Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is TikTok en hoe werkt TikTok voor bedrijven?

Wat is TikTok en hoe werkt TikTok voor bedrijven?

Wat is TikTok
Auteur:
Chris
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:20 am

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Chris
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:20 am

Leestijd: 8 minuten

TikTok trok al geruime tijd de aandacht van veel jongeren, maar inmiddels wordt TikTok vooral gebruikt door twintigplussers. Het platform wordt wereldwijd jaarlijks steeds populairder en dus ook in Nederland; er zijn in Nederland al ruim 3 miljoen gebruikers, waarvan 1,6 miljoen mensen TikTok dagelijks gebruikt.

De meeste mensen denken bij TikTok vooral aan kinderen en tieners. Dit is inmiddels al helemaal veranderd, in Nederland is TikTok vooral populair in de leeftijdscategorie 20 – 29 jaar; ruim 38,6% van de gebruikers zit in deze leeftijdsgroep.

Het is daarom de moeite waard om vanuit een ondernemersperspectief dit platform in te zetten voor je business. In dit artikel willen we jou, als beginnende TikTok ondernemer, de basisfuncties van TikTok uitleggen en laten zien hoe je dit platform voor jou en je bedrijf kunt gebruiken.

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Wat is TikTok?

Wat is TikTok

TikTok is een op smartphones gebaseerde app waarmee gebruikers muziekclips van andere gebruikers kunnen bekijken en zelf korte video’s kunnen maken. 

TikTok is voortgekomen uit de lipsynchronisatie-app musical.ly en zijn Aziatische tegenhanger Douyin. TikTok werd vooral bekend doordat de gebruikers daar op muziek dansten of zelf meezongen. 

TikTok-gebruikers kunnen korte video’s op het platform bekijken en ook korte video’s uploaden die ze zelf hebben gemaakt. Je kunt de clips bewerken met filters en effecten, die doen denken aan bekende netwerken zoals Instagram of Snapchat. 

Net als bij Instagram en andere social mediaplatformen zijn er ook op TikTok like- en volg-functies. Dit betekent dat TikTok afhankelijk is van een hoge mate van gebruikersbetrokkenheid. 

Hoe werkt TikTok voor bedrijven?

Bedrijven in Nederland hebben de mogelijkheid om een ​​TikTok-bedrijfsprofiel in te stellen. TikTok is ongelooflijk interessant vanwege de hoge mate van betrokkenheid onder gebruikers en de toenemende populariteit in de leeftijdscategorie 20 – 29 jaar. 

Met mijn eigen ervaring moet ik wel gezegd hebben dat dit kanaal (tot nu toe) meer geschikt is voor B2C-bedrijven dan voor B2B-bedrijven; veel bedrijven hebben TikTok als communicatiekanaal namelijk nog niet ontdekt.

Kortom, heb je een bedrijf en focus jij je op de leeftijdscategorie 20-29 jaar? Dan is TikTok een echte ‘blue-ocean’.

TikTok leeftijd grafiek

 In de grafiek hieronder zijn alle TikTok gebruikers in Nederland ingedeeld per leeftijdscategorie. Het is erg opvallend om te zien dat het aantal gebruikers vanaf 20 jaar de afgelopen jaren zwaar in opkomst is. 

De leeftijdsgroep van gebruikers onder de 15 jaar lijkt zijn plafond in Nederland redelijk bereikt te hebben.

TikTok leeftijd grafiek Nederland

TikTok voor bedrijven: zo slaagt een succesvolle strategie

Als je snapt wat scoort op TikTok en je hebt er geen moeite mee om ‘speelsere’ content te plaatsen dan normaal mag dit kanaal niet ontbreken in de marketingstrategie van je bedrijf.

Het allerbelangrijkste bij TikTok is het opbouwen van organisch bereik via dit platform. Gebruikers willen geen perfect geënsceneerde video’s zien, ze willen echte, authentieke inhoud. 

Je TikTok-bedrijfsprofiel kan gek, freaky en daarom bijzonder vermakelijk zijn. Iedereen die om de hoek komt met reclamevideo’s heeft TikTok niet begrepen. 

De content moet vooral interactief zijn en het moet volgers aanmoedigen om meer te willen zien en bij voorkeur reageren met een eigen video. 

Adverteren TikTok voor bedrijven

Sinds enige tijd bestaat er ook de mogelijkheid om advertenties via TikTok te laten lopen. Hoewel deze functie nog relatief nieuw is, biedt dit veel potentie. De inhoud op het platform is grotendeels organisch en dat geldt ook voor de advertentie-indelingen. 

TikTok biedt 4 hoofdtypen advertenties:

  • Ingevoegde native advertenties
  • Brand takeover ads
  • TopView advertenties
  • Hashtag challenges

In-Feed video/native ads

Bij dit advertentieformaat worden video’s direct in de TikTok-feed afgespeeld. Deze advertenties zijn gemarkeerd, maar zijn optisch zeer goed ingesloten in de feed. Ze kunnen daarom worden vergeleken met de gebruikelijke advertentieformaten op Facebook en Instagram. 

Deze in-feed advertenties kun je gebruiken om het bereik en de interactie te vergroten doordat ze aan de juiste doelgroep worden getoond. 

Native video ads tiktok
Bron: https://learn.g2.com/tiktok-ads

Brand Takeover ads

Dit advertentieformaat wordt getoond zodra de app wordt geopend en is daarmee de meest in het oog springende advertentievariant. Met deze banneradvertentie kun je de gebruiker doorverwijzen naar een specifieke TikTok-video of zelfs naar je eigen website.

TopView-advertenties

Topview-advertenties zijn in principe gestructureerd als brand takeover advertenties. De weergave verschijnt eerst enkele seconden in volledig scherm en schakelt daarna over naar de reguliere feed van de gebruiker.

Een TopView advertentie kan je instellen voor 5 tot maximaal 60 seconden.

Hashtag-challenge

Als je de bekendheid van je merk bij de doelgroep wilt vergroten, moet je influencers inzetten. Het sociale platform is vooral interessant wanneer bekende gezichten op het platform adverteren voor bedrijven. 

Kort gezegd, je “koopt” een hashtag op TikTok voor een periode van een week. Het platform plaatst een banner op de “For You”-pagina en gebruikers kunnen deze week hun inzending voor de challenge filmen en posten.  

Hashtag challenge Tiktok
Bron: https://learn.g2.com/tiktok-ads

Kosten Hashtag challenge

De kosten om een hashtag-challenge via TikTok te starten bedragen al gauw zes cijfers.

Voorbeeld Hashtag challenge

Je hebt een bakkerij en je wilt meer naamsbekendheid genereren met je bedrijf. Dan zou je onder de naam #eigenbroodbakken een broodbakchallenge kunnen uitroepen. 

Met behulp van influencers krijg je een eerste bereik op de hashtag om steeds meer mensen te inspireren om brood te bakken. Uiteindelijk staat je bakkerij bekend om de uitdaging. Als specialistisch bedrijf kun je hiermee laten zien waarom uw eigen brood een hit is!

Enkele succesvolle Hashtag challenges in het verleden zijn:

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Kosten TikTok advertenties

Door de toenemende populariteit zijn TikTok-advertenties de laatste tijd in prijs gestegen. De advertentiekosten voor een InFeed-advertentie bedragen bijvoorbeeld zo’n €10 per 1.000 weergaven. Daarnaast is het minimum advertentiebudget € 20 euro per dag.

Toch biedt TikTok voor bedrijven veel kansen. Ondanks de vele gebruikers zijn er vergeleken met Facebook en Instagram nog relatief weinig adverteerders. Als je besluit om op korte termijn te starten met TikTok advertenties creëer je hierin dus een groot concurrentievoordeel.

Belangrijkste functies TikTok

De gebruikersinterface is zeer eenvoudig te gebruiken. Hier is een snelle en gemakkelijke videoproductie mogelijk.

TikTokkers hebben de vrijheid om te kiezen uit bepaalde elementen om de inhoud van de TikToks aan te passen. Welke elementen dat zijn lees je in de tabel hieronder.

ElementFunctie
EffectenEffecten ondersteunen de overtuigingskracht van de video’s. Maar ze worden ook vaak gebruikt in combinatie met uitdagingen.
FilterFilters benadrukken en verbeteren de kleuren van de video. Vooral filters die het lichaam accentueren, zoals de kleur van de ogen, zijn populair bij gebruikers.
MuziekDe muziek- of geluidsfunctie bevat niet alleen de populairste nummers, maar ook geluidsopnames die lipsync-video’s mogelijk maken. De muziek functie is erg populair op TikTok.
Meer functiesNaast de drie belangrijkste functies zijn er nog andere opties zoals het versnellen/vertragen van een video, een timer of verschillende sjablonen die worden gebruikt om fotocollages in videoformaat te maken.

Conclusie TikTok voor bedrijven

Na het lezen van dit artikel snap je waarschijnlijk beter wat TikTok voor bedrijven kan betekenen. Het maakt niet uit hoe je begint, gewoon doen! Je kan later alleen maar spijt krijgen als je TikTok nu geen kans gaat geven.

Het is aan te raden om verschillende TikTok strategieën te proberen, anders weet je niet wat echt werkt. Benader het dus langzaam en gebruik je creativiteit om spannende, grappige, vermakelijke en innovatieve video’s te maken. 

Voel je vrij om jezelf te bevrijden van vastgelopen strategieën en probeer gekke, wilde en soms compleet nieuwe benaderingen uit. Laat je content hier eerlijk en authentiek overkomen, want deze spontane acties, waarbij er iets mis kan gaan, zijn gewilder dan perfect geproduceerde video’s.

TikTok is tenslotte uitermate geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid. Door de vele gebruikers en de hoge engagement kan je de doelgroep makkelijk vinden en aan je binden.

Veelgestelde vragen over TikTok

Kan ik zien wie mijn TikTok deelt?

Hoe kan ik TikTok filmpjes samenvoegen?

Hoe een TikTok filmpjes maken?

Wat betekent fyp?

Kan je op TikTok zien wie je video bekijkt?

Kan je TikTok kijken zonder account?

Hoe maak je een TikTok account?

Hoe ga je live op TikTok?

Hoe kan je op TikTok zoeken?

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het is gemaakt om je veel tijd te besparen tegen een minimale investering. Bovendien blijft je administratie op deze manier altijd foutloos.

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Chris
Mijn naam is Chris en ik ben één van de beheerders van Hoebeginik.nl. Ik merkte tijdens mijn studententijd dat ik een grote passie had voor ondernemen en online vindbaarheid. In deze periode ben ik begonnen met het opzetten van mijn eerste websites en webshops. Ik heb in het begin veel fouten gemaakt die achteraf makkelijk te voorkomen waren geweest. Het is mijn wens om anderen te helpen om deze fouten over te slaan. Daarnaast wil ik beginnende ondernemers graag helpen om de juiste focus te bepalen bij het opzetten van hun nieuwe onderneming. Dit is dan ook een van de redenen om te beginnen met Hoebeginik.nl. Kortom, mocht je marketing of ondernemersgerelateerde vragen hebben dan kan je me altijd een berichtje sturen!