Home 9 Marketing 9 Wat is social media en wat is social media marketing?

Wat is social media en wat is social media marketing?

social media marketing
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

27 augustus 2024 @ 12:50 pm

Leestijd:
4 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 27 augustus 2024

Leestijd: 4 minuten

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, en ga zo maar door. Er zijn talloze platforms waarop je kunt connecten met anderen. Waarschijnlijk maak je zelf ook gebruik van meer dan één van deze diensten. Maar social media voor privé gebruik is toch anders dan wanneer je het inzet voor je eigen bedrijf.

Waarvoor zet je social media marketing in voor jouw business? Wat zijn de voor- en nadelen voor jouw bedrijf om social media te gebruiken?

Wat is social media?

Social media draait om internet platforms waarop jij informatie kunt delen met anderen. Deze informatie kan zowel in de vorm van tekst, beeld, geluid of een combinatie hiervan gedeeld worden. Het gaat hierbij niet alleen om bekende bedrijven als Facebook.

Ook om bedrijven zoals Vimeo (soort YouTube), Periscope (live streaming), Reddit (forum over van alles en nog wat) en WordPress. Social media reikt dus veel breder dan de meest bekende bedrijven zoals Facebook en Twitter.

Wil je leren over geld verdienen met Youtube? Lees dan snel verder <-

Voordelen social media

Iedere ondernemer kan profiteren van social media. Of je nu een lokale speler of internationale grootmacht bent. De manier waarop je social media gebruikt hangt natuurlijk of van jouw situatie en branche. Toch zijn er veel voordelen die voor veel bedrijven gelden:

  • Fantastisch middel voor marketing campagnes en sales
  • Oefenen van jouw copywriting skills
  • Marktonderzoek
  • Concurrentieanalyse
  • Direct klantcontact
  • Snel afhandelen van klachten of problemen
  • Hoger scoren in zoekmachines zoals Google of Bing
  • Generen nieuwe ideeën voor producten, diensten, marketing, etc.
  • Netwerken, zowel met klanten, leveranciers als prospects

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Nadelen en risico’s social media

Aan het gebruik van social media zitten een aantal nadelen of risico’s die je in de gaten moet houden. Lang niet alles zal op jou van toepassing zijn, maar het kan geen kwaad om hier rekening mee te houden. We bespreken kort een aantal mogelijke risico’s/nadelen van social media.

Let op wat jij en jouw werknemers online plaatsen

Veel grote bedrijven hebben richtlijnen voor hun werknemers over hoe zij met hun social media om moeten gaan. Het komt wel eens voor dat werknemers imagoschade voor hun werkgever opleveren door onzorgvuldig, of soms simpelweg achterlijk, gebruik van hun social media.

Fake news

Fake news is een hot topic en social media is één van de belangrijkste media waarlangs nep nieuws de wereld in komt. Als je informatie van social media, of waar dan ook, haalt, check dan altijd de betrouwbaarheid van de bron als dit mogelijk is.

Scamming

Dit kan zijn in de vorm van namaak account die jouw informatie gebruiken en mensen oplichten. Dit kunnen zowel mensen als ‘scambots’ doen. Het gaat in zulke situaties meestal om accounts van bekende personen, accounts met het blauwe verficatievinkje. Deze personen worden nagespeeld om zo mensen op te lichten. Dit zie je bijvoorbeeld veel terug in de wereld van cryptovaluta.

Helemaal met affiliate marketing is het belangrijk om je betrouwbaarheid te waarborgen. Alleen maar affiliate links plaatsen kan erg veel schade aanrichten aan je ‘merk’. Het plaatsen van je artikelen is daarentegen wel een goede optie, want hiermee kun je een publiek opbouwen.

Online echokamer

Een voordeel en nadeel aan social media is dat het vaak een echokamer wordt. Je volgt alleen maar mensen die dezelfde mening hebben als jij en krijgt niks te zien wat tegen jouw mening ingaat. Dit wordt versterkt door veel algoritmes (soort wiskundige formules) die social media aanbieders gebruiken. Dit kan natuurlijk ook jouw voordeel werken doordat gelijkgestemden jouw pagina sneller kunnen vinden.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is één van de bekendste manieren om via het internet geld te verdienen. Social media marketing betekent dat je online aan de slag gaat zodat je jouw doelgroep bekend maakt met jouw product of dienst.

Met social media marketing ben je bezig om jouw doelgroep naar je pagina te trekken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk sales, jouw product of dienst verkopen. Het opbouwen van een trouwe groep volgers helpt je hier enorm bij!

Hoe doe ik social media marketing?

Social media marketing kan op veel verschillende manieren en het is afhankelijk van het platform dat je gebruikt wat je mogelijkheden zijn. Betaald adverteren of Facebook is weer anders dan op Twitter, Instagram of Snapchat. Natuurlijk, je kunt ook campagnes starten die niet betaald zijn. Het bekendste voorbeeld zijn like & share acties, tag a friend en weggeef acties.

Alleen al het delen van je artikelen op social media zal je helpen organisch verkeer te krijgen, zelfs zonder volgers. Door het gebruik van # bijvoorbeeld schiet je je artikelen naar de juiste doelgroep.

Gerelateerde artikelen:

Welke social media moet ik gebruiken?

Je hoeft niet op elk platform aanwezig te zijn om een succesvol aan social media marketing te doen. Het komt grotendeels neer op jouw doelgroep. Is jouw product bestemd voor jongeren? Dan kan Snapchat misschien goed werken.

Werk je veelal met foto’s? Dan kan Instagram geschikt zijn. Ook hier komt het weer aan op marktonderzoek. Je kruipt dus in het hoofd van jouw ideale klant/ bezoeker. Denk hierbij aan vragen als:

  • Welke social media gebruikt mijn doelgroep?
  • Waarom gebruikt mijn doelgroep één of meerdere van deze social media?
  • Wanneer gebruikt de doelgroep dit platform?
  • Hoe vaak gebruikt de doelgroep dit platform?
  • Wat voor berichten post mijn doelgroep vooral?
  • Waar gebruikt de doelgroep social media?
  • Welke social media ken ik zelf binnenstebuiten en welke totaal niet?

Nogmaals, dit draait om marktonderzoek doen en een beetje fingerspitzengefühl . Zonder marktonderzoek is de kans groot dat je veel te veel tijd besteed aan activiteiten met een lage ROI (Return On Investment).

Vaak weet je wel waar de juiste bezoekers zitten, omdat je als het goed is zelf ook geïnteresseerd bent in het onderwerp waarover je je website maakt.

Tip: Durf te kiezen!

Daarnaast is het belangrijk om enkel op de social media te focussen die voor jouw website / bedrijf van belang zijn. Durf hierin dan ook keuzes te maken. Stop alleen tijd, geld en energie in die social media die voor jou rendabel zijn.

Je hoeft niet op elk social media platform aanwezig te zijn om succesvol te zijn. Zeker als beginnende ondernemer is het belangrijk om een paar social media platformen volledig onder de knie te krijgen. Ofwel, specialiseer je in die platforms die geld in het laatje brengen.

Conclusie

Social media is ontzettend handig. Voor zowel marketing campagnes als sales. Daarnaast biedt social media een ontzettend goede training voor jouw skills in copywriting.

Social media is een belangrijke manier om bij jouw doelgroep in beeld te blijven. Hoe, wat en wanneer je iets plaats hangt volledig af van jouw situatie, budget, product/dienst en doelgroep.

Marktonderzoek is dus belangrijk voor de keuze van jouw social media gebruik. Maar denk altijd goed na over wat je online plaats. Als iets eenmaal online staat is het vaak lastig, zo niet onmogelijk, om het van het internet te verwijderen.

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.