TikTok trok al geruime tijd de aandacht van veel jongeren, maar inmiddels wordt TikTok vooral gebruikt door twintigplussers. Het platform wordt wereldwijd jaarlijks steeds populairder en dus ook in Nederland; er zijn in Nederland al ruim 3 miljoen gebruikers, waarvan 1,6 miljoen mensen TikTok dagelijks gebruikt.
De meeste mensen denken bij TikTok vooral aan kinderen en tieners. Dit is inmiddels al helemaal veranderd, in Nederland is TikTok vooral populair in de leeftijdscategorie 20 – 29 jaar; ruim 38,6% van de gebruikers zit in deze leeftijdsgroep.
Het is daarom de moeite waard om vanuit een ondernemersperspectief dit platform in te zetten voor je business. In dit artikel willen we jou, als beginnende TikTok ondernemer, de basisfuncties van TikTok uitleggen en laten zien hoe je dit platform voor jou en je bedrijf kunt gebruiken.
Wat is TikTok?
TikTok is een op smartphones gebaseerde app waarmee gebruikers muziekclips van andere gebruikers kunnen bekijken en zelf korte video’s kunnen maken.
TikTok is voortgekomen uit de lipsynchronisatie-app musical.ly en zijn Aziatische tegenhanger Douyin. TikTok werd vooral bekend doordat de gebruikers daar op muziek dansten of zelf meezongen.
TikTok-gebruikers kunnen korte video’s op het platform bekijken en ook korte video’s uploaden die ze zelf hebben gemaakt. Je kunt de clips bewerken met filters en effecten, die doen denken aan bekende netwerken zoals Instagram of Snapchat.
Net als bij Instagram en andere social mediaplatformen zijn er ook op TikTok like- en volg-functies. Dit betekent dat TikTok afhankelijk is van een hoge mate van gebruikersbetrokkenheid.
Hoe werkt TikTok voor bedrijven?
Bedrijven in Nederland hebben de mogelijkheid om een TikTok-bedrijfsprofiel in te stellen. TikTok is ongelooflijk interessant vanwege de hoge mate van betrokkenheid onder gebruikers en de toenemende populariteit in de leeftijdscategorie 20 – 29 jaar.
Met mijn eigen ervaring moet ik wel gezegd hebben dat dit kanaal (tot nu toe) meer geschikt is voor B2C-bedrijven dan voor B2B-bedrijven; veel bedrijven hebben TikTok als communicatiekanaal namelijk nog niet ontdekt.
Kortom, heb je een bedrijf en focus jij je op de leeftijdscategorie 20-29 jaar? Dan is TikTok een echte ‘blue-ocean’.
TikTok leeftijd grafiek
In de grafiek hieronder zijn alle TikTok gebruikers in Nederland ingedeeld per leeftijdscategorie. Het is erg opvallend om te zien dat het aantal gebruikers vanaf 20 jaar de afgelopen jaren zwaar in opkomst is.
De leeftijdsgroep van gebruikers onder de 15 jaar lijkt zijn plafond in Nederland redelijk bereikt te hebben.
TikTok voor bedrijven: zo slaagt een succesvolle strategie
Als je snapt wat scoort op TikTok en je hebt er geen moeite mee om ‘speelsere’ content te plaatsen dan normaal mag dit kanaal niet ontbreken in de marketingstrategie van je bedrijf.
Het allerbelangrijkste bij TikTok is het opbouwen van organisch bereik via dit platform. Gebruikers willen geen perfect geënsceneerde video’s zien, ze willen echte, authentieke inhoud.
Je TikTok-bedrijfsprofiel kan gek, freaky en daarom bijzonder vermakelijk zijn. Iedereen die om de hoek komt met reclamevideo’s heeft TikTok niet begrepen.
De content moet vooral interactief zijn en het moet volgers aanmoedigen om meer te willen zien en bij voorkeur reageren met een eigen video.
Adverteren TikTok voor bedrijven
Sinds enige tijd bestaat er ook de mogelijkheid om advertenties via TikTok te laten lopen. Hoewel deze functie nog relatief nieuw is, biedt dit veel potentie. De inhoud op het platform is grotendeels organisch en dat geldt ook voor de advertentie-indelingen.
TikTok biedt 4 hoofdtypen advertenties:
- Ingevoegde native advertenties
- Brand takeover ads
- TopView advertenties
- Hashtag challenges
In-Feed video/native ads
Bij dit advertentieformaat worden video’s direct in de TikTok-feed afgespeeld. Deze advertenties zijn gemarkeerd, maar zijn optisch zeer goed ingesloten in de feed. Ze kunnen daarom worden vergeleken met de gebruikelijke advertentieformaten op Facebook en Instagram.
Deze in-feed advertenties kun je gebruiken om het bereik en de interactie te vergroten doordat ze aan de juiste doelgroep worden getoond.
Brand Takeover ads
Dit advertentieformaat wordt getoond zodra de app wordt geopend en is daarmee de meest in het oog springende advertentievariant. Met deze banneradvertentie kun je de gebruiker doorverwijzen naar een specifieke TikTok-video of zelfs naar je eigen website.
TopView-advertenties
Topview-advertenties zijn in principe gestructureerd als brand takeover advertenties. De weergave verschijnt eerst enkele seconden in volledig scherm en schakelt daarna over naar de reguliere feed van de gebruiker.
Een TopView advertentie kan je instellen voor 5 tot maximaal 60 seconden.
Hashtag-challenge
Als je de bekendheid van je merk bij de doelgroep wilt vergroten, moet je influencers inzetten. Het sociale platform is vooral interessant wanneer bekende gezichten op het platform adverteren voor bedrijven.
Kort gezegd, je “koopt” een hashtag op TikTok voor een periode van een week. Het platform plaatst een banner op de “For You”-pagina en gebruikers kunnen deze week hun inzending voor de challenge filmen en posten.
Kosten Hashtag challenge
De kosten om een hashtag-challenge via TikTok te starten bedragen al gauw zes cijfers.
Voorbeeld Hashtag challenge
Je hebt een bakkerij en je wilt meer naamsbekendheid genereren met je bedrijf. Dan zou je onder de naam #eigenbroodbakken een broodbakchallenge kunnen uitroepen.
Met behulp van influencers krijg je een eerste bereik op de hashtag om steeds meer mensen te inspireren om brood te bakken. Uiteindelijk staat je bakkerij bekend om de uitdaging. Als specialistisch bedrijf kun je hiermee laten zien waarom uw eigen brood een hit is!
Enkele succesvolle Hashtag challenges in het verleden zijn:
- Samsung met #GalaxyA
- BMW met #THE1Challenge
- Ralph Lauren met #WinningRL
- PepsiCo met #punicadance
Kosten TikTok advertenties
Door de toenemende populariteit zijn TikTok-advertenties de laatste tijd in prijs gestegen. De advertentiekosten voor een InFeed-advertentie bedragen bijvoorbeeld zo’n €10 per 1.000 weergaven. Daarnaast is het minimum advertentiebudget € 20 euro per dag.
Toch biedt TikTok voor bedrijven veel kansen. Ondanks de vele gebruikers zijn er vergeleken met Facebook en Instagram nog relatief weinig adverteerders. Als je besluit om op korte termijn te starten met TikTok advertenties creëer je hierin dus een groot concurrentievoordeel.
Belangrijkste functies TikTok
De gebruikersinterface is zeer eenvoudig te gebruiken. Hier is een snelle en gemakkelijke videoproductie mogelijk.
TikTokkers hebben de vrijheid om te kiezen uit bepaalde elementen om de inhoud van de TikToks aan te passen. Welke elementen dat zijn lees je in de tabel hieronder.
Element | Functie |
Effecten | Effecten ondersteunen de overtuigingskracht van de video’s. Maar ze worden ook vaak gebruikt in combinatie met uitdagingen. |
Filter | Filters benadrukken en verbeteren de kleuren van de video. Vooral filters die het lichaam accentueren, zoals de kleur van de ogen, zijn populair bij gebruikers. |
Muziek | De muziek- of geluidsfunctie bevat niet alleen de populairste nummers, maar ook geluidsopnames die lipsync-video’s mogelijk maken. De muziek functie is erg populair op TikTok. |
Meer functies | Naast de drie belangrijkste functies zijn er nog andere opties zoals het versnellen/vertragen van een video, een timer of verschillende sjablonen die worden gebruikt om fotocollages in videoformaat te maken. |
Conclusie TikTok voor bedrijven
Na het lezen van dit artikel snap je waarschijnlijk beter wat TikTok voor bedrijven kan betekenen. Het maakt niet uit hoe je begint, gewoon doen! Je kan later alleen maar spijt krijgen als je TikTok nu geen kans gaat geven.
Het is aan te raden om verschillende TikTok strategieën te proberen, anders weet je niet wat echt werkt. Benader het dus langzaam en gebruik je creativiteit om spannende, grappige, vermakelijke en innovatieve video’s te maken.
Voel je vrij om jezelf te bevrijden van vastgelopen strategieën en probeer gekke, wilde en soms compleet nieuwe benaderingen uit. Laat je content hier eerlijk en authentiek overkomen, want deze spontane acties, waarbij er iets mis kan gaan, zijn gewilder dan perfect geproduceerde video’s.
TikTok is tenslotte uitermate geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid. Door de vele gebruikers en de hoge engagement kan je de doelgroep makkelijk vinden en aan je binden.
Veelgestelde vragen over TikTok
Kan ik zien wie mijn TikTok deelt?
Het korte antwoord op de vraag is nee, delen is niet zichtbaar op TikTok. Wanneer je een video deelt, ontvangt de maker hiervan geen melding.
Hoe kan ik TikTok filmpjes samenvoegen?
Stap 1. Open TikTok en tik op het pictogram “+” .
Stap 2. Tik op Uploaden in de rechterbenedenhoek.
Stap 3. Selecteer video’s uit je filmrol en tik op Volgende.
Let op: Je kunt maximaal 35 video’s selecteren, maar de maximale duur voor een TikTok-video is 60 seconden.
Als de video langer is dan 60 seconden, sleep je de uiteinden om de lengte te wijzigen. Je kunt ook afzonderlijke video’s inkorten door op de video te tikken en hetzelfde proces te herhalen. Zorg ervoor dat je op het vinkje drukt om de wijzigingen op te slaan.
Hoe een TikTok filmpjes maken?
Stap 1. Ga naar de Creator-sectie: Druk in de TikTok-app op de middelste plus op de onderste balk. Je hebt nu de mogelijkheid om verschillende instellingen aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld de snelheid aanpassen, de starttimer configureren, effecten toevoegen en de lengte van de video instellen.
Stap 2. De belangrijkste functie hierbij is het toevoegen van een geluid of muziek. Dit loopt dan in je video. Je kunt op de site verschillende muziekgenres zien, populaire geluiden toevoegen of zelf een nummer naar keuze zoeken. Je kunt ook zonder muziek en je eigen audiotrack van de video gebruiken.
Stap 3. Video opnemen: Als je alles naar wens hebt ingesteld, heb je nu de mogelijkheid om de video op te nemen met de grote rode knop in het midden. Om de opname te pauzeren, druk je nogmaals op de rode knop om ook door te gaan. Als je klaar bent, druk je op het rode vinkje rechtsonder.
Stap 4. Nu kun je de opgenomen video bekijken. Hier heb je nog een mogelijkheid om geluiden, effecten of filters te wijzigen. Je kunt hier ook tekst of voice-over toevoegen. Als je tevreden bent met het resultaat, druk je op Volgende. Je hebt nu de mogelijkheid om te kiezen wie de video kan bekijken en/of reacties zijn toegestaan.
Wat betekent fyp?
De afkorting “FYP” staat voor de Engelse uitdrukking “For Your Page”. TikTokkers gebruiken de hashtag #FYP. Wanneer een video op de “FYP” of “For You” pagina verschijnt, krijgen de TikTokkers natuurlijk meer clicks, wat meer populariteit betekent en de kans vergroot om viraal te gaan.
Kan je op TikTok zien wie je video bekijkt?
TikTok laat je niet zien wie je video’s heeft bekeken. Je kunt alleen zien wie heeft gereageerd, geliked, duetten heeft gemaakt en bewerkte inhoud opnieuw heeft gepost.
Kan je TikTok kijken zonder account?
Ja, iedereen die TikTok-video’s wil bekijken, kan ze bekijken zonder een account op TikTok aan te maken.
TikTok kunnen kijken zonder account is goed voor iedereen. Niemand hoeft zich te registreren of in te loggen om video’s te bekijken. Stel dat je vriend je een TikTok-video stuurt dan kun je deze gewoon bekijken zonder account.
Hoe maak je een TikTok account?
Een account aanmaken op TikTok is simpel:
- Download TikTok in de Google Play Store of de App store.
- Open de gedownloade app
- Ga rechtsonderin naar het kopje ‘profiel’
- Kies de manier van registreren
- Geniet van je TikTok app
Hoe ga je live op TikTok?
Niet iedereen kan live op TikTok. Hieronder vind je de voorwaarden en de bijbehorende stappen om live te kunnen gaan op TikTok.
- Je moet in totaal minimaal 1000 volgers hebben.
- Verder moet je profiel openbaar zijn.
- Als je aan deze vereisten voldoet, kun je een livestream starten. Tik in de app op het pluspictogram onderaan in het midden.
- Hier zie je onderaan het tabblad “Live”, die je kunt oproepen met een veeg naar links.
- Vervolgens kun je een beschrijving voor de livestream invoeren en deze starten met de knop “Live gaan”.
Hoe kan je op TikTok zoeken?
De gemakkelijkste manier om andere gebruikers op TikTok te vinden, is door de zoekfunctie te gebruiken. Open de app op je smartphone en tik op het vergrootglas in het menu. Nu kun je niet alleen naar specifieke video’s zoeken, maar ook andere gebruikers vinden.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het is gemaakt om je veel tijd te besparen tegen een minimale investering. Bovendien blijft je administratie op deze manier altijd foutloos.
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties