen per product of per zoekwoord. Ook kun je in vele maten minder goed uitsluiten. Waardoor je soms onnodig veel betaalt. Uiteindelijk zal een algoritme zaken die minder goed renderen niet herhalen, maar wanneer je verkopen minimaal zijn duurt het eeuwen voordat hij die optimalisatieslag kan maken.
Starten met Google Ads
Dat was een hoop informatie. Terugkomend op de initiële vraag: “Waar kun jij nu het beste mee starten?”. Als webshophouder kun je het beste starten met Google Shopping als apart onderdeel of geïntegreerd in een Performance Max campagne.
Je kunt het beste starten met een Performance Max Campagne, enkel je productfeed koppelen. Zo kun je jouw productadvertenties aanmaken. Start met een klein budget, bijvoorbeeld 20 euro per dag voor je hele assortiment. Of als je een groot assortiment hebt, enkel met de categorie waar je de meeste marge op hebt. Of die in de winkel het beste verkoopt.
Afhankelijk van die prestaties kun je doorgaan of overschakelen naar de klassieke Google shopping waar je meer handmatig kunt bijsturen. Dat laatste is handig als de resultaten tegenvallen. Dan pak je de controle terug en ga je kijken waar het aan ligt. Waar worden de producten op vertoond? Is dit irrelevant? Wees kritisch op je productpagina’s en experimenteer met het assortiment waar je mee adverteert.
Vervolgens kun je tekstadvertenties erbij aansluiten voor je best lopende producten. Dit kan eveneens in Performance Max of handmatige campagnes.
Heb je enkel een website en verkoop je geen producten? Dan kun je het beste starten met tekstadvertenties. Doe een zoekwoordenonderzoek (bijvoorbeeld via de Google Keyword Planner) en zoek naar de sweetspot. Waar zoeken mensen naar, waar is de concurrentie niet moordend? Vervolgens bouw je je Google Ads campagnes en SEA advertenties.
Retargeting is daarnaast een mooie quick-win om mee te starten. Korte herhaling, je target daarmee je websitebezoekers met producten die zij hebben bekeken.
Andere vormen zoals display en video zijn een mooie aanvulling wanneer je jouw merk verder wilt laten groeien. Bijvoorbeeld voor je branding. Dit is vaak een vervolgstap en ideaal om nieuwe doelgroepen aan te boren. Of te gebruiken om dingen aan de man te brengen waar men niet actief naar zoekt en waar je vraag moet creëren.
Optimaliseren op POAS met Google Adwords
De meeste mensen krijgen het voor elkaar om een advertentie te draaien als ze daar wat moeite in steken. Het probleem zit hem alleen in het draaien van winstgevende campagnes. De geld kraan opendraaien is eenvoudig, maar écht goede campagnes draaien is een kunst op zichzelf.
Voorheen gebruikten we altijd de ROAS als graadmeter. Hiermee kun je uitrekenen hoeveel omzet je terugkrijgt voor iedere euro die je uitgeeft aan advertenties. Voor jaren werkte dit prima, maar inmiddels zijn er veel betere metrics om de winstgevendheid van je Google Adwords campagnes te garanderen, namelijk de POAS.
De POAS staat voor Profit On Ads Spend. Hierbij neem je niet alleen de kosten en omzet die je terug krijgt mee, maar ook de overige bedrijfskosten die je maakt. Hierdoor krijg je een netto winst te zien in de vorm van een getal, de POAS. Deze metric kun je vervolgens gebruiken binnen de advertenties om te sturen op winst en niet alleen om omzet.
Om dit voor elkaar te krijgen heb je slechts één optie, en dat is ProfitMetrics. Met onze partner laad je je ads feed in en voer je de kosten in. Voor iedere order zie je vervolgens precies hoeveel winst je gemaakt hebt en welke campagnes nog aandacht nodig hebben. Je kunt de website van ProfitMetrics hier bekijken.
Google Adwords: How to
Je wilt nu starten met het adverteren in Google Ads, hoe begin je nu praktisch? Hieronder een kort stappenplan:
- Ga naar ads.google.com en maak een nieuw account aan
- Voer je bedrijfsgegevens in en koppel je betaalgegevens
- Heb je een webshop? Koppel dan de feed vanuit je webshop
- Klik op “nieuwe campagne maken” en selecteer het type campagne dat je wilt maken, bijvoorbeeld Performance Max of search
- Vul de campagneinstellingen in (budget, targeting taal etc.)
- Indien search: Pak je zoekwoordenonderzoek
- Indien search: Verdeel je zoekwoorden onder in overkoepelende categorieën dit zijn je campagnes
- Indien search: Hang daar advertentiegroepen onder op basis van zoekwoorden
- Voer je zoekwoorden in en maak je advertentieteksten
- Indien search: Vul het aan met extensies
- Indien PMax: Koppel je productfeed
- Indien PMax: Vul alle koppen en beschrijvingen in
- Koppel je conversieacties
- Lanceer je campagnes en hou het in de gaten
- Google Ads optimaliseren: stuur bij op basis van de eerste resultaten
Tips voor zoekmachine adverteren
Daarnaast delen we nog wat best practices met je zodat jij met een voorsprong kunt beginnen aan het adverteren in Google.
- Zorg dat je tracking ingesteld is
- Koppel je Google Analytics
- Koppel je Google Mijn Bedrijf account
- Lever zoveel mogelijk informatie aan
Het inregelen van je conversies is key voor goede resultaten. Anders kunnen zowel jij als je automatische campagnes nergens op bijsturen. Je kunt dit doen door middel van Google Tag Manager. Ben je hier niet helemaal in thuis? Dan biedt een goed online marketingbureau een uitkomst.
Door de koppeling met Google Analytics heb je inzichtelijk hoe jouw websitebezoekers zich gedragen op je site. Dit gaat dus verder dan alleen je advertenties in Google.
Heb je een fysieke locatie? Door de koppeling met je Google Mijn Bedrijf account, verschijnen er in Google Maps jouw advertenties. Daarnaast worden je advertenties vaker vertoond wanneer er lokaal gezocht wordt.
Hoe meer je gebruik maakt van de slimme algoritmes, hoe beter het is om zoveel mogelijk informatie aan te leveren. Vul altijd alle koppen en beschrijvingen in, in je tekstadvertenties. Vul alle extensies (extra stukjes) in je tekstadvertenties aan en zorg voor voldoende productafbeeldingen. Op deze manier kan Google variëren en kijken wat het beste werkt.
We kunnen niet vaakgenoeg benadrukken dat voor succesvolle campagnes de POAS onmisbaar is. Met ProfitMetrics kun je écht sturen op winst en voor iedere Ads professional. Je kunt hier een kijk je nemen en een gratis proefaccount aanmaken.
Conclusie
Er zijn verschillende vormen van adverteren in zoekmachines, waarvan Google Ads verreweg de meest gebruikte is. Er zijn verschillende onderdelen in Google Ads die je kunt inzetten. Performance Max campagnes zijn momenteel best practice. Vooral als webshopeigenaar is dit een goede om mee te starten.
Evalueer de resultaten en beslis op basis van de resultaten of met deze automatische campagne verder gaat of meer controle wilt. Wil je SEA marketing uitbesteden? Dan kun je ook contact met ons opnemen.
0 reacties