Aftrekposten zijn bedragen die in mindering worden gebracht op de belastbare som voor Inkomstenbelasting en voor vennootschappen op de winstbelasting, officieel Vennootschapsbelasting genaamd.
De kosten mogen dus daarvan worden afgetrokken, vandaar de benaming aftrekposten. Die aftrek zorgt ervoor dat het belastbaar bedrag lager wordt en daarmee neemt dus ook de te betalen belasting en/of premie volksverzekeringen af.
In de volksmond wordt vaak de term ‘van de belasting aftrekken’ gebruikt. Was het maar zo mooi zou je zeggen. De aftrekpost wordt niet rechtstreeks van het te betalen belastingbedrag afgetrokken, maar verlaagt, zoals je hierboven zag, het belastbare bedrag.
Hoe komt het dat er aftrekposten bestaan?
Het uitgangspunt bij de belastingheffing is dat bedrijven en personen belasting betalen over hun inkomen. Dat inkomen kan voortkomen uit werk (al dan niet in loondienst), vroegere arbeid (pensioen), een uitkering, inkomen uit andere activiteiten en in sommige gevallen rendementen uit beleggingen. Daarbij kun je denken aan rentes, huren en rendement op beleggingen.
De hoofdlijn voor de aftrekposten is, dat deze gemaakt worden om inkomen te verdienen. Een simpel voorbeeld: als je als werknemer speciale kleding nodig hebt en de werkgever die niet voor je koopt, dan kun je deze zelf kopen en de kosten daarvan aftrekken. De kleding wordt immers gebruikt om daarmee inkomen te verwerven.
Voor bedrijven zijn de aftrekposten uitgebreider. Letterlijk alles waarin geïnvesteerd wordt, of dat wordt aangeschaft om te kunnen werken mag worden afgetrokken, zolang het doel is om daarmee omzet te genereren.
De toelaatbaarheid van bepaalde kosten is op macro-niveau soms een politieke keuze. Op microniveau wordt er vaak gediscussieerd tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst. Iedereen kent wel de discussie rondom de auto van de zaak, die uiteindelijk geleid heeft tot specifieke regelingen daarover.
Wil je weten op welke aftrekposten jij recht hebt en hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen? Dan kun je op deze pagina je inkomstenbelasting berekenen. Je krijgt daarbij een helder overzicht van alle aftrekposten die betrekking hebben op jouw situatie. Wel heb je hiervoor wat informatie nodig, maar dit heb je zo bij elkaar met je boekhoudprogramma als zzp’er.
De keuzevrijheid van de ondernemer
Vaak zijn er discussies over de aftrekbaarheid van bepaalde kosten. In dat geval wordt een aangifte voor de Vennootschapsbelasting (winstbelasting voor bedrijven) verworpen. Het is dan onduidelijk of de kosten zijn gemaakt voor het verwerven van omzet/inkomen.
Het centrale probleem is, dat wat door een bedrijf als investeringsgoed aangemerkt wordt, ook kan dienen als een consumptiegoed of belegging (kunst bijvoorbeeld). De ondernemer heeft alle twee die petten op, van een hele scherpe grens is geen sprake. Alle aftrekposten die je hebt als zzp’er vind je hieronder:
- Zelfstandigenaftrek
- Startersaftrek
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
- Meewerkaftrek
- Oudedagsreserve
- Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)
- MKB-winstvrijstelling
- Aftrek voor milieu-investeringen (MIA) en Vamil
- Renteaftrek voor ondernemers
- Huur- of hypotheekrenteaftrek voor een werkruimte in de woning
Aftrekposten voor de particulier in loondienst
Voor de particulier in loondienst zijn dit soort zaken scherper afgebakend en ontstaat er weinig discussie. De aftrekposten zijn vastgelegd in de wet. Alleen als zaken vermeld zijn als aftrekmogelijkheid, mogen deze worden gebruikt.
Als belastingplichtige, moet je je ervan bewust zijn dat de bewijslast altijd bij jezelf ligt. Het bewaren van bankafschriften, bonnetjes en facturen is daarom noodzakelijk. De termijn hiervoor is 5 jaar. Gooi administratie dus niet eerder weg, zelfs niet als er een definitieve aanslag is opgelegd.
Definitief in belastingtermen is minder definitief dan het lijkt. Doe je dus aangifte over het belastingjaar 2023 op 1 mei 2024, dan kun je de achterliggende administratie niet weggooien voor 1 mei 2029, ook niet als je op bijvoorbeeld 31 oktober 2024 de definitieve aanslag over 2023 kreeg.
Aftrekposten particulieren
Hypotheekrenteaftrek
Bezitters van een eigen woning mogen gedurende 30 jaar de hypotheekrente aftrekken van hun inkomen. Als de hypotheek na 1 januari 2013 afgesloten is, geldt dat alleen als er ook afgelost wordt. De rente op zogenaamde aflosvrije hypotheken (of aflosvrije onderdelen van een hypotheek) is niet aftrekbaar.
In het belastingjaar dat je een eigen huis koopt, mag je alle eenmalige kosten aftrekken.
Kosten van woon-werk verkeer met het openbaar vervoer
Als je werkgever de kosten voor woon-werk verkeer niet vergoedt, mag je de kosten aftrekken, deze worden immers gemaakt om inkomen te verwerven.
Andere aftrekposten
Kosten die je maakt voor opleidingen die je volgt in het kader van je beroep
Giften zijn onder bepaalde condities ook aftrekbaar, maar alleen gedaan aan ANBI instellingen
Persoonsgebonden aftrek, dit is meestal partneralimentatie. De ontvanger (je ex dus) betaalt wel belasting over deze inkomsten
Aftrek eigen pensioenvoorziening of lijfrente: premies hiervoor zijn aftrekbaar, voor zover vallend binnen de jaarruimte en/of ter opvulling van pensioengat
Verder zijn er nog wat specifiekere posten, waaronder aftrek voor studerende kinderen die geen studiefinanciering ontvangen en aftrek voor ziektekosten die niet verzekerd zijn.
Aftrek schulden in Box 3
Sommige schulden mogen verrekend worden tegen de bezittingen/vermogen in Box 3. Dit mag alleen als de schulden meer zijn dan EUR 2900. Denk bijvoorbeeld aan studieschulden of schulden aangegaan voor consumptieve uitgaven.
Aftrekposten bedrijven
Allereerst mogen ondernemers/ondernemingen alle kosten aftrekken die gemaakt zijn om de onderneming te drijven. Denk aan de kosten van de inkoop, huisvesting, administratie en personeel.
Daarnaast zijn er nog wat fiscale faciliteiten specifiek voor de ondernemer in de zin van de Inkomstenbelasting. De bekendste zijn de startersaftrek, zelfstandigenaftrek, de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, de meewerkaftrek en de stakingsaftrek.
Middelingsregeling en variabele afschrijving
Hoewel het geen aftrekpost is, is het toch wel goed om te weten dat je de winsten over 3 opeenvolgende belastingjaren mag middelen. Dat werkt vooral voordelig als de resultaten flink schommelen en je IB-ondernemer bent. De winst wordt uitgesmeerd in deze regeling en komt daarmee deels in een lagere schijf terecht
Hetzelfde kun je alleen als starter doen met de variabele afschrijving. Door de afschrijvingen over een kortere periode of zelfs ineens te nemen druk je de belasting in de startjaren van je onderneming.
Aftrekpost vergeten?
Ben je een aftrekpost vergeten op te voeren in de aangifte? Als je er bij controle achter komt dat je een aftrekpost (of een ander feit) vergeten bent in de aangifte, dan kun je altijd bezwaar maken tegen de definitieve aanslag. Dat kan zelfs voor eerdere jaren, tot 5 jaar terug.
Leuk is het nooit, maar belasting betalen betekent ook dat je geld verdient!
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het is gemaakt om je veel tijd te besparen tegen een minimale investering. Bovendien blijft je administratie op deze manier altijd foutloos.
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties